Gå til innhold

Se hvordan dieselbilen koster en halv million kroner i CO2-avgifter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Andre Nyttårsdag skrev (2 timer siden):

Hvorfor blir det fokusert på dieselbiler i overskriften til denne artikkelen, når bensinmotorer har større CO2 utslipp enn dieselmotorer pr. levert kWh?

Eg tror ikkje artikklen er fokusert på noen som heldst måte hva angår CO2.

Her er taller strøtt litt utover uten eksempler på en 2-3 modellstørrelser. Og hva med batteribil estimater (batteri må produseres) dei er jo ikke 0 - utslepp, har høg vekt og produserer følgelig endel mer dekk og vegstøv.

 

En sparer rundt 5 kr pr 10 km ved å velge en liten batteribil i steden for en med bensin (om batteribilen også har MVA). Andre fordeler kommer i tilegg.

Må Du ha en litt større bil der utvalget førebels er lite, velg ladbar hybrid i steden for ren fosildrift. Og Du sparer en  200 - 400 000,- i engangsavgift etter fratrekk for hybridiserings kostnader.

Å velge andre biltyper som nybilkjøp er ren Galskap.

 

Ja, fordelene over kan seiest å være CO2 relaterte. Og er vel ikke så kjekke å skrive om, om man kjører batteribil selv. Man kan jo lett bli litt inhabil, jobber for batterifordeler eller har annen politisk agenda.

Tror det kan kalles Nord-Korea effekten, man kjemper for saken selv om det går utover omstillingsevne (betinger klar / forståelig informasjon), befolkning og demokrati.

 

Når det er sagt, diesel har ingenting i en småbil å gjøre, har dårlig dreiemoment etter motorstørrelse osv.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV skrev (1 time siden):

Når det er sagt, diesel har ingenting i en småbil å gjøre, har dårlig dreiemoment etter motorstørrelse osv.

Det spørs hvilken bil det er snakk om. Toyota valgte en standard 1.4 liters rekkefirer diesel for sine småbiler som feks Auris, med bare 90 hk. Men jeg har en Auris variant med 2.2 liters rekkefirer med 177 hk og 400 NM. Chiptunet til 235 hk og 500 NM. Så man kan få plenty med kraft i småbiler også.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del skrev (20 timer siden):

Jeg har ikke sett helseskadelige mengder NOx målt i Norge på et par år nå. I tillegg regnet man vel at omlag to tredjedeler av NOx utslippet kom fra tungtransport. Svært takknemlig om du kan opplyse meg om hva jeg har gått glipp av?

Men om det ikke har vært helseskadelige mengde nå på noen utvalgte år så tyder jo det på at det virker. Blir i det minste ekstremt lite NOx fra elbiler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Bengt Who skrev (8 minutter siden):

Men om det ikke har vært helseskadelige mengde nå på noen utvalgte år så tyder jo det på at det virker. Blir i det minste ekstremt lite NOx fra elbiler.

Ja, det er helt sant. Nå har nok effekten vært størst fra renseteknologi (husk omlag to tredjedeler av NOx kom fra tungtransport, og vi hadde knapt ti prosent elbilandel på veien så sent som i fjor). Uansett, alle monner drar, og det er gledelig at vi i Norge ser ut til å ha fått redusert de kjente helsekonsekvensene fra dieselbiler. Ingen i Norge bør få helseskader fra forurenset luft, hvis det skjer mener jeg politikerne bør skjerpe seg. Enten det skyldes diesel eller vedfyring, så er teknologien tilgjengelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (1 time siden):

Det spørs hvilken bil det er snakk om. Toyota valgte en standard 1.4 liters rekkefirer diesel for sine småbiler som feks Auris, med bare 90 hk. Men jeg har en Auris variant med 2.2 liters rekkefirer med 177 hk og 400 NM. Chiptunet til 235 hk og 500 NM. Så man kan få plenty med kraft i småbiler også.

Nja, med turbo så vil selvsagt fleksebilitet,  dreiemoment og effekten betre seg noe.

Men det vil den jo kunne gjøre på en bensinbil også, gi litt ekstra på topp (+ 3 000 omdreininger). 

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
Del skrev (22 timer siden):

For nasjonalregnskapet er elbiler en katastrofe. Klimamessig vil norsk elbilpolikk ikke bety noenting fra nyåret av (da vil antall solgte elbiler i EU og Norge samlet bestemmes sentralt i EU  uansett). Elbilforeningen vil da plutselig begynne å argumentere for at kullkraft og elbil er dårlig kombo som sitt siste halmstrå for å suge penger ut av statskassen. Unnskyld, unngå at penger kommer inn i statskassen mente jeg naturligvis. Hvis man tilhører den rette menigheten er ordbruken viktig. Ikke kalle det for subsidier, og for guds skyld ikke tro at momsfritak har noe med CO2 å gjøre, her er det viktig å kverulere så mye som mulig til statbudsjettet går i underskudd og handelsbalansen er godt i minus. Vent litt, begge deler har jo nettopp skjedd ... Norske journalister er så fjerne at de ikke en gang har forstått hva som foregår i EU, og hva det betyr for norsk elbil-politikk. Politikerne vil aldri klare å gjeninnføre avgifter på biler. Det er bare å takke fellesskapet, kanskje kjøpe seg en Taycan ved neste korsvei. Legg inn et premium stereoanlegg til drøyt NOK 100.000,- og nyte at man slipper å betale moms. Mulighetenes tid er her. Får kjappe meg mens norske kroner ennå er noe verdt.

Jeg fyrer opp pop-cornet og lar meg underholde av den ene posten mer kunnskapsløs enn den andre i tråd etter tråd.

(for de som bryr seg om realiteter, man må faktisk til nettavisen.no for å få litt innblikk i hva som foregår: https://www.nettavisen.no/livsstil/denne-ville-jakten-kan-skape-fullstendig-elbil-kaos/3423916442.html )

That escalated quickly...

Saken er at vi må redusere CO2-utslippene, og som del av det må vi over på elbiler. Gjør vi ikke grep nå, blir det bare dyrere senere. Vi sparer på å gjøre det nå snarere enn senere.

I tillegg fører overgang til elbiler til bedre helse (høyere IQ, mindre lungesykdom, osv.).

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (20 timer siden):

"I Danmark derimot, hvor skattesatsene ligger godt over de norske, er elbilandelen fremdeles svært lav. Årsaken til dette er at danskene ikke bruker alle avgiftene til å skape incentiver til kjøp av elbil på samme måte som norske myndigheter har gjort. De praktiserer heller ikke bompengefritak, fergerabatter eller adgang til kollektivfeltet, som hos oss."

Og til neste år skal danskene øke avgiftene på elbiler enda mer. Det skal bli interessant å se hvordan elbilsalget i Danmark går da. Det kan gi en pekepinn på hvor konkurransedyktige elbiler er i et marked hvor de likestilles med bensin og dieselbiler.

De er jo ikke likestilt siden det er dyrere å produsere elbiler. Derfor må man redusere prisen å elbil på en eller annen måte, frem til de faktisk er billigere enn giftbiler.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
hekomo skrev (13 minutter siden):

That escalated quickly...

Saken er at vi må redusere CO2-utslippene, og som del av det må vi over på elbiler. Gjør vi ikke grep nå, blir det bare dyrere senere. Vi sparer på å gjøre det nå snarere enn senere.

I tillegg fører overgang til elbiler til bedre helse (høyere IQ, mindre lungesykdom, osv.).

De er jo ikke likestilt siden det er dyrere å produsere elbiler. Derfor må man redusere prisen å elbil på en eller annen måte, frem til de faktisk er billigere enn giftbiler.

Høyere IQ har ikke eg sett noe til......

 

Polo 275 000,- inkl MVA

e-Up 280 000,- inkl MVA

Og man sparer kroner 5,- pr 10 km ved å velge sistnevnte, + andre fordeler.

 

Er det et kulturproblem ? Å bli batteribilist og samenliknet med Dei er kansje ikke noe man ønsker. 

Ref: https://tv.nrk.no/serie/debatten/201902/NNFA51021919/avspiller

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
hekomo skrev (9 minutter siden):

Saken er at vi må redusere CO2-utslippene, og som del av det må vi over på elbiler. Gjør vi ikke grep nå, blir det bare dyrere senere. Vi sparer på å gjøre det nå snarere enn senere.

I tillegg fører overgang til elbiler til bedre helse (høyere IQ, mindre lungesykdom, osv.).

Vi er enige i at reduksjon av CO2 utslipp er viktig. Som en del av det så må flest mulige land over på elbiler. Vi har gjort grep, EU er nå med på laget. Du har enten ikke lest tråden, eller ikke forstått innholdet.

Lenke til kommentar
hekomo skrev (1 time siden):

De er jo ikke likestilt siden det er dyrere å produsere elbiler. Derfor må man redusere prisen å elbil på en eller annen måte, frem til de faktisk er billigere enn giftbiler.

Så all denne spammen om hvor billige elbiler er, er bare sprøyt da? Eller er det nordmenn som sitter i en egen boble, der de tror elbiler er billige fordi norske avgifter er veldig spesielle? Jeg tror det er en mix av begge deler.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (6 timer siden):

Så all denne spammen om hvor billige elbiler er, er bare sprøyt da? Eller er det nordmenn som sitter i en egen boble, der de tror elbiler er billige fordi norske avgifter er veldig spesielle? Jeg tror det er en mix av begge deler.

Ja

Og så ødelegg man fornuft

Man treng / vil ha mer

Går den, så går den. Og media / IT er jo miljøvenlige (superdatamaskiner)

Og det viser seg å gå forran elementær kunskap

 

Ifølge Dagsrevyen har Vi fått «campus» Nu. Tja, og NAV campus der man kan søke på nye jobber (etter dei oppsagde) i følge dagens Dagsrevy rådgivere (outsorsede personell).

Var NRK for bra, måtte dei inn på skattesedelen for å kunne motta ktitikk. Mye tyder på det, frivillig implementering. Ref: https://www.youtube.com/watch?v=qnslmTPdoAY

 

 

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
Del skrev (7 timer siden):

Vi er enige i at reduksjon av CO2 utslipp er viktig. Som en del av det så må flest mulige land over på elbiler. Vi har gjort grep, EU er nå med på laget. Du har enten ikke lest tråden, eller ikke forstått innholdet.

Poenget er vel at kraftverk burde ha samme co2 avgifter som dieselbiler.

svært ofte er moderne dieselbiler mye renere enn store kraftverk.

Et kraftverk slipper gjerne ut 1,5g nox pr kwh. En diesel bil ca 10ganger mindre.

For kraftverk er også andre stoffer som slippes ut. Kull er ikke noe raffinert produkt og inneholder mye rart som kommer ut skorsteinen.

Hadde tyskland hatt 12000kr tonnet i co2 avgift ville strøm kostet vesentlig mere.

om vi regner at halvparten av tysk strømpriduksjon kommer fra kull kunne strømprisen ha nådd 5-6kr pr kwh.

Det hadde vert effektivt med tanke på co2 utslipp om de måtte betale 10kr or kwh for å produsere kullkraft.

Nå viser det seg dessverre at andre klimagasser begynner å bli mere dominerende. Lystgass er 300ganger mere effektiv klimagass enn co2 og bare de siste 30år er klimapåvirkning fra lystgass ca 30% av all co2 vi har sluppet ut siste 300år.(i følge ipcc)

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (20 minutter siden):

Poenget er vel at kraftverk burde ha samme co2 avgifter som dieselbiler.

svært ofte er moderne dieselbiler mye renere enn store kraftverk.

Et kraftverk slipper gjerne ut 1,5g nox pr kwh. En diesel bil ca 10ganger mindre.

For kraftverk er også andre stoffer som slippes ut. Kull er ikke noe raffinert produkt og inneholder mye rart som kommer ut skorsteinen.

Hadde tyskland hatt 12000kr tonnet i co2 avgift ville strøm kostet vesentlig mere.

om vi regner at halvparten av tysk strømpriduksjon kommer fra kull kunne strømprisen ha nådd 5-6kr pr kwh.

Det hadde vert effektivt med tanke på co2 utslipp om de måtte betale 10kr or kwh for å produsere kullkraft.

Nå viser det seg dessverre at andre klimagasser begynner å bli mere dominerende. Lystgass er 300ganger mere effektiv klimagass enn co2 og bare de siste 30år er klimapåvirkning fra lystgass ca 30% av all co2 vi har sluppet ut siste 300år.(i følge ipcc)

Lystgass er effektivt, ingen tvil.

 

Eg personlig vil komme frem med et regnestykke til Deg på CO2 mht personbiler, dette selv om Du kaller Deg Trestein.

Joda, det kan ta en UKE. Regnearket må prøves og startes (ikke W95-98 lenger, med bruksanvisningspapir på Ny-eller Riksmål).

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
Trestein skrev (19 timer siden):

Poenget er vel at kraftverk burde ha samme co2 avgifter som dieselbiler.

svært ofte er moderne dieselbiler mye renere enn store kraftverk.

Et kraftverk slipper gjerne ut 1,5g nox pr kwh. En diesel bil ca 10ganger mindre.

For kraftverk er også andre stoffer som slippes ut. Kull er ikke noe raffinert produkt og inneholder mye rart som kommer ut skorsteinen.

Hadde tyskland hatt 12000kr tonnet i co2 avgift ville strøm kostet vesentlig mere.

om vi regner at halvparten av tysk strømpriduksjon kommer fra kull kunne strømprisen ha nådd 5-6kr pr kwh.

Det hadde vert effektivt med tanke på co2 utslipp om de måtte betale 10kr or kwh for å produsere kullkraft.

Nå viser det seg dessverre at andre klimagasser begynner å bli mere dominerende. Lystgass er 300ganger mere effektiv klimagass enn co2 og bare de siste 30år er klimapåvirkning fra lystgass ca 30% av all co2 vi har sluppet ut siste 300år.(i følge ipcc)

EU har egne regler for utslipp fra kraftverk og annen industri. Jeg har ikke satt meg inn i de reglene og hva det betyr. Det jeg derimot synes er synd er at Tyskland vil bruke atten år på å fase ut kull. Vi ser at både USA og Storbritannia har faset ut kull i rekordhastighet ved å bruke naturgass istedet. Tyskland sliter i dag med å øke sin fornybarproduksjon, vi vil høyst sannsynlig se konsekvensene av dette neste år. Men jeg forstår godt at de ikke vil stole på gassforsyning fra utlandet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del skrev (2 timer siden):

EU har egne regler for utslipp fra kraftverk og annen industri. Jeg har ikke satt meg inn i de reglene og hva det betyr. Det jeg derimot synes er synd er at Tyskland vil bruke atten år på å fase ut kull. Vi ser at både USA og Storbritannia har faset ut kull i rekordhastighet ved å bruke naturgass istedet. Tyskland sliter i dag med å øke sin fornybarproduksjon, vi vil høyst sannsynlig se konsekvensene av dette neste år. Men jeg forstår godt at de ikke vil stole på gassforsyning fra utlandet.

Tyskland prøvde å sikre forsyningene for noen år siden men de brukte nok for lite diplomati.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
trikola skrev (22 minutter siden):

Tysklands nedbygging av kullkraft kan sammenliknes med Norges nedbygging av kullkraft på Svalbard - det er en god del distriktspolitikk i det.

Det er forøvrig mye verre i Polen:

electricityMap | Live CO₂ emissions of electricity consumption

 

Artige kart. Lurer på om tallene for sol og vind er bedre over tid. Med unntak av norge er det vel kun land med kjernekraft som er grønne. Storbritania har nesten ikke kullforbruk men bruker volsomt med gass. Synd kina ikke var med. Deler av india og tailand var på kartet

Lenke til kommentar
Del skrev (5 timer siden):

Det jeg derimot synes er synd er at Tyskland vil bruke atten år på å fase ut kull. Vi ser at både USA og Storbritannia har faset ut kull i rekordhastighet ved å bruke naturgass istedet.

Nå faser Tyskland ut kull i stort tempo, så hvis de fortsetter  som nå så er de ferdige med kull lenge før 2038. Samtidig er atomkraft ute i 2022. Naturgass har ligget på samme nivå siste tiår (rundt 10%) og øker knapt. Det er derfor vind og sol som for det meste erstatter kull og atomkraft.

I UK har de så godt som faset ut kull, mye med naturgass, men mest med vind- og solkraft.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen skrev (12 timer siden):

Nå faser Tyskland ut kull i stort tempo, så hvis de fortsetter  som nå så er de ferdige med kull lenge før 2038. Samtidig er atomkraft ute i 2022. Naturgass har ligget på samme nivå siste tiår (rundt 10%) og øker knapt. Det er derfor vind og sol som for det meste erstatter kull og atomkraft.

I UK har de så godt som faset ut kull, mye med naturgass, men mest med vind- og solkraft.

Tyskland trenger variabel kraft, som sagt vil vi antagelig se endringer i utbyggingstakten der neste år. Ja, UK har fått bort det meste av kull ved overgang til fornybart og gass når vind og sol ikke dekker. Dersom Jens hadde fått gjort månelandingen sin, så ville kanskje gasskraften vært utslippsfri i dag også, hvem vet. Men her på berget er vi mer interessert i avgiftsfri luksus enn å bygge fremtidsrettet industri, så Jens har blitt mobbet helt siden forsøket.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...