Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Uenighet rundt skade på leiebil


kasko

Anbefalte innlegg

Hei,

Etter å ha levert inn en leiebil hos Hertz fikk jeg melding om at det var funnet en ripe i felgen og at jeg følgelig måtte betale for utbedring av denne. Jeg gjorde en litt dårlig sjekk av bilen da jeg hentet den ut ettersom det pøsregnet og blåste kraftig, så min første tanke var at jeg bare måtte bite i det sure eple og betale for en skade jeg er veldig sikker på at jeg ikke forårsaket. Men etter å ha sett litt bedre på skadebildene ser jeg at bilen ikke står der jeg leverte den fra meg. Noen i Hertz har altså kjørt bilen og mulig skadet felgen før skaden ble dokumentert.  Må jeg bare godta å betale for en skade som kan være forårsaket av Hertz?

Tilbakemeldingen fra Hertz er at de har vasket bilen før skaden ble oppdaget og at dette er i tråd med leievilkårene. 

Jeg synes det er urimelig at kunder skal måtte betale for skader som oppstår på vei til og fra eller i vaskemaskinen selv. Jeg kunne forstått det hvis bilen var veldig skitten, men her burde skaden blitt oppdaget før de tok bilen i bruk Jeg har hele tiden gitt beskjed at jeg er uenig i kravet, men de har allikevel presset på med inkasso. De sier at jeg må ta saken til forliksrådet dersom jeg er uenig. Jeg har også gitt klar beskjed til inkassobyrået at jeg ikke er enig i kravet. 

Inkassokravet har forfallsdato idag. Bør jeg betale eller ikke?

 

Endret av kasko
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du har sagt til inkassobyrået at kravet er bestridt kan de ikke gjøre noe før det eksisterer en løsning.

https://www.forbrukertilsynet.no/fatt-inkassovarsel-uenig#:~:text=Det innebærer blant annet at,forliksrådet for en rettslig avgjørelse.

At du ikke har bilder eller video av bilen idet du henter den eller når du går fra den gjør at du ikke stiller spesielt sterkt, men på den andre siden må hertz sannsynliggjøre at det er du som har påført skaden på bilen.

En ripe i felgen som "må utbedres" høres litt ut som klassisk vannscooter scam🤣

Endret av Nwader
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Takk for svar. Jeg skjønner jo nå at jeg burde tatt bilder av bilen da jeg hentet og leverte den. Jeg synes bare det er urimelig at vi som kunder ikke kan kjøre en meter før vi har fullt ansvar for alle tidligere skader, mens Hertz kan ta bilen i fullt bruk og ha NULL ansvar for skader dem selv påfører bilen. 

Endret av kasko
Lenke til kommentar

Skaden er nok litt større enn det som kan kalles normal slitasje. 3-4cm med skadet aluminium langs kanten på felgen. Bildene viser fersk aluminium noe som kan tyde på at skaden er helt ny. 

Jeg vil ikke tro det er til Hertz sin fordel at de ikke følger god inkassoskikk og bruker det nærmest som en trussel. Det er vel også de som må ta saken til forliksrådet og ikke meg som de sier. 

Endret av kasko
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sjekk alltid egenandel på leieavtalen. Er den veldig høy bør man alltid ta mye bilder. Jeg bruker nesten 10 minutter når jeg henter samt 10 minutter før jeg leverer til å ta bilder rundt hele bilen (også tak). Vær også veldig nøye med hvor du parkerer.

Jeg tar også bilde av det orginale "skadekartet" mens de forbereder papirene til meg da gjennomtrykk på delen man får ofte er så dårlig at det er ubrukelig.

Finner jeg også en skade skade før jeg setter meg i bilen og som ikke er dokumentert fra før tar jeg bilde av den og går tilbake til utleier før jeg setter meg inn i bilen og viser dem dette. På forrige leiebil fant jeg en bitteliten rustflekk på førerdøren som ikke var dokumentert så jeg gikk tilbake og ba de notere det i sine papirer. De lo litt av dette men jeg er heller nøye enn å måtte betale 10.000 ekstra i leie.

En annen gang jeg leide på *avslører ikke firma* (en av de store - ikke rentawreck) så var vi på slutten av arbeidsdagen. Og mens vi var på vei ut kom en verkstedsansatt ut (på vei hjem), tok oss til side på siden av bygget og sa "Vær nøye med å ta bilder da egenandelen er så høy at det fort kan bli dyrt". Etter det har jeg alltid gjort det. Han sa det med en type smil og nikk som at han mente det foregikk en praksis han ikke var komofortabel med.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...