Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

På legge sameier å fikse feil på elektrisk anlegg?


Gjest a23cf...3b4

Anbefalte innlegg

Gjest a23cf...3b4

Jeg sitter som styreleder i ett sameie på 8 boenheter fordelt på 2 bygg.

En beboer fikk melding om å utbedre jordfeil, hvor det viste seg at det var feilmerking, og det lå feil i 2 av de andre leilighetene hvor overspenningsvernet var gått. I den ene brent.

Siden jeg jobber i elektro bedrift, så ble jeg kontaktet av beboeren som fikk varslet, og har byttet overspenningsvern i den ene av leiligheten. I den andre så fikk de tilbud om å bytte dette billig (Kun overspenningsvernet uten arbeid, og halv kost på innsending av skjema). De ønsket å skaffe overspenningsvernet selv, og da sa jeg at det er det 1 times kost, samt jeg sa hvilke type de må skaffe, da dette var feilen i den andre, at det var feil type overspenningsvern.

Har ikke hørt noe tilbake fra dem etter purring heller.

De leier ut leiligheten, og bor ikke her selv, og klager på alt som er av kostnader fra sameiet.

Er det en måte jeg kan pålegge de å utbedre. Det gjelder sikkerheten for alle beboerne.

 

Anonymous poster hash: a23cf...3b4

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest a23cf...3b4
J!nx skrev (2 minutter siden):

https://www.elsikkerhetsportalen.no/bekymringsmelding/

 

Kan jo sende en bekymringsmelding, men vær forberedt på litt drama og forviklinger :)

Har sendt til nettselskapet og bedt de sende rapporten til de i stedet, siden beboeren som fikk det ikke hadde noe feil i det hele tatt.

Men vet ikke om de endrer det.

Anonymous poster hash: a23cf...3b4

Lenke til kommentar

Det følger av eierseksjonsloven § 32 at seksjonseieren skal vedlikeholde bruksenheten slik at "skader på fellesarealene og andre bruksenheter forebygges, og slik at de øvrige seksjonseierne slipper ulemper". Etter annet ledd bokstav h omfatter seksjonseiers vedlikeholdsplikt rør, ledninger og sikringsskap fra og med første hovedsikring/inntakssikring. 

En seksjonseier som ikke overholder vedlikeholdsplikten kan gis skriftlig advarsel og trues med tvangssalg, jf. eierseksjonsloven § 38. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...