Jump to content
QualZy

Trøbbel - Radiatorvifte & Fjernlås

Recommended Posts

Når jeg starter opp bilen min, så starter radiatorvifta etter ca. 5 sek og går helt til litt etter at bilen er skrudd av. Bråker en del, men merker det ikke når man sitter inni bilen. Har snakket med merkeverksted, og de kunne ikke si hva som var galt uten videre diagnostisering. De sa det kunne være alt fra en kortslutning til at en hel styreenhet måtte byttes (Mener han sa dette kostet rundt 7k, og at siden den lå bak en skjerm i en hjulbue så var den noe sårbar der :O). Hva kan jeg gjøre her for å feilsøke litt nærmere? 

Nøkkelen(e) mine fungerer heller ikke for å låse og låse opp bilen på avstand (Altså bruke knappene på nøkkelen). Har prøvd å bytte batteri på nøkkelen, se på nøkkelen med kamera for å se at signal sendes, og sjekket sikringer på bilen. Hva er neste steg i feilsøking her? 

Dette er bilen jeg har, 2006 modell. 

121304912_1238603059834363_2402440796237734747_n.jpg?_nc_cat=111&_nc_sid=ae9488&_nc_ohc=ImrDNTrxHYUAX-4S6NF&_nc_ad=z-m&_nc_cid=0&_nc_ht=scontent.xx&tp=6&oh=a6a43029b08f7e09a6bd897226e0b8e6&oe=5FAB3BFF

Share this post


Link to post

Hei, 

ikke for å være stygg, men dette er en kjempedyr bil å eie. Dersom du ikke er millionær, ville jeg solgt bilen så lenge motoren går. Håp på at en uten forstand slår til. 

Dersom du ikke er millionær, og ønsker å beholde bilen, må du kunne skru endel selv. Kjøp deg en Haynes-bok til bilen og feilkodeavleser. Haynesboken forteller hvordan bilen er bygget opp elektrisk og hva som styrer viften. Dersom styreenhet er bak en innerskjerm, er det bare å begynne å ta av hjulene, innerskjerm og grave ut sand og grus og se hva du finner der inne. 

Feilkodeavleser https://www.biltema.no/bil---mc/verkstedsutstyr/testinstrument/feilkodelesere/ er et must. 

 

Har selv meget dårlig erfaring med denne biltypen med kompressor. Hele motoren raste og bilen ble solgt for nada. bilen var gått under 150k. Rust og rust og rust. 

Share this post


Link to post
Luske_Ludvig skrev (2 timer siden):

ikke for å være stygg, men dette er en kjempedyr bil å eie. Dersom du ikke er millionær, ville jeg solgt bilen så lenge motoren går. Håp på at en uten forstand slår til. 

Ikke helt det jeg trengte hjelp med, men takk uansett. Tanken har slått meg å selge bilen, (da pga. andre grunner) men uansett så vil jeg få ordnet opp i disse småfeilene først. 

Takk for tips om Haynes-boka, skal vurderes.

Luske_Ludvig skrev (3 timer siden):

Vil jeg i dette tilfellet få noe nyttig info fra en feilkodeavleser? Ingen lamper eller feilmeldinger i dashbordet har begynt å lyse, så er vell ikke noen feilkode å avlese? :S 

Share this post


Link to post

Om nøkkelen fungerer i nøkkelhull (dører og tenning), er det mogleg at fjernkontrolldelen må programmerast til bilen på ny.

Share this post


Link to post
QualZy skrev (19 timer siden):

Vil jeg i dette tilfellet få noe nyttig info fra en feilkodeavleser?

Jeg ser ikke noen Mercedes spesifikk feilkodeleser hos Biltema. De vil være begrenset til å vise motorkoder. Jeg tror ikke denne feilen omfattes av motorkoder.

Fuktinntrengning i kontakten til styreenheten kan medføre problemer og kan kanskje løses med rengjøring av kontakten.
 

QualZy skrev (På 12.10.2020 den 10.22):

Hva er neste steg i feilsøking her? 

Du kan fosøke det som er beskrevet i denne videoen:

https://youtu.be/lPwbqcqqQg0?t=49

 

Share this post


Link to post
MKap skrev (8 timer siden):

Om nøkkelen fungerer i nøkkelhull (dører og tenning), er det mogleg at fjernkontrolldelen må programmerast til bilen på ny.

 

mobile999 skrev (6 timer siden):

Du kan fosøke det som er beskrevet i denne videoen:

https://youtu.be/lPwbqcqqQg0?t=49

Mener jeg har prøvd å reprogrammere en gang tidligere, men skal gi det et par forsøk til. Takk for tips til begge to!

 

mobile999 skrev (6 timer siden):

Jeg ser ikke noen Mercedes spesifikk feilkodeleser hos Biltema. De vil være begrenset til å vise motorkoder. Jeg tror ikke denne feilen omfattes av motorkoder.

Fuktinntrengning i kontakten til styreenheten kan medføre problemer og kan kanskje løses med rengjøring av kontakten.

Kan prøve og se om det er noe der. Kan se for meg at saltvann fra vinteren ikke er helt heldig hvis det kommer seg inn der :S

På verksted nevnte de også at det kunne være en kortslutning et sted ifbm. selve vifta (i think), noen enkle steder jeg kan sjekke dette på med et multimeter? 

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...