Jump to content
Chris Wrynn

Kan man bruke mer enn anbefalt dose reseptfri melatonin?

Recommended Posts

Hei. Har et spørsmål for en venn som sliter med søvn. Han har kjøpt seg reseptfri "Melatonin Sana Pharma Medical 1mg", men ved bruk av anbefalt dose (1mg) hjelper det veldig lite for han. Jeg selv går på Melatonin Orifarm 3mg på resept og det hjelper meg veldig. Så han lurte på om det er greit å ta 2 piller (2mg) istedet og se om det funker bedre. Noen som har erfaring?

Om det ikke går greit å ta 2mg av den typen blir han nok å skaffe en legetime for å prøve å få resept på samme som jeg har (3mg). Men tenkte å høre her først.

Det går nok helt greit å ta større doser, men en lege vil kunne gi resept på annen medisin som virker langt bedre. Innsovningstabletter som Imovane har veldig godt rykte.

Jeg er ikke lege eller helsepersonell. Men jeg kan ikke se at det skulle være noe problem med 2 mg. Merk at det finnes to typer, vanlig brukt ved døgnrytmeforstyrrelser og en depot-variant som brukes mot søvnløshet.

Edited by ^fmj

Det reseptfrie produktet Melatonin har ingen preparatomtale fordi det anses som et kosttilskudd. Den reseptbelagte Melatoninen har et fullverdig preparatomtale i Felleskatalogen hvor man lener seg på studier som er utført på legemiddelet. Der er det også beskrevet hvilke doseringer som er innafor og hvordan man håndterer overdoser etc., samt at det er beskrevet farmakodynamikk og kinetikk. Selv om et annet produkt har samme virkestoff, vil dynamikken/kinetikken ha et potensiale for å være annerledes.

Reseptbelagt Melatonin finnes i 3mg (korttidsvikrkende) eller 2mg (langtidsvirkende). 

Edited by AnnonymG
  • Like 1

Guest

Det går som oftest fint å ta 2mg. Hvis det ikke hjelper så kan det være greit å dra til legen.