Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Godkjenning av ny andelseier, borettslag


mikkelrev86

Anbefalte innlegg

Er noen kjent med hva de vektlegger her? Ser at en leilighet jeg vil kjøpe krever godkjenning av styret for overdragelse av andel og at dette er kjøpers risiko. 

hva må til for å ikke bli godkjent og hva sjekker evt et styre? Utføres det en kredittsjekk for fellesgjelden?


Jeg har kjøpesummen tilgjengelig på konto så trenger ingen finansiering, men hadde en del rot i lkonomien inntil tidligere i år før jeg solgte et av husene og hadde en del betalingsanmerkninger. Dette er borte nå, men vil tro jeg har en lav score

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er normalt ikke noe å bekymre seg for. Slikt er med for å kunne hindre kjente problemer å flytte inn. F.eks. noen som har bodd der før og laget mye bråk, eller at de får advarsel av noen de kjenner om at de som flytter inn er problemer osv.

Styret har ingen myndighet til å sjekke registre for din økonomi ect..

Det er mange steder i Oslo hvor de burte ha benyttet dette, men det skjer aldri.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

I praksis skal det mykje til for å ikkje bli godkjent av styret i eit burettslag.

For det fyrste må burettslaget ha sakleg grunn for å nekte godkjenning, og for det andre har burettslaget svært avgrensa muligheit til å lovleg innhente relevante opplysningar.

Sjølv ikkje internt i f.eks. OBOS systemet er dei skeptiske til å utlevere f.eks. betalingshistorikk frå andre burettslag inn til styret i det burettslaget som skal godkjenne andelseigaren.

Styret må i praksis enten basere seg på opplysningar som kjøparen har gitt, f.eks. kjøparen oppgir at han ikkje akter å følge husordensreglane, at nokon i styret kjenner til personen frå før, eller at ein klarer å finne sakleg grunn f.eks. på internett.

Om du skulle bli nekta godkjenning så er det nok relativt enkelt å vinne fram rettsleg med at grunnlaget for å avslå søknaden ikkje var sakleg nok.

Då eg satt i styret i mitt burettslag så blei nesten alle søknadar om godkjenning godkjent automatisk etter 20 dagarsregelen ettersom vi nesten aldri rakk å avholde styremøte innafor tidsfristen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er vanligvis kurant å få slik godkjennelse, ofte har styret delegert godkjennelsen ned til forretningsfører. Man får med mindre styret har konkrete opplysninger som tilsier at du ikke bør bli eier. De korte fristene for godkjenning gjør at styret ikke har praktisk mulighet til å gjøre særlig med undersøkelser. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Søknad om godkjenning av ny andelseier er først og fremst viktig for at borettslaget skal få vite om hvem som er ny andelseier fra megler. Dette er viktig siden borettslaget ikke får den informasjonen fra forretningsfører/OBOS med mindre forkjøpsretten har blitt benyttet.

Borettslaget har veldig begrensede muligheter til å gjøre undersøkelser, kan ikke gjøre kredittvurdering etc.  Man kan google etc, men de man finner der gir neppe noe saklig grunn til å nekte godkjenning. Det vil først og fremst være knyttet til forhold som borettslag vet om fra før, f.eks. at du har bodd der tidligere og at det har vært klager på deg.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
M2023 skrev (9 timer siden):

Hvis man har fått tilslag på en borettslags leilighet men fortsatt venter på eventuelle forkjøpsrettere, vil man likevel bli innkalt til godkjenning av styret? 

Du blir ikke kalt inn til styret, megleren sender inn et godkjenningsskjema til styret, og du får gjerne beskjed innen 30 dager hvis du ikke blir godkjent (noen kan ha lenger ansennitet  enn deg, du har noe uoppgjort med borettslaget , f.eks. skylder borettslaget penger, blitt kasta ut pga. bråk/rusmisbruk, osv.).  Hører du ikke noe etter 3-4 uker, så kan du regne med at du er godkjent (men, spør for sikkerhets skyld). 
Selv sendte jeg en mail til styrelederen et par uker etter at forkjøpsretten hadde gått ut og fikk svar om at huset var mitt noen dager senere (det frista å kjøpe hus i borettslag med lave omkostninger). 

Bare husk å lese ordensregler, gå gjennom årsrapporter, regnskap  og sånt som følger med salgsoppgaven. Litt for mange tar lett på det og dropper å sette seg inn i det, eller håper at det er lettere å få tilgivelse enn tillatelse til f.eks. dyrehold (f.eks. hund) når det ikke er tillatt å ha dyr eller man må søke styret om det.
Noen blir også overraska over brå økning av fellesutgifter fordi de ikke har lest at borettslaget  skal ta opp felleslån til større utbedringer, osv.  

Lykke til. 

 

Lenke til kommentar
M2023 skrev (9 timer siden):

Hvis man har fått tilslag på en borettslags leilighet men fortsatt venter på eventuelle forkjøpsrettere, vil man likevel bli innkalt til godkjenning av styret? 

Du må selvfølgelig vente til forkjøpsretten går ut. Når den har gått ut, så vil du nesten garantert bli godkjent som andelseier.

At man blir avvist/ikke godkjent er veldig sjeldent.

Du blir forresten ikke innkalt til noe møte eller godkjenning, alt dette skjer over papir (elektronisk)

 

Jeg gikk gjennom denne prosessen i oktober så den sitter friskt i minne.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
mikkelrev86 skrev (På 13.10.2020 den 1.02):

Er noen kjent med hva de vektlegger her? Ser at en leilighet jeg vil kjøpe krever godkjenning av styret for overdragelse av andel og at dette er kjøpers risiko. 

hva må til for å ikke bli godkjent og hva sjekker evt et styre? Utføres det en kredittsjekk for fellesgjelden?


Jeg har kjøpesummen tilgjengelig på konto så trenger ingen finansiering, men hadde en del rot i lkonomien inntil tidligere i år før jeg solgte et av husene og hadde en del betalingsanmerkninger. Dette er borte nå, men vil tro jeg har en lav score

Styret kan kun godkjenne kjøpet, ikke noe annet.

Lenke til kommentar
M2023 skrev (19 timer siden):

Hvis man har fått tilslag på en borettslags leilighet men fortsatt venter på eventuelle forkjøpsrettere, vil man likevel bli innkalt til godkjenning av styret? 

Som andre har også har sakt så foregår godkjenning slik at (vanlegvis meklaren) sender beskjed til styret/styreleiaren. Dette vil vanlegvis være eit standarisert skjema der det framgår kven som er kjøpar som søker om godkjenning, personalia og kontaktinfo på ny eigar og ei stadfesting på kva leilegheit/andel det er som er solgt.

Formelt skal styret godkjenne den nye andelseigaren, i praksis så vil burettslaget nesten alltid vente til fristen på 20 dagars behandlingstid går ut. Etter 20 dagar er andelseigaren automatisk godkjent etter burettslagslova.
Eventuelle burettslagmedlemmar som vil bruke forkjøpsretten har den same 20 dagars fristen til å melde frå om at dei vil bruke forkjøpsretten, sidan begge fristane er 20 dagar så er normalen etter min erfaring at ein berre venter i 20 dagar og at kjøpet går gjennom etter planen om du ikkje høyrer noko om verken godkjenning som andelseigar eller bruk av forkjøpsrett.

Når det gjeld godkjenning som andelseigar så skal det svært mykje til for å ikkje bli godkjent som ny andelseigar. Dei einaste eksempla eg kan kome på at styret avslår søknaden er der den potensielle kjøparen tidlegare har budd i akkurat dette burettslaget og har ein dårleg historikk med det aktuelle burettslaget, eller kanskje mest vanleg der den potensielle andelseigaren sjølv opplyser at vedkommande har intensjon om å bryte burettslagets vedtekter eller ordensreglar. Døme på dette kan være andelseigarar som opplyser at dei planlegg å flytte inn med 5 hundar i eit burettslag der det ikkje er lov med dyrehald, opplyser om at dei ikkje kjem til å betale fellesutgifter, eller at søkaren opplyser om at andelen blir kjøpt for å drive utleige.

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (54 minutter siden):

Som andre har også har sakt så foregår godkjenning slik at (vanlegvis meklaren) sender beskjed til styret/styreleiaren. Dette vil vanlegvis være eit standarisert skjema der det framgår kven som er kjøpar som søker om godkjenning, personalia og kontaktinfo på ny eigar og ei stadfesting på kva leilegheit/andel det er som er solgt.

Formelt skal styret godkjenne den nye andelseigaren, i praksis så vil burettslaget nesten alltid vente til fristen på 20 dagars behandlingstid går ut. Etter 20 dagar er andelseigaren automatisk godkjent etter burettslagslova.
Eventuelle burettslagmedlemmar som vil bruke forkjøpsretten har den same 20 dagars fristen til å melde frå om at dei vil bruke forkjøpsretten, sidan begge fristane er 20 dagar så er normalen etter min erfaring at ein berre venter i 20 dagar og at kjøpet går gjennom etter planen om du ikkje høyrer noko om verken godkjenning som andelseigar eller bruk av forkjøpsrett.

Når det gjeld godkjenning som andelseigar så skal det svært mykje til for å ikkje bli godkjent som ny andelseigar. Dei einaste eksempla eg kan kome på at styret avslår søknaden er der den potensielle kjøparen tidlegare har budd i akkurat dette burettslaget og har ein dårleg historikk med det aktuelle burettslaget, eller kanskje mest vanleg der den potensielle andelseigaren sjølv opplyser at vedkommande har intensjon om å bryte burettslagets vedtekter eller ordensreglar. Døme på dette kan være andelseigarar som opplyser at dei planlegg å flytte inn med 5 hundar i eit burettslag der det ikkje er lov med dyrehald, opplyser om at dei ikkje kjem til å betale fellesutgifter, eller at søkaren opplyser om at andelen blir kjøpt for å drive utleige.

Men nå er jeg allerede kalt inn. Betyr det at ingen har brukt forkjøpsretten? 

Lenke til kommentar
M2023 skrev (4 timer siden):

Men nå er jeg allerede kalt inn. Betyr det at ingen har brukt forkjøpsretten? 

Har ingen aning, eg har aldri ein gong høyrt om burettslag som kallar inn potensielle kjøparar til fysisk møte med styret. Dette er vanlegvis ei rein skrivebordsøving på ein formalitet i lova som gjer at styret formelt sett må behandle ein søknad som dei strent tatt ikkje lovleg kan avslå utanom i svært spesielle tilfeller.

Så kva dette betyr? Enten så betyr det at du har kjøpt deg inn i eit burettslag der styret gjerne vil ønske deg velkommen personleg, eller så kan det bety at styret meinar dei har behov for å intervjue deg før dei har godt nok grunnlag til å godkjenne deg som andelseigar. Eller så kan det også bety at styret av ein eller annan grunn vil personleg overbringe deg beskjeden om at nokon har brukt forkjøpsretten.

Eg synes dette er veldig rart, så eg har ikkje noko betre svar enn at du bør vurdere å ringe styreleiaren for å spørje direkte om kva som er status i saka og kva dei ønsker du skal bidra med ved å møte styret fysisk.

Eg tenkjer eigentleg at dette må være ei form for misforståing.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (2 minutter siden):

Har ingen aning, eg har aldri ein gong høyrt om burettslag som kallar inn potensielle kjøparar til fysisk møte med styret. Dette er vanlegvis ei rein skrivebordsøving på ein formalitet i lova som gjer at styret formelt sett må behandle ein søknad som dei strent tatt ikkje lovleg kan avslå utanom i svært spesielle tilfeller.

Så kva dette betyr? Enten så betyr det at du har kjøpt deg inn i eit burettslag der styret gjerne vil ønske deg velkommen personleg, eller så kan det bety at styret meinar dei har behov for å intervjue deg før dei har godt nok grunnlag til å godkjenne deg som andelseigar. Eller så kan det også bety at styret av ein eller annan grunn vil personleg overbringe deg beskjeden om at nokon har brukt forkjøpsretten.

Eg synes dette er veldig rart, så eg har ikkje noko betre svar enn at du bør vurdere å ringe styreleiaren for å spørje direkte om kva som er status i saka og kva dei ønsker du skal bidra med ved å møte styret fysisk.

Eg tenkjer eigentleg at dette må være ei form for misforståing.

Ja veldig rart

Lenke til kommentar

Veldig sjelden ja.  Men kan evt være at de ønsker å avsjekke økonomi og/eller annen info de har fått.

Styret består i de fleste tilfeller av beboerne selv, ofte på rundgang, så kan avhenge av hvor pliktoppfyllende styret er og kanskje de tar dette mer alvorlig enn hva som er vanlig (f.eks. et "Narvestad borettslag" 🙂 ) - eller om de har noen dårlige erfaringer fra tidligere  beboere eller bare legger opp til velkomst/orientering om borettslaget og div husordensregler, bruk av parkeringsplasser osv.

Her står det ingenting om hvor stort borettslaget er eller hvor i landet det er - så vanskelig å vurdere.

Lenke til kommentar
Rune_says skrev (4 timer siden):

Veldig sjelden ja.  Men kan evt være at de ønsker å avsjekke økonomi og/eller annen info de har fått.

Styret består i de fleste tilfeller av beboerne selv, ofte på rundgang, så kan avhenge av hvor pliktoppfyllende styret er og kanskje de tar dette mer alvorlig enn hva som er vanlig (f.eks. et "Narvestad borettslag" 🙂 ) - eller om de har noen dårlige erfaringer fra tidligere  beboere eller bare legger opp til velkomst/orientering om borettslaget og div husordensregler, bruk av parkeringsplasser osv.

Her står det ingenting om hvor stort borettslaget er eller hvor i landet det er - så vanskelig å vurdere.

 

Men tror du jeg har fått den siden jeg blir kalt inn? De sa velkommen og gratulerer som andelseier. Veldig stort borettslag

 
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...