Gå til innhold

Hva skal man gjøre når man blir diskreditert?


Gjest a54e0...71e

Anbefalte innlegg

Gjest a54e0...71e

Gjorde en feil på jobb engang og hver gang jeg kommer med forslag blir den tabben brakt opp for å diskreditere meg og mine forslag. Naturligvis har jeg notert meg mye som kan brukes mot de som nevner det og fyrer tilbake med samme mynt. Nevner jo da selvfølgelig deres feil og aviser deres kompetanse i problemstillingen som i grunn gir dem samme problem som de har gitt meg, men noen løsning utover å håndtere det på den måten ser jeg ikke. 

Jeg ser jo at når jeg selv påpeker andres tidligere feil så håper jeg på at de innrømmer det og forklarer hvorfor det ikke er relevant for da kan man diskreditere dem enda mer ved å påstå at de mangler innsikt til å se omfanget av feilene deres. Uansett om de skulle klare å argumentere seg ut av det stikket så har man allerede dyttet saken over på dem og fått fokuset vekk fra sine egne feil. Så naturligvis vil det å innrømme egne feil føre til at man havner i denne klemma.

Da står man egentlig bare igjen med en mulighet og det er å avvise feil andre hevder man har gjort selv om man vet det er sant. Rett og slett dra 'fake news' kortet. Noen andre forslag?

Anonymous poster hash: a54e0...71e

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Innrøm at man har gjort feil, lær av det og gå videre.

Hvis du og dine kollegaer forsetter bruke tidligere tabber som skyts for å avkle hverandres kompetanse bør det tas opp med HMS eller nærmeste leder da en bedrift ikke er tjent med slik oppførsel.

Måten du skriver på får det til å høres ut som om du ikke er helt uskyldig du heller, å svare på slik oppførsel med samme mynt gjør deg ikke noe bedre enn de.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest a54e0...71e
Nwader skrev (1 minutt siden):

Innrøm at man har gjort feil, lær av det og gå videre.

Hvis du og dine kollegaer forsetter bruke tidligere tabber som skyts for å avkle hverandres kompetanse bør det tas opp med HMS eller nærmeste leder da en bedrift ikke er tjent med slik oppførsel.

Måten du skriver på får det til å høres ut som om du ikke er helt uskyldig du heller, å svare på slik oppførsel med samme mynt gjør deg ikke noe bedre enn de.

Så jeg bør fortsette å ta opp andres feil så de får muligheten til å innrømme og lære av det skjønner. 

Anonymous poster hash: a54e0...71e

Lenke til kommentar

Fyrst og fremst; dreier dette seg om vennskapleg småerting blant kollegaer, eller påvirker denne diskrediteringen også dine arbeidsoppgåver, lønnsutvikling og kanskje til og med jobbsikkerheit?

Kva du bør gjere vidare er veldig avhengig  om du berre kjemper for å få siste ordet i diskusjonen, eller om du kjemper for å ikkje få sparken og bli fryst ut av fagmiljøet.

 

Du bør uansett unngå å svare ut ved påpeike feila som dine kollegaer har gjort. Du framstår ikkje i eit godt lys ved å svare tilbake med samme mynt.
Det er generelt sett mykje betre å eige sine feil ved å vedgå dei. Det er både tillitsvekkande at du er ærleg og ikkje unnskylder feil som du openbart har gjort, og du bidreg med å dra din eigen kompetanse oppover ved å vise til at du har lært av tidlegare erfaringar.
Dei værste folka å ha som kollega eller arbeidstakar er folk som gjer feil og som nekter å innrømme eller enda verre dekker over egne feil.

Lenke til kommentar
Gjest a54e0...71e
The Avatar skrev (5 timer siden):

Fyrst og fremst; dreier dette seg om vennskapleg småerting blant kollegaer, eller påvirker denne diskrediteringen også dine arbeidsoppgåver, lønnsutvikling og kanskje til og med jobbsikkerheit?

Kva du bør gjere vidare er veldig avhengig  om du berre kjemper for å få siste ordet i diskusjonen, eller om du kjemper for å ikkje få sparken og bli fryst ut av fagmiljøet.

 

Du bør uansett unngå å svare ut ved påpeike feila som dine kollegaer har gjort. Du framstår ikkje i eit godt lys ved å svare tilbake med samme mynt.
Det er generelt sett mykje betre å eige sine feil ved å vedgå dei. Det er både tillitsvekkande at du er ærleg og ikkje unnskylder feil som du openbart har gjort, og du bidreg med å dra din eigen kompetanse oppover ved å vise til at du har lært av tidlegare erfaringar.
Dei værste folka å ha som kollega eller arbeidstakar er folk som gjer feil og som nekter å innrømme eller enda verre dekker over egne feil.

Det handler ikke om hvordan  jeg fremstår, men først å fremst å gi kollegaer muligheten til å eie sine egne feil. Jeg er villig til å ta en for laget og gjøre andre bedre på den måten. Det er verdt det selv om det setter meg i et dårlig lys så er jeg villig til å være en jesus og ofre meg for alles beste. 

Anonymous poster hash: a54e0...71e

Lenke til kommentar
Nwader skrev (På 12.10.2020 den 14.45):

Innrøm at man har gjort feil, lær av det og gå videre.

 

Enig. Jeg tror det er en modningssak. Du innrømmer jo selv at du har gjort en feil.

Det du reagerer på er at dine feil blir tatt opp når du kommer med forslag, og at det berører deg. Det du kan gjøre når dine feil blir brukt mot deg gang på gang, er å si ifra at det ikke er greit. Det må være lov å gjøre feil, og det å kunne gjøre feil, er en forutsetning for at man blir bedre. Håper dette ikke er en stor feil som har kostet bedriften mange massevis av penger. Uansett da burde det være nok med å tilsnakk en gang, og kunne gå videre. jeg hadde sagt ifra på en saklig måte hvis jeg hadde følt at noe ikke er greit. Det skal være lov å si ifra.

Hvis arbeidsgiveren din er med på dette såkalte samlingen for å dømme deg og dine feil, så har du ikke en god arbeidsgiver, og jeg hadde mistet respekt for ham/henne.

Jeg hadde unngått å påpeke andre sine feil, hvis jeg selv hadde gjort en feil. Ingen kommer godt ut av det, og det skaper bare intern strid. Dere er en arbeidsplass, ett miljø med ansvar. Dere representerer sikkert noe og, og da må dere kunne vise forståelse, og klare å samarbeide sammen.

Du skal ikke måtte jobbe på en arbeidsplass hvor du kjenner ubehagelige følelser. Si ifra at det ikke er greit.

Innrømm at du har gjort en feil, og at du skal ikke gjøre det igjen, men det er ikke greit at dere bruker dette mot meg. Jeg synes ikke det er greit, og ønsker at dere respekterer det. Slik at vi alle kan kunne fokusere på jobb, og gjøre en så god jobb som mulig. Hvis dette vedvarer, og det ikke fungerer først gjennom kollegaene, eller verken arbeidsgiver, hadde jeg sett etter en ny arbeidsplass.

Lykke til.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest a54e0...71e
Sixstars skrev (16 timer siden):

Enig. Jeg tror det er en modningssak. Du innrømmer jo selv at du har gjort en feil.

Det du reagerer på er at dine feil blir tatt opp når du kommer med forslag, og at det berører deg. Det du kan gjøre når dine feil blir brukt mot deg gang på gang, er å si ifra at det ikke er greit. Det må være lov å gjøre feil, og det å kunne gjøre feil, er en forutsetning for at man blir bedre. Håper dette ikke er en stor feil som har kostet bedriften mange massevis av penger. Uansett da burde det være nok med å tilsnakk en gang, og kunne gå videre. jeg hadde sagt ifra på en saklig måte hvis jeg hadde følt at noe ikke er greit. Det skal være lov å si ifra.

Hvis arbeidsgiveren din er med på dette såkalte samlingen for å dømme deg og dine feil, så har du ikke en god arbeidsgiver, og jeg hadde mistet respekt for ham/henne.

Jeg hadde unngått å påpeke andre sine feil, hvis jeg selv hadde gjort en feil. Ingen kommer godt ut av det, og det skaper bare intern strid. Dere er en arbeidsplass, ett miljø med ansvar. Dere representerer sikkert noe og, og da må dere kunne vise forståelse, og klare å samarbeide sammen.

Du skal ikke måtte jobbe på en arbeidsplass hvor du kjenner ubehagelige følelser. Si ifra at det ikke er greit.

Innrømm at du har gjort en feil, og at du skal ikke gjøre det igjen, men det er ikke greit at dere bruker dette mot meg. Jeg synes ikke det er greit, og ønsker at dere respekterer det. Slik at vi alle kan kunne fokusere på jobb, og gjøre en så god jobb som mulig. Hvis dette vedvarer, og det ikke fungerer først gjennom kollegaene, eller verken arbeidsgiver, hadde jeg sett etter en ny arbeidsplass.

Lykke til.

Jeg har ikke gjort en feil, men du kan jo ha lest upresist nok til å tro det. 

Anonymous poster hash: a54e0...71e

Lenke til kommentar

Du gjorde ein feil.

Dette blir brakt opp gjentatte ganger av andre. Hvis det plager deg bør du tale opp om det kor du erkjenner feilen, men ber om at folk går videre så dykk for jobbet. Det å slå tilbake med same mynt er ikkje hjelpsomt i denne konteksten, sida du i staden berre fremstår som bitter - det inspirerer ikkje forandring i andre.

Det du bør gjøre er å få avsluttet dette rotet. Ta det opp med dei som plager deg, og be dei slutte. Om dei ikkje gjere det ta det opp med HMS eller HR, sida det tydeligvis går utover din emne til å samarbeide med dine kollegaer til ein grad at det går utover arbeidet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Uansett om man gjør feil ... om man blir hånet og dette blir tatt opp for å statuere eksempel av ledelsen, på en nedverdigende og personlig måte, så er det bare uprofesjonelt lederskap. Hvis en feil skal brukes til å veilede, så skal det skje upersonlig og nøytralt. Ingen skal henges ut. Da er det intelligent lederskap.

Når det blir et miljø hvor alle går og skuler på hverandre for å finne noe å pirke på, da blir det ekstremt slitsomt psykologisk å jobbe. For man går hele tiden og bruker masse energi på å være redd for når man blir mobbet og hengt ut. Dét er tegn på uintelligent lederskap.

Og når man begynner å føle for å bli på samme måten, altså bli som psykopatene, da mener jeg det er bedre å prøve å finne en bedre arbeidsplass eller miljø, eller hvis man ikke finner annen jobb, sykemelde seg på grunnlag av psykisk lidelse og gjøre det på den måten i stedet for.

Man skal IKKE gjøre seg selv til psykopat bare fordi det er psykopater som leder arbeidslivet i samfunnet! Da er det noe som er fullstendig feil med hele samfunnsstrukturen.

Nettopp derfor jeg mener dette må inn som fag i skolen, helt fra barneskolen av. Vi må lære om hvordan psykologi fungerer. Siden vi ikke lærer det, så får mobbing, uthengig, baksnakking og slike ting lov til å florére. Så lenge det produseres og bunnlinjen viser svart og ikke rødt, så er alt lov. Selv om en arbeidsplass skaper 10 uføretrygdede per år fordi det jobber en psykopatisk sjef der, så er det liksom greit.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...