Gå til innhold

Uryddig av komplett.no? Leveringsdato og Playstation 5


Iki

Anbefalte innlegg

MacBain skrev (4 minutter siden):

Reklamen sier at "Ønsker du å sikre deg en PS5 på lanseringsdatoen bør du være tidlig ute å forhåndsbestille", når dette gjelder ett produkt man kun vet at kommer i løpet av året og ingen andre ikke har åpnet opp for forhåndsbestillinger vil det være naturlig å anta at man er tidlig ute ved bestilling timer etter forhåndsbestillingene ble lagt ut. Vil du si man er sent ute når disse forhåndsbestillingene ble lagt ut uten forvarsel i April og man samme dag bestilte?
Skulle man ha vært tidligere ute i dette tilfelle ville man måtte være synsk. 
De har skrevet at man havner i kø noe som er logisk når man forhåndsbestiller ett produkt som enda ikke har lanseringsdato, de skriver heller ikke spesifikk at man "ikke" er garantert en konsoll til lansering.

Om man er tidlig ute avhenger helt av antallet som bestiller og når de bestiller.

Om du bestiller et produkt 4 dager etter at det ble lagt ut for salg, men er den første som bestiller produktet, så er du tidlig ute.

I dette tilfellet var det tydeligvis mange som var før deg, altså var du for sen, altså var du ikke tidlig ute.

Du kan ikke bare påstå du var tidlig ute pga tiden det tok fra du så beskjeden om forhåndssalget til du la inn en bestilling.

 

De skriver ikke spesifikt at du ikke får en konsoll til lanseringen, men som sagt, i dette tilfellet er det å tro at du skulle få en konsoll til lanseringen feil.

De advarer rett ut om at du sannsynligvis ikke kommer til å få en.

Her er det de som bestilte som burde lest bedre.

 

MacBain skrev (8 minutter siden):

I den første annonsen skriver de "Forhåndsbestill om du vil sikre deg ett eksemplar", kombinert med infoen du fikk ved å trykke på denne linken hvor de skriver "sikre deg PS5 til lanseringsdatoen" så er det naturlig og logisk å gå ut ifra at man da har sikret seg  en konsoll ved tidlig forhåndsbestiller til lanseringsdatoen og at de som bestiller senere vil få levert etter hvor de havner i køen.

Ja, om du ikke leser hele teksten, men kun klipper ut ting for å ta det ut av kontekst så høres det ut som du sikrer deg en konsoll til lanseringsdatoen. Men som du selv har vist oss så stemmer ikke dette.

MacBain skrev (11 minutter siden):

Jeg antar at du fortsatt vil utrykke at Komplett sin annonse var tydelig og klar og selv om du er den eneste jeg har hørt om som har tolket den slik så er det tydeligvis ubestridelig fakta i dine øyne. At alle som bestilte fra Komplett tolket dette likt og regnet med å være sikret en konsoll tok feil å burde vist bedre. At kunder forventer å få sikret seg en PS5 til lanseringsdatoen ved å være tidlig ute etter å ha gått inn på en annonse som lyder "sikre deg en PS5 på lanseringsdatoen ved å være tidlig" så mener du fortsatt at det er kundene sin feil og ikke Komplett som her har lovet mer enn det de kan gi?

Komplett har, som du selv har bevist, ikke lovet noe annet enn en køplass. Om du eller andre har oversett denne delen av teksten, så er det ikke komplett sin feil.

MacBain skrev (12 minutter siden):

At det skal forventes at den jevne forbruker besitter dyp semantisk forståelse og setter av ett par dager til tolkning før en konklusjon tas må sies å være urimelig i forhold til en enkel annonse.

Dette trenger man absolutt ikke forvente, da komplett har forklart veldig godt at du ikke sikrer deg en konsoll, men en plass i køen.

Dette er helt tydelig i den teksten du selv viser til.

Iki skrev (På 16.10.2020 den 2.19):

"Alle som forhåndsbestiller vil bli satt på reservasjonsliste og får tildelt sin konsoll etter sin plass i reservasjonskøen."

 

MacBain skrev (16 minutter siden):

Neste spørsmål er da, hva vil du ha ut av denne tråden?

Jeg vil ha klarhet i hvem det er som har feil i denne saken, hva problemet er, og hvorfor dette ble et problem.

Til nå har det kommet frem at folk ikke er vant med å bestille fra nettsider, ikke leser teksten på nettsidene, og at flere tolker ting istedenfor å lese det som skrives.

 

Jeg kan ikke se hvordan det er komplett sin feil.

 

Så det gjenværende spørsmålet er "når ble komplett klar over at de satt med flere bestillinger enn de kunne levere til lanseringen"

Da dette kan si noe om komplett hadde skyld i e-posten de sendte ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
42 minutes ago, Iki said:

Jeg vil ha klarhet i hvem det er som har feil i denne saken, hva problemet er, og hvorfor dette ble et problem.

Jeg kan ikke se hvordan det er komplett sin feil.

Så det gjenværende spørsmålet er "når ble komplett klar over at de satt med flere bestillinger enn de kunne levere til lanseringen"

Da dette kan si noe om komplett hadde skyld i e-posten de sendte ut.

Dette er Komplett sin feil da annonsen langt på vei antyder at du vil få en PS5 ved å forhåndsbestille først hos dem, dette ble da ett problem siden alle som hadde forhåndsbestilt hadde forstått det på samme måte. Derav tusenvis av misfornøyde kunder.
Hadde annonsen vært så krystallklar som antyder hadde ikke disse problemene oppstått.

At du ikke overhodet kan se at Komplett har gjort noe feil her syntes jeg er merkelig med de fakta som du hare blitt servert.

De siste vil du ikke få noe svar på hvis ikke Komplett selv svarer. Trodde de at de ville få levert 10.000 eller 100.000?
Dette kan vi holde på i det uendelige om.

 

Endret av MacBain
  • Liker 2
Lenke til kommentar
MacBain skrev (36 minutter siden):

Dette er Komplett sin feil da annonsen langt på vei antyder at du vil få en PS5 ved å forhåndsbestille først hos dem, dette ble da ett problem siden alle som hadde forhåndsbestilt hadde forstått det på samme måte. Derav tusenvis av misfornøyde kunder.
Hadde annonsen vært så krystallklar som antyder hadde ikke disse problemene oppstått.

Igjen.

Denne "annonsen" (en link til en artikkel) du refererer til inneholder nøyaktig denne setningen "Alle som forhåndsbestiller vil bli satt på reservasjonsliste og får tildelt sin konsoll etter sin plass i reservasjonskøen."

 

Dette trenger man ikke tyde, man trenger ikke tolke, man trenger ikke noen som kan oversette.

Svart på hvitt står det der at du blir satt i en kø.

De som kommer fremst i køen får konsollen før de som kommer lengre bak i køen.

 

Dette er virkelig ikke vanskelig.

 

MacBain skrev (39 minutter siden):

Dette kan vi holde på i det uendelige om.

Den eneste grunnen til dette er jo at du overser teksten du selv viser til, om og om igjen.

 

Igjen.

Komplett skriver selv, som du viser til, at dette er en kø, ikke en garanti for å få noe på en bestemt dag.

Lenke til kommentar
On 10/15/2020 at 3:38 PM, Iki said:

16 millioner innen mars 2021.

De startet produksjonen i sommer.

Så 5-6 måneder med produksjon før lansering, 3-4 etter.

16 / 10 = 1,6

1,6 x 6 = 9,6

Så de ville iallefall klare 9 millioner enheter før lanseringen.

Det er neppe så linært straight forward. For alt vi vet kan det være massiv opptrapping av produksjon for seint og mulig de ikke klarer å trappe opp skikkelig før ut på nyåret, så ingen garanti for at det er rundt 9 millioner enheter ved lansering. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Allostasis skrev (2 timer siden):

Det er neppe så linært straight forward. For alt vi vet kan det være massiv opptrapping av produksjon for seint og mulig de ikke klarer å trappe opp skikkelig før ut på nyåret, så ingen garanti for at det er rundt 9 millioner enheter ved lansering. 

Ingen garanti, nei.

Ryktet var at Sony startet produksjonen med rundt 5 millioner som mål, men at de hurtig doblet produksjonen.

Deretter skal de ha økt produksjonen enda en gang, og forventet 16 millioner enheter innen mars 2021.

Lenke til kommentar
5 hours ago, Iki said:

Denne "annonsen" (en link til en artikkel) du refererer til inneholder nøyaktig denne setningen "Alle som forhåndsbestiller vil bli satt på reservasjonsliste og får tildelt sin konsoll etter sin plass i reservasjonskøen."

Svart på hvitt står det der at du blir satt i en kø.

De som kommer fremst i køen får konsollen før de som kommer lengre bak i køen.

Komplett skriver selv, som du viser til, at dette er en kø, ikke en garanti for å få noe på en bestemt dag.

Hvordan tror du en forhåndsbestilling arter seg hos de andre aktørene?, selvfølgelig blir det en kø og du vil få levert ut i fra hvor du havner i denne.
At Komplett skriver: "Hvorfor bør du forhåndsbestille allerede nå om du vil sikre deg ett eksemplar " kombinert med "Ønsker du å sikre deg PlayStation 5 på lanseringsdagen, bør du være tidlig ute med å forhåndsbestille." Gir i denne sammenheng når det gjelder en forhåndsbestilling av ett populært produkt inntrykk av at du vil være sikret ett eksemplar hvis du er tidlig ute.

At du henger deg opp i ordet "kø" gir jo ingen mening. Hvis bu bestiller ett produkt hos en hvilken som helst butikk og de ikke har varen inne er det vel ikke noe annet å gjøre enn å havne i en reservasjonskø?

At andre aktører valgte å stoppe sine forhåndssalg etter ca. 15 minutter, mens Komplett holdt det gåene i 6 mnd'er er vitne om at de har tappet seg ut.

Jeg spør igjen: Du mener altså at Komplett med sin forhåndsbestilling og formulering ikke på noen måte ga uttrykk for at ved å bestille tidlig hos dem ville du sikre deg en konsoll til lanseringsdatoen?. 

Du skriver "Jeg vil ha klarhet i hvem det er som har feil i denne saken, hva problemet er, og hvorfor dette ble et problem."
Er det noe som helst som vil kunne tilfredsstille deg slik at denne tråden kan legges dø?

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Et annet spørsmål.....
Komplett.no valgte å STENGE for forhåndsbestillinger, for så å ÅPNE IGJEN noe senere.
Hva var det/hvilken info som gjorde at de valgte å stenge.......og ikke minst HVILKEN INFO/VURDERING gjorde at de valgte å gjenåpne forhåndsbestillingene etter dette.
Hadde de bare holdt stengt etter første stenging, så hadde "damage control" vært langt bedre, og kunder hadde hatt en forståelse for at "her ble det bestilt mange, og de fikk ikke så mange enheter".

Men når Komplett velger å åpne for bestillinger igjen, la det vare mye lenger enn Power og Ekjøp til eksempel, for så noen dager etter de har lukket, sende ut epost om at "selv om du bestilte i april, får du konsoll inn mot neste vår/sommer."

Det for meg forteller at Komplett bevisst har støvsugd folk til seg i sin kø, fordi vi vet at på landsbasis blir de aller fleste stående i en kø hos en av forhandlerne. Særdeles "få" får ved release og før 2021.
Å da ikke fortelle noe om hvor lang denne køen er, og hvor kunden står i køen, oppfordrer kunden til å bli værende i køen hos Komplett, og ikke bestille hos noen andre.
Jeg som bestilte i april har jo et inntrykk av at jeg står langt fremme i køen hos komplett.no. Men de vil jo ikke gi informasjon om hverken mitt kønummer, eller hvor lang køen er for nye bestillere.
Så er mitt kønummer hos komplett.no fra april langt fremme, eller langt bak? Jeg har jo fått estimert levering mai 2021.
Hvis jeg bestiller hos Dustin Home eller CDOn nå, kan det jo være jeg er lengre fremme i Norgeskøen enn jeg er hos komplett.

Komplett bør nå ovenfor kundene som har forhåndsreservert hos dem informere om hvilket kønummer hver enkelt har. 
Så kan man selv gjøre seg opp en mening om en skal bestille andre steder.
Så kan de gjerne i løpet av november fortelle hvor få(?) konsoller de fikk til launch og hva de venter inn fremover, så vi har noe mer konkret å forholde oss til.

Det er bondefangeri å lokke med en "tidlig kø" og bruke ord som "før alle andre", "sikre seg tidlig", "snart er det launch", for så å sette kunden til levering hvor INGEN av de kriteriene blir oppfylt.

Fra Komplett customer care
 

Sitat

Bla bla.....beklager bla...
.
.
Deretter, når vi oppdaget at køen begynner å bli større, ble forhåndsbestillingene av PlayStation 5 midlertidig 
stengt og blir åpent for igjen ved senere tidspunkt. 


Ha en fin dag videre!

Med vennlig hilsen, Best Regards
Jakub
Customer Care
Komplett kundeservice, Tlf.: +47 33 00 55 00

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Tor Rasmussen said:

Å da ikke fortelle noe om hvor lang denne køen er, og hvor kunden står i køen, oppfordrer kunden til å bli værende i køen hos Komplett, og ikke bestille hos noen andre.
 

Det eneste info om plass i køen og lengde på køen gjør er at kundene begynner å spekulere, på svært magert grunnlag. Hvor du er i køen og hvor lang køen er har ikke en pøkk å si med mindre du også vet hvordan leveringene av konsollen kommer til å bli, dvs antall og dato for hver eneste levering. Det vet sikkert ikke Sony engang, så hva er da poenget?

Ingenting i veien for å forhåndsbestille mange steder samtidig, og så kansellere de andre så fort du får beskjed om at konsollen er sendt fra én av dem.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
MacBain skrev (5 timer siden):

Hvordan tror du en forhåndsbestilling arter seg hos de andre aktørene?, selvfølgelig blir det en kø og du vil få levert ut i fra hvor du havner i denne.

Så hvorfor kommer dette som en overraskelse på komplett sine kunder, deg inkludert, men ikke de som handler hos andre aktører?

MacBain skrev (5 timer siden):

 at du vil være sikret ett eksemplar hvis du er tidlig ute.

Ja? Alle som var tidlig ute var sikret et eksemplar. De som ikke var tidlig ute ble stående i kø.

MacBain skrev (5 timer siden):

At du henger deg opp i ordet "kø" gir jo ingen mening. Hvis bu bestiller ett produkt hos en hvilken som helst butikk og de ikke har varen inne er det vel ikke noe annet å gjøre enn å havne i en reservasjonskø?

Med mindre du bestiller fra noen andre som har varen på lager så er det ikke mye valg, nei.

Da blir du stående i kø.

MacBain skrev (5 timer siden):

Jeg spør igjen: Du mener altså at Komplett med sin forhåndsbestilling og formulering ikke på noen måte ga uttrykk for at ved å bestille tidlig hos dem ville du sikre deg en konsoll til lanseringsdatoen?. 

Jo, jeg mener det har kommet veldig godt frem i mine kommentarer at jeg er enig i det komplett skriver her.

De som var tidlig ute med å bestille var sikret en konsoll.

Tidlig ute.

Ikke sent ute.

MacBain skrev (5 timer siden):

Er det noe som helst som vil kunne tilfredsstille deg slik at denne tråden kan legges dø?

Dette har jeg forklart.

Jeg ønsker å vite hva som er problemet, og om komplett har skyld i dette.

For øyeblikket ser jeg ikke noen grunn til å tro at komplett har gjort noe galt.

Dette forklarte jeg i forrige kommentar, og i tidligere kommentarer.

Tråden legges død når folk ikke lengre kommer for å diskutere.

Tor Rasmussen skrev (4 timer siden):

Komplett bør nå ovenfor kundene som har forhåndsreservert hos dem informere om hvilket kønummer hver enkelt har. 
Så kan man selv gjøre seg opp en mening om en skal bestille andre steder.
Så kan de gjerne i løpet av november fortelle hvor få(?) konsoller de fikk til launch og hva de venter inn fremover, så vi har noe mer konkret å forholde oss til.

Dette er jeg helt enig i.

Komplett bør vise hvilken informasjon de satt med, og når de satt med denne informasjonen.

Om det viser seg at de var klar over at de ikke kunne levere til kundene før Elkjøp og andre åpnet for forhåndsbestilling så mener jeg at komplett har gjort noe galt.

Men vi må altså få innsikt i dette først.

Theo343 skrev (3 timer siden):

Man kan mene hva man vil egentlig. Eneste måte å få noe "sagt" og bli hørt på virker å være å avbestille/kansellere.

Det kan være, men det kan også hende at mange av de som da avbestiller ville fått konsollen til lanseringen, og at komplett bare har gjettet seg frem til en lengre leveringstid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
31 minutes ago, Iki said:

Jo, jeg mener det har kommet veldig godt frem i mine kommentarer at jeg er enig i det komplett skriver her.

De som var tidlig ute med å bestille var sikret en konsoll.

Tidlig ute.

Ikke sent ute.

Så hva vil du definere som tidlig og sent ute i denne sammenheng?, særlig m.t.p at tidspunktet for disse forhåndsbestillingen ikke var opplyst om i noen særlig grad slik som Elkjøp etc. Da viste "ALLE" at forhåndsbestillingen startet Kl. 10 den 18.09 og pågangen således mye større.

Endret av MacBain
Lenke til kommentar
MacBain skrev (10 timer siden):

Så hva vil du definere som tidlig og sent ute i denne sammenheng?, særlig m.t.p at tidspunktet for disse forhåndsbestillingen ikke var opplyst om i noen særlig grad slik som Elkjøp etc. Da viste "ALLE" at forhåndsbestillingen startet Kl. 10 den 18.09 og pågangen således mye større.

Definisjonen på tidlig blir jo i denne sammenhengen de som bestilte tidlig nok til at komplett kunne levere.

Som jeg skrev i en kommentar tidligere.

Dette er ikke snakk om klokkeslett, det er snakk om å komme før andre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Iki said:

Definisjonen på tidlig blir jo i denne sammenhengen de som bestilte tidlig nok til at komplett kunne levere.

Som jeg skrev i en kommentar tidligere.

Dette er ikke snakk om klokkeslett, det er snakk om å komme før andre.

Så her må man som forbruker gjette seg fram til når tidlig er m.a.o., ikke noe uklart fra Komplett sin side altså.

Hvordan stiller det seg så med det faktum at de stengte midlertidig for forhåndsbestillinger da de oppdaget at køen ble for stor for så å åpne igjen når de visste de ikke kunne levere til de som allerede hadde bestilt dagen etter de startet med forhåndsbestillingene tilbake  i April. Hvorfor da åpne for forhåndsbestillinger igjen og ikke i stedet sende ut e-posten om at de ikke ville klare å levere?

EDIT: La nå til en poll så vi kan høre hva andre forventet:
https://www.diskusjon.no/topic/1886092-avstemnings-ang%C3%A5ende-komplett-sin-ps5-forh%C3%A5ndsbestilling/

Endret av MacBain
  • Liker 2
Lenke til kommentar
MacBain skrev (1 time siden):

Så her må man som forbruker gjette seg fram til når tidlig er m.a.o., ikke noe uklart fra Komplett sin side altså.

Man kan ikke forvente at butikken skal sette et tidspunkt i forveien...

Spesielt ikke når butikken enda ikke vet hvor stor etterspørselen etter varen blir, hvor mange enheter de får inn, og når dette produktet skal leveres.

Så, nei, dette er ikke uklart fra komplett sin side.

MacBain skrev (1 time siden):

Hvordan stiller det seg så med det faktum at de stengte midlertidig for forhåndsbestillinger da de oppdaget at køen ble for stor for så å åpne igjen når de visste de ikke kunne levere til de som allerede hadde bestilt dagen etter de startet med forhåndsbestillingene tilbake  i April. Hvorfor da åpne for forhåndsbestillinger igjen og ikke i stedet sende ut e-posten om at de ikke ville klare å levere?

Hvorfor stoppet de opp? Hvorfor fortsatte de?

Uten å vite hva de satt med av informasjon så er det vanskelig å si.

De kan ha stoppet pga systemfeil eller lignende, eller de kan ha stoppet da de ble utsolgt.

Det samme gjelder da hvorfor de startet igjen.

De kan ha gjort nye estimat, sett folk avbestille, eller noe annet.

Det blir litt tåpelig å diskutere dette når man ikke har fakta.

 

Lenke til kommentar
MacBain skrev (10 timer siden):

Rart du da kan være så sikker i din sak?, når du heller ikke har fakta.

Hvilken sak er det du mener jeg er så sikker på?

Kanskje du ikke helt har fått med deg at denne tråden setter spørsmålstegn ved komplett og deres handlinger.

Det påståes ikke noe om komplett.

Lenke til kommentar
MacBain skrev (40 minutter siden):

Hva snakker du om?

Jeg setter spørsmålstegn. Jeg påstår ikke noe.

Jeg sier ikke at komplett var klar over tall eller ikke, slik andre her holder på med.

Jeg spør etter fakta.

Jeg vil vite hvorfor folk mener det er komplett sin feil.

 

Men du kommer av og til med ting som viser oss at folk har forventet ting de ikke burde forventet.

For eksempel har du vist at komplett advarte kundene mot å forvente konsoller til lanseringen.

 

Da lurer jeg på hvorfor kundene, som har lest dette, mener komplett har gjort noe galt.

Det er det hele denne tråden handler om.

Har komplett gjort noe galt, eller har de ikke?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...