Gå til innhold

Brakk beinet på jobb - fikk sparken av Amazon Web Services


Gjest Marius B. Jørgenrud

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

AWS har kontorer både i Sverige og i Norge. Det norske kontoret skal visst være relativt stort, uten at AWS vil si nøyaktig hvor mange som jobber der. Av erfaring så kan jeg si at ihvertfall intervjurundene deres er VELDIG amerikanske og ikke i nærheten av det jeg har opplevd før i Norske bedrifter. 

Endret av Yaricks
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her har Amazon grunnløst sparket noen slik kyniske arbeidsgivere gjør i USA, blitt saksøkt av den ansatte med støtte fra fagforeningen, snakket med svenske jurister og funnet ut at regelverket er annerledes i Sverige sammenlignet med USA og så innsett at de kanskje har tabbet seg ut. Spørsmålet er om Amazon lærte noe av dette. 

Endret av Tor Hansen3
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Tor Hansen3 skrev (13 timer siden):

Her har Amazon grunnløst sparket noen slik kyniske arbeidsgivere gjør i USA, blitt saksøkt av den ansatte med støtte fra fagforeningen, snakket med svenske jurister og funnet ut at regelverket er annerledes i Sverige sammenlignet med USA og så innsett at de kanskje har tabbet seg ut. Spørsmålet er om Amazon lærte noe av dette. 

De har nok lært men ikke på en måte vi liker..

Jeg har en kamerat som bor og jobber i sverige og i kjølvannet av finanskrisen har han blitt utsatt for det 'artige' fenomenet at ingen lenger er ansatt direkte, du må starte ditt eget enmannsforetak som så videreformidler din arbeidskraft til oppdragsgiver. Oppdragsgiver kan dermed terminere oppdraget ditt uten forpliktelser om du for eksempel brekker beinet på jobb.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sitat

Jeg har en kamerat som bor og jobber i sverige og i kjølvannet av finanskrisen har han blitt utsatt for det 'artige' fenomenet at ingen lenger er ansatt direkte, du må starte ditt eget enmannsforetak som så videreformidler din arbeidskraft til oppdragsgiver. Oppdragsgiver kan dermed terminere oppdraget ditt uten forpliktelser om du for eksempel brekker beinet på jobb.

 

Klassisk kontraktørvirksomhet som også er svært vanlig innenfor konsulentbransjen og flere andre type "frie" yrker (uten at jeg skal påta meg noen ekspertkunnskap om definisjonen).

Det dukket opp som tema ifm. Korona-støtteordningene der et firma av (jeg tror det var leger) hadde samme oppsett, altså at alle var hvert sitt emf som leide seg inn i kontorfellesskapet. Det var bekvemt både inntektsmessig og skattemessig for hver enkelt helt til firmaet søkte støtte og fikk avslag pga. for lav omsetning. Så og si all omsetning var jo registrert på kontraktørene.

For øvrig er dette også belyst for et par år tilbake med (jeg tror det var) Orange Helse som hadde sykepleiere engasjert på samme måte i Oslo.

edit: la inn sitat

Endret av 3L5Y3RE8
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...