Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Er det derfor noen mister håret?


Empress

Anbefalte innlegg

Jeg tenkte, siden smartere folk som regel beholder håret hele livet i mer eller mindre grad, betyr det at dummere folk mister håret fordi når de eldes, prioriterer mindre utseendet på bekostning av levealder, jeg mener, å beholde håret gjør kanskje at man lever kortere siden det krever litt ressurser fra kroppens side, så smartere folk er mer opptatt av utseendet på bekostning av levealder?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det var da en grei rekke med merkelige påstander.

For det første, peker vel det meste av statistikk på at "smarte" folk lever lengre enn "dumme"; Utdanning og sosio-økonomisk status korrelerer positivt med forventet levealder, antagelig fordi "smarte" folk er mer opptatt av og har mer kunnskap om egen helse, kosthold og trening, og har mer ressurser til å bruke på egen helse (feks bedre tilgang til private helsetjenester).

For det andre er det vel også en heller tvilsom påstand at "smarte" folk er mindre tilbøyelige til å miste håret.

Endret av Hugo_Hardnuts
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Empress skrev (1 time siden):

Jeg tenkte, siden smartere folk som regel beholder håret hele livet i mer eller mindre grad, betyr det at dummere folk mister håret fordi når de eldes, prioriterer mindre utseendet på bekostning av levealder, jeg mener, å beholde håret gjør kanskje at man lever kortere siden det krever litt ressurser fra kroppens side, så smartere folk er mer opptatt av utseendet på bekostning av levealder?

Kilden på dette?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Empress skrev (2 timer siden):

Jeg tenkte, siden smartere folk som regel beholder håret hele livet i mer eller mindre grad, betyr det at dummere folk mister håret fordi når de eldes, prioriterer mindre utseendet på bekostning av levealder, jeg mener, å beholde håret gjør kanskje at man lever kortere siden det krever litt ressurser fra kroppens side, så smartere folk er mer opptatt av utseendet på bekostning av levealder?

Hva har hårtap med å prioritere utseendet å gjøre? Hårtap er ikke noe man bevisst bestemmer seg for.

Lenke til kommentar
Empress skrev (2 timer siden):

Jeg tenkte, siden smartere folk som regel beholder håret hele livet i mer eller mindre grad, betyr det at dummere folk mister håret fordi når de eldes, prioriterer mindre utseendet på bekostning av levealder, jeg mener, å beholde håret gjør kanskje at man lever kortere siden det krever litt ressurser fra kroppens side, så smartere folk er mer opptatt av utseendet på bekostning av levealder?

Hvordan er dette logisk? Intelligens har ingenting med hår å gjøre. Det er akkurat som å si at man går lengre, vokser håret saktere, fordi man bruker mer energi på å løpe.

Lenke til kommentar
Blåbanan skrev (24 minutter siden):

Hvordan er dette logisk? Intelligens har ingenting med hår å gjøre. Det er akkurat som å si at man går lengre, vokser håret saktere, fordi man bruker mer energi på å løpe.

Det er kanskje motsatt av hva TS mener om man tenker logisk. Hvis menn som mister håret er mindre attraktivt, så må de ha andre kvaliteter (intelligens?) som gjør at kvinner vil ha barn med dem. For det er veldig, veldig mange som mister håret. Det har også noe med testosteron å gjøre, som også er fordel både for intelligens og virilitet hos menn.

Lenke til kommentar
  • Uderzo låste denne emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...