Gå til innhold

Forumet har tatt feil veivalg og blitt en svakere utgave av seg selv


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-404071

Hei, og tusen takk for tilbakemeldinger. Jeg skal forsøke å svare så godt jeg kan:

Agentspoon skrev (23 minutter siden):
  • Fjerning av råformat på koder. 
    • Jeg legger stor flid inn i trådene mine for å presentere dem på en visuell attraktiv måte. Dette innebærer som regel ulik bruk av fonter, midtstilte bilder eller paragrafer, sitat og spoiler-bolker inni innlegget, videolenker og mye annet. Det hender ofte at formateringen på et eller annet vis skjærer seg, og resultatet ikke blir som en hadde tenkt. Før kunne jeg da veldig enkelt klikke på en knapp i tekstbehandleren, og få alt av råkode-format frem. Da kunne jeg enkelt se om det manglet en apostrof i en spoiler-bracket, eller om en del av innlegget var formatert med mindre skriftstørrelse enn planen osv. Den funksjonen er borte nå, og gjør at jeg har mye vanskeligere for å redigere åpningsinnleggene mine på et dypere nivå. Det er helt elementært å ha muligheten når en skriver såpass komplekse åpningsinnlegg. 

Jeg er enig i at råkode kan være en fordel i mange situasjoner. Vår utfordring er at vi har valgt en ferdig utviklet forumprogramvare (invision community). Det å handle ferdig programvare gir oss noen muligheter. Historisk sett hadde ikke Diskusjon kunne eksistere dersom man ikke hadde hatt ferdigutviklet programvare. Det gir naturligvis en del fordeler, men også noen ulemper og begrensninger. Det inkluderer Invisions fjerning av BBCode. Deres begrunnelse for å fjerne BB-Code finner du her:

https://invisioncommunity.com/forums/topic/453380-complete-bbcode-support/?do=findComment&comment=2795482 

Jeg siterer en av hovedutfordringene utvikleren bak Invision nevner:

 

The real issue is the fact that it’s simply not native to any modern editor (that I am aware of) - including the one we integrate with, CKEditor. We have a backend “parser” that converts your BBC tags to HTML upon submission, but there is no way to convert that back for editing or any other purpose. 

Så kan man selvsagt være enig/uenig i om argumentet holder, men det er ingenting vi i Disksujon.no kan gjøre med den beslutningen som ble tatt for mange år siden.

Sitat
  • Fjerning av mulighet til å redigere eldre åpningsinnlegg.
    • Da vi skiftet til nye forumgrensesnittet mistet jeg plutselig tilgang til å redigere alle tidligere tråder jeg hadde opprettet. Moderatorer sa den gang at bare vent en stund, slik at forumet får indeksert disse trådene, så skal det bli mulig igjen. Dette skjedde imidlertid aldri. I stedet oppdaget jeg i dag tidlig denne tråden, der en administrator forteller at det nå er et bevisst valg de har gjort, for å hindre at folk fjerner sitt eget innhold i førsteinnleggene sine, når de er blitt inaktive. Jeg må ærlig talt innrømme at det er kanskje den groveste skivebommen utenom fjerning av råformat. Det betyr i praksis at alle trådskriverne, bærebjelkene i forum-samfunnet, har blitt låst ute fra sine egne tråder. Bortforklaringen med at en moderator fortsatt kan gå inn å redigere trådene, holder ikke. Det krever merarbeid for å huke tak i moderator, og det er lang ventetid slik at aktualiteten i en del tråder forsvinner. Samt at dette er en gjentakende prosess en må igjennom for hver minste lille endring. Det dreper enhver lyst en aktiv trådforvalter, slik som meg, har til å vedlikeholde og videre utvikle en tråd. At de ytterst få unntakene med at folk sletter innhold i egen tråd, skal få bestemme (noe jeg vil påstå at de fleste forumbrukerne ikke engang registrerer som et reelt problem), er for meg helt bakvendt. Dette resulterer rett og slett i at alle tråder som driftes over tid, visner bort og dør. Trådene mine jeg nevnte over, som har gledet forumets medlemmer i en årrekke, inkludert.

Her skal vi forsøke å finne en god løsning for dere, og tar kontakt med deg på PM i løpet av dagen. Kort fortalt kan vi opprette en brukergruppe bestående av nettopp de flinkeste og dyktigste bidragsyterne vi har her på Diskusjon. For å forklare litt av hva vår utfordring har vært: Vi opplever stadig at brukere går inn og redigerer bort og ødelegger innlegg, og har i en periode den siste tiden satt tillatt redigeringstidspunkt på 2 måneder. Det ødelegger kontekster i tråder, og rammer oss når Diskusjon til syvende og sist lever av innhold.

Jeg synes det er beklagelig at det går utover dere som bidrar så godt, og er ellers enig i at dagens frist for å kunne redigere innlegg er for streng, og øker den til seks måneder nå. Til de som trenger lengre tid, finner vi en løsning.

Sitat

Fjerning av signaturer

  • Det blir igjen argumentert for at nye forumgrensesnittet, ikke har hatt mulighet for å gi samme konfigurasjonsmulighet for signaturer som det forrige, og derfor ble de helt fjernet. Da tenker jeg som så. Det å ha signaturer med bare tekst og linker i, holder i massevis. Det er basisfunksjonalitet som jeg blir veldig overrasket om ikke kan implementeres. En signatur er nettopp det, noe som gjør hver bruker som poster, mer personlig. Det skaper særpreg, og er en sentral del av utfoldelsen i forumet. Jeg personlig hadde signatur med lenker til de ulike prosjektene jeg har hatt på forumet. Jeg så at det genererte mye trafikk og blest rundt trådene mine, siden at da jeg postet i forumdeler relevant til trådene mine, ble folk nysgjerrige og klikket seg inn. Nå er den muligheten borte, og det er veldig, veldig synd. Andre hadde favorittsitater og annet personlig, som jeg også syntes var koselig å lese, og ga litt innblikk i personligheten til vedkommende. Ja, det burde være en mulighet for å skru av visning av signaturer for de som bare vil lese innleggene, men dette burde være valgfritt og opp til den enkelte!

Utfordringen med signaturer henger sammen med at vi gikk fra et ikke-responsivt design til et responsivt design som tilpasser seg skjermen på enheten din. Da ble alle signaturene videreført, noe som medførte at signaturene "linjebrøt" og i flere tilfeller tok mer plass enn innleggene til brukerne selv. Fokuset har rett og slett vært å la det være enklest mulig å lese innlegg.

Sitat
  • Fjerning av fontmuligheter
    • Dette nevnte jeg også i punkt 1. Jeg regner med at forumet fortsatt støtter flere ulike skrifttyper, siden de som finnes i eldre innlegg, fortsatt er aktive. Så hvorfor da fjerne dette fra menyene? Jeg synes fonter er en mulighet for å uttrykke innhold. Egne fonter for overskrifter, og fonter som brukes avhengig av innleggets innhold og karakter. Det er for tungvindt at en nå må innom en ekstern side for å generere en font, enten som et rent bilde eller i råformat, og så lime inn innholdet her igjen. Få tilbake menyen for å velge font i stedet, så blir alt mye lettere.

For å fortelle litt om utfordringen vår igjen. Invision har ikke laget en måte å gruppere flere knapper i teksteditoren på. Når det ikke er mulig å gruppere flere knapper, så gir det begrenset plass i editoren før linjen går dobbelt. Et eksempel kan ses her:
image.png

Siden vi ikke kan gruppere knapper, har vi vært nødt til å velge med omhu de mest brukte knappene for å unngå at editoren bryter over flere linjer, slik som vist i eksempelet ovenfor.

Jeg har spurt dem om de kan utvikle det.

Sitat
  • Rar meny for emojis
    • Akkurat nå er utvalget på emojis veldig rart. Går jeg inn i menyen får jeg tidligere nylig brukte, så er det 6 stk tilfeldige emojis under kategorien "Smileys & Emoticons", to under "People & Body" som viser mann med gåstav og en syklist..? Det virker veldig tilfeldig og malplassert. Tror flesteparten likte de originale som var før. Her bør en enten flytte disse opp til toppen, og fjerne det lille utvalget av malplasserte og tilfeldige emojis som er der i dag, eller lage en helt ny, fullt utrustet emoji-samling. 

Emojis blir bestemt av enheten din, og det er egentlig en kategorisert standard: https://emojis.wiki/smileys-and-emotion-category/

Sitat
  • Mulighet for polls i åpningsinnlegg og i vanlige innlegg
    • Jeg forstår ikke helt hvorfor en må velge mellom poll eller trådinnlegg. Kan en ikke legge til en poll i et vanlig åpningsinnlegg? Meningsmålinger er direkte tilbakemelding fra brukere, og ganske relevante. Jeg kunne for eksempel ha laget en poll til dette innlegget "Synes du disse funksjonene burde vært implementert som før?" og få et rungende ja fra forum-medlemmene, som viser hvor i utakt admin er med de som faktisk bruker forumene for tiden. Bare som eksempel. :wee: Ser heller ingen grunn til at en ikke skal kunne poste poll som del av vanlig innlegg, for å ta temperaturen på mini-temaer innad i tråden. 

Det er fullt mulig å opprette tråd med poll. Opprett emne, deretter legger du inn spørsmål under "meningsmåling".

image.png

 

Sitat
  • Separat preview-boks. 
    • Før hadde en muligheten til å forhåndsvise innlegget på toppen, mens en deretter kunne gjøre endringer i posten under. Nå har en kun mulighet for å forhåndsvise innlegget, over originalposten. Altså at en ikke får redigert innlegget, uten å fjerne forhåndsvisning igjen. Det er mye bedre på den første måten, fordi en kan hoppe frem og tilbake for å redigere ting en etter en, uten å gå ut og inn av visningen fullstendig. 

Invision utviklet nåværende editor til å være en såkalt WYSIWYG-editor (What you see is what you get), altså - Det du ser i editoren er det som kommer i innlegget. Det skal derfor være ganske likt, men du har fremdeles mulighet til å forhåndsvise innlegget ved å trykke på "forhåndsvis" i editoren, med dette ikonet: image.png

Da får du mulighet til å forhåndsvise innlegget for ulike editorer.

Lenke til kommentar

Jeg ønsker, om det går greit for @Agentspoon og @Øystein og legge til en ting som jeg syns også kunne vært med i originalposten, og det er enkel formatering av innlegg, og hvor buggy teksteditoren har blitt.


Eksempel:

- Hvis jeg trykker *enter* så hopper markøren et linjeskift og havner

.. her. Eneste måten å skippe én linje er å bruke *shift* + *enter*

- Sitere en bruker? Du har ingen mulighet til å flytte sitatboksen et linjeskift ned om sitatboksen er helt på toppen av innlegget. Og multisitere er er et mareritt av sitatbokser som ikke lar seg flyttes på og i noen tilfeller er umulige å slette også, man sletter kun innholdet i sitatet, men ikke selve boksen. Eneste måten jeg har funnet som sletter en sitatboks er *CTRL* + "A*, men det er litt tungvindt om man har skrevet mye

- Skriver du ":)" som er en vanlig smiley, så er markøren stuck med piltastene inntil du trykker *mellomrom*. Dette er også veldig rart. 

Sånn, det var min litt morgen-rant. Ikke meningen å være gretten - hehe, jeg er egentlig veldig fornøyd med forumet og har trua på at prosjektet deres blir kjempebra! :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Agentspoon skrev (21 timer siden):

*snip*

Enig :) 

Øystein skrev (20 timer siden):

*snip*

Et par innspill til dine svar:

Dersom ikke BB-kode ikke lenger er støttet, burde det i det minste være mulig å redigere HTML-koden rå. Jeg ser ingen mulighet til dette i dag. Det gjør at alle muligheter for redigering og stilsetting er begrenset til hva WYSIWYG-editoren tilbyr. Og det er ikke akkurat en førsteklasses editor for å si det sånn.

Redigering av åpningsinnlegg ville enkelt kunne vært løst med et revisjons-system. Da kunne man sett på de tidligere endringene, dersom noen skulle finne på å endre førsteinnlegget til " ** slettet ** ", som man av og til ser. Jeg forstår hvorfor det er satt begrensing på dette, men løsningen som er valgt er veldig upraktisk.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-404071
bshagen skrev (12 minutter siden):

Jeg ønsker, om det går greit for @Agentspoon og @Øystein og legge til en ting som jeg syns også kunne vært med i originalposten, og det er enkel formatering av innlegg, og hvor buggy teksteditoren har blitt.


Eksempel:

- Hvis jeg trykker *enter* så hopper markøren et linjeskift og havner

.. her. Eneste måten å skippe én linje er å bruke *shift* + *enter*

- Sitere en bruker? Du har ingen mulighet til å flytte sitatboksen et linjeskift ned om sitatboksen er helt på toppen av innlegget. Og multisitere er er et mareritt av sitatbokser som ikke lar seg flyttes på og i noen tilfeller er umulige å slette også, man sletter kun innholdet i sitatet, men ikke selve boksen. Eneste måten jeg har funnet som sletter en sitatboks er *CTRL* + "A*, men det er litt tungvindt om man har skrevet mye

- Skriver du ":)" som er en vanlig smiley, så er markøren stuck med piltastene inntil du trykker *mellomrom*. Dette er også veldig rart. 

Sånn, det var min litt morgen-rant. Ikke meningen å være gretten - hehe, jeg er egentlig veldig fornøyd med forumet og har trua på at prosjektet deres blir kjempebra! :) 

Angående sitering - kan du se om dette fungerer for deg? Skal være mulig å flytte siteringsboksen ned. Hvis man ønsker å slette en siteringsboks, kan man bare trykke på boksen og så trykke "delete".

Oppførselen når det kommer til enter og linjeskift er ikke unik (du finner tilsvarende oppførsel i Word, som er blant verdens mest brukte editor. Poenget mitt er at det er ulike vaner når det kommer til dette, og her vil alltid noen være misfornøyd uavhengig av hva man går for. Vi er ellers kjent med "smiley"-buggen, men det er ikke noe vi enkelt får gjort noe med.

 

Lenke til kommentar
bshagen skrev (1 time siden):

- Hvis jeg trykker *enter* så hopper markøren et linjeskift og havner

.. her. Eneste måten å skippe én linje er å bruke *shift* + *enter*

- Sitere en bruker? Du har ingen mulighet til å flytte sitatboksen et linjeskift ned om sitatboksen er helt på toppen av innlegget. Og multisitere er er et mareritt av sitatbokser som ikke lar seg flyttes på og i noen tilfeller er umulige å slette også, man sletter kun innholdet i sitatet, men ikke selve boksen. Eneste måten jeg har funnet som sletter en sitatboks er *CTRL* + "A*, men det er litt tungvindt om man har skrevet mye

Vil legge til at eg stort sett er enig. Dette med automatisk dobbelt linjeskift ved bruk av enter synes eg særleg er problematisk på mobil der shift+enter ikkje er eit alternativ. Det medfører at innlegg som er skrevet på mobil ofte enten består av ei og ei linje med dobbelt linjeskift. Eller som eit stort avsnitt utan anna oppdeling enn teiknsetting.
På PC er det stort sett uproblematisk ettersom eg er vandt til å bruke shift+enter blant anna i Word, men eg liker ikkje at mobilversjonen mister slik funksjonalitet.

Det å flytte sitatbokser kan som Øystein viser gjerast ved å trykke på flytt ikonet oppe i venstre hjørne, men nok ein gong er dette håplaust på mobil. Det kan være litt lite intuitivt å flytte sitatboksa på den måten ettersom du må ha laga linjeskift under som du kan flytte tekstboksa til bør du prøver å flytte den.
Det er godt mulig det er mulig å flytte sitatbokser på mobil, men eg får det ikkje til ettersom det å trykke og holde inne samtidig som du drar nedover også fungerer som scrolling og høgretrykk på mobil. Tilsvarande er sletting også vanskeleg på mobil. På PC er det berre å merke sitatboksa og klikke delete, men på mobil har du ikkje den knappen.

Eg savner også sitatpyramidene (i begrensa omfang) ettersom det er mange siteringar der ein bør ha med konteksten til det som eg siterer. Mange siterte innlegg fremstår som langt meir påstålege når eg ikkje har med det opprinnelege innlegget som den eg siterer har svart på.

 

Oppsummert så savner eg meir oppmerksomheit på at forumet bør ha lik funksjonalitet på tvers av ulike plattformar. Eg er av den oppfatninga av at dersom ein ikkje får til formateringsfunksjonane på mobil, så er det ryddigare om ein gjer formateringa enklare også på PC. Det bør ikkje være funksjonar som berre er tilgjengelege for PC-brukarar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...