Gå til innhold

Hydrogen må være en del av løsningen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, hvorfor kvele kraftsystemet med elbil-lading når man kan kvele det med hydrogenproduksjon som at på til har en brøkdel av virkningsgraden?

Angående lastebiler og ladetid så mener jeg på at de har noe som heter hviletid som utmerket godt kan benyttes til lading. 

For taxinæringen ser jeg problemet, men den næringen har vel knapt et tiår igjen på seg før selvkjørende (og selvladende) biler sparker bena under den. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Sitat

Vi mener derfor rammevilkårene bør sikre likebehandling av alle tilgjengelige energikilder og løsninger. Én teknologi passer ikke alle for alle. Nettopp fordi behovene er ulike, bruksområdene er mange og forskjellige. Derfor trenger vi et mangfold av teknologiske løsninger.  Satsing på én teknologi vil være en risikabel strategi for å nå de langsiktige klimamålene. Det å kunne tilby null- og lavutslippsbiler til alle typer kunder og bruksformål vil være avgjørende.

Det fungerer dårlig å argumentere for "fremtidens teknologi" til stadighet der batterier sliter. Når lithium-ion batterier ble oppfunnet for 30 år siden, så meldte man om flyvende biler i 2010. Det er tydelig problemer på veien, og det er ingen nødvendighet at batteriene blir gode nok for å dekke alle behov dagens bensin og diesel-kjøretøy fyller. Ergo trenger batteriene hjelp, både i mindre segmenter som droner og hele veien opp til skip og fly. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
The Very End skrev (17 minutter siden):

Enig med han over. Toyota skal selvfølgelig få lov til å uttale seg, spesielt når de får kritikk rettet mot dem direkte. Men, dette må leses i sammenheng med marketing, ergo, burde være merket deretter. 

image.png.ff8aeb90028baaf12dd9844143c1fa65.png

Er vell greit merket? Når kan man så forvente at folk tar for seg argumentene de tar opp, fremfor å angripe "person"? 

Lenke til kommentar

Ja....! vi lager en 30+ milliarders infrastruktur pluss alle driftskostnader for taxinæringen og noen veldig få pendlere og lastebileiere som absolutt ikke kan gå over til batteri av en eller annen grunn! Selv med utviklingen i batterisegmentet og ladesegmentet!

Ok. Men uten statsstøtte. Lykke til.

som alternativ kan vi slenge opp et par flere superladere for å delvis veie opp for særtilfellene til en 100del av prisen. Hva er billigst for pendlerne og lastebileierne? Alltid kjøpe dyrt hydrogen eller innimellom lade på superladere og andre ganger ikke?

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Eg vonar han ikkje har tenkt at skattebetalarane skal betale for hydrogenstasjonar til taxinæringa?  Og dersom det stemmer at taxinæringa er avhengig av lang rekkjevidde, so må dei jo gå for elbilar med lang rekkjevidde, ikkje hydrogenbilar med kortare rekkjevidde.

 

Elbilar er ein stor fordel for kraftsystemet, og gjer det billigare å drive. den fordelen får du ikkje med hydrogenbilar:

https://www.tu.no/artikler/statnett-har-testet-om-elbiler-kan-regulere-kraftnettet-en-ekstremt-billig-losning/494492

 

Dersom Toyota meiner at hydrogenbilar er betre eigna i utlandet, so får dei ta med seg alle hydrogenbilane dei har registrert på seg sjølve her og den kontinuerlege grininga etter statsstøtte til utlandet. Nesten ingen utland har hydrogenstasjonar heller. Sjølv i Europa har dei fleste land null hydrogenstasjonar og null hydrogenbilar, men Toyota snakkar kanskje der òg om kor fint hydrogen er "i utlandet".

Endret av Sturle S
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Emil skrev (5 minutter siden):

Ja....! vi lager en 30+ milliarders infrastruktur pluss alle driftskostnader for taxinæringen og noen veldig få pendlere og lastebileiere som absolutt ikke kan gå over til batteri av en eller annen grunn! Selv med utviklingen i batterisegmentet og ladesegmentet!

Den store forskjellen er at der vi subsidierer Tyskere, Italienere, Amerikanere, Kinesere, Sør-Koreanere etc rundt subsidieringen av elbiler, så vil subsidieringen av hydrogen-kjøretøy faktisk gi viktig kunnskap og kompetanse som kan gi oss tilbake de midlene over tid. Vi har firmaer som er ledende i flere segmenter innad i hydrogen-verdikjeden. Brenselcelle-produsenter, til H2-Tanker og elektrolysører, som sammen med olje & gass bransjen kan sakte men sikkert samarbeide for å flytte seg over til RES.

Kompetanse skaper arbeidsplasser som igjen skaper verdier tilbake til landet gjennom eksport samt skatter og avgifter. Noe som vil være ekstremt viktig om vi skal kunne tilby våre barnebarn de samme godene vi hadde flaks med å kunne vokse opp i rundt våre samfunnsgoder. 

Dessuten er det billigere å bygge ut infrastruktur for begge deler, enn å kun kjøre alt på ett segment. Da må du løpe rundt i nettet og oppgradere den i alle retninger samtidig. Spesielt for tungtransporten. 

Endret av oophus
  • Liker 1
Lenke til kommentar
hekomo skrev (2 minutter siden):

Toyota er på vei mot konkurs med sin feilslåtte satsning på hydrogen. Selv tildigere hydrogenguru Trevor Milton idioterklærte Toyota og andre som satser på hydrogen i personbiler.

Olsen gulper bare opp de gamle og fortsatt like dårlige argumentene mot elbiler. Gjesp.

Toyota som er en av de mest diversifiserte firmane som idag stort sett kun lager biler på si (s), går nok neppe konkurs. 
image.thumb.png.a0bd219ba77bdee8fd685e481a9b17a7.png

Sunn og fin oppgang det der. 

Endret av oophus
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, The Very End said:

Enig med han over. Toyota skal selvfølgelig få lov til å uttale seg, spesielt når de får kritikk rettet mot dem direkte. Men, dette må leses i sammenheng med marketing, ergo, burde være merket deretter. 

Man kan godt vurdere merking utover å oppgi forfatteren og at bildet har ordet 'debatt', men i så fall burde kronikken det er tilsvar på også vært tilsvarende merket. Jeg kan ikke se at innhold fra politiske partier skal ha noe lavere krav enn for innhold fra næringslivet. Jeg vet ikke at det er nødvendig med helt nye krav til hvordan debattinnlegg merkes dog. Jeg tror vel ærlig talt det ikke er så mange som blir forvirret, ihvertfall blandt de som leser mer enn overskriften. 

Endret av sverreb
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Jarmo låste denne emne
  • Jarmo gjenåpnet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...