Gå til innhold

Se hvordan dieselbilen koster en halv million kroner i CO2-avgifter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Lasse Fridstrøm er er god på å få plass i mediene med både gode og snodige utspill. Denne gangen er utspillet hans merkelig! Han unngår behendig å redegjøre for sine beregninger. Han ender opp med typisk 12.500 kr per tonn for personbiler, mens min raske beregning gir ca 2.100 per tonn for en bil som VW Golf med dieselmotor (pris ca 350.000 kr)!

Men hvis Fridstrøms utgangspunkt er en Rolls-Royce med stor V8'er og ditto forbruk, så har han kanskje rett!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Fridstrøms utgangspunkt er at hvis alle elbil-fordelene har CO2-reduksjon som eneste formål så vil den fulle avgiftsdifferansen til en bensinbil utgjøre totalkosten for CO2-utslippet.

12500 per tonn er helt på linje med andre beregninger og det kan sies å være et konservativt estimat om han ikke har tatt med produksjonsutslippet.

Karbonfangst koster forøvrig en brøkdel.

Endret av uname -l
Lenke til kommentar
Sitat

I en helt ny gjennomgang av alle CO2-relaterte avgifter knyttet opp mot en diesel- eller bensinbil i løpet av dens livsløp, viser utregningene at avgiftene fort ender opp på over en halv million kroner i løpet av bilens levetid.

Så flott! Dette følger jo forurenser betaler-prinsippet glimrende. :thumbup:

Så når avgiftene på negativ adferd reduseres fordi den negative adferden avtar må vi kompensere med økt andel fiskal-avgifter som f.eks inntektsskatt og mva. :)

Det sagt så bør vi harmonisere prisen på CO2-utslipp med andre måter å slippe ut CO2, altså sikte oss inn på de samme 12,5 kr/kg (som er ca 540 liter med 100% CO2 ved romtemperatur). Blant annet fra CO2-utslipp fra flytrafikk, togtrafikk etc.

Endret av Simen1
  • Liker 3
Lenke til kommentar
uname -l skrev (1 time siden):

Fridstrøms utgangspunkt er at hvis alle elbil-fordelene har CO2-reduksjon som eneste formål så vil den fulle avgiftsdifferansen til en bensinbil utgjøre totalkosten for CO2-utslippet.

12500 per tonn er helt på linje med andre beregninger og det kan sies å være et konservativt estimat om han ikke har tatt med produksjonsutslippet.

Karbonfangst koster forøvrig en brøkdel.

Nå skriver du bare tull! Det står i overskriften: "For første gang summerer han opp alle avgiftene som knytter seg opp mot karbonutslipp i løpet av en dieselbils livsløp". Dette summerer han opp til 12.500 per tonn CO2. Du kan ikke komme å si at regnestykket til Fridstøm dreier seg om noe helt annet! Han har jo ikke nevnt elbiler med ett ord!

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen skrev (5 minutter siden):

Nå skriver du bare tull! Det står i overskriften: "For første gang summerer han opp alle avgiftene som knytter seg opp mot karbonutslipp i løpet av en dieselbils livsløp". Dette summerer han opp til 12.500 per tonn CO2. Du kan ikke komme å si at regnestykket til Fridstøm dreier seg om noe helt annet! Han har jo ikke nevnt elbiler med ett ord!

Det går jo fram av argumentasjonen. Om man slipper å betale moms på elbil ene og alene fordi man har null CO2-utslipp så følger det naturlig at pålagt moms på en fossilbil må inn i regnestykket. Hvorfor har man ellers elbilfordeler? 

Lenke til kommentar

For nasjonalregnskapet er elbiler en katastrofe. Klimamessig vil norsk elbilpolikk ikke bety noenting fra nyåret av (da vil antall solgte elbiler i EU og Norge samlet bestemmes sentralt i EU  uansett). Elbilforeningen vil da plutselig begynne å argumentere for at kullkraft og elbil er dårlig kombo som sitt siste halmstrå for å suge penger ut av statskassen. Unnskyld, unngå at penger kommer inn i statskassen mente jeg naturligvis. Hvis man tilhører den rette menigheten er ordbruken viktig. Ikke kalle det for subsidier, og for guds skyld ikke tro at momsfritak har noe med CO2 å gjøre, her er det viktig å kverulere så mye som mulig til statbudsjettet går i underskudd og handelsbalansen er godt i minus. Vent litt, begge deler har jo nettopp skjedd ... Norske journalister er så fjerne at de ikke en gang har forstått hva som foregår i EU, og hva det betyr for norsk elbil-politikk. Politikerne vil aldri klare å gjeninnføre avgifter på biler. Det er bare å takke fellesskapet, kanskje kjøpe seg en Taycan ved neste korsvei. Legg inn et premium stereoanlegg til drøyt NOK 100.000,- og nyte at man slipper å betale moms. Mulighetenes tid er her. Får kjappe meg mens norske kroner ennå er noe verdt.

Jeg fyrer opp pop-cornet og lar meg underholde av den ene posten mer kunnskapsløs enn den andre i tråd etter tråd.

(for de som bryr seg om realiteter, man må faktisk til nettavisen.no for å få litt innblikk i hva som foregår: https://www.nettavisen.no/livsstil/denne-ville-jakten-kan-skape-fullstendig-elbil-kaos/3423916442.html )

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Xaphoon skrev (12 minutter siden):

Helse.

Bare der er "utgiftene" spart inn.

Jeg har ikke sett helseskadelige mengder NOx målt i Norge på et par år nå. I tillegg regnet man vel at omlag to tredjedeler av NOx utslippet kom fra tungtransport. Svært takknemlig om du kan opplyse meg om hva jeg har gått glipp av? Kanskje det var denne du egentlig tenkte på?

https://www.tu.no/artikler/tesla-har-92-prosent-oftere-skader-enn-fossilbiler-br/484354

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

"I Danmark derimot, hvor skattesatsene ligger godt over de norske, er elbilandelen fremdeles svært lav. Årsaken til dette er at danskene ikke bruker alle avgiftene til å skape incentiver til kjøp av elbil på samme måte som norske myndigheter har gjort. De praktiserer heller ikke bompengefritak, fergerabatter eller adgang til kollektivfeltet, som hos oss."

Og til neste år skal danskene øke avgiftene på elbiler enda mer. Det skal bli interessant å se hvordan elbilsalget i Danmark går da. Det kan gi en pekepinn på hvor konkurransedyktige elbiler er i et marked hvor de likestilles med bensin og dieselbiler.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
uname -l skrev (3 timer siden):

Det går jo fram av argumentasjonen. Om man slipper å betale moms på elbil ene og alene fordi man har null CO2-utslipp så følger det naturlig at pålagt moms på en fossilbil må inn i regnestykket. Hvorfor har man ellers elbilfordeler? 

Siden jeg ikke er i stand til å få Fridstrøm i tale, så kunne du kanskje redegjøre for hans regnestykke? Det Fridstrøm sier er uavhenig av at det finnes elbiler i Norge og uavhengig av reglene for deres (manglende) beskatning. Om ikke du vil, så skal jeg sette opp et detaljert regnestykke for en (gjennomsnittlig) dieselbil som gir et helt annet svar en hallusinasjonen til Fridstrøm!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del skrev (3 timer siden):

ja Ketill, jeg vil gjerne se regnestykket ditt. Her er litt lesestoff i mellomtiden:

https://www.dn.no/forskningviser-at-/klima/samferdsel/elbil/elbilene-er-svart-dyr-klimapolitikk/2-1-638999

 

Fra din artikkel: "Norges samarbeid med EU innebærer at utslippsreduksjoner i den norske transportsektoren motsvares av tilsvarende økninger i utslippet i EU etter 2021. Forklaringen er at slike utslippsreduksjoner innebærer salg av utslippsrettigheter til andre EU land. Innfasing av elbiler i Norge vil derfor ikke redusere samlet CO2-utslipp i Norge og EU etter 2021".

Hvor mange ganger har jeg ikke lest dette! At enhver reduksjon i CO2 et sted gir enda mer utslipp et annet sted. Jeg ler meg i hjel! En må være universitetsutdannet økonom for å gå god for en slik komisk/vanvittig logikk!

Mitt regnestykke for en dieselbil er uten noen tilknytning til elbiler (altså som om de ikke eksisterte i Norge). Er du fortsatt interessert i mitt regnestykke? Hvis ikke får jeg vente til noen vil høre om mitt regnestykke som relaterer seg nøyaktig til de betingelser som Fridstrøms regnestykke er basert på (summen av en dieselbils CO2-avgifter gjennom dets livsløp).

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Del skrev (6 timer siden):

For nasjonalregnskapet er elbiler en katastrofe.

Mens for klimaet er det en strålende ide. De norske støtteordningene for elbiler har fremskyndet den globale utbredelsen av elbiler med flere år og dermed avverget store fremtidige CO2-utslipp. Sannsynligvis langt mer effektivt enn noe innenlands tiltak.

Del skrev (6 timer siden):

Klimamessig vil norsk elbilpolikk ikke bety noenting fra nyåret av (da vil antall solgte elbiler i EU og Norge samlet bestemmes sentralt i EU  uansett).

Da får vi kose oss med de andre fordelene, som mindre lokale utslipp, mindre støy osv.

Tror du forresten vi bare kan legge ned vår egen klimapolitikk etter nyttår? Uten at EU blir sure på oss?

Del skrev (6 timer siden):

Hvis man tilhører den rette menigheten er ordbruken viktig.

Ordbruk er *alltid* viktig. Nå endrer ord ofte innhold over tid men ofte vil det gå frem av sammenhengen om ordbruken henger igjen eller har blitt oppdatert. Noen ganger virker det også som noen bevisst bruker begrepene for å provosere. 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det er jo dette som er genialt med el biler.

Når et kullkraftverk betaler 50øre pr kilo co2 blir strøm billig og diesel dyrt.

Dessuten koster kull kun 11 øre pr kwh kjemisk energi. Det betyr at man kan produsere strøm til el biler med nesten null avgifter. Ikke rart at kina vil ha el biler.

kina betaler vel heller ikke co2 avgift. Det betyr at i stedet for diesel og bensin som koster 80-90øre pr kwh energi kan kineserne gasse på for 30øre kwh.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen skrev (1 time siden):

Hvor mange ganger har jeg ikke lest dette! At enhver reduksjon i CO2 et sted gir enda mer utslipp et annet sted. Jeg ler meg i hjel! En må være universitetsutdannet økonom for å gå god for en slik komisk/vanvittig logikk!

Jeg er redd du fortsatt ikke har satt deg inn i EU sine utslippkvoter for personbiler som trer i kraft neste år. Det er det det handler om. Les gjerne artikkelen i nettavisen som jeg lenket over, den gir litt innblikk. Dette er ikke snakk om den feilaktige logikken du har hørt før, dette er politikk som trer i kraft neste år hvor biler i EU og Norge totalt får begrensinger. Størrelsen på bøtene får norske avgifter til å fremstå som småpenger. Det er helt naturlig å anta at hver elbil som selges i Norge da vil direkte medføre at det selges en mindre elbil en annen plass i Europa. Slikt sett vil særnorske avgiftslettelser kun bidra til å tømme statskassa fra og med neste år. Utrolig at det ikke informeres bedre om dette i norsk media.

Ketill Jacobsen skrev (1 time siden):

Mitt regnestykke for en dieselbil er uten noen tilknytning til elbiler (altså som om de ikke eksisterte i Norge). Er du fortsatt interessert i mitt regnestykke? Hvis ikke får jeg vente til noen vil høre om mitt regnestykke som relaterer seg nøyaktig til de betingelser som Fridstrøms regnestykke er basert på (summen av en dieselbils CO2-avgifter gjennom dets livsløp).

Ja, jeg er genuint interessert i regnestykket ditt. Jeg er alltid åpen for å lære noe nytt, eller få nye perspektiv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del skrev (8 minutter siden):

Det er helt naturlig å anta at hver elbil som selges i Norge da vil direkte medføre at det selges en mindre elbil en annen plass i Europa.

En elbil solgt i Norge godskrives like mye på bilfabrikkens konto som en bil solgt i Tyskland neste år (så vidt jeg vet). Ikke bare det fabrikkenes gjennomsnittsutslipp har konsekvenser allerede inneværende år (uten at jeg vet nøyaktig hvordan).

Så denne teorien din her, må du nok underbygge litt mer! Jeg kan ikke se at bøter for fabrikken i 2021 (for utslipp over 95 g/km for hver bil) har noen relevans for norske avgiftsregler.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Del skrev (19 minutter siden):

Slikt sett vil særnorske avgiftslettelser kun bidra til å tømme statskassa fra og med neste år. Utrolig at det ikke informeres bedre om dette i norsk media.

Som er grunnen til at Norge burde sette fokus der vi kan sitte igjen med verdier i ettertid. Vi har nok av rederier f.eks  vi kunne "tvunget" frem til å satse på null-utslipp på sjøen istedenfor tidligere, som ville gitt like mye, eller mer CO2 kutt enn gjennom elbilene. Fordelen er jo at man etter subsidieringen faktisk stod igjen med teknologi for null-utslipps båter og skip som vi kunne eksportert i hopetall i ettertid og fått pengene tilbake inn til landet igjen. 

Skal vi som land subsidiere segmenter med formål om å kutte CO2, så må vi hoppe inn i segmenter der vi kan lære noe av det samtidig for å bygge arbeidsplasser og verdier i ettertid. 

Det vi har gjort nå, er jo bare å gi verdier til USA, Italia (miljøkreditter), Frankrike,  Tyskland og Kina. De sitter igjen med verdiene vi har mistet. 

Endret av oophus
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen skrev (8 timer siden):

En elbil solgt i Norge godskrives like mye på bilfabrikkens konto som en bil solgt i Tyskland neste år (så vidt jeg vet). Ikke bare det fabrikkenes gjennomsnittsutslipp har konsekvenser allerede inneværende år (uten at jeg vet nøyaktig hvordan).

Dette er faktisk riktig. Reglene er ikke like strenge i år, men allerede i år er det nok en kraftig effekt. Den kan vi se på nybilsalget i Tyskland. De faktiske reglene er her:

https://ec.europa.eu/clima/policies/transport/vehicles/cars_en

der kan du se at i år er de 5% bilene med mest utslipp fra hver produsent unntatt fra reglene. Neste år er det ingen unntak. Altså vil særnorsk politikk allerede i år forsinke overgangen til elbiler i resten av Europa.

Ketill Jacobsen skrev (8 timer siden):

Så denne teorien din her, må du nok underbygge litt mer! Jeg kan ikke se at bøter for fabrikken i 2021 (for utslipp over 95 g/km for hver bil) har noen relevans for norske avgiftsregler.

Norge er inkludert i ordningen. En fabrikant kan selge elbiler i Norge, og få godskrevet 0g/km for dem. Altså kan eksempelvis Mercedes for hver EQC de selger i Norge selge en bil med 190g/km utslipp fra eksos i Tyskland uten bøter. Det er gjennomsnittstall for hver fabrikant over hele EU+Norge (usikker på om hele EØS er med) som er grunnlaget for bøter, jeg tror det er her vi har misforståelsen:

Sitat

From 2021 on, the average emissions of all newly registered cars of a manufacturer will have to be below the target.

Så må jeg få si at dette er grunn til å juble. Med mindre man tilhører en del av befolkningen som nå tjener penger på særnorske regler, så bør dette være svært gode nyheter. Ideelt sett skulle vi fått til globale regler, men vi har faktisk nå fått til et samarbeid på tvers av store deler av Europa med svært ambisiøse utslippskutt. Alle burde forstå at Norge alene ikke kunne mer enn å vise vei. Det har aldri vært slik at våre utslippskutt ville bety noe i seg selv med mindre vi fikk til internasjonalt samarbeid rundt det. Hvor viktig den norske elbilsatsingen har vært er umulig å si sikkert, men vi liker jo å tro at det vi gjør betyr veldig mye. Vi kan nå flytte ressursene bort fra elbil subsidier (unnskyld, lettelser) over til å skape nye arbeidsplasser. Det er bare at det vil jo ikke skje, når noen først har fått sugerøret ned i statskassen er det kul umulig å få det opp igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...