Gå til innhold

Stabilt Mesh-system


AK47

Anbefalte innlegg

Jeg har i dag Jensen Omni Lite. Dette er mildt sagt et ræva system, som faller ut hele tiden og skaper unødvendig stort forbruk av mobilt bredbånd. Har koblet tre enheter i huset, med ca fire meters avstand. Likevel faller den ytterste ut mer enn halve tiden.

Vurderer å krype til korset og kjøpe nytt. Har prøvd kundesupport hos Jensen, uten at det hjalp noe.

Er det noen gode tips til rimelige, men gode - altså stabile Mesh-systemer?

Endret av AK47
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
AK47 skrev (12 minutter siden):

Jeg har i dag Jensen Omni Lite. Dette er mildt sagt et ræva system, som faller ut hele tiden og skaper unødvendig stort forbruk av mobilt bredbånd. Har koblet tre enheter i huset, med ca fire meters avstand. Likevel faller den ytterste ut mer enn halve tiden.

Vurderer å krype til korset og kjøpe nytt. Har prøvd kundesupport hos Jensen, uten at det hjalp noe.

Er det noen gode tips til rimelige, men gode - altså stabile Mesh-systemer?

Hvilken nettleverandør har du?

Jeg har Jensen Omni etter en solid runde gjennom all verdens forskjellige merker (bl.a. 2 fra Netgear og Google Wifi), og det er det mest stabile jeg har funnet til nå. Jeg har 4 stk fordelt i et hus på nesten 300 kvadratmeter over 4 etasjer (en i hver etasje). Jeg har hatt litt problemer med nettet, så jeg fikk utført en pingplotting som viste konsekvent null packet loss på hele det trådløse nettet frem til kundesentralen, mens jeg til tider får opptil 100% packet loss på selve nettet. Likevel påstår Altibox og Signal, som er mine leverandører, at de har utført pingplotting selv uten å finne noen feil på deres ende. Det stinker på lang vei av hele saken, spesielt siden de er eneste leverandør som kan levere til meg, og at jeg har hatt internett i 15 år uten problemer fra Canal Digital.

Lenke til kommentar
AK47 skrev (4 minutter siden):

Jeg har Telenor, tidligere Canal Digital. Men jeg har inntrykk av at storebroren Jensen Omni (jeg har Omni Lite) er mer påkostet.

Ok, men da har du vel egentlig fått svar på spørsmålet fra meg. Jensen Omni er det jeg har opplevd som mest stabilt etter en god del testing, og prisen på den er absolutt ikke avskrekkende vil jeg si. For å si det sånn, da jeg gikk over til mesh så startet jeg med Google, og da hadde jeg på et punkt 7 enheter i det samme huset jeg beskrev over, og likevel fikk jeg bedre dekning med Jensen Omni. Nå har jeg full dekning i alle etasjer, samt nesten 50 meter fra huset.

Lenke til kommentar
6 hours ago, AK47 said:

Er det noen gode tips til rimelige, men gode - altså stabile Mesh-systemer?

Vi har hatt TP-link Deco M9+ siden vi fikk fiber tidlig i Juni (Altibox), og er veldig fornøyd med M9+ nettopp fordi det er dønn solid. Fikk det på tilbud på Komplett og jeg synes det var et godt kjøp. Fordelen med Deco M9+ er 3 identiske bokser, du kan ha både trådløs og kablet backhaul. Nylig har det kommet ny firmware som forbedrer sikkerheten som var litt rufsete (ikke noe problem for oss). Jeg ville foretrukket noen flere 'avanserte' egenskaper, men det viktigste er at det er dønn solid.

Lenke til kommentar
18 hours ago, cacb said:

Vi har hatt TP-link Deco M9+ siden vi fikk fiber tidlig i Juni (Altibox), og er veldig fornøyd med M9+ nettopp fordi det er dønn solid. Fikk det på tilbud på Komplett og jeg synes det var et godt kjøp. Fordelen med Deco M9+ er 3 identiske bokser, du kan ha både trådløs og kablet backhaul. Nylig har det kommet ny firmware som forbedrer sikkerheten som var litt rufsete (ikke noe problem for oss). Jeg ville foretrukket noen flere 'avanserte' egenskaper, men det viktigste er at det er dønn solid.

Kjører selv med Deco X60, som på en måte vel kan sies å være etterfølgeren til M9+ som TP-Links toppmodell. Hovedforskjellen mellom M9+ og X60 kan vel sies å være WiFi 6-støtten. Det som skiller M9+ og X60 fra en del rimeligere mesh-løsninger, er at de har dedikert 5GHz-radio for backhaul. Om man planlegger å kjøre alle via kablet backhaul har dette lite å si, med mindre det ikke er slik at man muliggjør å bruke begge 5 GHz-radioene til klientkommunikasjon hvis kablet backhaul benyttes (ikke sjekket, da jeg har en av enhetene via trådløs backhaul).

Tidligere også brukt ORbi RBK50, som jeg likte godt. Og Google Wifi, som jeg ikke ble helt venn med ettersom den ikke støttet aksesspunktmodus/bromodus.

Erfaringen min med Deco X60 begrenser seg riktignok så langt til AP-modus, ettersom jeg bruker en annen ruter som hovedruter, og X60 da bare for wifi-dekning...

 

 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
NULL skrev (På 14.10.2020 den 12.56):

Erfaringen min med Deco X60 begrenser seg riktignok så langt til AP-modus, ettersom jeg bruker en annen ruter som hovedruter, og X60 da bare for wifi-dekning...

Hei, er det da slik at du har en annen hovedrouter og så 3 stk X60 som noder (ikke kablet)?

I så fall - hvilken router bruker du - og hvor førnøyd er du med en slik løsning?

Lenke til kommentar
12 minutes ago, Kjetso said:

Hei, er det da slik at du har en annen hovedrouter og så 3 stk X60 som noder (ikke kablet)?

I så fall - hvilken router bruker du - og hvor førnøyd er du med en slik løsning?

To av tre X60-noder er koblet med kabel (den ene står ved siden av ruteren - den andre i stua hvor det er lagt opp kabel). Sett i forhold til størrelsen på bolig, vurderer jeg om jeg egentlig kan ta bort den ene noden som nå står trådløst. Jeg ser mange av enhetene hjemme blir hengende på den enheten som ikke er kablet, og kunne nok ha god dekning mot en av dem som er kablet.

P.t. kjører jeg med en Asus-ruter som primærruteren. Trenger nok en opprydding og planen er å bruke X60 som ruter direkte, men pga. jeg da mister ethernet-portene som Asus-ruteren har, trenger jeg å få satt inn en ekstra svitsj (som jeg for så vidt har liggende... har bare ikke kommet så langt). Evt. vurdert en helt annen type ruter - eks. at jeg setter opp pfSense eller en helt annen "ferdig" løsning (tenkt litt på Ubi EdgeRouter eller SG), . Med at X60 støtter AP-modus kan jeg bruke de bak "hva som helst", uten at jeg får "dobbel-NAT".

(så mange planer, så lite tid...  😉)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...