Gå til innhold

Ønsker deres syn på min risiko vurdering


Anbefalte innlegg

Neste år er det slutt på BSU for min del. Tenker å nedbetale lånet med BSU. Det vil si lånet blir trukket fra BSU kontoen. Det vil frigjøre med dagens rente ca. 13.600 kroner i mitt budsjett. Siden renten på på lånet er 1.20% og sparekontoen ca. det samme har jeg lyst å ta en risiko ved å sette hele summen inn i fond i stedet. Sparer i DNB Global Indeks A og DNB Teknologi. Spesielt Teknologi fondet at har gått veldig bra siden Coronoa utbruddet så jeg er redd for at det vil komme en korreksjon i nær fremtid.

Har sikker jobb, belånt 70% av huset, ingen annen gjeld og en stor buffer til en eventuel krise. Så nå ønsker jeg å ta en litt større risiko.

Tenker f.eks. fordeler de 60/40 på Teknologi/Indeks, og planen er vel bare å la pengene stå der så lenge boliglånet har så lav rente.

Så ønsker gjerne andre sitt syn på dette. Hva hadde du gjort?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er ingen ekspert, men etter å ha lest meg opp litt på aksjefond, så er det svært sjeldent at aktivt forvaltede aksjefond vinner over passive (indeks) over lengre tid, typisk 10 år. Jeg ville puttet alt i et billig indeksfond ala DNB Global Indeks A - men dette er kun min mening. Når det er sagt, kan du putte BSU-pengene rett i fond? Jeg bare spør, da jeg er usikker på reglementet rundt dette

Lenke til kommentar

Rekner med at du meiner at du etter å ha brukt BSU-kontoen til å gjere huslånet vesentleg mykje lavare så vil det frigjere 13 600 kr i måneden i form av redusert rentekostnad på huslånet?
Sjølve BSU-kontoen må som kjent brukast på bustadformål, om ikkje vil du måtte betale tilbake skattefordelen.

Enklaste måten å kome seg rundt den regelen på er å bruke heile BSU-kontoen på eit stort avdrag av bustadlånet, og deretter ta opp større huslån som fleksibelt lån ettersom kombinasjonen av aukning i eigedomsprisen og lavare belåningsgrad medfører at du kan auke huslånet.

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (7 timer siden):

Enklaste måten å kome seg rundt den regelen på er å bruke heile BSU-kontoen på eit stort avdrag av bustadlånet, og deretter ta opp større huslån som fleksibelt lån ettersom kombinasjonen av aukning i eigedomsprisen og lavare belåningsgrad medfører at du kan auke huslånet.

Nei, enkleste måten er at renter og avdrag trekkes fra bsu-kontoen til den er brukt opp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bshagen skrev (20 timer siden):

Jeg er ingen ekspert, men etter å ha lest meg opp litt på aksjefond, så er det svært sjeldent at aktivt forvaltede aksjefond vinner over passive (indeks) over lengre tid, typisk 10 år. Jeg ville puttet alt i et billig indeksfond ala DNB Global Indeks A - men dette er kun min mening. Når det er sagt, kan du putte BSU-pengene rett i fond? Jeg bare spør, da jeg er usikker på reglementet rundt dette

 

The Avatar skrev (19 timer siden):

Rekner med at du meiner at du etter å ha brukt BSU-kontoen til å gjere huslånet vesentleg mykje lavare så vil det frigjere 13 600 kr i måneden i form av redusert rentekostnad på huslånet?
Sjølve BSU-kontoen må som kjent brukast på bustadformål, om ikkje vil du måtte betale tilbake skattefordelen.

Enklaste måten å kome seg rundt den regelen på er å bruke heile BSU-kontoen på eit stort avdrag av bustadlånet, og deretter ta opp større huslån som fleksibelt lån ettersom kombinasjonen av aukning i eigedomsprisen og lavare belåningsgrad medfører at du kan auke huslånet.

 

nirolo skrev (12 timer siden):

Nei, enkleste måten er at renter og avdrag trekkes fra bsu-kontoen til den er brukt opp.

Det stemmer som nirolo sier. Du kan be banken trekke månedlig nedbetaling av huslån fra BSU. Det er innenfor reglene. Da slipper jeg å betale lånet selv og med de pengene jeg ikke bruker på lån (13600) kan jeg investere i annet. 

Tror jeg ihvertfall kjører et Indeksfond ja, men noe også på teknologi som en økt risiko. Det er fondet som har desidert gitt meg mest avkastning over årene.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
Mr. Spaceworld skrev (På 13.10.2020 den 7.14):

 

 

Det stemmer som nirolo sier. Du kan be banken trekke månedlig nedbetaling av huslån fra BSU. Det er innenfor reglene. Da slipper jeg å betale lånet selv og med de pengene jeg ikke bruker på lån (13600) kan jeg investere i annet. 

Tror jeg ihvertfall kjører et Indeksfond ja, men noe også på teknologi som en økt risiko. Det er fondet som har desidert gitt meg mest avkastning over årene.

Har du fikset slik at banken trekker månedlig nedbetaling av huslån direkte fra BSU konto? Hvilken bank har du?

Jeg har BSU konto hos Sparebank 1 Østlandet og vil bruke denne som trekk-konto for månedlig nedbetaling av mitt boliglån, men banken sier at hvis jeg vil gjøre det så må BSU konto avsluttes og overføres til min boliglånskonto som har 0% rente. Høres ut som en dårlig deal å få 0% rente på hele BSUen min over hele tidsperioden det tar å tømme den.

Noen andre som har erfaring med månedlig nedbetaling av huslån direkte fra BSU konto?  (hvilken bank?)

Vurderer da å flytte BSU konto til en annen bank, men vet ikke om det er mulig å bruke BSU som trekk konto for et boliglån som er i en annen bank.

 

Lenke til kommentar
Bertel_ skrev (16 timer siden):

Har du fikset slik at banken trekker månedlig nedbetaling av huslån direkte fra BSU konto? Hvilken bank har du?

Jeg har BSU konto hos Sparebank 1 Østlandet og vil bruke denne som trekk-konto for månedlig nedbetaling av mitt boliglån, men banken sier at hvis jeg vil gjøre det så må BSU konto avsluttes og overføres til min boliglånskonto som har 0% rente. Høres ut som en dårlig deal å få 0% rente på hele BSUen min over hele tidsperioden det tar å tømme den.

Noen andre som har erfaring med månedlig nedbetaling av huslån direkte fra BSU konto?  (hvilken bank?)

Vurderer da å flytte BSU konto til en annen bank, men vet ikke om det er mulig å bruke BSU som trekk konto for et boliglån som er i en annen bank.

 

Da jeg hadde både BSU og Boliglån i DNB gikk det fint. Flyttet BSU til Sparebank SR 1 og de mente det fortsatt skulle gå. Måtte bare undersøke med DNB. For gjøre det enklere bestemte jeg meg for å innfri hele BSU beløpet i en betaling og belåne med tilsvarende for å heller ta et stort innskudd i DNB Global Indeks

Du er nesten bare nødt til å spørre begge bankene for å vite svaret. DNB gjør det i hvert fall når begge er hos dem og Sparebank 1 SR tillater det med lån i annen bank. Mer har jeg ikke svar på dessverre

Lenke til kommentar

Jeg ønsker ikke å gi andre veldig konkrete tips på sine egne penger, men i mitt hode ville en 60/40-splitt i favør teknologi altfor risikabelt. Det samme gjelder også 40/60. 

Jeg ville nok lagt et sted mellom 80-90% i et globalt indeksfond, dersom du har lang sparehorisont. Det er selvsagt min individuelle mening, men min oppfatning er at det ikke bare er tryggere, men også gir bedre avkastning over lang tid. Det finnes nisjer, segmenter, geografiske områder og aktivt forvaltede fond med et helhetlig fokus som kan knuse markedet på ett eller få år. Likevel viser historikken at aktivt forvaltede fond som regel taper over tid. Noen slår alltid markedet, men det er ikke den samme forvalteren/fondet år etter år. I tillegg skal de ha et par prosent i betaling for å underprestere mot markedet. 

Så skal det sies at teknologiaksjer har endret seg. De største firmaene der er ikke rene teknologiselskaper, men du får også indikrete kjøp Apple, Facebook osv gjennom indeksfond. Jeg har også diversifisert litt i teknologi og fremvoksende markeder-fond, men kjører "pensjonssparingen" i et globalt, passivt, trygt og kjedelig indeksfond.

Det er kjedelig, men du vil ANTAKELIG (historien må ikke nødvendigvis gjenta seg) takke deg selv om en god del år. Når det både er tryggere og høyere avkastning (over tid), vil jeg kalle det vinn-vinn.

Endret av Revie
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mr. Spaceworld skrev (På 21.1.2021 den 10.58):

Da jeg hadde både BSU og Boliglån i DNB gikk det fint.

Kan bekrefte at dette helt fint lot seg gjøre hos SR-Bank for to-tre år siden også. Null stress. 

Ved å trekke lån (renter + avdrag) fra BSU-kontoen, så benyttes nevnte BSU-konto direkte til å nedbetale boliggjeld. Som er eksakt formålet med BSU-konto. Godt innenfor regelverket, og mye ryddigere enn å betale ned lånet i ett jafs, for så å 'plutselig' låne opp på huset et par uker senere ... 

 

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...