Gå til innhold

Hvilken MacBook bør jeg velge?


Lakrisen

Anbefalte innlegg

Jeg trenger råd om hvilken MacBook jeg burde velge. Den må være lynrask, ha god lagringsplass (men jeg kan så klart benytte meg av iCloud), og skal brukes til studier (skal begynne på en bachelor neste høst). Jeg har aldri hatt en MacBook før og har heller aldri prøvd en. Grunnen til at jeg ønsker en MacBook er fordi jeg har iPad fra før, og kommer til å bytte ut Samsung med iPhone i løpet av neste år. Grunnen er enkel: jeg savner det rene og enkle med Apple. Ønsker dog ingen diskusjon om hva som er bedre enn det andre, men jeg vil gjerne høre andres tips og råd om hvorfor MacBook er bedre enn alt annet. Hører ofte at når man først tar i bruk en MacBook så vil man ikke bruke noe annet igjen. 

Mye info kan jeg nok søke opp selv men er fint å høre andres erfaringer. Pro eller Air? Jeg ønsker ikke en stor laptop, den må være på 13 tommer. Være raskere enn meg, og jeg er veldig rask og utålmodig. God lagringsplass. En skarp og god skjerm. Og den må være brukbar i mange år. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Merko skrev (7 minutter siden):

Raskeste jeg fant:
https://www.komplett.no/product/1158879/pc-nettbrett/pc-baerbar-laptop/ultraportable/macbook-pro-13-2020-1tb-space-gray

Du får dog en Windows basert til en brøkdel av prisen, men det regner jeg med du er klar over.

Tror du må opp på 16" om du skal ha et skjermkort som faktisk kan brukes til noe.

Nei fy flate, det der blir for dyrt! Og ja jeg er klar over det. Men takk for tips likevel! 

Svein M skrev (3 minutter siden):

Har ikke noe erfaring med Mac men var innom apple.com/no og tenker at disse to er fine:

Macbook Air, Intel Core i5, 512 GB SSD lagring, kr 16790

Macbook Pro, Intel Core i5, 256 GB SSD lagring, kr 16790

Skal sjekke ut. Ser at jeg kan tilpasse de litt selv når jeg skal kjøpe, f.eks legge til annen prosessor for noen tusenlapper. Jeg har fint lite peiling på dette, men går utifra at en i7 prosessor er bedre enn i5? Vil det dog utgjøre en forskjell for det jeg skal bruke den til? 

bshagen skrev (Akkurat nå):

Skal den brukes til noe der du trenger et grafikk-kort?

Ikke som jeg vet. Skal gå sykepleien. Kommer ikke til å bruke den til spill, har egen datamaskin til det. Skal kun brukes til skriving, surfing og lignende, samt studier. Men er som sagt viktig at den er rask, jeg er veldig rask både på tastaturet og når det kommer til surfing og klikking, og den bærbare pc'en jeg har til over 10000 kr sliter noen ganger med å henge med. 

Lenke til kommentar
Lakrisen skrev (3 minutter siden):

Skal sjekke ut. Ser at jeg kan tilpasse de litt selv når jeg skal kjøpe, f.eks legge til annen prosessor for noen tusenlapper. Jeg har fint lite peiling på dette, men går utifra at en i7 prosessor er bedre enn i5? Vil det dog utgjøre en forskjell for det jeg skal bruke den til? 

Akkurat det er jo litt vanskelig å svare på så lenge du ikke har fortalt hva du skal bruke den til.

Edit: ser du skal gå sykepleie. Da vil en hvilken som helst Macbook gjøre nytten og vel så det. 

Endret av Valotunk
Lenke til kommentar

Da setter jeg en knapp på enten Macbook Air eller Pro. De er begge gode nok til det du kan ha dem til. Stikk innom en butikk og knott litt på de. Begge er laptoper du kommer til å ha i åresvis :) 

EDIT: Jeg ville gått for lagring over power her, siden du ikke skal bruke den til intense oppgaver :) 

Endret av bshagen
Lenke til kommentar
Valotunk skrev (1 minutt siden):

Akkurat det er jo litt vanskelig å svare på så lenge du ikke har fortalt hva du skal bruke den til.

Jeg har vell skrevet det men kan skrive det igjen. Jeg skal begynne på sykepleien neste høst, og den kommer til å bli brukt hovedsaklig til skriving og studier, og en del vanlig surfing. Jeg er lynrask på data og jeg trenger en pc som holder følge med meg. 

bshagen skrev (Akkurat nå):

Da setter jeg en knapp på enten Macbook Air eller Pro. De er begge gode nok til det du kan ha dem til. Stikk innom en butikk og knott litt på de. Begge er laptoper du kommer til å ha i åresvis :) 

Takk for svar! :) 

Lenke til kommentar
Lakrisen skrev (1 minutt siden):

Det er Pro jeg har sett mest på også, har egentlig ikke vurdert Air (enda). Takk for svar. :) 

Air er kanskje noe mer "portable", men Apple maskinene i dag er såpass tynne / lette at det ikke vil utgjøre noen vesentlig forskjell. Du vil dog sette pris på den økte ytelsen med en Pro vs en Air modell.

Siden du skal gå sykepleien, så trenger du egentlig ikke noe mer enn 512GB lagring. Noe mer koster bare penger som du kan bruke på mer minne, raskere prosessor ol. Er vel i all hovedsak dokumenter du skal lagre antar jeg, det tar jo ca. ingenting plass likevel.

Ellers så har man jo nettsky hvor man kan legge opp filer om man trenger mer plass.

Som du sier, så vil du ha Mac'en i noen år. Apple oppdaterer operativsystemet hvert år, det vil stadig kreve mer av maskinen, så da vil du heller gå for litt raskere CPU (prosessor) enn mer lagring (i stikk i strid med rådet til bshagen over).

Lenke til kommentar
Merko skrev (3 minutter siden):

Air er kanskje noe mer "portable", men Apple maskinene i dag er såpass tynne / lette at det ikke vil utgjøre noen vesentlig forskjell. Du vil dog sette pris på den økte ytelsen med en Pro vs en Air modell.

Siden du skal gå sykepleien, så trenger du egentlig ikke noe mer enn 512GB lagring. Noe mer koster bare penger som du kan bruke på mer minne, raskere prosessor ol. Er vel i all hovedsak dokumenter du skal lagre antar jeg, det tar jo ca. ingenting plass likevel.

Ellers så har man jo nettsky hvor man kan legge opp filer om man trenger mer plass.

Som du sier, så vil du ha Mac'en i noen år. Apple oppdaterer operativsystemet hvert år, det vil stadig kreve mer av maskinen, så da vil du heller gå for litt raskere CPU (prosessor) enn mer lagring (i stikk i strid med rådet til bshagen over).

Jeg tror det vil bli en del bilder også. Jeg bruker iPad Pro som notatbok og vil kunne lagre notatene også på MacBook, men hvor stor plass dette tar vet jeg ikke - men sikkert ikke så mye. Dessuten har jeg jo iCloud om jeg skulle gå tom for plass, som du sier. Jeg har jo hele to eksterne harddisker også som jeg kan lagre ting på, så lagring er egentlig ikke det viktigste.... Men så tar vell apper en del plass også? 

Jeg noterer meg rådene dine! 

bshagen skrev (4 minutter siden):

Og siden du aldri har prøvd en Macbook før, så kan jeg bare si "velkommen" til en helt annen opplevelse når det kommer til styreflate! :D

Hehe, jeg gleder meg. :D Har bare så vidt trykka på en på butikk for noen år siden (og husker jeg da hadde lyst på), ellers har jeg aldri brukt eller prøvd en. Men jeg tror nok den kommer til å falle i smak basert på reviews og slikt jeg har sett på youtube! 

Endret av Lakrisen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kilde på at nyere MacOS krever mer, @Merko? Jeg har en Macbook Pro fra 2016 med i5 og 8GB ram, og den føles fremdeles dønn lik ut som når den var ny. Bruker den til VMWare og kontorarbeid (jobb) samt surfing/media til meg selv. Du ser fremdeles en haug av folk som har Pro Retinas fra 2013. Men mye mulig du har rett, jeg bare hører ikke folk klage liksom 

EDIT: Skal du drive med mer "pro" ting som bilde- og videoredigering, så velger du Macbook Pro 16, for da trenger du mer power :) 

Endret av bshagen
Lenke til kommentar
Lakrisen skrev (16 minutter siden):

Skal sjekke ut. Ser at jeg kan tilpasse de litt selv når jeg skal kjøpe, f.eks legge til annen prosessor for noen tusenlapper. Jeg har fint lite peiling på dette, men går utifra at en i7 prosessor er bedre enn i5? Vil det dog utgjøre en forskjell for det jeg skal bruke den til? 

Intel i5 er plenty nok. For de jeg nevnet er det disse cpu'ene:

Air: 1,1 GHz 4-kjerners 10. generasjon Intel Core i5-prosessor, Turbo Boost opptil 3,5 GHz

Pro: 1,4 GHz 4-kjerners Intel Core i5-prosessor (8. gen.). Turbo Boost opptil 3,9 GHz.

Lenke til kommentar
bshagen skrev (1 minutt siden):

Kilde på at nyere MacOS krever mer, @Merko

Jeg har ingen kilde, men det er helt naturlig at PCer blir tregere over tid, jo mer funksjoner som proppes i dem, som skal overvåke ditt og datt, sende varsel om ditt osv.

bshagen skrev (2 minutter siden):

Jeg har en Macbook Pro fra 2016 med i5 og 8GB ram, og den føles fremdeles dønn lik ut som når den var ny

Det er nok bare pga alderen din, du har blitt gammel sammen med maskinen, så dere blir trege synkront. p%2FcCekIt6%2Fs%2F89275f8128462a77305a9ec3062cf1119ebf57040df883c5da99871f316e9dbc.png?alt=media&token=651449a2-6c25-4e70-ae7f-b593460aac7b

Uansett, så vil nok salgsverdien være høyere når den en dag skal selges om det er mer juice i den :)
Det var nå min erfaring når jeg solgte min Macbook for en god tid tilbake.

-

I tillegg, har man maskinen feks et år, installerer forskjellige apper og føler maskinen går noe tregt, så er det egentlig ikke så mye man kan gjøre. Med lagringsplass, så kan det løses med ekstern harddisk (som forsåvidt ikke er et godt alternativ), eller med feks iCloud eller tilsvarende tjenester som stort sett fungerer bra. Vil uansett si at 512GB bør holde, men det kommer jo helt an på hvor mye apper man skal fylle den opp med. Plass til veldig mange tusen bilder hvert fall :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...