Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Saksomkostninger i Forliksrådet


LostOblivion

Anbefalte innlegg

Jeg ble tidligere i år klaget inn til Forliksrådet. Jeg gikk til advokat, som mente motpart hadde en svært tynn sak, men også stusset over at de gikk til Forliksrådet overhodet, ettersom pengekravet helt klart var på over kr 125.000. På rettsmøtet hadde tydeligvis motpart innsett dette og bad derfor om innstilling av saken, da de heller ønsket å ta det til tingretten.

Forliksrådet innstilte derfor saken, men selv om de ikke avga dom, røpet den ene dommeren seg litt da han sa at de ville gitt en helt klar dom i saken, og at man bør tenke seg nøye om før partene tar saken til tingretten. (Antar han siktet til klager her.)

Jeg sitter allikevel nå på en advokatregning på flere tusen kroner. Dersom saken ikke går til tingretten, har jeg krav på å få dekket dette av klager?

Fra mitt perspektiv synes jeg det merkelig at hvem som helst bare kan klage inn saker, be om innstilling, og så slippe å betale motparts saksomkostninger?

Endret av LostOblivion
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
LostOblivion skrev (8 timer siden):

Jeg ble tidligere i år klaget inn til Forliksrådet. Jeg gikk til advokat, som mente motpart hadde en svært tynn sak, men også stusset over at de gikk til Forliksrådet overhodet, ettersom pengekravet helt klart var på over kr 125.000. På rettsmøtet hadde tydeligvis motpart innsett dette og bad derfor om innstilling av saken, da de heller ønsket å ta det til tingretten.

Forliksrådet innstilte derfor saken, men selv om de ikke avga dom, røpet den ene dommeren seg litt da han sa at de ville gitt en helt klar dom i saken, og at man bør tenke seg nøye om før partene tar saken til tingretten. (Antar han siktet til klager her.)

Jeg sitter allikevel nå på en advokatregning på flere tusen kroner. Dersom saken ikke går til tingretten, har jeg krav på å få dekket dette av klager?

Fra mitt perspektiv synes jeg det merkelig at hvem som helst bare kan klage inn saker, be om innstilling, og så slippe å betale motparts saksomkostninger?

Du får dekket dette som saksomkostninger for tingretten hvis det tas ut søksmål. Du kan i prinsippet gå til motsøksmål og kreve negativ fastsettelsesdom (dom på at du ikke skylder disse pengene) og saksomkostninger. Det vil antageligvis din advokat fraråde, men det er i prinsippet mulig. 

Lenke til kommentar

Din advokat har antagelig bedre oversikt over hvilke alternativer som er aktuelle for deg i denne saken. Det finnes legitime grunner til at saken er innom forliksrådet selv om tvistesummen er over 125k. Hvis du ikke ble bistått av advokat før sak ble anlagt er forliksrådet pliktig meklingsinstans uavhengig av tvistesum. 

Rent generelt sett er det imidlertid slik at forliksrådet er lagt opp slik at man ikke skal trenge advokat, alternativt at man kun skal ha behov for veldig begrenset bistand. 

Resultatet av saken er at den er innstilt. En innstilling regnes ikke som seier for innklagede/saksøkte (i motsetning til avvisning/heving), og innklagede har derfor ikke krav på saksomkostninger etter tvisteloven §§ 20-2 eller 20-3. Man kan eventuelt kreve saksomkostninger etter tvisteloven § 20-4, eller kreve erstatning etter domstolloven § 200 om forsømmelig forhold i rettergang. Terskelen her er imidlertid svært høy. 

Med mindre du eller motparten bringer saken inn for tingretten er det i realiteten ingenting å gjøre. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...