Gå til innhold

Trenger råd angående kjøp av AIO


Anbefalte innlegg

Føler jeg kan fortsette denne tråden, men mine dumme spørsmål. Jeg synes buildet mitt i dag ser noe "clunky" ut, med Noctua NH-U12S med Push/Pull vifter. Ved idle ligger forøvrig min Ryzen 3600X på ca 55c, og viftene er satt til å gå forholdsvis rolig for å unngå støy. Strengt tatt plages jeg ikke nevneverdig av CPU-viften ved idle, men hvis jeg skulle "lett" etter lyd, så er det CPU det kommer fra ved idle.

Så - jeg skal kjøpe nytt kabinett, og vurderer da å gå for en AiO-løsning. Det nye kabinettet kan angivelig ha en 240mm radiator i topp, eller en 360mm radiator i front (dersom jeg ikke har skjermkort som er lenger enn 305mm, noe jeg sannsynligvis har snart).

Første spørsmål er i og for seg enkelt nok - hvor mye lyd lager radiator/vifter når det er lav load / idle sammenlignet med luft fra Noctua? Jeg er en smule MSI-freak, så jeg vurderer da MSI MAG Core Liquid 240r, for å plassere radiator i topp av kabinettet (på grunn av dette med skjermkortet). Uansett - la oss ikke henge oss opp i hvilken produsent jeg velger, men heller gå ut i fra at det ender opp med en 240mm radiator :)

Jeg skulle også ønske jeg fikk vannkjølt skjermkortet - for la oss være helt ærlige - det er jo der det blir bråk og varme :p Men siden jeg ikke kan en tøddel om dette med vann, trenger jeg å få det inn med teskje ;)

Kan jeg vannkjøle både skjermkort og CPU med en 240mm radiator? Ved idle er det jo ikke noe varme i GPU, men hvordan vil støynivået bli ved load? Finnes det i det hele tatt AiO-løsninger til begge deler på en gang?

Eller vil den beste løsningen min være å eventuelt kun vannkjøle GPU, og fortsette CPU på luft?

Splittet ut ifra denne tråden:

 

Endret av Uderzo
splittet ut fra en annen tråd.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sarasin skrev (56 minutter siden):

Første spørsmål er i og for seg enkelt nok - hvor mye lyd lager radiator/vifter når det er lav load / idle sammenlignet med luft fra Noctua?

Jeg skulle også ønske jeg fikk vannkjølt skjermkortet - for la oss være helt ærlige - det er jo der det blir bråk og varme :p Men siden jeg ikke kan en tøddel om dette med vann, trenger jeg å få det inn med teskje ;)

Kan jeg vannkjøle både skjermkort og CPU med en 240mm radiator? Ved idle er det jo ikke noe varme i GPU, men hvordan vil støynivået bli ved load? Finnes det i det hele tatt AiO-løsninger til begge deler på en gang?

Eller vil den beste løsningen min være å eventuelt kun vannkjøle GPU, og fortsette CPU på luft?

En radiator med vifter trenger ikke lage mye lyd under belastning, det kommer an på hvor raske vifter du bruker og hvor fort de kan gå. Under 1200 RPM er typisk veldig greit støymessig, men kan nok ende opp med litt høy vanntemperatur.

Du kan absolutt vannkjøle skjermkort og prosessor med en 240mm-radiator, men hvor bra det blir er en annen sak. Det finnes ikke AIO-løsninger på dette.

Avgitt varme fra en radiator er tilnærmet lineært avhengig av viftehastighet og vanntemperatur. En dobling av radiatorareal vil halvere differansen mellom vanntemperatur og lufttemperatur.

Vannkjøling av GPU er stort sett custom loop only.

Lenke til kommentar
2 hours ago, N o r e n g said:

En radiator med vifter trenger ikke lage mye lyd under belastning, det kommer an på hvor raske vifter du bruker og hvor fort de kan gå. Under 1200 RPM er typisk veldig greit støymessig, men kan nok ende opp med litt høy vanntemperatur.

Du kan absolutt vannkjøle skjermkort og prosessor med en 240mm-radiator, men hvor bra det blir er en annen sak. Det finnes ikke AIO-løsninger på dette.

Avgitt varme fra en radiator er tilnærmet lineært avhengig av viftehastighet og vanntemperatur. En dobling av radiatorareal vil halvere differansen mellom vanntemperatur og lufttemperatur.

Vannkjøling av GPU er stort sett custom loop only.

Jeg har jo kabinettet fullt av Noctua Chromax-vifter, så jeg kan kanskje velge bort de som følger med og heller bruke de jeg har? De kan som regel gå ganske så sakte for å få en jevn kjøling på lav RPM. Er det forresten spesielle vifter til radiatorer, eller bruker man de som er beregnet som systemvifter? Prosessorviftene mener jeg det var noe spesielt med (?) :)

Det finnes altså ikke AiO til GPU? 😕 Jeg (som kjent) venter spent på AMDs kort før jeg eventuelt prøver å få tak i et nVidia-kort.

 

Forresten, vi sitter og diskuterer her, hvordan skal dette egentlig settes opp for optimal kjøling?

[ 1 ] (topp av kabinett)
[ 2 ] (radiator)
[ 3 ] (2x 120mm vifter)

Skal viftene da trekke romtemperert luft gjennom radiatoren og inn i kabinettet? Eller skal viftene dytte kabinettluften gjennom radiatoren og ut i topp?

 

Eventuelt skal rekkefølgen være:

[ 1 ] (topp av kabinett)
[ 3 ] (2x 120mm vifter)
[ 2 ] (radiator)

Igjen, de samme spørsmålene som over angående retning på luft :)

 

edit: Dersom man bytter viftene som følger med en radiator, skal man da finne vifter som pusher mer luft (CFM) eller som har bedre static pressure (xx mm H2O)?


Tusen takk for oppklaringer - er helt idiot på dette ;)

Endret av Sarasin
Lenke til kommentar
Sarasin skrev (9 timer siden):

Jeg har jo kabinettet fullt av Noctua Chromax-vifter, så jeg kan kanskje velge bort de som følger med og heller bruke de jeg har? De kan som regel gå ganske så sakte for å få en jevn kjøling på lav RPM. Er det forresten spesielle vifter til radiatorer, eller bruker man de som er beregnet som systemvifter? Prosessorviftene mener jeg det var noe spesielt med (?) :)

Det finnes altså ikke AiO til GPU? 😕 Jeg (som kjent) venter spent på AMDs kort før jeg eventuelt prøver å få tak i et nVidia-kort.

 

Forresten, vi sitter og diskuterer her, hvordan skal dette egentlig settes opp for optimal kjøling?

[ 1 ] (topp av kabinett)
[ 2 ] (radiator)
[ 3 ] (2x 120mm vifter)

Skal viftene da trekke romtemperert luft gjennom radiatoren og inn i kabinettet? Eller skal viftene dytte kabinettluften gjennom radiatoren og ut i topp?

 

Eventuelt skal rekkefølgen være:

[ 1 ] (topp av kabinett)
[ 3 ] (2x 120mm vifter)
[ 2 ] (radiator)

Igjen, de samme spørsmålene som over angående retning på luft :)

 

edit: Dersom man bytter viftene som følger med en radiator, skal man da finne vifter som pusher mer luft (CFM) eller som har bedre static pressure (xx mm H2O)?


Tusen takk for oppklaringer - er helt idiot på dette ;)

Å bruke andre vifter enn medfølgende kan hjelpe litt, hvis du skal bytte vil jeg anbefale en av disse:

  1. Noctua NF-A12x25
  2. Arctic P12 CO

Det finnes skjermkort som kommer med en AIO, men det finnes ikke et AIO-kit du kan "oppgradere" en GPU som jeg vil anbefale i dag. GDDR6 blir varmt, og GDDR6X blir enda varmere, og disse brikkene kan ikke dekkes med en AIO montert på GPUen. Merk at skjermkort som kommer med en AIO er typisk noe dyrere, og rimelig upraktiske ettersom de bruker minst 1x 120mm-plass i kabinettet. RTX 3090 KINGPIN kommer faktisk med en 360mm radiator (kortet er imidlertid designet for å brukes med litt bedre kjøling enn som så).

Vifter bør generelt monteres i "Pull"-konfigurasjon, altså at de trekker luft gjennom en radiator. Om du bør ha den til å trekke luft utenfra eller hente varm luft fra kabinettet kommer imidlertid an på plasseringen, monterer du vannkjøling i front bør den trekke luft utenfra, mens i topp vil det nok være mer fornuftig å blåse ut varm luft.

Lenke til kommentar

Setter spørsmålene i fet skrift for enkelhets skyld :)

Ettersom jeg vurderer å kjøpe FD Define 7 Compact, "må" jeg sette radiator i topp, dersom skjermkortet er lenger enn 305mm (noe som er tilfelle i ethvert scenario :p ). Derfor kommer jeg til å fortsette med mine 2 x Noctua NF-A14 PWM i front, og hive en radiator til CPU (240mm) i toppen. Så har jeg da 2 x Noctua NF-S12A PWM og 2 x Noctua NF-F12 PWM vifter jeg kan plassere rundt. Jeg vurderer å bruke F12-viftene på radiatoren i stedet for de som eventuelt følger med, og S12A-viftene som exhaust bak i topp, og eventuelt som inntak i bunn av kabinettet. Viftene vil da stå i Push config gjennom radiator i topp.

Når jeg ser på vifter i forhold til radiatoren, skal jeg da se på hva viftene pusher av luft (CFM) eller det de "pusher" av vann (xx mm H2O)?

For meg er stillhet i kabinettet viktig, og derfor ønsker jeg at viftene går på lavest mulig rpm jevnt over, fremfor å ha vifter som spinner opp og ned hele tiden. Jeg har sett reviews på YouTube angående hvilke vifter man kan/skal/bør bruke, og NF-A12 kommer veldig godt ut generelt, med unntak av på lav rpm. I tillegg så har jeg jo allerede F12-viftene, så da prøver jeg i alle fall de først.

Angående radiator:
Er det enorme forskjeller (performance-wise) på selve radiatorene/pumpene fra de forskjellige produsentene, eller er de stort sett like med unntak av design?

Grunnen til at jeg spør er fordi dersom jeg likevel skal bytte ut viftene, så har sånn sett ikke selve viftene noe særlig å si. Jeg har forstått det sånn at selve pumpen går på sånn og sånn rpm, men at viftene kan settes til å kjøle på en annen rpm? I hvertfall hvis man trikser og mikser litt med kabler osv.

Kontrollert/Delikat bling er nice, men jeg ikke ARGB på hovedkortet per i dag - kun JRGB (MSI B450 Mortar Max). Da er det vel lite håp for å få det til å fungere?

Nå skal jeg nok engang i fremtiden bytte hovedkort, og sånn sett så kan det jo være greit å allerede ha kjøpt inn det man trenger, men det føles litt dumt også å kjøpe noe jeg ikke kan bruke per i dag :p

Å få fatt i et nytt skjermkort med 120mm AiO vannkjøling fra MSI hadde vært helt kanon det, da ville det vel vært mest attraktivt å sette den som push i topp bak? Vet man forresten om dette kommer i enten 6900XT / 3080?

Lenke til kommentar

Se på tester av vifter, ikke spesifikasjoner. Spesifikasjonene som oppgis kan ikke sammenlignes på tvers av produsenter. Det har blitt skrekkelig dårlig med skriftlige tester, så her er en nylig test på Youtube.

Asetek har patent på pumpe/blokk-komboen som brukes i de fleste AIO-løsninger, det er veldig små forskjeller på radiatorer også. Enkelte produsenter som EK og Alphacool har sine egne løsninger på dette, der får du også ofte en litt bedre pumpe og blokk.

Pumpen kjører uavhengig fra viftene ja. Generelt bør du kjøre pumpen på ganske høy hastighet for å maksimere ytelsen.

Det finnes sikkert eksterne RGB-kontrollere du kan bruke om du ønsker det.

Ut fra hvordan Define 7 Compact er lagt opp ville jeg ventilert luft ut av kabinettet bak, og hentet inn luft i front.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, N o r e n g said:

Ut fra hvordan Define 7 Compact er lagt opp ville jeg ventilert luft ut av kabinettet bak, og hentet inn luft i front.

Da blir det 2 x 140mm luft inn i front + 2 x 120mm (radiatorvifter) ut (push) i topp + 1 x 120mm luft ut bak. Riktig?

Hvis jeg da finner et AiO skjermkort, kan jeg da bruke den 120mm push ut bak? Det er jo ikke mye varme som genereres i kabinettet dersom både CPU og GPU går på vannkjøling? :)

 

edit:
Grunnen til at jeg hang meg litt opp i dette med CFM/H2O, er fordi jeg kikket på FD sin vannkjøling og deretter viftene de har brukt. Der flytter FD-viftene mer luft (CFM) enn mine Noctua, men mindre "vann" (H2O) enn Noctuane. Derfor jeg lurte på hvilke verdier som har "mest å si" for kjøling av radiatorvarme :)

Endret av Sarasin
Lenke til kommentar

Ehm... Ser på videoer på nett angående vannkjøling. Der viser de på MSI MAG 240R at man skal koble pumpen til "Pump-fan header" og viftene til "CPU-fan header" på hovedkortet - i tillegg til ARGB.

Mitt hovedkort har ikke "Pump-fan header", kun CPU-fan header. Jeg har heller ikke ARGB, kun JRGB (12v)

Er dette overkommelige problemer, eller skal jeg gå for nytt hovedkort?

Lenke til kommentar

Du kan kjøpe en bracket til sitt skjermkort (f.eks kraken g12 fra nzxt) for så montere en egen aio direkte på skjermkortet ditt.

Dette har jeg selv gjort med mitt 2080 ti kort (måtte bruke amd bracketen da intel sin ikke passet) 

Idle rundt 27 grader og maks 45 i spill uten noe som helst vifte støy 

Endret av MrMidget
Lenke til kommentar
Sarasin skrev (4 timer siden):

Ehm... Ser på videoer på nett angående vannkjøling. Der viser de på MSI MAG 240R at man skal koble pumpen til "Pump-fan header" og viftene til "CPU-fan header" på hovedkortet - i tillegg til ARGB.

Mitt hovedkort har ikke "Pump-fan header", kun CPU-fan header. Jeg har heller ikke ARGB, kun JRGB (12v)

Er dette overkommelige problemer, eller skal jeg gå for nytt hovedkort?

Koble pumpen på en annen kanal, det er ikke viktig å bruke pump fan. Du kan til og med argumentere for at den bare burde kobles direkte på strømforsyningen.

RGB-tilkobling er ikke viktig for at kjølingen skal fungere, tvert imot bidrar det til (bittelitt) oppvarming av komponenter.

MrMidget skrev (3 timer siden):

Du kan kjøpe en bracket til sitt skjermkort (f.eks kraken g12 fra nzxt) for så montere en egen aio direkte på skjermkortet ditt.

Dette har jeg selv gjort med mitt 2080 ti kort (måtte bruke amd bracketen da intel sin ikke passet) 

Idle rundt 27 grader og maks 45 i spill uten noe som helst vifte støy 

Dette er en dårlig idé med kort som bruker GDDR6 (inkludert 2080 Ti), og spesielt GDDR6X, ettersom minnet blir varmt. Når minnet blir for varmt blir ytelsen dårlig. Du får ikke montert kjøleribber på minnebrikkene heller når det er en diger AIO som blokkerer. Det er også en del kort som ikke har dedikert kjøleribbe for VRM (ditt kort har det), og på nyere kort er det absolutt nødvendig med aktiv kjøling av VRM.

Jeg vil heller anbefale Alphacool sine Eiswolf-løsninger da: https://www.aquatuning.no/vannkjoeling/vannkjolingsett/all-in-one-gpu/27138/alphacool-eiswolf-2-aio-240mm-radeon-rx-5700/5700xt-reference?c=23049

Lenke til kommentar

Ser at for eksempel Kraken x53 har RGB (og pumpe/viftestyring) via USB-connection på HK. Det har jeg!!! :D

Erfaringer med denne?

Ja, jeg kan nok koble pumpe på CPU-fan og viftene på SYS1-fan, tenker jeg - dersom det blir MSI sin løsning. Ellers er det jo naturligvis fullt mulig å gå for noe uten bling :p Jeg tenkte bare at når jeg først legger 12-1500 kr i kjøleløsningen, så er ikke blinget det dyreste - og et nytt HK bør jeg ha før eller siden uansett :)

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...