Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Twe boks 2II mottak over wifi


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har lett gjennom diverse poster/forumer uten og bli særlig klokere, så jeg tyr til en egen post

Saken er at min svigerfar blingset og sa han ikke trengte datapunkt bak TVen. De fikk rett etterpå innlagt fiber fra telenor og Twe over IPTV. Å trekke ethernet kabel blir en "stygg affære" selv om dette klart hadde vært det beste. Det viser seg også at det er litt dårlig wifi dekning rundt i huset ifra vaskerommet hvor SE skapet står

Går det an å enkelt sette opp eks. et mesh nettverk og gå med kabel til twe boksen? Kan jeg da sløyfe telenor routeren og gå rett ifra fibermodem til første mesh enhet?

Jeg prøvde å sette min 7-8 år gamle jensen router som AP og kabel til boksen, dette gikk, men slet med mye pikselfeil stabilitet osv. Til slutt innen kort tid sluttet alt å fungere (om dette var noe jeg gjorde er jeg usikker på da alt var provisorisk koblet og plassert). Så jeg vet at det i teorien fungerer, men er usikker på hva som kreves og om det blir en brukbar løsning, før jeg går til innkjøp av produkter

Endret av icer
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for svar, begge to!

Det er ikke coax uttak i vegg da de hadde en miniantenne og rikstv tidligere, men jeg ser tanken din.

Det stod mye interessant der, men jeg trenger det gjerne med teskje. Forstår jeg det riktig at dersom IGMP v3 er støttet så burde alt gå greit? Hvilke problemer vil isåfall kunne oppstå såfremt IGMP v3/IPTV er støttet?  I deres tilfelle er ikke nettverket opptatt med andre ting enn facebook/snapchat og 4k er ikke et must om det er et være/ikke være

Ville et mesh med TP link Deco M5 løst disse problemene dersom det er en anbefalt boks?

I mitt hode burde det ikke være så vanskelig å få til i 2020. modem->wifi router->wifi mottaker->Twe boks

Lenke til kommentar
9 hours ago, icer said:

Det stod mye interessant der, men jeg trenger det gjerne med teskje. Forstår jeg det riktig at dersom IGMP v3 er støttet så burde alt gå greit? Hvilke problemer vil isåfall kunne oppstå såfremt IGMP v3/IPTV er støttet?  I deres tilfelle er ikke nettverket opptatt med andre ting enn facebook/snapchat og 4k er ikke et must om det er et være/ikke være

Ville et mesh med TP link Deco M5 løst disse problemene dersom det er en anbefalt boks?

Med tanke på hvilke problemer som her kan oppstå med en slik konfigurasjon, så blir det pakketap. Her er det vel ikke noe fasitsvar, så greit å kjøpe et sted hvor det er enkelt å levere tilbake.

Hvis de allerede har Telenors nye wifi-ruter, er en opsjon også å bruke Telenors extender, som vel i teorien har dobbel båndbredde mot ruter enn det Deco M5 og en del andre lignende løsninger ville hatt (4x4-antennekonfigurasjon og MU-MIMO, i stedet for relativt enkel 2x2-løsning slik som M5 - alternativt kanskje gå for Deco M9+ eller X60, hvor man har 3x3 - X60 støtter i tillegg WiFi 6, så en del høyere teoretisk båndbredde, men også vel sikkert dobbel pris sammenlignet med M5 - om ikke mer enn dobbel...). 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Takk for svar og hjelp. Det skal tydeligvis ikke være enkelt...! Går nok mot at han må bite i det sure eplet og borre og herje i det nyrestaurerte  huset. Ellers får de gå for for den hypermoderne løsningen med frittstående antenne og riks-tv...

Dersom vi får frem en ethernet kabel og setter opp en ny wifi switch med aktivert IGMP, og deretter kabel til t-we. Da bør  det vel ikke bli noe problem med pakketap. I samme åndedrag skal det sies at den routeren de fikk fra telenor er for høy til å kunne plasseres inne i SE-delen av sikringsskapet så det er mulig denne blir erstattet med en smalere type. Den blir da også med IGMP støtte

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...