Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Sterilisering, 25 år gammel kvinne


Gjest 54f1e...7d2

Anbefalte innlegg

Gjest 54f1e...7d2

Jeg er 25 år og ønsker å sterilisere meg. Grunnen er ganske enkel: jeg har aldri vært glad i barn. Jeg har vært i et forhold hvor mannen hadde en liten unge, og jeg knyttet meg en del til denne ungen og ble glad i hen. Det var tungt når vi gjorde det slutt og jeg lenger ikke var en del av barnets hverdag. Men til tider skulle jeg ønske at han ikke hadde barn fra før. 

En annen grunn er at jeg er psykisk syk, har en personlighetsforstyrrelse og er redd for at mitt barn skal arve dette. Jeg har sliter også med et vanvittig selvhat og har veldig dårlig selvtillit og selvbilde. Er så klart livredd for å sette en jente til verden og risikere at hun arver mitt syn. Da kommer hun til å få et forferdelig tungt liv til tross for gode ressurser ellers. Jeg ser heller ikke for meg et helt liv med en mann, jeg har ikke tro på at forhold vil vare uansett hvor glad man er i hverandre. I tillegg har jeg ingen garanti for at mannen plutselig snur etter fødsel og ikke vil ha noe med ungen å gjøre, blir uenig med meg angående oppdragelse og lignende. Hører såååå utrolig mange skrekkhistorier der mennene stikker av, er utro mens dama er gravid og ikke minst skaper seg og blir vanskelig om foreldrene går ifra hverandre etter barnet er født og lignende. Jeg stoler ikke nok på en mann til å få barn med han. Og jeg ønsker egentlig ikke bli alenemamma, selv om jeg noen ganger faktisk drømmer litt om assistert befruktning og å føde et barn alene og oppdra det.... Men jeg vet ikke hvor dette kommer fra. Jeg er også redd for å ikke få et barn som er frisk. Mulig det ikke er greit å si, men jeg sier det, jeg.... 

Har gått på prevensjon siden jeg var 16 år. Vil egentlig bare sterilisere meg. Jeg er jo redd for å angre, men jeg forstår ikke helt hvorfor jeg skulle gjøre det. Det er fullstendig uansvarlig av meg å få barn. Så ja, min psykiske helse har noe å si, jeg tviler ikke på at jeg hadde vært en omsorgsfull mor og jeg kunne gitt barnet mitt det hun/han trenger sånn sett. Jeg stoler heller ikke på menn og å bli alenemamma er som sagt egentlig uaktuelt, det må være helt vanvittig travelt. Og tenk om jeg for eksempel får tvillinger.... Jeg vil ikke bli avhengig av moren min heller. 

Noen kvinner her inne som har sterilisert seg i ung alder? Råd og tips? Jeg vet ikke en gang om jeg får lov til å sterilisere meg? 

Anonymous poster hash: 54f1e...7d2

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er verken kvinne, ung eller har sterilisert meg. Men jeg vil bare si at jeg støtter din beslutning basert på dine refleksjoner.

Det er din fastlege du skal henvende til om sterilisering. Man må være 25 år eller eldre, du er altså innenfor. Les mer om prosessen her: https://nhi.no/familie/seksualitet-og-prevensjon/sterilisering-kvinne/

Endret av Skandinav
Lenke til kommentar

Vil råde deg til å tenke deg veldig godt om før du tar valget.

Du har bare vært voksen (hva enn det vil si) i 5-7 år, og har fremdeles 15 år foran deg der det er mulig å bli gravid. Det er svært mye som kan skje (og antakelig vil skje) i den perioden av livet ditt. Og kanskje vil du oppleve at du havner på et bedre sted, og får en stabilitet og trygghet i livet ditt som fører til at det å få barn er noe som blir et naturlig ønske for deg.

Ville du klart å ta abort om du ble gravid i dag? Om du tror du ville hatt store problemer med dette, selv om du er på et sted i livet der du virkelig ikke burde få barn, så er selvfølgelig dette noe som taler for å sterilisere seg. Men om du derimot tror du kunne klart å ta abort om uhellet skulle være ute, så ser jeg ikke poenget med å sterilisere seg / gjøre et irreversibelt inngrep.

Lenke til kommentar

Bare å sterilisere seg, skulle man angre så kan det reverseres. Det er for mange på denne kloden og ditt evnt bidrag settes pris på. Vil også si at det ikke er noen fremtid for barn født i dag slik verden går.  

Lenke til kommentar

Volvat skriver om sterilisering av kvinner: Sterilisering kan i utgangspunktet ikke reverseres og anbefales ikke brukt som prevensjon om det er mulig at et barneønske kan komme senere i livet.

Og ifølge denne kilden (link) koster det 50.000 kroner, og at det har en suksessrate på mellom 40-80% (avhengig av alder, og inngrepet som ble gjort for å sterilisere). Så er ikke slik at det "bare" kan reverseres.

Lenke til kommentar
Gjest 62652...cc2

Hvorfor ikke bare gå på prevensjonsmiddel?

Hvis du er 100% sikker så er det jo bare å gjøre det, men vi mennesker forandrer jo oss med årene. Jeg er ikke samme personen jeg var for 10 år siden og det kan jeg garantere deg at du også ikke er. Personlig ser jeg ikke poenget med å gå så drastisk til verks. 

Men det går jo alltids an å adopterte barn senere hvis du ønsker det. 

Anonymous poster hash: 62652...cc2

Lenke til kommentar
Gjest 54f1e...7d2
Gjest 62652...cc2 skrev (På 11.10.2020 den 0.09):

Hvorfor ikke bare gå på prevensjonsmiddel?

Hvis du er 100% sikker så er det jo bare å gjøre det, men vi mennesker forandrer jo oss med årene. Jeg er ikke samme personen jeg var for 10 år siden og det kan jeg garantere deg at du også ikke er. Personlig ser jeg ikke poenget med å gå så drastisk til verks. 

Men det går jo alltids an å adopterte barn senere hvis du ønsker det. 

Anonymous poster hash: 62652...cc2

Kom tilbake når du som kvinne har prøvd alle prevensjonsmidlene på markedet og opplevd mange av de verst tenkelige bivirkningene. Jeg lurer på hva du hadde syntes om at det begynte å renne brun gugge ut av penisen din flere ganger daglig i rundt et halvt år, før det stabiliserte seg i et par uker, deretter begynner du å blø i flere uker. Du opplever så klart jernmangel på grunn av det her og må bæsje kull fordi du må ta mye jerntilskudd. Dette er bare en (to-tre?) av maaange bivirkninger på ulike p-piler og p-stav, samt p-plaster og p-sprøyte. 

nacario skrev (3 timer siden):

Bruk hormon spiral fremfor sterilisering som er et voldsomt steg å ta for en ung 25 åring, selv om du er reflektert så vokser man stadig.

Jeg har hatt hormonspiral og for det første var det en nærmest traumatisk opplevelse ettersom det er HINSIDES vondt å sette inn. Livmoren min prøvde å støte den ut og jeg var "i fødsel" i flere timer, med rier som kom og gikk. På toppen av kransekaka fikk jeg store smerter i ettertid, spesielt under mensen, og jeg gikk med smerter og syke humørsvingninger i et halvt år før gynekologen min rådet meg til å ta den ut. 

Beklager på det sterkeste men er du mann og ikke har prøvd prevensjon så vet du dessverre ikke hva du snakker om. Bivirkningene er mange, og mye går på det psykiske, det går også på kropp og mellomblødninger er den verste bivirkningen. Prevensjon har også mange uheldige bivirkninger på sikt, dette er info som er lett tilgjengelig for enhver. Bare søk det opp. Jeg har prøvd alle prevensjonsmidler på markedet, bortsett fra kobberspiral (jeg nekter, av ganske innlysende grunner). Nå går jeg på p-piller og hater det. 😛 

Man vokser stadig ja, men jeg vurderer sterkt å fryse ned egg og bare sterilisere meg. Så da er ikke løpet helt kjørt om jeg skulle angre. 

Anonymous poster hash: 54f1e...7d2

Lenke til kommentar
Gjest 54f1e...7d2 skrev (6 minutter siden):

Kom tilbake når du som kvinne har prøvd alle prevensjonsmidlene på markedet og opplevd mange av de verst tenkelige bivirkningene. Jeg lurer på hva du hadde syntes om at det begynte å renne brun gugge ut av penisen din flere ganger daglig i rundt et halvt år, før det stabiliserte seg i et par uker, deretter begynner du å blø i flere uker. Du opplever så klart jernmangel på grunn av det her og må bæsje kull fordi du må ta mye jerntilskudd. Dette er bare en (to-tre?) av maaange bivirkninger på ulike p-piler og p-stav, samt p-plaster og p-sprøyte. 

Jeg har hatt hormonspiral og for det første var det en nærmest traumatisk opplevelse ettersom det er HINSIDES vondt å sette inn. Livmoren min prøvde å støte den ut og jeg var "i fødsel" i flere timer, med rier som kom og gikk. På toppen av kransekaka fikk jeg store smerter i ettertid, spesielt under mensen, og jeg gikk med smerter og syke humørsvingninger i et halvt år før gynekologen min rådet meg til å ta den ut. 

Beklager på det sterkeste men er du mann og ikke har prøvd prevensjon så vet du dessverre ikke hva du snakker om. Bivirkningene er mange, og mye går på det psykiske, det går også på kropp og mellomblødninger er den verste bivirkningen. Prevensjon har også mange uheldige bivirkninger på sikt, dette er info som er lett tilgjengelig for enhver. Bare søk det opp. Jeg har prøvd alle prevensjonsmidler på markedet, bortsett fra kobberspiral (jeg nekter, av ganske innlysende grunner). Nå går jeg på p-piller og hater det. 😛 

Man vokser stadig ja, men jeg vurderer sterkt å fryse ned egg og bare sterilisere meg. Så da er ikke løpet helt kjørt om jeg skulle angre. 

Anonymous poster hash: 54f1e...7d2

Du virker å ha kontroll så skal holde munn :) Så lenge du eier den endelige avgjørelse

Lenke til kommentar

Bare slutt å ha sex, enkelt og ferdig. Fokuser på et stabilt liv, øk selvtilliten, så kanskje du ombestemmer deg om 2-5 år når tiden får gått litt. Det krever modighet, modenhet, og stor evne til selvrefleksjon å ta valg som du gjør (å velge å ikke sette barn til verden før du er klar). Men ikke kast muligheten på bålet så tidlig.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest 54f1e...7d2
nacario skrev (19 minutter siden):

Du virker å ha kontroll så skal holde munn :) Så lenge du eier den endelige avgjørelse

Var ikke meningen å være frekk altså. Jeg er bare veldig lei bivirkninger og prevensjon generelt, hehe. :) 

Taurean skrev (2 minutter siden):

Bare slutt å ha sex, enkelt og ferdig. Fokuser på et stabilt liv, øk selvtilliten, så kanskje du ombestemmer deg om 2-5 år når tiden får gått litt. Det krever modighet, modenhet, og stor evne til selvrefleksjon å ta valg som du gjør (å velge å ikke sette barn til verden før du er klar). Men ikke kast muligheten på bålet så tidlig.

Nå er det ikke bare på grunn av sex jeg går på prevensjon heller men siden jeg har svært sterke menssmerter og ingen underliggende sykdommer, så er det kun p-pillene som holder smertene borte (jeg kan jo hoppe over/velge å ikke ha mensen). Det siste du skriver er det nok noe i. 

Anonymous poster hash: 54f1e...7d2

Lenke til kommentar

Er dette forumet for å snakke ned til TS som om dei er ein liten drittunge? Skulle tru det med kommentarene eg ser her...

For TS sin del er nok dette frå Helsedirektoratet den mest umiddelbart relevante lenken. Her har me informasjon som også veldig tydelig motsier tullball her i tråden, deriblant:

Quote

Pasientbetalingen for sterilisering er i dag kr 6079 for kvinner og kr 1268 for menn. 

Sjølv den prisen har fleire unntak kor ein kan unngå rekninga.

I tillegg kan du lese meir om sterilisering her på NHI sine sider.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...