Gå til innhold

Kvote på stomiutstyr!?


:utakt

Anbefalte innlegg

Sitat

1. januar i år innførte Helfo antallsgrense på ulike typar medisinsk utstyr til folk med stomi.

Argumentet er at stomipasientane «brukar for mykje».

https://www.nrk.no/osloogviken/kvote-pa-stomiutstyr-1.15193305

Dette er så smålig at jeg har ikke ord. Så DETTE skal vi kutte i? Så vanlige folk som har vært uheldige med tarmen må ut med titusener av kroner for å leve et normalt liv? 

Underskriftskampanje her. Lik og del. Dette går faen ikke an. 

https://www.underskrift.no/vis/8066

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dubious skrev (5 minutter siden):

Det er desverre vanlig at alle straffes når noen få bruker for mye

Hva er for mye? Artikkelen nevner en femåring som ikke kan hoppe på trampoline, for da ryker det kanskje en pose ekstra. Er det for mye? 

Hvem er vi til å bestemme det egentlig? Det er ingen som bruker dette utstyret for gøy! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dere som sier at noen har misbrukt stomiutstyr, kan dere forklare hvordan man misbruker sånt type utstyr? Jeg har aldri hørt om det.

Jeg er heldigvis en av de som har god virkning av biologisk medisin (Hyrimoz, adalimumab virkestoff) for min IBD, og mest sansynlig en dag må jeg ha stomi jeg også da sjansen for at kroppen danner antistoffer er stor. Helt latterlig løsning på å spare penger, hva med å bli kvitt papirflyttere først...

Har aldri hørt om at en underskriftskampanje faktisk har endret noe, men jeg har nå signert.

Endret av VegardBS
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Synspunkt fra en annen side: Er det rimelig at skattepengene våre går til å dekke absolutt alle kostnader for de som er syke eller trenger bistand i en eller annen form? Jeg tenker at det er rimelig med en begrensning av ytelsene, eventuelt at den enkelte selv dekker deler av kostnadene selv, gjerne behovsprøvd ift inntekt.

Lenke til kommentar
Sitat

Helseminister Bent Høie sier han har full forståelse for familiens fortvilelse. Nå lover han at de skal se på reglene på nytt.

– Det er veldig fortvilende og man skal ikke måtte behøve å forklare noe sånt for et barn. Så derfor kommer helseforvaltningen nå til å gå igjennom dette, for det var ikke tilsiktet at dette taket skulle få disse konsekvensene. sier Høie.

https://www.tv2.no/nyheter/11702131/

Det gikk fort. 👍

Lenke til kommentar
zanta skrev (17 minutter siden):

Synspunkt fra en annen side: Er det rimelig at skattepengene våre går til å dekke absolutt alle kostnader for de som er syke eller trenger bistand i en eller annen form? Jeg tenker at det er rimelig med en begrensning av ytelsene, eventuelt at den enkelte selv dekker deler av kostnadene selv, gjerne behovsprøvd ift inntekt.

Hvis skattepengene ikke skal dekke alt, burde man få skattelette for enkelte sykdommer?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...