Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Lockdowns en politisk ideologi uten fakta og fornuft


Anbefalte innlegg

7 minutes ago, Kryptodebunker said:

Nå har 38 millioner fått bekreftet infeksjon av koronaviruset og 1 million er døde.

Hvis 1 av 38 eller 2.6% av verdens befolkning skal dø av dette viruset blir det 7 818 282 015/38=205 744 263 døde. 

Altså 205.7 millioner døde. 

Synes du det er greit? 

Det er jo bare 205mil av de med høyest risiko som kan være kostnadsbesparende for samfunnet *sarkasme*

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gomby skrev (12 minutter siden):

WHO estimerer at omtrent 780 millioner har hatt viruset.


Nei, det estimerer ikke WHO i det hele tatt, det er fullstendig feilaktig, dog ble det rapportert av mediene som om Mike Ryan hadde sagt dette, noe han ikke gjorde.

Det var faktisk Kerkhove som sa dette, men det hun sa var at i de rapportene de hadde sett, angående seroprevalens, og spor av antistoffer og den slags, så var det ikke over 10%.
 


 

Sitat

The vast majority of these papers indicate that LESS than 10% of the population has evidence of infection. And in many situations it's WELL UNDER 10% in the general population


Dog gikk også Mike Ryan på limpinnen, å hevdet i en pressekonferanse at de faktisk anslo at 10% var smittet, men det er ikke riktig, det er Kerkhove som hadde den opprinnelige uttalelsen, og det var ikke det hun mente.

Endret av 0laf
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gomby skrev (2 minutter siden):

Selvmordstallene fra korona-tiden kommer tidligst til høsten

Mange har rapportert om økt pågang hos psykiske helseinstitusjoner og hjelpesentre i løpet av koronatiden. Men selvmordstallene kommer ikke før tidligst til høsten, forteller FHI.

https://www.nrk.no/norge/selvmordstallene-fra-korona-tiden-kommer-tidligst-til-hosten-1.15034009

Vel, nå er det høst. 

https://direkte.vg.no/coronaviruset/news/ingen-tegn-til-oekning-i-selvmord-under-coronakrisen.9FwMDc9gj?utm_source=share-btn

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gomby skrev (13 minutter siden):

Selvmordstallene fra korona-tiden kommer tidligst til høsten

Mange har rapportert om økt pågang hos psykiske helseinstitusjoner og hjelpesentre i løpet av koronatiden. Men selvmordstallene kommer ikke før tidligst til høsten, forteller FHI.

https://www.nrk.no/norge/selvmordstallene-fra-korona-tiden-kommer-tidligst-til-hosten-1.15034009

Sitat

Hovedpunkter

  • Om lag 500 - 600 personer begår selvmord hvert år i Norge. To av tre er menn.
  • Antall selvmord per 100 000 har gått noe ned siden 1990. 
  • Median alder for selvmord er 47 år, det vil si at halvparten er eldre og halvparten yngre enn 47 år.
  • Mellom 5000 og 6000 etterlatte og nærstående berøres av selvmord hvert år.
  • Forekomsten av selvmord er omtrent den samme i Norge som i Europa, Nord-Amerika og Australia.

https://www.fhi.no/nettpub/hin/psykisk-helse/selvmord-i-norge/

Vi kan se på Sverige der tok 1 588 mennesker livet sitt i 2019. Hittil er 5921 døde av koronaviruset i Sverige. 

https://ki.se/nasp/sjalvmord-i-sverige

 

Endret av Kryptodebunker
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (6 minutter siden):

Hvorfor tar du tall fra WHO, men ikke WHO sin CFR ratio på 0.1% til 25%?

Helt ærlig så stoler jeg mer på FHI enn den politiserte institusjonen WHO.

"These data from USA, Santa Clara, Italy and Germany suggest that many infections are either asymptomatic or mildly symptomatic and thus do not come to medical attention and will not be accounted for in the case fatality rate and suggest infection fatality rates to around 0.5 %."

https://www.fhi.no/en/publ/2020/Case-fatality-rate-and-infection-fatality-rate-for-seroius-Covid-19/

Gavekort skrev (7 minutter siden):

Så du mener at "loss of income" og "missed health care" er reelle problemer i Norge?

Eh, ja?

Slår alarm om snikende helsekrise

"Folk har i stor grad unnlatt å gå til lege med akutt sykdom under covid-19-pandemien. Nå slår forskere alarm om etterslep og mulige alvorlige helsekonsekvenser."

https://www.dagbladet.no/nyheter/slar-alarm-om-snikende-helsekrise/72882574

 

Ny rapport: En av fire husholdninger økonomisk rammet av koronakrisen

"360.000 husholdninger hadde lavere inntekter i juni enn før koronakrisen, viser en ny Sifo-rapport. Stian Holt er permittert for andre gang fra jobben som kokk på Color Line. Han frykter det kan ta lang tid før han er tilbake i arbeid."

https://www.nrk.no/norge/ny-rapport_-en-av-fire-husholdninger-okonomisk-rammet-av-koronakrisen-1.15194763

 

Jeg forstår ikke helt argumentet ditt, for å være helt ærlig.

Gavekort skrev (10 minutter siden):

Det er et ikke-svar. Her har du prognoser:

Igjen, den artikkelen er nesten et halvt år gammel (publisert en måned etter Norge stengte ned). Da sier det jo seg selv at det sier veldig lite.

Lenke til kommentar
Gomby skrev (4 minutter siden):

Helt ærlig så stoler jeg mer på FHI enn den politiserte institusjonen WHO.

Som er grunnen til at jeg synes det var rart at du siterte WHO. Veldig beleilig å kunne velge fra WHO når det selv passer deg.

Sitat

"These data from USA, Santa Clara, Italy and Germany suggest that many infections are either asymptomatic or mildly symptomatic and thus do not come to medical attention and will not be accounted for in the case fatality rate and suggest infection fatality rates to around 0.5 %."

https://www.fhi.no/en/publ/2020/Case-fatality-rate-and-infection-fatality-rate-for-seroius-Covid-19/

Eh, ja?

Hvorfor ikke se på den svenske ekvivalenten, siden vi snakker om Sverige?

Sitat

The share of deaths among all cases, i.e. the case fatality rate (CFR), is 25.9%.Men are slightly overrepresented among cases (54.2%), even more so among deaths (57.4%). Living in a nursing home can be seen as a proxy for both old age and underlying health problems. Among all cases in our estimation sample, 18.8% are from nursing homes, but the share is twice as high (38.0%) among the deaths. In terms of age profile, older persons are clearly overrepresented, e.g. those of age 70 or older account for 50.6% of the cases. The pattern is even more striking for cases who died, as those of age 70 or older account for 85.9% of the deaths.The share of cases in the estimation sample admitted to ICU at some point is 9.2%. The corresponding figure for those who died was 10.2%. Excluding imported cases and health care workers doesn’t change the picture much from our full estimation sample, since these cases only account for a small share of the total.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/53c0dc391be54f5d959ead9131edb771/infection-fatality-rate-covid-19-stockholm-technical-report.pdf

 

Sitat

Slår alarm om snikende helsekrise

"Folk har i stor grad unnlatt å gå til lege med akutt sykdom under covid-19-pandemien. Nå slår forskere alarm om etterslep og mulige alvorlige helsekonsekvenser."

https://www.dagbladet.no/nyheter/slar-alarm-om-snikende-helsekrise/72882574

 

Ny rapport: En av fire husholdninger økonomisk rammet av koronakrisen

"360.000 husholdninger hadde lavere inntekter i juni enn før koronakrisen, viser en ny Sifo-rapport. Stian Holt er permittert for andre gang fra jobben som kokk på Color Line. Han frykter det kan ta lang tid før han er tilbake i arbeid."

https://www.nrk.no/norge/ny-rapport_-en-av-fire-husholdninger-okonomisk-rammet-av-koronakrisen-1.15194763

 

Jeg forstår ikke helt argumentet ditt, for å være helt ærlig.

Igjen, den artikkelen er nesten et halvt år gammel (publisert en måned etter Norge stengte ned). Da sier det jo seg selv at det sier veldig lite.

Nok til å kunne stå for 2000 dødsfall gitt at vi også tidoblet våre COVID-19 dødsfall slik som Sverige?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (19 minutter siden):

Som er grunnen til at jeg synes det var rart at du siterte WHO. Veldig beleilig å kunne velge fra WHO når det selv passer deg.

Jeg refererte til WHO siden det later til å være den eneste autoritet dere hører på, så da er det jo alltid beleilig når dem svelger noen kameler. Trenger ikke å referere til det som "passer meg", siden tallenes tale er klar nesten uansett hvor du ser. COVID-19 er nesten kun bare farlig for eldre med underliggende sykdommer.

Med andre ord, hele greia er bare et gedigent hysteri.

Hvis vi bare holder samfunnet stengt hele tiden så sparer vi sikkert noen tusen hvert år fra influensa. Med din logikk så må jo det altså være en helt perfekt løsning?

Gavekort skrev (21 minutter siden):

Hvorfor ikke se på den svenske ekvivalenten, siden vi snakker om Sverige?

Fra samme rapport...

"Our point estimate of the infection fatality rate is 0.6%, with a 95% confidence interval of 0.4–1.1%. For the age group 0–69 years, we get an estimate of 0.1% (c.i. 0.1–0.2%), and for those of age 70 years or older our estimate is 4.3% (c.i. 2.7–7.7%)."

Som jo da er omtrent det samme som FHI sa.

Og jeg er den som plukker ut info som passer meg?

Lenke til kommentar
Gomby skrev (5 minutter siden):

COVID-19 er nesten kun bare farlig for eldre med underliggende sykdommer.

Definer "eldre"? Hvis vi ser på tallene fra USA, som har hatt såpass mange tilfeller at det er noe tall å snakke om:

https://www.cdc.gov/nchs/nvss/vsrr/covid_weekly/index.htm

Antall døde begynner å ta seg opp fra gruppen 45-54. Klart, det er flest i gruppen 85+, men du kan jo ikke se bort fra alle de yngre enn det. Det er for mange til å bare kimse av.

Lenke til kommentar
Gomby skrev (10 minutter siden):

Jeg refererte til WHO siden det later til å være den eneste autoritet dere hører på, så da er det jo alltid beleilig når dem svelger noen kameler. Trenger ikke å referere til det som "passer meg", siden tallenes tale er klar nesten uansett hvor du ser. COVID-19 er nesten kun bare farlig for eldre med underliggende sykdommer.

Sure ya did. Men nå viste jeg deg CFR, så neste gang så kan du kanskje bruke riktige tall.

Sitat

Med andre ord, hele greia er bare et gedigent hysteri.

Å miste 5000 liv unødvendig er mye å bli hysterisk over.

Sitat

Hvis vi bare holder samfunnet stengt hele tiden så sparer vi sikkert noen tusen hvert år fra influensa. Med din logikk så må jo det altså være en helt perfekt løsning?

Nå har du beveget deg over til influensa ja. Influensa har betydelig lavere dødelighet enn korona.

Jeg setter pris på om du ikke putter ord i munnen på meg. Korona kan bekjempes, influensa kommer uansett. Korona er 5000 flere dødsfall på toppen av influensa, dødsfall som du må gjøre rede for når du stiller deg ignorant ovenfor de riktige tiltakene.

Sitat

Fra samme rapport...

"Our point estimate of the infection fatality rate is 0.6%, with a 95% confidence interval of 0.4–1.1%. For the age group 0–69 years, we get an estimate of 0.1% (c.i. 0.1–0.2%), and for those of age 70 years or older our estimate is 4.3% (c.i. 2.7–7.7%)."

Som jo da er omtrent det samme som FHI sa.

Og jeg er den som plukker ut info som passer meg?

Det er forskjell på CFR og IFR.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Gomby skrev (2 timer siden):

Slik som Great Barrington-deklarasjonen, som har møtt nærmest unison motstand her inne?

Disse folkene har jo ikke noe nytt å komme med. Forestillingen om frislipp av koronaviruset for å oppnå flokkimmunitet har blitt diskutert her inne inntil det kjedsommelige. Noen få argumenter i mot:

* Ved frislipp underveis mot et forsøk på flokkimmunitet vil vi neppe klare å holde smittepresset på et håndterlig nivå. Vi ser jo hvordan det har gått og går nedover i Europa, det er ikke mye smitte som skal til før sykehusene fylles opp - hvor fast du enn tviholder på forestillingen din om at dette er en slags influensa. Stort koronapress i sykehusene vil både gå ut over sykehusenes evne til å gjennomføre andre undersøkelser og operasjoner, og føre til at mange vegrer seg for å søke hjelp for medisinske problemer som måtte oppstå. 

* Vi vil ikke klare å isolere de som er i risikogruppene. Det var dette de forsøkte i Sverige, det gikk ikke særlig bra

* Du er tilsynelatende veldig opptatt av den psykososiale helsen til studenter som må ha hjemmeundervisning (for de yngre går jo på skolen), og til arbeidstakere og næringsdrivende som mister jobb og livsverk. Det er klart at kombinasjonen av virus og tiltak er en belastning, ingen synes at dette er moro. Men er det så opplagt at det "psykososiale regnskapet" går i pluss om vi gir opp å kontrollere viruset og i stedet tvinger mange av de eldre og sårbare til å isolere seg? Det er vel oppunder en million som er over 65 i Norge i dag. I tillegg er det betydelige forekomster av astma, diabetes, overvekt, hjerte og kar-sykdommer osv. i alle lag av befolkningen. Ikke minst vil det med et frislipp plutselig bli risikosport for barn og unge å opprettholde normal kontakt med beste- og oldeforeldre. Til slutt vil en god del oppleve å miste foreldre, beste- og oldeforeldre, venner, hustruer og ektemenn, osv. Det er ingen spøk.

* Hva økonomien angår, så vil et frislipp innebære at mange av de eldre og sårbare ikke vil kunne delta i arbeidslivet på samme måte som før, for disse må jo "beskyttes". Av samme grunn vil en sikkert ikke ubetydelig del av etterspørselen i økonomien falle bort, ettersom disse og andre begynner å holde seg hjemme i takt med stigende smittetall. 

* Så er det de mer infeksjonsmedisinske og immunologiske argumentene. Hvor lenge vil man være immun etter en koronainfeksjon? Vil man ha immunitet mot alle stammer, eller vil man kunne bli smittet av nye varianter? Vil man bli sykere ved et eventuelt andre gangs sykeleie? Hvor mange vil ha langtidsplager etter koronasykdom? Vil vi kunne få slemmere varianter av koronaviruset gitt det økte potensialet for uheldige mutasjoner som en allmenn spredning av koronaviruset vil innebære?

* Du skryter av svenskene, "SVERIGE HADDE RETT", skriver du. Men Sveriges tiltak er jo veldig like de norske. Her praktiseres karantene og isolasjon, det oppfordres til hjemmekontor, maks 50 kan samles offentlig, de har hatt strengere innenlands reiserestriksjoner enn det vi hadde i Norge, osv. De er langt fra å ha hatt et frislipp av koronaviruset.

* Vi er i en situasjon der alle slags folk skal ha alle slags meninger om hvordan vi bør møte koronaviruset. Noen ønsker bekjempelse, andre frislipp, noen andre igjen mener vi bør ta ned 5g-mastene. Det som er klart er imidlertid at det fordres en grad av harmonisering av tiltakene for at vi skal komme fra dette på en brukbar måte. Hver og én kan ikke ha sin egen koronapolitikk. Her i Norge har vi lagt ned mye innsats og vært temmelig nær om ikke helt å bekjempe viruset, så i alle fall å få smittespredningen ned til et veldig lavt nivå. Kommer vi i mål her, så kan vi starte opp igjen breddeidretten, kulturlivet, ja kanskje til og med eventbyråene vil klare seg.

* Så til slutt til dette snakket om vestens eller "den vestlige sivilisasjons" fall som en følge av koronaviruset. Er ikke dette i overkant melodramatisk? Det har vel vært delte meninger her inne om hvor god den norske responsen på koronaviruset har vært - jeg var blant de som mente at den norske responsen bare så vidt fortjente ståkarakter, og som europeer så blir jeg skamfull av å se hvordan de roter det til nedover i Europa. Men det er jo interessant at du ikke har merket deg hvordan Kina, som sikkert gjerne vil "overta" når vesten går ad undas, har hatt brukbare resultater med en strategi som er helt motsatt av den som du tar til orde for.

Endret av SuperKrokodille
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
:utakt skrev (12 minutter siden):

Definer "eldre"? Hvis vi ser på tallene fra USA, som har hatt såpass mange tilfeller at det er noe tall å snakke om:

https://www.cdc.gov/nchs/nvss/vsrr/covid_weekly/index.htm

Antall døde begynner å ta seg opp fra gruppen 45-54. Klart, det er flest i gruppen 85+, men du kan jo ikke se bort fra alle de yngre enn det. Det er for mange til å bare kimse av.

Andel døde i følge dataene de dataene:

Over 55 år: 91,63%

Over 65 år: 78,84%

I tillegg så hadde over 94 prosent av de døde hadde underliggende tilstander (noe som egentlig høres litt lite ut basert på annen data jeg har sett). Så det er mest kombinasjonen syk + gammel som ser ut til å være farlig.

Med andre ord, denne sykdommen rammer overhengende de syke og eldre.

Lenke til kommentar
Gomby skrev (1 minutt siden):

Andel døde i følge dataene de dataene:

Over 55 år: 91,63%

Over 65 år: 78,84%

I tillegg så hadde over 94 prosent av de døde hadde underliggende tilstander (noe som egentlig høres litt lite ut basert på annen data jeg har sett). Så det er mest kombinasjonen syk + gammel som ser ut til å være farlig.

Med andre ord, denne sykdommen rammer overhengende de syke og eldre.

Hva er denne trangen til å telle opp mennesker i prosenttall? Er det mindre skummelt på den måten? 

36 048 mennesker i aldersgruppen 45-64 er døde. Det er en norsk by, det. Drammen-ish? Mye folk!

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (15 minutter siden):

Men nå viste jeg deg CFR, så neste gang så kan du kanskje bruke riktige tall.

Og hvorfor gjorde du det?

Min kilde (FHI) gjorde det da ganske klart hvorfor IFR tegner et mer nøyaktig bilde på dødsrate:

"These data from USA, Santa Clara, Italy and Germany suggest that many infections are either asymptomatic or mildly symptomatic and thus do not come to medical attention and will not be accounted for in the case fatality rate and suggest infection fatality rates to around 0.5 %."

Gavekort skrev (19 minutter siden):

Korona kan bekjempes, influensa kommer uansett.

Hva får deg til å tro at COVID-19 er så veldig annerledes? Har man klart å stanse COVID-19 selv med disse ekstreme tiltakene? Nei, den feide gjennom befolkningen uansett. Folk blir smittet og sprer det uten at de vet det, og det er kun de som blir hardest rammet man legger merke til.

Gavekort skrev (20 minutter siden):

Å miste 5000 liv unødvendig er mye å bli hysterisk over.

Og derfor er det vel perfekt strategi å stenge ned samfunnet hver influensasesong? At vi bare skifter til hjemmekontor året ut? Bare tenk hvor mange liv det sparer! Eller kanskje du ser noen begrensninger ved det (som du åpenbart ikke ser i covid-saken)?

Man må ha PERSPEKTIV.

COVID-19 og influensa er for så vidt ganske like iht. dødsrate. Anders Tegnell:
"IFR of Covid-19 in final account will be 0.1% to 0.5% - ‘and that is not radically different to what we see with the yearly flu’"
https://www.youtube.com/watch?v=xh9wso6bEAc

 

Lenke til kommentar
Gomby skrev (1 time siden):

Eh, ja?

Slår alarm om snikende helsekrise

"Folk har i stor grad unnlatt å gå til lege med akutt sykdom under covid-19-pandemien. Nå slår forskere alarm om etterslep og mulige alvorlige helsekonsekvenser."

https://www.dagbladet.no/nyheter/slar-alarm-om-snikende-helsekrise/72882574

 

Kva vil du fram til?

Om dette skulle vere rett: Trur du at folk kvir seg for å gå til legen fordi dei må halde avstand og vaske hendene? Eller kan det vere slik at folk er redde for å gå til legen fordi dei er redde for å bli smitta?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
:utakt skrev (10 minutter siden):

Hva er denne trangen til å telle opp mennesker i prosenttall? Er det mindre skummelt på den måten? 

36 048 mennesker i aldersgruppen 45-64 er døde. Det er en norsk by, det. Drammen-ish? Mye folk!

Fordi folk tilsynelatende ikke evner å sa at COVID-19 ikke er farlig for folk flest, og da må jeg ty til harde fakta.

Er vel all den skremselspropagandaen som har gjort det, tenker jeg.

Det er en grunn til at empirien fokuserer på DØDSRATE ved sykdommen, og ikke utelukkende fokuserer på hvor mange som har dødd totalt sett (slik mange av dere dessverre gjør). Et enkelt tall på hvor mange som har dødd sier ingenting om hvor farlig den er, siden det er helt ribbet for KONTEKST.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...