Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Noen her som bor i eller kjenner noen som bor i mikrohus/minihus?


Anbefalte innlegg

Som tittelen tilsier spør jeg om noen her bor eller kjenner noen som bor i mikrohus? Jeg har lenge vært fascinert av denne youtubekanalen. Microhus ser ut til å være ganske utbredt spesielt i Australia/NZ og USA. Prøvd litt å finne ut hvordan det er i Norge, og ser at det er ett par firma som driver å bygger sånne mikrohus på hjul.

Jeg er en type person som egentlig vegrer seg for å ta opp ett stort boliglån og er egentlig ikke opptatt av å ha så stort hus egentlig. Jeg har levd komfortabelt på studenthybel på 15 kvadrat med elendig planløsning så jeg tror jeg fint kunne klart å bo sånn også. Ser i noen av videone er det familier på flere personer som bor på minimalt med plass og det er egentlig ganske fint å se at det går.

Har forstått det sånn at det er litt vrient med boregler i Norge for sånne hus, men at det er mulig å slå seg ned en plass. Har ikke helt satt meg inni det egentlig, er mest interessant å finne ut om det er noen som kjenner til noen som bor på den måten og hvordan de opplever det? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Vil det ikke være både enklere og rimeligere å kjøpe en campingvogn? Man kan få to flotte vogner til prisen av et slikt microhus, ferdig møblert og med kjøl, frys, aircondition, sentralvarme osv. Det å bo på en campingplass kan ha sine fordeler med tanke på dusj/sanitær, strøm, vei og vann.

Med en campingvogn kan man parkere lovlig hos "venner" med bolighus da alle har lov til å parkere vogna si på gårdsplassen.

Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (7 minutter siden):

Vil det ikke være både enklere og rimeligere å kjøpe en campingvogn? Man kan få to flotte vogner til prisen av et slikt microhus, ferdig møblert og med kjøl, frys, aircondition, sentralvarme osv. Det å bo på en campingplass kan ha sine fordeler med tanke på dusj/sanitær, strøm, vei og vann.

Med en campingvogn kan man parkere lovlig hos "venner" med bolighus da alle har lov til å parkere vogna si på gårdsplassen.

Det er jo mulig. Men med ett mikrohus får du en litt mer følelse av å bo i ett "hus" enn det du får i en campingvogn. Det er jo også mulig å bygge selv til en betydelig lavere pris enn det disse firmaene som lager de tar for å gjøre jobben. 

Lenke til kommentar

Jeg har 120m2 leilighet, men bruker knapt halvparten og trives best i mindre rom, når jeg er alene, som jeg alltid er hjemme
Har sett på en del videoer på Youtube om emnet, men det er svært liten sjanse for at jeg noengang får råd til noe sånt, da en mest sansynlig ikke får boliglån, med mindre minihuset er på en fast tomt, og en tomt er fort over millionen, og jeg finner hus med tomt til millionen litt lengre unna.
Hus som trenger oppussing/oppgradering, men da kan jeg pusse opp halve huset så det blir minihus

Lenke til kommentar
Dubious skrev (10 minutter siden):

Jeg har 120m2 leilighet, men bruker knapt halvparten og trives best i mindre rom, når jeg er alene, som jeg alltid er hjemme
Har sett på en del videoer på Youtube om emnet, men det er svært liten sjanse for at jeg noengang får råd til noe sånt, da en mest sansynlig ikke får boliglån, med mindre minihuset er på en fast tomt, og en tomt er fort over millionen, og jeg finner hus med tomt til millionen litt lengre unna.
Hus som trenger oppussing/oppgradering, men da kan jeg pusse opp halve huset så det blir minihus

Ja, det stemmer har lest litt om det. Det går ikke under boliglån, men de i minihusbransjen har visstnok troen på at det vil endres om ikke så lenge. 

Lenke til kommentar

Jeg har også kikket på lignende, men på vannet - altså husbåt. Syns det ser utrolig deilig ut :)
Sjekk ut denne: http://www.flytendebolig.no

flytende-bolig-1920x1357.jpg

Det er heller ikke umulig å få til, men man bør bo i en boblehavn eller et sted det ikke legger seg is om vinteren, og man trenger jo landstrøm :)

EDIT: Finnes masse modeller fra flere leverandører, også til langt under disse over, som kun er et eksempel :)

Endret av bshagen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
bshagen skrev (30 minutter siden):

Jeg har også kikket på lignende, men på vannet - altså husbåt. Syns det ser utrolig deilig ut :)
Sjekk ut denne: http://www.flytendebolig.no

flytende-bolig-1920x1357.jpg

Det er heller ikke umulig å få til, men man bør bo i en boblehavn eller et sted det ikke legger seg is om vinteren, og man trenger jo landstrøm :)

EDIT: Finnes masse modeller fra flere leverandører, også til langt under disse over, som kun er et eksempel :)

Det ser veldig digg ut, men prisene på dette er jo tilsvarende det man kan få en bra bolig for. Litt av grunnen til at jeg har sett på mikrohus som et alternativ er at jeg ikke får en stor gjeld som jeg helst vil klare meg uten. men veldig kul Yacht :)

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...