Gå til innhold

Vanntett regnjakke


Clear

Anbefalte innlegg

 Jeg er på utkikk etter en ragnjakke som er bedre enn min nåværende.

Jakken som jeg bruker nå er av merke Hagløfs Zodiak , og med en vannsøyle på 28 000. Den funker helt greit i lett regnvær i noen timer. Hvis det derimot regner kraftig , svikter den helt . og jeg blir gjennomvåt.

 

Jeg har også en vantett bukse - også den fra Hagløfs.  I motsetting til jakken så tåler den kraftig regnvær , den blir ikke våt i det hele tatt. Rett og slett en fryd å bruke den buksa.

Både jakken og buksa er av typen Gore Tex. Der slutter også likheten. Etter å ha vært ute i noen timer i rgnværet , må jeg tørke jakken i noen timer. Buksa kan jeg derimot legge bort med en gang. Merker også når jeg tar på de begge to ,at det til tross for GoreTex , ikke er samme matriale som er brukt.

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg bruker Bergans Romsdal 3L til mine turer. Nå er det sjelden jeg går med sekk, så eksakt hvor bra den holder vannet ute på skuldrene vet jeg ikke ennå. Vannsøyle er oppgitt til minst 20 000. Har ennå til gode å bli våt i denne. Og den puster langt bedre enn alt jeg har hatt av goretex.

Og som du sier selv, det er stor forskjell på jakker, selv om begge har goretex. Har hatt noen Norrøna også (bl.a. Falketid som jeg husker i farten) og var greit fornøyd med vanntetthet, men på intensive turer var jeg like våt på innsiden etter hvert. Der er Dermizax NX som brukes av Bergans klart en fordel. Får vel se utover vinteren hvor godt den holder i timer med regn. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Clear said:

@Taurean det står bare GoreTex på lappen. Mens jakken er relativt myk å ta på , så er buksa stivere , og det knaser når jeg klemmer til...

_________

@Pop Dermizax NX var helt nytt for meg. Har trodd at det var GoreTex som gjelder .... .Er vel  denne du sikter til.

 

Der har du den ja.

Jeg kjøpte den istedet for en goretex etter noen omtaler på friflyt og terrengsykkel.no, og innser virkelig at beskrivelsene der var ganske så riktige.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Clear skrev (13 timer siden):

 Jeg er på utkikk etter en ragnjakke som er bedre enn min nåværende.

Jakken som jeg bruker nå er av merke Hagløfs Zodiak , og med en vannsøyle på 28 000. Den funker helt greit i lett regnvær i noen timer. Hvis det derimot regner kraftig , svikter den helt . og jeg blir gjennomvåt.

 

Jeg har også en vantett bukse - også den fra Hagløfs.  I motsetting til jakken så tåler den kraftig regnvær , den blir ikke våt i det hele tatt. Rett og slett en fryd å bruke den buksa.

Både jakken og buksa er av typen Gore Tex. Der slutter også likheten. Etter å ha vært ute i noen timer i rgnværet , må jeg tørke jakken i noen timer. Buksa kan jeg derimot legge bort med en gang. Merker også når jeg tar på de begge to ,at det til tross for GoreTex , ikke er samme matriale som er brukt.

 

 

Hvis Hagløfs Zodiak er denne jakka: https://www.xxl.no/haglofs-zodiac-ii-jacket-skalljakke-dame-gra/p/1161159_1_style?gclsrc=aw.ds&gclid=Cj0KCQjw2or8BRCNARIsAC_ppyaiC2Epe_C5SfHwtjQPDeKHr2xeZdQFe062mnzSrK958ENgGq6g_zAaAkMtEALw_wcB&gclsrc=aw.ds

Det står skalljakke, men på bilder ser jeg at alle jakkene i Zodiak serien ser ut til å være softshell med mykt materiale, her ligger problemet. Min erfaring er at vann trekker gjennom på softshell uansett hvor høy vannsøyle er. Gore-tex på softshell materiale gir dessverre ikke helt mening.

Skal du ha gore-tex jakke som er garantert vanntett skal du se etter skalljakke av polyamid materiale, disse er ofte laget av nylon. Slike jakker koster litt mer, og starter som regel på rundt 3500-4000 og oppover, avhengig av merke.

Selv har jeg alltid kjøpe gore-tex med nylon/polyamid materiale, og har aldri hatt problem når jeg har vært ute. Har vært ute i båt når det har høljet ned i bøtter og spann uten at det har trukket gjennom ;) 

 

Lenke til kommentar
Clear skrev (13 timer siden):

@Taurean det står bare GoreTex på lappen. Mens jakken er relativt myk å ta på , så er buksa stivere , og det knaser når jeg klemmer til...

_________

@Pop Dermizax NX var helt nytt for meg. Har trodd at det var GoreTex som gjelder .... .Er vel  denne du sikter til.

 

Dermizax NX er det samme som Gore-Tex, det er kun Bergans sitt eget varemerke og garanti.

For at et plagg skal kunne selges som Gore-tex må det gjennom en rekke tester og innfri noen kvalitetskrav for vannsøyle, vekt og hvor pustende plagget er. Når et produkt møter alle kriteriene og består Gore-tex sine egne kvalitetstester, så kan produktet selges med Gore-tex garanti.

Gore-tex er enkelt forklart en garanti på at et plagg skal være lett, pustende og ha en viss vannsøyle.

Dermizax NX er Bergan sin egen garanti på at plagget er pustende, vanntett. I stede for å sende produktet sitt inn til Gore-tex for godkjenning, utfører Bergans selv sikkerhetskontollen og testene, før de selger produktet med Dermizax NX garanti.

I teorien er Gore-tex og Dermizax NX det samme, begge er garantier for at man vil holde seg komfortabel og tørr. Den ene er ikke bedre enn den andre. Det er kun Bergans som kaller det for Dermizax NX istede for Gore-tex.

Lenke til kommentar

Er vel egentlig ikke en jakke, men jeg nevner den avlikevel: Helsport poncho Large dekker meg helt ned til knærne pluss reckon packen under, den har borrelås i skrittet slik at den ikke flagrer i vind. Med en god skalljakke under er det godt som gull på tur. Meget bra under fiske også, da man kan sette seg ned med stangen og pakke seg godt inn i ponchoen.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
On 10/12/2020 at 2:24 AM, Emile the rat said:

Dermizax NX er det samme som Gore-Tex, det er kun Bergans sitt eget varemerke og garanti.

 Jeg har vært innom sportsbutikk og forhørt meg. Ifølge dem så er det ikke det samme. 

Det er flere av dem i denne  artikkelen  :

Quote

While the waterproof and breathable technologies are all generally related in the way they function, several brands have proprietary technologies, among them Gore-Tex, NeoShell, eVent, Schoeller and Dermizax NX. Discerning one technology from another can be difficult, in part because the technology is kept under lock and key, but also because the technology requires an understanding of terms like “phase change” and how things work on a molecular level. So we asked the chemists, engineers and designers who worked hands-on with each. Note that there are plenty of other proprietary technologies like Marmot MemBrain and Helly Hansen’s Flow membrane

 

 

Demizax kommer i 3 forskjellige utgaver , der NX er det beste. Det samme med Goretex , der Pro er den beste.

 der003_img_02.jpg

 

I den samme artikkelen :

Quote

Dermizax NX has a higher breathability rating (40,000 grams) than Gore-Tex Pro-Shell 3 Layer and Marmot MemBrain (both 25,000 grams)

 

__________________

 

  Her er det testet Dermizax NX vs Goretex Pro. De nevner ikke nøyaktig hva slags jakke det gjelder.

Quote

Results

We believe both Dermizax NX and Gore-Tex Pro are waterproof. That is if you put the jacket on something else than a person, and let it rain for 40 minutes the inside of the jacket would be dry. The issues for being complete dry is breathability and condensation. When the body heats up and the outside temperature is low, moisture can condensate on the inside of the jacket.

 

The Gore-Tex Pro jacket generally had more moisture than the Dermizax NX jacket. The big piece of fabric on the back of the jacket, above the snow skirt, had condensed moisture. If we took a piece of paper and wiped, the paper got wet. There were also extra moisture on parts around the snow skirt and seams.

 

The Dermizax NX jacket was completely dry on that big back piece of fabric. But on all seams and around pocket there was the same amount of moisture as on the back of the Gore-Tex Pro. But we more understand that wherever there is double fabric, because of the taped seams, the jackets are unable to breathe.

 

So our conclusion when it comes to breathability and keeping jacket inside dry, the Dermizax NX is the winner. Our test is as you see based on a test of one jacket from each technology, and we have only tested with a practical test, and not in a laboratory.

 

Lenke til kommentar
On 10/27/2020 at 5:04 PM, Clear said:

 Da har jeg skaffet meg jakken ifra Bergans.  Etter 10 sek i regnværet skjønner jeg at dette er noe helt annet. Mens jakken ifra Hagløfs ser ut til å absorbere regndråpene ( ! ? ..) så bare preller de av jakken til Bergans.

Så langt er jeg superfornøyd.....😃

Høres bra ut.

Si gjerne ifra hvordan du opplever pusteegenskapene. Var i hovedsak det som skilte i min opplevelse. Men vi har sikkert noe ulik intensitet i turene våre. 

Lenke til kommentar
11 minutes ago, Swoosh said:

Hvilken regnjakke er det snakk om? Må ha en regnjakke selv, og er drittlei av dritt 😛
Har egentlig sett for meg at det blir Arcteryx, men kan jeg spare noen tusen sier jeg ikke nei...

Om du tenker på jakka jeg anbefalte og ts kjøpte, er det Bergans Romsdal 3L.

Har brukt min ca 5 måneder nå og var såpass fornøyd at jeg kjøpte meg tilhørende bukse sist helg. Kun rukket en tur i regnværet så langt, men det var helt suverent. Traff nok optimalt med bekledningen den dagen, for verken frøs eller svettet mye. Men den var lett, ledig, pustet veldig bra og hadde ingen antydning til vanngjennomtrengning noen steder. Betalte 1800 ca på bergans outlet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Da har jeg fått testet jakken over tid , og den er bare så tett som jeg hadde håpet :

 

2021-04-18_174415.thumb.png.d0e63ff69dd1657df0f25c2b741d5ccf.png

 

Gir den :

PngItem_570707.jpg.1b9d11399e7eba23b501c3ba5b45e9a9.jpg

 

Eneste jeg har å bemerke er at når tempen er under 10 grader , så blir den kald over skuldrene.  Bruker da mist ett plagg under.

 

Ser at XXL kjører 1000,- i rabatt for medlemmer 

 

Endret av Clear
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...