Gå til innhold

10 elbiler til under 300.000 kroner


Anbefalte innlegg

Kajac skrev (22 minutter siden):

Jeg vil tørre å påstå at det ikke gir mening, da alle andre elbiler klarer seg uten.

Det har med design av motor og lader å gjøre. Det er en integrert enhet hvor motorviklingene tas i bruk av laderen for å lage DC til batteriet. Konstruksjonen er så vidt jeg vet en åpen standard og den er avhengig av nullpunktet du har i TN-nettet for å fungere. Den store fordelen er at du får lading med høy effekt til en rimelig penge.

Kajac skrev (28 minutter siden):

Det jeg ikke forstår er at jeg ser Zoe-biler absolutt over alt. Hvordan er det mulig at en bil som ikke støtter det norske strømnettet uten masse ekstra transformatorer har solgt så godt?

Bilen har hele tiden gitt mye rekkevidde for pengene og frem til den siste versjonen har Renault inkludert lader(+trafo) i prisen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kajac skrev (48 minutter siden):

Det jeg ikke forstår er at jeg ser Zoe-biler absolutt over alt. Hvordan er det mulig at en bil som ikke støtter det norske strømnettet uten masse ekstra transformatorer har solgt så godt?

De har solgt godt på størrelsen på batteri til prisen. Nesten alt negativ rundt elbiler har vært snakk om rekkevidden, og her har Renault greid å selge mye.

Jeg er en av de som er enig i Mazda sitt argument at i det normale så trenger man ikke mer enn rundt 35kWh batteri. Det å ha digre batterier på små biler er bortkasta penger, og som Mazda også nevner mindre miljøvennlig. Selv Ford sin salgssjef for Elbil sa det i ett intervju, de tilbyr 99kWh batteri på e-Mach, mer enn de aller fleste har bruk for kun for å kunne tilby det. Og de regnet med at den ville de fleste også bestille.

Jeg kjører selv med eGolf med det dårligste batteriet, 24kWh, og hadde jeg hatt den nyere versjonen så hadde jeg sluppet de 2-3 hurtigladingene jeg har i året. har nettopp rundet 100.000 km på ca 4 år og 10 måneder., og kjører 8 mil hver hverdag som minimum. Det er mer enn gjennomsnittet de sier er 5 mil om dagen. Noen har behov for 1000 kWh batteri, mens andre kan greie seg på 5-7kWh batterier.

Det som vil gjøre ting enklere er hvis de fikk til batterier som kunne hurtiglades kjappere, og dermed hatt 30-50 kWh batterier, og ladet 20-80% på maks 10 min. Har selv aldri hurtigladet lenger enn 15minutter på en veldig kald vintersdag. Ellers har det holdt med rundt 10.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (39 minutter siden):

Det har med design av motor og lader å gjøre. Det er en integrert enhet hvor motorviklingene tas i bruk av laderen for å lage DC til batteriet. Konstruksjonen er så vidt jeg vet en åpen standard og den er avhengig av nullpunktet du har i TN-nettet for å fungere. Den store fordelen er at du får lading med høy effekt til en rimelig penge.

Bilen har hele tiden gitt mye rekkevidde for pengene og frem til den siste versjonen har Renault inkludert lader(+trafo) i prisen.

Interessant design. Men jeg antar det også er en grunn til at ingen andre bilprodusenter har gått for denne designen. 

Lenke til kommentar
Kajac skrev (49 minutter siden):

Interessant design. Men jeg antar det også er en grunn til at ingen andre bilprodusenter har gått for denne designen. 

Du er som nevnt avhengig av nullpunkt. Som vi ser fra Norge kan det gjøre ting vanskelig om ikke det lokale nettet passer. Jeg vet ikke hvor utbredt denne problematikken er i andre deler av verden men du ender fort med områdespesifikke modeller og det vil man kanskje unngå?

Designet har helt klart fordeler, det gjør det relativt rimelig med kraftige ladere i kjøretøyet. Det er kanskje enda mer interessant for større kjøretøy enn privatbiler siden alt du trenger er en vekselstrømskontakt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (7 timer siden):

Ladepunkt er stort sett ikke merket med IT/TN, verken på selve ladepunktet eller i app. Derimot kan man anta at de kraftigere AC-ladepunktene er TN-nett. Har ikke hørt om 22kW på IT-nett.

Mange offentlig ladere i Oslo ihvertfall som er opp 3,6 kW, 7,4 kW og kanskje og opp til 11 kW, men med IT-nett, og da har man potensielt problemer. Samme med når man ønsker å låne strøm hos andre.

Som andre forteller, 22 kW krever TN-nett, og da har man en av få biler som klarer å utnytte dette greit, noe som sees på som en fordel til Zoe, spesielt nå som den og kan hurtiglade. Full lading tar ca 3 timer ifølge elbil.no, og hos GK vil dette koste ca 170 kroner fra tomt batteri, og da en kostnad per kWh på ca 3,25. Det før eventuelle rabatter, som 8 % om du knytter det opp mot Coop-medlemsskapet.

Du får og 10 % ekstra om du lader for mellom 250-499 per måned, og 20 % om du passerer 500 kroner, som da kommer på neste lading etter den summen, og du lader med den rabatten neste måned om du har ladet nok for det rabattnivået. Og er Fleksilading "din greie" i byen, så gir de et tilbud til 99 per måned som fører til at du mister minuttkostnaden og kWh-prisen senkes til 2,50. Da kommer en slik lading på 130 kr. Det er 40 kroner spart per lading, så man må lade endel hos de før det lønner seg.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...