Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Bil og pengeoverføringer fra eks


Tilde01

Anbefalte innlegg

Mens jeg var kjæreste med en fyr fikk jeg en bil og en del pengegaver (bankoverføringer)

Nå Ni måneder etter det er slutt krever han dette tilbake og sier at det bare har vært lån. Han var veldig tydelig på at det var gaver den gang, men det er bare ord mot ord, ingenting er skrevet. Kjøpekontrakten og registreringen på bilen står i mitt navn.

Kommer han noen vei med dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Generelt sett vil han ikke komme langt med å påstå at det er et lån, i og med at dokumenterbare faktiske omstendigheter (som hvem bilen er registrert på) ikke matcher det man vanligvis forventer at skjer i låneforhold. 

Det vil være enklere for ham å hevde at du har brutt forutsetningene for gaven og derfor plikter å levere den tilbake. Men også her er terskelen relativt høy gitt at det er forholdsvis lenge siden eventuelle forutsetninger måtte ha falt bort. 

Lenke til kommentar
6 hours ago, jonathan--- said:

Det er jeg usikker på. Er det noe spesiell grunn til at du ikke vil gi dette tilbake?

Eg ser ikkje heilt kvifor dei skulle ynskje "gje det tilbake" til å byrje med - eg antar TS ikkje har flust av biler til overs å kjøre.

For TS sin del ville eg kanskje vurdert å telle at du har alle nøklene. Om du er usikker kan det vera ein ide å få byttet lås...

Endret av Drunkenvalley
Lenke til kommentar
J!nx skrev (3 minutter siden):

Hvordan forholder det seg når det er ord mot ord ?

Det er vel opp til hver enkelt å løse ting seg i mellom ellers er vel domstolen som må løse det, er godt mulig det blir 50\50% til hver part i verstefall. Men syns bileieren er ganske dum som lar konen registere bilen på seg, særlig hvis det er større verdi, risikoen er vel for begge de får sakutgifter eller den som taper saken.

når bilen er registert på annen person er det nok mere sansynlig de bilen er registert på er eier. Med mindre personen kan vise til kontakt tviler jeg på personen kommer særlig langt i en sak.

Muligens er enklere med penger å kreve tilbakebetaling.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Hun har jo kjøpekontrakten, så hun kan dokumentere at hun er den lovlige eieren av bilen - men hvis han skulle påstå at hun har brutt forutsetningene for gaven og derfor plikter å levere den tilbake, slik Krikkert nevnte - hvordan forholder det seg i en eventuel rettsak så lenge det er ord mot ord?

Lenke til kommentar
Tilde01 skrev (7 timer siden):

Mens jeg var kjæreste med en fyr fikk jeg en bil og en del pengegaver (bankoverføringer)

Nå Ni måneder etter det er slutt krever han dette tilbake og sier at det bare har vært lån. Han var veldig tydelig på at det var gaver den gang, men det er bare ord mot ord, ingenting er skrevet. Kjøpekontrakten og registreringen på bilen står i mitt navn.

Kommer han noen vei med dette?

Nei, han kommer absolutt ingen vei med dette når det står i ditt navn og det ikke foreligger noe skriftlig på at du har lånt penger av han. Alternativt vitner til en avtale gjort muntlig.

Har en av dere f.eks brukt ordet lån eller en variasjon av det i chatmeldinger eller sms i tidsrommet rundt overføringene vil det tale mot deg. Muntlige avtaler er bindende i Norge, men de må sannsynliggjøres.

Endret av Nwader
Lenke til kommentar
1 minute ago, Nwader said:

Nei, han kommer absolutt ingen vei med dette når det står i ditt navn og det ikke foreligger noe skriftlig på at du har lånt penger av han.

Muntlige avtaler er bindende i Norge, men det må likevel bevises og sannsynliggjøres. Det blir vanskelig om du ikke har betalt han renter eller avdrag.

Pleier du å kreve renter eller avdrag når/om venner eller familie låner penger av deg?

Lenke til kommentar
MariusJS skrev (5 minutter siden):

Pleier du å kreve renter eller avdrag når/om venner eller familie låner penger av deg?

Irrelevant, for eksen i dette eksempelet må han bevise at beløpene var et lån. Eksisterer det betalinger av rente eller avdrag vil det vitne om at det var lån og ikke gave. 

Gjør det ikke det er det en ting som taler for OP. Hvis forespørselen om tilbakebetaling har dukket opp av det blå og ikke vært jevnlige påminnelser over 9 måneder vil også det gjøre at OP stiller sterkere.

Endret av Nwader
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 47fbb...120
Dubious skrev (1 time siden):

Er det overført fra konto til konto så kan det bevises
Er bilen betalt via bank så kan det også bevises

Gratulerer kaptein obvious, nå kan du bevise hvorfor overførselen fant sted 😅

Anonymous poster hash: 47fbb...120

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...