Gå til innhold

Nytt Windows-verktøy skal varsle deg om SSDen din er i ferd med å dø


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja men mistenke blir som HDD Health man kan ikke stole på de 100% men gir vel pekepinn når harddisken bør ta backup av.

det som er problemet antakelig beregner de levetiden etter hvor mye TB er skrivet på samme området, samt også om ACHI er aktivert og trim men basert på slikt man kan ikke vite 100% når en SSD eller harddisk ryker.

Men kunne ønske bedre linux inkludering fremdels støtter ikke windows 10 linux eller mac filsystemer.

Lenke til kommentar

> Hjelp, tenker jeg bare. Så minnet på pc'en min kan bare dø uten videre?? Og alt jeg har lagra?

Kanskje på tide at folk lærer seg noe så banalt enkelt som å ha et system for sikkerhetskopiering (back up). Hvis folk mister det de har lagret ett sted (telefon, brett eller PC) så bør de ta det som grunnleggende voksenopplæring.

.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Fastvarefeil. Eller planlagt død for å selge mer.

Min HP LaserJet tok kvelden etter nøyaktig 20 000 sider.

Etter at jeg resatte telleren og slo av og på skriveren har den fungert feilfritt. Til neste 20 000 sider.

Dette er direkte kriminelt og bør medføre enorme bøter. Bøter som virkelig svir og får store konsekvenser for leverandørene som saboterer utstyr på denne måten!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
8 hours ago, Xantippe said:

Fastvarefeil. Eller planlagt død for å selge mer.

Min HP LaserJet tok kvelden etter nøyaktig 20 000 sider.

Etter at jeg resatte telleren og slo av og på skriveren har den fungert feilfritt. Til neste 20 000 sider.

Dette er direkte kriminelt og bør medføre enorme bøter. Bøter som virkelig svir og får store konsekvenser for leverandørene som saboterer utstyr på denne måten!

Det er dette som holder kapitalismen i gang og det kommer aldri til å bli slutt på det. Heller motsatt. At det blir værre så folk skal bruke mest mulig penger.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+613

Jeg kjøpte en Adata SU630 SSD 240GB i oktober i fjor og den sluttet å virke etter 7 måneder. Leverte den på IBAS og fikk den tilbake med en etikett merket defekt. De hadde åpnet disken og det så ut som de hadde loddet noe men uten hell. Garantien er nå ikke lenger gyldig. Disken kommer opp i bios men ingen av sektorene på disken er leselige. Når IBAS ikke klarer å fikse disken er det vel lite trolig at noen andre klarer det. Nå har jeg gått tilbake til vanlig harddisk, SSD er høy risiko for de som ikke tar daglig backup.

Lenke til kommentar
13 hours ago, inside_446933 said:

Jeg kjøpte en Adata SU630 SSD 240GB i oktober i fjor og den sluttet å virke etter 7 måneder. Leverte den på IBAS og fikk den tilbake med en etikett merket defekt. De hadde åpnet disken og det så ut som de hadde loddet noe men uten hell. Garantien er nå ikke lenger gyldig. Disken kommer opp i bios men ingen av sektorene på disken er leselige. Når IBAS ikke klarer å fikse disken er det vel lite trolig at noen andre klarer det. Nå har jeg gått tilbake til vanlig harddisk, SSD er høy risiko for de som ikke tar daglig backup.

Uten å sitte med direkte tall, så sitter jeg ikke med inntrykket av at SSD i dag har noe høyere feilprosent enn harddisker. MEn at enkelte oppleverer at noen enheter vil feile, er helt naturlig, men at SSD skal være noe høy risiko - eller noe høyere risiko - finnes det vel lite grunnlag for å si, uten at man kan peke på relevante data.

Har jeg opplevd at SSD-er har død? Ja, men begynner vel å faktisk å bli 8-9 år siden, og var da i praksis det man kunne kalle "tidlige førstegenerasjons-SSD-er". Sett bort i fra jobb-pc-ene til meg og kona, har jeg vel strengt tatt ikke SSD-er som er nyere enn 2013. Eldste SSD-ene som er i daglig bruk her hjemme er vel fra 2011 om jeg ikke tar helt feil.

Backup tas kontinuerlig. Ikke bare med tanke på eventuelle feil med lagringsmedier, men også programvarefeil, brann, innbrudd, brukerfeil. Så straks en ny filer er lagret på maskinen tas det sikkerhetskopi av den til skytjeneste. Tar også ved jevne mellomrom backup til harddisk

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...