Gå til innhold

Tror skatt kan dempe vindkraftmotstanden


Anbefalte innlegg

Ketill Jacobsen

Lurer på hvilken substans ideen om at det offentlige kan overdra anlegg, konsesjoner o.l har etter 25-års drift.

- Har det offentlige rettslig belegg for en slik overdragelse?

- Er grunneiere forpliktet til å feste bort sine eiendommer utover konsesjonsperiode?

- Er det slik at man i dag kan foreskrive ny konsesjon etter nåværende konsesjons utløp?

- Vil anleggene og infrastruktur ha noen kommersiell restverdi om 25 år, gitt teknologisk utvikling?

- Hvem besitter kunnskapen om at det er rammebetingelser for lønnsom drift av landbasert vindindustri fra 2040 og 25-30 år fremover i tid?

 

Endret av Frank Eddie
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
AlpejoHn skrev (9 timer siden):

Hvordan er det med slitasje på den ledende kanten på bladene? Og hvordan resirkulerer man materialene de er laget av?

En grei måte å gi dem et liv nummer to på, er å bruke dem til å bygge støyskjerming. Ellers er det sikkert flere muligheter til at de kan brukes til diverse byggematerialer.

Lenke til kommentar
Frank Eddie skrev (4 timer siden):

Ketill Jacobsen

Lurer på hvilken substans ideen om at det offentlige kan overdra anlegg, konsesjoner o.l har etter 25-års drift.

- Har det offentlige rettslig belegg for en slik overdragelse?

- Er grunneiere forpliktet til å feste bort sine eiendommer utover konsesjonsperiode?

- Er det slik at man i dag kan foreskrive ny konsesjon etter nåværende konsesjons utløp?

- Vil anleggene og infrastruktur ha noen kommersiell restverdi om 25 år, gitt teknologisk utvikling?

- Hvem besitter kunnskapen om at det er rammebetingelser for lønnsom drift av landbasert vindindustri fra 2040 og 25-30 år fremover i tid?

 

Her var mange gode spørsmål som også jeg gjerne skulle hatt bedre svar på! Det jeg vet er at etter konsesjonsperioden må parkeier fjerne alt og sette arealer som veier og oppstillingsplasser mest mulig tilbake til naturtilstanden.

Jeg tror neppe grunneierne kan nekte fortsatt drift om det offentlige ønsker det. Men leiebetingelser må nok reforhandles.

Vedørende ny konsesjon så håper jeg at det er det offentlige som bestemmer her (noe liknende som hjemfallsrett for vannkraft).

Alt tyder på at vindparkene har stor kommersiell verdi etter 25 år. Så langt har 800 vindturbiner som er ca 20 til 25 år gamle blitt eksportert fra Danmark for å settes opp i andre land. Dagens turbiner er mye større og har en langt mer moden teknologi, så situasjonen for disse (om 25 år) vil være mye mer fordelaktig enn for de turbiner som i dag eksporteres. Mye tyder på at fremtidige landturbiner ikke blir så veldig mye større enn dagens grunnet eksisterende transportveier og motstand mot "monster"-konstruksjoner. Ute på havet har en ikke slike restriksjoner.

Med hensyn til fremtidig lønnsomhet, så kan en bare vurdere det ut fra dagens viten. Det en vet er at prisen på vindstrøm (på land) i dag er under 30 øre per kWh og vil bli stadig bli lavere. Slike priser har samfunnet intet problem med å håndtere. Om en turbin oppgraderes for 25 nye år med 10% kostnad (i forhold til nypris), så vil jo denne strømmen bli ytterligere billigere.

Endret av Ketill Jacobsen
Lenke til kommentar
On 10/13/2020 at 9:03 PM, Ketill Jacobsen said:

Jeg pleier ofte å oppgi kilder.

Vel, folk kommer med kilder til deg også til stadighet, men de avfeier du nesten uten unntak som dårlige kilder. Da skjønner man etterhvert at å servere deg fakta ikke har mye for seg. Da får man heller argumentere og appellere til din fornuft.

On 10/13/2020 at 9:03 PM, Ketill Jacobsen said:

Men å argumentere mer med deg og legge frem kilder og så videre, er nok bortkastet over for deg.

....  Du trenger ikke like at jeg er imot vindturbiner, men i en debatt må du tåle at noen synes dine meninger er feil og uten tyngde. 

On 10/13/2020 at 9:03 PM, Ketill Jacobsen said:

Du fremstiller mine forslag om offentlig overtagelse helt feilaktig

Nei, jeg mener det er påtagende at vind industrien på den ene siden argumentere for at "etter 20 år tilbakestilles området" mens på den andre siden så kommer du med argumentasjoner om at kommunene skal ta over industriområdene og drifte de videre, og det på slutten av sin levetid med påstander om "en mindre investering" . Det er ikke så mye feil i den observasjonen. 

On 10/13/2020 at 9:03 PM, Ketill Jacobsen said:

, på samme måte som du til å begynne med beskrev vindparkeiernes ansvar etter konsesjonsperioden helt feil.

Hva da? Har de ikke argumentert med at etter endt konsesjonsperiode så skal de tilbakeføre området? Tror de har det gitt, så da tar du feil.

On 10/13/2020 at 9:03 PM, Ketill Jacobsen said:

Stort sett ingen ting du skriver kan tas på alvor.

Det er jo ganske patetisk at når du ikke har argumenter å komme med,

Jeg kom med masse argumenter, men det er dette som er din karakteristikk. Hver gang noen kommer med argumenter imot, eller dokumentasjon for den saks skyld så avfeier du det og kaller det dårlig argumentasjon eller fake dokumentasjon. Vel, det står du fritt til å gjøre men vit at det underbygger ingenting av det du selv kommer med av (merkelige) påstander og  (dårlig) dokumentasjon. Du må gjerne tro på altselv, men jeg gjør det ikke og jeg forbeholder meg retten til å uttale meg imot så lenge jeg lever.

Og vi er ikke alene og har aldri vert det, her er ett utsagn helt tilbake fra 2005 "Direktoratet for naturforvalting og Riksantikvaren frårår bygging av nye vindparkar i Fræna og på Haramsfjellet og Flemsfjellet i Haram. I vurderinga frå direktoratet blir det vist til at vindmøller kjem i konflikt med både natur, kultur og landskap.", Dette kan du like eller ikke, men poenget med å klippe det inn er å vise deg at motstanden mot vindturbiner, og kunnskapen om de negative konsekvensene som de påfører naturen, ikke er av nyere dato.

On 10/13/2020 at 9:03 PM, Ketill Jacobsen said:

så beskylder du meg for å ha økonomiske interesser knyttet til vindkraft på en eller annen måte! Jeg eier ikke en eneste aksje og har ellers jobbet mot verdens skipsindustri og med systemutvikling. Og jeg har ingen som helst tilknytning til vindkraft (for å hamre det inn).

Jeg stilte ett spørsmål, det var alt. Og fikk svar, Tusen takk. Appreciated!

For ordens-skyld, jeg har ingen økonomiske interesser jeg heller knyttet til atomkraft eller vannkraft. Dvs. Jeg har støttet ett fusjons prosjekt med en kontant-sum uten mulighet for å ta noe form for utbytte, men har ingen aksjer eller andre investerings porteføljer tilknyttet sådan aktivitet.  

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...