Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Har covid19 mutert til en mildere utgave?


Yessmann

Anbefalte innlegg

Vi ser nå smittetall som tar seg kraftig opp igjen og alle land i Europa utenom Norden er nå "røde". MEN situasjonen på sykehusene (og likhusene) er ikke i nærheten av hva det var i mars/april.

Så da er det betimelig å spørre om viruset har mutert til en mildere form. Norske myndigheter benekter imidlertid dette på det sterkeste. De forklarer årsaken til de lave sykehusinnleggelsene og covid19-dødsfallene med at langt flere var smittet i mars/april, men at vi nå tester så mange derfor får vi større smittetall nå.

OK - det kan hende. Men har man virkelig harde bevis på at det er slik? Det ville ikke vært så vanskelig å finne ut. Man kan sammenligne sykdomsforløpet samt dødsraten for bekreftet smittede i mars/april med bekreftet smittede nå. Gruppene som sammenlignes må selvsagt ha samme aldersfordeling, eventuelt må man korrigere for forskjeller her. Hvis sykdomsforløpet blant bekreftet smittede er lavere nå, tyder mye på at vi nå har med et mildere virus å gjøre.

Jeg sitter ikke på slike tall, men vi har jo saken med de 33 pensjonistene som ble smittet på bussturen i september. Dette var veldig gamle folk. Jeg har ikke hørt om noen sykehusinnleggelser (eller døde) blant disse i ettertid. Det er små tall selvsagt, men gir likevel en indikasjon på at viruset ikke er så farlig som det var for et halvt år siden.

Hva sier dere? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Allinuse skrev (7 minutter siden):

Mye som tyder på det.

Nei det er ikke det. Vi kan analysere viruset sine gener og bekrefte om det er en ny variant. Viruset muterer hele tiden, men det er lite som tyder på at dagens smitte er av en mild variant.

Som jeg sa så har vi en korrelasjon med at de som blir smittet er yngre.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Heldigvis muterer ikke Koronaviruset like mye som Influensaviruset. Det finnes to hovedvarianter D og G.

Grunnen til at dødeligheten har falt er at hovedsakelige unge bli smittet nå og de sårbare og eldre er mer beskyttet. Vi har også mere tilltak mot viruset nå enn i vår før man visste at viruset var så vidspredt i Europa. Det som blir spennende er å se om viruset igjen finner veien til gamle og skrøpelige. Da vil få en stor økning i antall dødsfall utover vinteren.

Sitat

Compared with HIV, SARS-CoV-2 is changing much more slowly as it spreads. But one mutation stood out to Korber. It was in the gene encoding the spike protein, which helps virus particles to penetrate cells. Korber saw the mutation appearing again and again in samples from people with COVID-19. At the 614th amino-acid position of the spike protein, the amino acid aspartate (D, in biochemical shorthand) was regularly being replaced by glycine (G) because of a copying fault that altered a single nucleotide in the virus’s 29,903-letter RNA code. Virologists were calling it the D614G mutation.

https://www.nature.com/articles/d41586-020-02544-6

Lenke til kommentar
ism_InnleggNO skrev (6 timer siden):

Viruset endrer seg hele tiden. Bare på Island isolerte de over 40 forskjellige variasjoner av viruset i våres.

OK. Artikkelen i Nature hevdet det bare finnes to hovedvarianter, men kanskje mange undervarianter?

Men hvis viruset kan endres til å bli mer smittsomt, må det vel også kunne endres til å f.eks. bli mindre farlig for dem som faktisk blir smittet? Endringene kan vel ikke bare gå i favør av verre utgaver?

Jeg synes fortsatt lav dødelighet med dagens høye smitte er påfallende.

 

Lenke til kommentar
Yessmann skrev (8 minutter siden):

OK. Artikkelen i Nature hevdet det bare finnes to hovedvarianter, men kanskje mange undervarianter?

Men hvis viruset kan endres til å bli mer smittsomt, må det vel også kunne endres til å f.eks. bli mindre farlig for dem som faktisk blir smittet? Endringene kan vel ikke bare gå i favør av verre utgaver?

Jeg synes fortsatt lav dødelighet med dagens høye smitte er påfallende.

 

Vi vet ikke om dagens smitte er høyere enn den var i mars, vi tester ekstremt mye flere, også de uten tydelige symptomer, derfor "fler smittede". 

Lenke til kommentar

Jeg tror det er mange årsaker til at denne smittebølgen er mildere selv om den er større. De to største årsakene tror jeg er at folkene som blir smittet i stor grad er unge, og at svært mange blir testet nå.

I tillegg har vi mye bedre behandlingsmåter nå, bedre kartlegging av smittede, og lokalt tilrettelagte tiltak. 

Det er med andre ord veldig lite sannsynlig at vi på nytt vil stå ovenfor en fullstendig lockdown slik vi gjorde i mars. Det er også lite sannsynlig at vi får overbelastede sykehus og likhus. Men mindre, lokale tiltak som vi har sett i Oslo og Bergen de siste månedene vil vi nok se flere av.

Til syvende og sist tror jeg dette er et virus vi må lære oss å leve med. Vi vet allerede at man ikke blir immun av smitte, så virkningen av en vaksine kan være begrenset.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Det hørtes ut på nyhetene at de hadde fått bekreftet at viruset hadde endret seg i Trondheim (lokale myndigheter). Samtidig sier FHI at det kan være andre grunner til den kraftige veksten i Trondheim. FHI sier veldig mye rart som ikke henger på greip. Man kan bare se på deres antagelser og ukloke beslutninger og råd i begynnelsen av pandemien.

Lenke til kommentar
Yessmann skrev (18 minutter siden):

Men hvis viruset kan endres til å bli mer smittsomt, må det vel også kunne endres til å f.eks. bli mindre farlig for dem som faktisk blir smittet? Endringene kan vel ikke bare gå i favør av verre utgaver?

Fra hva jeg har forstått endrer oftest virus seg til "snillere" varianter. Om folk dør dagen etter at de er smittet får ikke viruset spredt seg. Om dette stemmer kan vi vel vente oss mutasjoner som smitter lettere, men også gir et mildere sykdomsforløp.

edit: De muterer selvfølgelig i alle retninger, men det er de "snillere" som oftest får muligheten til å spre seg

Endret av frohmage
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

Mer smittsom variant i omløp

Torsdag ble det kjent at 1.000 personer er satt i koronakarantene i Trondheim.

Ifølge kommuneoverlege Tove Røsstad, skyldes utbruddet at de har en «variant av viruset som er mer smittsom enn det vi pleier å se».

– Hvis folk holder karantenen slik de blir bedt om, tenker jeg vi skal få god kontroll. Men det har et potensial til å spre seg mye mer, sa Røsstad til NRK torsdag.

https://www.nrk.no/trondelag/trondheim-kommune-holder-pressekonferanse-_-disse-koronatiltakene-iverksettes-1.15203851

Lenke til kommentar
frohmage skrev (8 minutter siden):

Fra hva jeg har forstått endrer oftest virus seg til "snillere" varianter. Om folk dør dagen etter at de er smittet får ikke viruset spredt seg. Om dette stemmer kan vi vel vente oss mutasjoner som smitter lettere, men også gir et mildere sykdomsforløp.

edit: De muterer selvfølgelig i alle retninger, men det er de "snillere" som oftest får muligheten til å spre seg

Det er korrekt, og er en av grunnene til at sykdommer ofte dør ut av seg selv. Utifra det jeg forstår har nå både fugleinfluensaen og svineinfluensaen mutert seg til "sesong-influensaer". Og vi husker jo alle hvor mye spetakkel det var rundt svineinfluensaen.

Lenke til kommentar
Kajac skrev (1 minutt siden):

Det er korrekt, og er en av grunnene til at sykdommer ofte dør ut av seg selv. Utifra det jeg forstår har nå både fugleinfluensaen og svineinfluensaen mutert seg til "sesong-influensaer". Og vi husker jo alle hvor mye spetakkel det var rundt svineinfluensaen.

Det er feil. Svineinfluensaen er akkurat like farlig (det viste seg at den ikke var mye farligere enn de andre influensa virusene). Forskjellen nå er at folk flest er immune enten av gjennomført sykdom med svineinfluensa eller av vaksiner.

Fugleinfluensaen har heldigvis ikke mutert slik at den smitter fra menneske til menneske. Kun fra fugl til menneske.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
48 minutes ago, Yessmann said:

OK. Artikkelen i Nature hevdet det bare finnes to hovedvarianter, men kanskje mange undervarianter?

Men hvis viruset kan endres til å bli mer smittsomt, må det vel også kunne endres til å f.eks. bli mindre farlig for dem som faktisk blir smittet? Endringene kan vel ikke bare gå i favør av verre utgaver?

Jeg synes fortsatt lav dødelighet med dagens høye smitte er påfallende.

 

Her er en relativt ny artikkel https://www.sciencedaily.com/releases/2020/08/200803105246.htm

Viruset muterer hele tiden, men det ser ikke ut til å variere så mye. Dette er positivt med tanke på en eventuell vaksine.

Quote

The virus causing the COVID-19 pandemic, SARS-CoV-2, presents at least six strains. Despite its mutations, the virus shows little variability, and this is good news for the researchers working on a viable vaccine.

(Overse clickbaitspørsmålet om det viruset blir verre i lenken under. Det de skriver om endringer er interessant)

https://www.sciencemag.org/news/2020/07/pandemic-virus-slowly-mutating-it-getting-more-dangerous

Quote

On average, the coronavirus accumulates about two changes per month in its genome. Sequencing SARS-CoV-2 genomes helps researchers follow how the virus spreads. Most of the changes don’t affect how the virus behaves, but a few may change the disease’s transmissibility or severity.

Her kan du lese litt generell informasjon om virusmutasjoner

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK8439/

Lenke til kommentar
Sitat

Det er så langt i pandemien oppdaga 35 ulike variantar av koronaviruset i Noreg. 26 av dei vart oppdaga i august og september, skriv Aftenposten. Koronaviruset har også fått ei eiga norsk undergrein, som har namnet «B 1.4.24 Norwegian».

https://www.aftenposten.no/norge/i/mB6zg0/koronaviruset-har-faatt-en-ny-gren-i-familien-den-heter-bare-norwegia

Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (33 minutter siden):

ifølge denne oversikten, heter det B 1.5.24 (?)

forøvrig ser vi at det er hundrevis av slike mutasjoner, og alle land har en eller flere "egne" varianter.

forøvrig, "pensjonist-buss-smitten" var ifølge FHI B.1.160

https://www.fhi.no/nyheter/2020/ny-variant-av-koronavirus/

kan se ut som midtøsten-opprinnelse?

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...