Gå til innhold

"Nøytral" silikon for liming av ledninger mm.


Anbefalte innlegg

Innimellom er det nødvendig å lime fast løse ledninger og lignende som henger og slenger oppå kretskort, men hva slags lim bør man bruke? Mange bruker limpistol med smeltelim, men etter min erfaring blir dette hardt og etterhvert løsner. Og løsner det ikke av seg selv og man ønsker å fjerne det ved en senere anledning kan dette være vanskelig.
Fugemasse/silikonlim (patroner man får kjøpt i byggvarebutikker, jernia osv.) ville vært perfekt, om det bare ikke hadde vært at de inneholder soppdrepende midler som også etser bort kretskort!

801975_pb.pjpeg

Derimot har jeg lest at det skal finnes "nøytrale" typer silikonlim, men er det noen som vet hva disse heter og hvem som selger de her til lands? Jeg leste noe om det i denne diskusjontråden, men jeg finner ikke noe slikt som selges i Norge. Produsenten Dow Corning nevnes, men det har jeg aldri hørt om, og jeg finner ikke noe i Norge med vanlig nettsøking.
Her er et utdrag av nevnte diskusjon:
 

Quote

 

As well as their excellent low modulus and long life, SR's (SR= Silicon Rubber) make excellent waterproofing and sealing agents. However they are not wter vapor sealants - ater vapor will pass through SR with time - liquid water wont. So they "breathe" - which may be good or bad depending on application.

  • Note that the silicone rubber used MUST be neutral cure where electronics or corrosion sensitive components are used. "Normal" SR is acid cure and releases acetic acid during setting (smells like vinegar). This is "not too bad" in many cases but can cause corrosion in sensitive applications.

Neutral cure silicone rubbers are widely available, and cost little if any extra. Most are "Oxeme" cure and release oxemes and methyl alcohol. The former may cause corrosion of bare copper. Oxeme cure not suitable for polycarbonate - use alcohol cure.

Somewhat dearer neutral cure SR's are straight alcohol cure and release Methyl Alcohol on setting. Sensible handling is good enough. Ventilate well if using kgs at a time :-).

Dow Corning make a wide range of SRs that are available in most countries and which have extensive technical data available. [No association with Dow Corning apart from being a satisfied customer].

 

 

 

 

Endret av minimax
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg bruker smeltelim. Men viktig at du bruker skikkelig limpistol ikke de hobbypistolene. Limet sitter som pokker, men kan også lett løses opp med isopropanol.

Hobbypistolene funker best til scrapbooking. 
 

smeltelimet er tyntflytende når det er varmt nok og trenger fint inn og lager feks. Vanntette skjøter etc. 

Endret av Bjerknez
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har nok en hobbypistol, ja. Kjøpt på Clas Ohlson, Panduro hobby eller noe slikt mener jeg å huske. Kostet antageligvis under hundrelappen.

Hva skal jeg se etter når jeg skal ha en skikkelig limpistol, merke og ca. pris? Er det at de "proffe" limpistolene varmer opp limet mer enn hobbyvariantene?
Bruker de samme type smeltelim som man får hos Clas Ohlson og hobbybutikkene, eller er det noe spesielt? Regner med at det ikke er noe skadelig for kretskort i smeltelim....

Endret av minimax
Lenke til kommentar

Smeltelim (med skikkelig limpistol og høytemperaturlim) er kansje det limet jeg har prøvd som jeg har brukt aller mest. Kan brukes over alt, sitter som pokker på de fleste flater, flyter rundt og er fin til å bruke som isolering etc, samt herder veldig fort. 

Det er også forholdsvis lett og fjerne igjen. 

Løp og kjøp mener jeg. De hobbylimene har jeg ikke stor tro på. Limet har en tendens til å "herde" før man rekker å legge det på ofte. Dessuten er ikke temperaturen høy nok for å gi den gode egenskapen. Men som sagt, for å lime papir og slikt fungerer hobbypistolene utmerket. 

Lenke til kommentar

Det silikonlimet der bruker jo votter og år på og herde. 

man får kjøpt epoxylim beregner for å å lime fast komponenter etc. men dette tror jeg er gansje dyrt. 

En slik limpistol til 1.200 kroner og noen pakker med lim (kjøp Steinhell pakkene med 10 limtuber pr. pakke hos Elektroimportøren) så har du akkurat det du trenger. 

10 limtuber koster 99 kroner sist jeg kjøpte. Jeg bruker såpass mye av det så jeg kjøpte ti pakker. Kan brukes til alt fra isolering av kontakter, lime fast komponenter etc. 

Her er noen bilder der jeg bruker det:

lim_1.thumb.JPG.73cd5da9ac127eeeb67d2fdd22ae3fe1.JPG

Lim_2.thumb.JPG.faa9c59192757e8f5ab7f38a6ae101bf.JPG

Lim_3.thumb.JPG.d403d4e4ab409f53256c1d89d65dc38c.JPG

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser veldig bra ut!

Dessverre blir det litt for mye penger å legge i dette. Enig i at epoxylim ikke er ideelt for dette. Det må være mulig å fjerne limen om ønskelig (ofte er slike ledninger til modifikasjoner og ekstrakort som man muligens vil fjerne en gang). En tube med passende lim ville greie seg i mitt tilfelle.

Lenke til kommentar
minimax skrev (17 minutter siden):

Ser veldig bra ut!

Dessverre blir det litt for mye penger å legge i dette. Enig i at epoxylim ikke er ideelt for dette. Det må være mulig å fjerne limen om ønskelig (ofte er slike ledninger til modifikasjoner og ekstrakort som man muligens vil fjerne en gang). En tube med passende lim ville greie seg i mitt tilfelle.

Da ville jeg i såfall valgt et hurtiglim som herder veldig fort. Som oftest er ikke hurtigherdende lynlim spesielt sterkt, men holder bra nok til det du skal bruke det til. Hirtigherdende lim blir veldig hardt og dermed også porøst. 
 

Men smeltelim er uansett det ideelle her tror jeg. Du kan jo sjekke om du finner andre limpistoler som er billigere. Biltema feks.  Jeg vet bare at madammen har en slik hobbylimpistol som fungerer til hennes bruk, men når jeg prøvde den i kjelleren så fungerte den heller dårlig. Det største problemet var at limet ikke ble varmt nok og var ikke veldig tyntflytende. Man måtte trykke som en gal for å få ut større mengder lim og limet stivnet nesten før man var ferdig. 

Dette kan også ha med selve limet å gjøre selvsagt. 
 

PS! Det er snart Jul :)

Endret av Bjerknez
Lenke til kommentar

Bruker også en del smeltelim, men har en noe billigere Rapid-pistol, som har fungert greit noen år, uten at jeg har noen inngående kunnskap om lim, det sitter i hvert fall fast?

Er dog enig i at man like gjerne burde investert i litt bedre utstyr. Fikk låne en proff-pistol av en elektriker-kompis for å lime fast noen varmekabler, å forskjellen fra hobby-varianter er helt klart merkbar.

For ledninger på kretskort, i installasjoner og slikt, så foretrekker jeg ofte Kapton tape, men det kommer jo litt an på hva det er, noen ganger passer lim bedre.

Lenke til kommentar

Takk igjen for gode tips.
Hadde jeg hatt oftere bruk for det (og mer plass til verktøy som allerede tar alt for mye plass) ville jeg nok gått for den limpistolen og limstavene som her er blitt anbefalt, men for nå tenker jeg en liten limtube til dette vil være bra nok.

Er det noen som kan tipse spesifikt om en slik lim som kan kjøpes i Norge?


Olaf: du nevnte Kapton tape.. Jeg måtte slå det opp og ser at dette er tape som tåler varme, og avhengig av hvor godt den holder kan kanskje det gå... selges dette noe sted til privatpersoner, eller er det bare til industrien som jeg har funnet så langt på nettet?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Er det så trangt om plassen nat du ikke har plass til en limpistol?

Det finnes alternativer der ute som sikkert er ment for oppgaven. Altså profesjonelle produkter. Jeg har hørt at dem bruker en slags Epoxy til dette. Jeg har tidligere jobbet som elektromontør på en fabrikk og der brukte dem en spesiell epoxy for bruk på komponenter for å hindre at dem tar skade av vibrasjoner etc. Dette var dog en dyr epoxy som var spesialbestillt og laget på oppskrift av 3M (tror det var 3M) da kunde krevde dette. 

For å gjøre ladere og strømforsynere morstandsdyktige mot vann ble kretskortene lakket med en spesiell lakk etter monteringen av komponenter. Ingrediensene i denne lakken vet jeg ikke, men til hobbybruk er det vel ikek så farlig kanskje?

Men dette er nok uansett dyre løsninger. Har du først kjøpt limpistolen (du burde få en bra en for under 1000-lappen eller deromkring) og et ett limstaver så har du jo det beste allroundlimet du noengang kommer til å trenge. Ikke best på noe muligens, men funker bra til det meste. 

Silikon tuber du får kjøpt for slikk og ingenting på byggevarehus er jo langsomtørkende og bruker våtter og år på og herde. Dem inneholder også (så vidt jeg vet) skadelig materiale siden det er soppdreper i de fleste av dem da disse er beregnet på bad etc. 

Bakdelen med å bruke Epoxy er jo at man trolig ALDRI vil få løsnet det igjen når det først herder. Noe som kan ta alt fra en time til flere døgn. 

En god limpistol og noen limstaver er alt du trenger. 

Lenke til kommentar

Leste første posten din nå og ser du i utgangspunktet er ute etter å lime fast løse ledninger etc. til kretskort. Til det kan du bruke hurtiglim og en såkalt aktivator. Men det blir jo mye klin og får du det på fingrene er du kjørt. 

Kan kjøpes på Biltema. Har brukt dette en del selv til småting, men det er noe klin og holde på med. 

https://www.biltema.no/bygg/kjemikalier/lim/superlim-2000024289?gclid=CjwKCAjw8-78BRA0EiwAFUw8LD-Svv1YFCMFkoPlXPQrZqdQdrjFXR7wOrnaPaJkdiA-3W9XLl0u5RoCj0QQAvD_BwE

Lenke til kommentar

Så lenge limpistolen klarer å smelte limet etter limprodusentens spesifikasjoner så er det ett fett hvilken limpistol man bruker. Det er limet og ikke limpistolen som bestemmer om det sitter fast eller ikke. Limpistolen jeg har i skuffen er fra biltema, den limer like bra som de andre jeg bruker. Har brukt limpistol som kostet over 3000kr + mva. Den jeg har nå koster 4-500kr +mva og limer like bra. Bakdelen med billige limpistoler er at de ikke har stort nok varmeelement og da er det direkte vondt å lime varmekabler. 

Kjøp en pistol som har rette temperaturen og bruk penger på skikkelig lim. 

 

Lenke til kommentar

Jo varmere limpistolen er jo mer tyntflytende blir limet og dyrere limpistoler har som oftest også bedre muligheter for å få klemt ut limet fort. Jo varmere limet er og mer tyntflytende det er jo bedre heft får man med det samme limet og limet trenger også lettere inn på vanskelige steder. 

Madammen har en slik billig limpistol hjemme og den funker til sitt bruk, men limet er ikke tyntflytende nok og man får ikke trykt ut limet fort nok. Det tar også kortere tid før limet herder og i det hele tatt funker de rimelige pistolene best til å lime papir. Såkalt "scrap booking" i mangel på bedre ord. 

 

Ellers er jeg enig med deg, men jeg mener også at det beste er begge deler. God pistol og godt lim. Har man først kjøpt det inn så er jo dette billigere enn å kjøpe Epoxy. Vertfall hvis man skal lime mye. 

Dessuten bruker de rimelige limpistolene votter og år på og bli varme.

Endret av Bjerknez
Lenke til kommentar
On 10/30/2020 at 3:35 PM, Bjerknez said:

Kan kjøpes på Biltema. Har brukt dette en del selv til småting, men det er noe klin og holde på med. 

https://www.biltema.no/bygg/kjemikalier/lim/superlim-2000024289?gclid=CjwKCAjw8-78BRA0EiwAFUw8LD-Svv1YFCMFkoPlXPQrZqdQdrjFXR7wOrnaPaJkdiA-3W9XLl0u5RoCj0QQAvD_BwE

Men superlim gjør det jo permanent, og det er jo ikke ønskelig om jeg skal etter hvert fjerne ledningene (f.eks. en modifikasjon). Jeg har sett inni en del kommersiell elektronikk at løse ledninger er festet med en gummiaktig lim som gjør at de sitter godt fast, men kan veldig lett fjernes ved å bare dra dem av. Det samme med restene av lim -bare dra det av kretskortet/ledningene.

Vet ikke hva det heter og hvor det kjøpes, men ville vært ideelt til dette bruket.

Lenke til kommentar
On 10/30/2020 at 3:15 PM, BearCat said:

@minimax 

Elfa Distralec har flere typer RTV fra Dow Corning.

De har også Kapton tape.

 

Takk for lenke.
Det var lite info å hente der, men går ut fra at dette er en lignende silikon som man bruker for å fuge på badet, bare uten de elektronikk-skadelige soppdrepende komponentene? Jeg får ta en titt på produsenten sin nettside.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...