Gå til innhold

Politiet utnytter makt og autoritet til å oppnå intime relasjoner, kun ukultur?


WiiBoy

Anbefalte innlegg

At folk er overrasket over en slik macho kultur i politiet er nesten mer overraskende, vi snakker om en homogen gruppe som nesten ikke tar til seg kritikk overhode om det ikke tvangs serveres i fanget av enten media eller politikere.

Eneste som har gjort dette bedre med årene er økende andel kvinner og kvinner som velger stå i dette for så komme høyere opp i ranker når man tenker på ukulturen innad i politiet.

Men når politiet lar pedofile fortsette i jobben så er det ikke rart at voldtektsmenn og menn med et slikt kvinnesyn også for fortsette uten særlig konsekvenser.

Endret av DaniNichi
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
DaniNichi skrev (1 time siden):

At folk er overrasket over en slik macho kultur i politiet er nesten mer overraskende, vi snakker om en homogen gruppe som nesten ikke tar til seg kritikk overhode om det ikke tvangs serveres i fanget av enten media eller politikere.

Eneste som har gjort dette bedre med årene er økende andel kvinner og kvinner som velger stå i dette for så komme høyere opp i ranker når man tenker på ukulturen innad i politiet.

Men når politiet lar pedofile fortsette i jobben så er det ikke rart at voldtektsmenn og menn med et slikt kvinnesyn også for fortsette uten særlig konsekvenser.

Nesten halvparten av de ansatte i politietaten er kvinner, og i tillegg er det svært få tilfeller det er snakk om i denne saken. Å da påstå at det er en "homogen gruppe" med "macho kultur" blir ganske spesielt.

Lenke til kommentar
hekomo skrev (31 minutter siden):

Nesten halvparten av de ansatte i politietaten er kvinner, og i tillegg er det svært få tilfeller det er snakk om i denne saken. Å da påstå at det er en "homogen gruppe" med "macho kultur" blir ganske spesielt.

Politiet er og oppfører seg som en homogen gruppe og det var ikke satt kontekst av hva jeg nevnte om macho kulturen, det gjaldt en type menn som tiltrekkes yrke.

 

Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (7 minutter siden):

Politiet er og oppfører seg som en homogen gruppe og det var ikke satt kontekst av hva jeg nevnte om macho kulturen, det gjaldt en type menn som tiltrekkes yrke.

Nei, de er og oppfører seg ikke som en homogen gruppe.

Det er mange ulike typer menn som tiltrekkes yrket. Yrket er nemlig ikke bare en enkel jobb, men mange forskjellige typer jobber som gjøres, fra håndtering av IT-utstyr til antiterrortjeneste.

Lenke til kommentar

For folk som er maktsyke, eller opplever hevnlyst etter å ha blitt herset med i barndommen, vil politiyrket kunne være naturlig å søke mot. For meg virker det som mange av disse idiotene også gjennomfører utdanningen og får seg jobb som politi. Da er det kanskje ikke så rart om det innimellom dukker opp saker om maktmisbruk også innad i etaten.

Jeg er derimot uenig i at politiet er en homogen gruppe. Det finnes heldigvis flinke folk der også, om man bare leiter litt.

Lenke til kommentar
frohmage skrev (10 minutter siden):

For folk som er maktsyke, eller opplever hevnlyst etter å ha blitt herset med i barndommen, vil politiyrket kunne være naturlig å søke mot. For meg virker det som mange av disse idiotene også gjennomfører utdanningen og får seg jobb som politi. Da er det kanskje ikke så rart om det innimellom dukker opp saker om maktmisbruk også innad i etaten.

Jeg er derimot uenig i at politiet er en homogen gruppe. Det finnes heldigvis flinke folk der også, om man bare leiter litt.

Fleste blir indoktrinert av de andre innad i politiet så de ender opp med ganske like meninger og måter jobbe på, er en kjent sak at egne meninger er sjelden kost og har man meninger som eks at avkriminalisering er bra blir man fort sett på som den rare i klasserommet.

Dette har jo selv en Norske politibetjent gått offentlig ut med på politiforum sine websider.

 

 

 

Lenke til kommentar
2 hours ago, The Avatar said:

Så vidt eg veit så er ikkje grensene for sexkjøpslova testa rettsleg. I utgangspunktet kan sexkjøpslova strengt tatt brukast for å straffe ektemenn som tek oppvasken i håp om å få ha sex med kona ettersom det å ta oppvasken er eit vederlag, og fordi sexkjøpsloven ikkje krever at ein oppnår sex, det er nok å ha til intensjon å bytte vederlaget mot sex. 

For at "å ta oppvasken" skal i det heletatt skal ses på som et vederlag til kona, så må det være for at du anser all oppvask som kvinnearbeid. Litt gammeldags holdning.

Og om det så var kona sin jobb den kvelden, så anses det selvfølgelig ikke som vederlag å ta oppvasken i håp om sex.
På samme måte er det ikke ulovlig å gi penger/spandere++, i håp om sex. Det er ulovlig å gi penger/spandere++ for å få sex.

 

On 10/16/2020 at 8:17 PM, Kastrup said:

Han som lar seg bestikke med sex er altså ikke et offer.

Hun som bestikker er heller ikke et offer.

Den eneste som kan påberope seg en offer-rolle her, er han eller hun som ikke fikk den gunstige vakten fordi ei annen benyttet sin seksualkapital til å bestikke med - og en annen tok imot.

Dette er ikke riktig. Dersom person A har sex med person B kun fordi person B har en makt som påvirker livet til person A, så er person A et offer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
frohmage skrev (1 time siden):

For folk som er maktsyke, eller opplever hevnlyst etter å ha blitt herset med i barndommen, vil politiyrket kunne være naturlig å søke mot. For meg virker det som mange av disse idiotene også gjennomfører utdanningen og får seg jobb som politi. Da er det kanskje ikke så rart om det innimellom dukker opp saker om maktmisbruk også innad i etaten.

Jeg er derimot uenig i at politiet er en homogen gruppe. Det finnes heldigvis flinke folk der også, om man bare leiter litt.

Folk som er maktsyke blir som regel luket ut under utdannelsen. Det er kontinuerlig evaluering, også under praksisåret på studiet. Så her blir det nok litt for mange konspirasjonsteorier fra deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (59 minutter siden):

Fleste blir indoktrinert av de andre innad i politiet så de ender opp med ganske like meninger og måter jobbe på, er en kjent sak at egne meninger er sjelden kost og har man meninger som eks at avkriminalisering er bra blir man fort sett på som den rare i klasserommet.

Dette har jo selv en Norske politibetjent gått offentlig ut med på politiforum sine websider.

Du blander jo hummer og kanari. Det er forskjell på å ha ulike meninger, og om folk generelt er voldelige eller lignende.

Nå er vel over halvparten av de som går på politistudiet kvinner også, men de er vel psyko-machomenn de også, antar jeg.

Lenke til kommentar

Det er da ingenting som stopper sjølv eit yrke med meir kvinner enn menn frå å vera infisert med "macho mann" miljø, med mykje toxic masculinity i biletet. Dette er da normalt skadelig for alle involverte, og kjem vanligvis av historiske eller kulturelle orsaker.

Slikt det fremstår er det i det minste ein skadelig ukultur ute og går i visse sirkler her, uavhengig av orsaka.

Lenke til kommentar
Drunkenvalley skrev (4 minutter siden):

Det er da ingenting som stopper sjølv eit yrke med meir kvinner enn menn frå å vera infisert med "macho mann" miljø, med mykje toxic masculinity i biletet. Dette er da normalt skadelig for alle involverte, og kjem vanligvis av historiske eller kulturelle orsaker.

Slikt det fremstår er det i det minste ein skadelig ukultur ute og går i visse sirkler her, uavhengig av orsaka.

Nå er det tydeligvis ytterst få saker, og studenter i dag har i media sagt at de ikke kjenner til begrepet "knulle-torsdag" (i det hele tatt virker det vanskelig å finne noen som helst som har hørt dette begrepet før, så det er uvisst hva som er opphavet). Det blir usaklig å snakke om noen generell ukultur når det kun er noen få tilfeller.

Lenke til kommentar
Kastrup skrev (På 14.10.2020 den 19.13):

Ikke noe sted kommer det frem at det er snakk om "overgrep" her, og ikke noe sted vil du finne noen som er uenig med deg i at overgrep er galt.

Men når man bytter til seg mer gunstige vakter mot sex, er man ikke et offer. Og man skal være bra politisk korrekt selvpisket for da ikke å stille seg spørrende til vedkommendes dømmekraft. Det er tross alt ikke en verna bedrift det er snakk om her.

Ei heller er man et offer dersom man syntes den mannlige instruktøren var litt kjekk, og så fikk man ham med seg i bingen mot slutten av kvelden, men så ville han ikke være kjærester allikevel, og nå er alt så kleint på jobben.

Jeg kan godt være enig i at sex mellom ansatte er en slags "ukultur". Jeg ville ikke hatt det på min arbeidsplass, fordi det er et sosialt minefelt, og det er forstyrrende for jobben som skal gjøres. Men det er heller ikke nødvendig å male det her som at noen har blitt undertrykket, med utdeling av offer-kort og hele den sedvanlige fanfaren.

Det kan godt tenkes at det er snakk om et spekter av hendelser. Fra kjærlighet som oppstår i en arbeidsrelasjon, via en frivillig seksuell relasjon motivert av hygge, en «frivllig» relasjon motivert av bytte av tjenester, og til en ufrivillig tvangssituasjon.

I mange tilfeller så tror jeg at det kan være store gråsoner og at de involverte ikke nødvendigvis selv er bevisst hva dette er men «faller inn i et mønster», spesielt når man lever tett på hverandre, man opplever fysisk/psykisk sterke opplevelser sammen og alkohol er involvert.

Det hviler et særlig ansvar på instruktøren i en slik situasjon, og arbeidsgiver kan kreve at de ikke skal tafse på studentene. Hvis instruktøren velger å trosse et slikt forbud og gjøre det likevel så kan man sparke dem uten å måtte ta stilling til graden av frivillighet. 

 

Jeg er enig med deg i at kvinner later til å ofte velge seg menn som har et slags «maktforhold» over dem, og at vi aldri vil få reell likestilling hvis vi alltid og uten spørsmål tildeler «offer-kort» til kvinner og «overgriper-kort» til menn. Likestilling og likeverd betyr at man må ta makt og ansvar for egne handlinger.

-k

Endret av knutinh
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det er flere som er inne på tanker om korrupsjon, og jo mer jeg tenker på desto mer mening gir det:

https://www.nettavisen.no/nyheter/knulletorsdag-er-ikke-metoo-men-korrupsjon/3424033220.html

Jeg tenker at i tilfeller der noen bytter sex mot fordeler så bør begge parter etterforskes for korrupsjon. Dette bør Politidirektoratet ta tak i, da det ikke er akseptabelt med korrupte tjenestefolk i politiet. Her holder det ikke med svulstige ord, men det bør komme konkrete saker der Spesialenheten etterforsker tilfeller av korrupsjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...