Gå til innhold

Begynt på nytt studie etter fullført grad?


Hornisten

Anbefalte innlegg

Jeg er bare genuint nysgjerrig på om noen her inne har startet på et studie, f.eks. en bachelor, fullført, og så funnet ut at de ville noe annet, f.eks en ny bachelor, eller et masterstudie på 5 år? Jeg fikk høre av tanta mi om ei som ho kjente som hadde tatt 3 år med sykepleie, for så å finne ut at hun ville studere medisin istedet. 

Jeg lurer på om noen har gått igjennom noe lignende og evt. hvordan det var? Var det tungt? Jobbet du ved siden av studiet? Hvor gammel var du når du var helt ferdig? Jeg tenker på alt egentlig. Kan ta et eksempel om man starter på bachelor i økonomi, fullfører, for så å ville studere medisin. Noen som vil dele erfaringer? Vurderer sterkt selv å fullføre bachelor, for så å ta opp fag og søke inn på et femårig masterstudie...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her er det like mange mange svar som det er brukere på forumet. 

Det er ikke rasjonelt å ta flere grader. Arbeidsgiver etterspør bred erfaring, men betaler ikke får det. Arbeidsgiver betaler for høyeste grad / utdannelse. 

Men dersom man står der og har funnet ut at man har utdannet seg til noe som det er lite etterspørsel etter, eller rett og slett ikke ønsker å jobbe med, så er det jo bare å brette opp og begynne på nytt. Er mange evig studenter. 

Jeg anbefaler å jobbe minst mulig ved siden av studie og heller gi alt for å få best mulig karakterer

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Det svarer seg alltid å fullføre en grad, ellers blir de årene før mer eller mindre bortkastet. Det er noe med å fullføre noe du har startet, og ikke sitte med hull i din CV.

Det er vanskelig å gjøre en vurdering uten å vite hva du har studert, ettersom dette har mye å si angående fleksibiliteten til å bruke bacheloren du har men samtidig spesialisere i noe annet. Feks en bachelor i ingeniørfag har større fleksibilitet enn en med bachelor i kunsthistorie. 

 

 

 

Endret av rotanimot
Lenke til kommentar

Jeg fullførte en mastergrad i økonomi og administrasjon (finans), fullfører til desember en mastergrad i regnskap og revisjon, og begynner på en masterstudie i rettsvitenskap i januar. I fulltidsjobb hele veien. Gjør ikke nødvendigvis dette for å bytte karriere, men mer av interesse.

 

Endret av lesles
Lenke til kommentar
lesles skrev (13 minutter siden):

Jeg fullførte en mastergrad i økonomi og administrasjon (finans), fullfører til desember en mastergrad i regnskap og revisjon, og begynner på en masterstudie i rettsvitenskap i januar. I fulltidsjobb hele veien. Gjør ikke nødvendigvis dette for å bytte karriere, men mer av interesse.

 

I all verden, hva er poenget med detta da? Virker jo som borkasta tid hvis du ikke skal bruke mastern/utdaningen din til noe.

Husk på at du blir eldre da og at livet skal leves også.

Lenke til kommentar
lesles skrev (23 minutter siden):

Jeg fullførte en mastergrad i økonomi og administrasjon (finans), fullfører til desember en mastergrad i regnskap og revisjon, og begynner på en masterstudie i rettsvitenskap i januar. I fulltidsjobb hele veien. Gjør ikke nødvendigvis dette for å bytte karriere, men mer av interesse.

 

Hvor mange studiepoeng fikk du fritak i for regnskap og revisjon, og hvor mange må du tar for rettsvitenskap-graden?

Har vurdert en MBA etter jeg er ferdig med MSC, men spørs hvor mange studiepoeng jeg faktisk må ta.

Lenke til kommentar
Heiti skrev (14 minutter siden):

Hvor mange studiepoeng fikk du fritak i for regnskap og revisjon, og hvor mange må du tar for rettsvitenskap-graden?

Har vurdert en MBA etter jeg er ferdig med MSC, men spørs hvor mange studiepoeng jeg faktisk må ta.

Godt du spurte - det bør jeg kanskje ha spesifisert. 

Slik foregikk/foregår mitt studieløp:

1) Bachelor i økonomi og adminisrasjon (3 år) 180p.

2) Master i økonomi og administrasjon - Finans (2 år) 120p.

3) Master i økonomi og administrasjon - Revisjon (1 år) 60p. tom. desember 2020

4) Master i rettsvitenskap (5 år) 300p fom. januar 2021. 

 

 

Endret av lesles
Lenke til kommentar
lesles skrev (5 minutter siden):

Godt du spurte - det bør jeg kanskje ha spesifisert. 

Slik foregikk/foregår mitt studieløp:

1) Bachelor  iøkonomi og adminisrasjon (3 år) 

2) Master i økonomi og administrasjon - Finans (2 år) -

3) Master i økonomi og administrasjon - Revisjon (1 år) tom desember 2020

4) Master i rettsvitenskap (5 år) fom. januar 2021.

 

 

Ikke rart det vanskelig å komme inn på studier når "gamlinger" tar opp plasser for moro skyld

Lenke til kommentar
rotanimot skrev (På 16.11.2020 den 21.16):

Det svarer seg alltid å fullføre en grad, ellers blir de årene før mer eller mindre bortkastet. Det er noe med å fullføre noe du har startet, og ikke sitte med hull i din CV.

Det er vanskelig å gjøre en vurdering uten å vite hva du har studert, ettersom dette har mye å si angående fleksibiliteten til å bruke bacheloren du har men samtidig spesialisere i noe annet. Feks en bachelor i ingeniørfag har større fleksibilitet enn en med bachelor i kunsthistorie.

Helt uenig. Har du gått et år og ikke liker studiet og ikke kan tenke deg å jobbe med det er det mye bedre å bytte. Ingen bryr seg om hull i CV pga. bytte av utdanning.

Lenke til kommentar
lesles skrev (30 minutter siden):

Jeg er 26 år og det er ikke for moroskyld - jeg jobber med compliance og dette får jeg bruk for.

Du har ikke gjort noe ulovlig. Personlig mener jeg at dette systemet blir feil, da man hindrer de uten utdannelse fra å komme inn på studiet de vil. Fordi det er såpass mange med gode krakterer som blir evig studenter og tar opp plasser.

Endret av Pc Lynet
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (1 time siden):

Du har ikke gjort noe ulovlig. Personlig mener jeg at dette systemet blir feil, da man hindrer de uten utdannelse fra å komme inn på studiet de vil. Fordi det er såpass mange med gode krakterer som blir evig studenter og tar opp plasser.

Jeg forstår hva du sier, men derfor er systemet slik at vi "eldre" havner i en annen kvote enn de yngre.

Lenke til kommentar
lesles skrev (2 timer siden):

Godt du spurte - det bør jeg kanskje ha spesifisert. 

Slik foregikk/foregår mitt studieløp:

1) Bachelor i økonomi og adminisrasjon (3 år) 180p.

2) Master i økonomi og administrasjon - Finans (2 år) 120p.

3) Master i økonomi og administrasjon - Revisjon (1 år) 60p. tom. desember 2020

4) Master i rettsvitenskap (5 år) 300p fom. januar 2021. 

 

 

 

Forventer du økt lønn når du er ferdig med master i revisjon? 

 

Hvordan har du strukturert jobbing med fag utenom jobb? 

Lenke til kommentar
Heiti skrev (1 minutt siden):

 

Forventer du økt lønn når du er ferdig med master i revisjon? 

 

Hvordan har du strukturert jobbing med fag utenom jobb? 

 

Svar på ditt første spørsmål: Nei, i hvert fall ikke hos denne arbeidsgiveren, da jeg allerede har en konkurransedyktig lønn og får vesentlig lønnsøkning hvert år uten forhandling. 

 

Svar på ditt andre spørsmål: Jeg er veldig obs på å ikke ta emner som krever oppmøte, innebærer mye presentasjoner, osv. Noen ganger kan man ikke slippe unna det, men det har som oftest gått greit. Jeg jobber ellers ikke så mye emner bortsett fra det jeg absolutt må (dvs. obligatoriske innleveringer), og innenfor økonomi og administrasjon er det få emner med obligatorisk innleveringer (etter min erfaring). Jeg har f.eks. min siste eksamen i et emne i desember og per nå vet jeg ingenting om emnet bortsett fra at det heter "Revisjon". Med andre ord, jeg har ikke jobbet noe som helst med emnet enda. Jeg begynner å strukturere og lese til eksamen en uke før det avlegges. 

 

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
lesles skrev (14 minutter siden):

 

Svar på ditt første spørsmål: Nei, i hvert fall ikke hos denne arbeidsgiveren, da jeg allerede har en konkurransedyktig lønn og får vesentlig lønnsøkning hvert år uten forhandling. 

 

Svar på ditt andre spørsmål: Jeg er veldig obs på å ikke ta emner som krever oppmøte, innebærer mye presentasjoner, osv. Noen ganger kan man ikke slippe unna det, men det har som oftest gått greit. Jeg jobber ellers ikke så mye emner bortsett fra det jeg absolutt må (dvs. obligatoriske innleveringer), og innenfor økonomi og administrasjon er det få emner med obligatorisk innleveringer (etter min erfaring). Jeg har f.eks. min siste eksamen i et emne i desember og per nå vet jeg ingenting om emnet bortsett fra at det heter "Revisjon". Med andre ord, jeg har ikke jobbet noe som helst med emnet enda. Jeg begynner å strukturere og lese til eksamen en uke før det avlegges. 

 

 

Jeg hadde 27 innleveringer et semester. 16 var lab med rapport, 10 av typen oppgaveløsning og 1 ganske stor som var beregnet til 50 timer arbeid. Det var et ganske hardt semester.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...