Gå til innhold

Fordeling mellom samboere


Gjest ccea9...4ba

Anbefalte innlegg

Gjest ccea9...4ba

Hei

 

Har en "vanskelig" situasjon der jeg og samboer stiller veldig ulikt finansielt.

Jeg har en lønn på ca 900k

Egenkapital på ca 2,3 mil, der store deler er plasser i fellesbolig

Jeg eier 60% av bolig (bolig verdi ca 5 mil)

Vurdere å kjøpe meg inn i samboeren leillighet, 50% (må ta opp ekstra lån for dette) verdi leillighet ca 2 mil

 

Hun har lønn på ca 450k

Hun eier 40% av felles bolig

Hun eier leillighet 100%, men nesten ingen egenkapital i denne. (blir idag leid ut, og går ca i 0 iløpet av året)

 

Vi kommer nok til å få barn ilag i fremtiden 2-3 år til. Ingenting som tyder på vi skal gå fra hverandre med det første, men føler også at det er viktig å ha tenkt gjennom dette om det skulle bli et brudd i fremtiden.

Føler at regnestykke blir veldig komplisert, da jeg ikke ønsker å sitte "gjeldsfri" og ha bedre lønn, mens hun kansje "sliter" enkelte mnd. Da vi faktisk er sammen, der jeg jobber veldig mye i perioder.

Vurdere derfor om det er en "god" ide eller hvertfall mer rettferdig ide om at jeg skriver ned min formue i kontrakten og hun sin.

Fra dato xx.xx.xxxx så begynner begge å sette inn lønnen sin til en felleskonto, der vi igjen får en prosentandel hver som skal dekke våres egne lån og evt andre utgifter som er til seg selv. (eks frisør, playstation, sparing osv.

Eks vi setter inn totalt 60000kr der begge får 25% av denne summen (18000kr), hun sitter jo igjen med mindre penger en meg siden hun har mer lån en meg, men så har vi veldig forskjellige utgangspunkt i økonomien vi hadde når vi møttes.

Resten av pengene går til bolig, mat osv. 

Vi har felles regningskonto og matkonto idag.

 

Noen syns punkter evt andre løsninger?

Anonymous poster hash: ccea9...4ba

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest ccea9...4ba skrev (6 timer siden):

Hei

 

Har en "vanskelig" situasjon der jeg og samboer stiller veldig ulikt finansielt.

Jeg har en lønn på ca 900k

Egenkapital på ca 2,3 mil, der store deler er plasser i fellesbolig

Jeg eier 60% av bolig (bolig verdi ca 5 mil)

Vurdere å kjøpe meg inn i samboeren leillighet, 50% (må ta opp ekstra lån for dette) verdi leillighet ca 2 mil

 

Hun har lønn på ca 450k

Hun eier 40% av felles bolig

Hun eier leillighet 100%, men nesten ingen egenkapital i denne. (blir idag leid ut, og går ca i 0 iløpet av året)

 

Vi kommer nok til å få barn ilag i fremtiden 2-3 år til. Ingenting som tyder på vi skal gå fra hverandre med det første, men føler også at det er viktig å ha tenkt gjennom dette om det skulle bli et brudd i fremtiden.

Føler at regnestykke blir veldig komplisert, da jeg ikke ønsker å sitte "gjeldsfri" og ha bedre lønn, mens hun kansje "sliter" enkelte mnd. Da vi faktisk er sammen, der jeg jobber veldig mye i perioder.

Vurdere derfor om det er en "god" ide eller hvertfall mer rettferdig ide om at jeg skriver ned min formue i kontrakten og hun sin.

Fra dato xx.xx.xxxx så begynner begge å sette inn lønnen sin til en felleskonto, der vi igjen får en prosentandel hver som skal dekke våres egne lån og evt andre utgifter som er til seg selv. (eks frisør, playstation, sparing osv.

Eks vi setter inn totalt 60000kr der begge får 25% av denne summen (18000kr), hun sitter jo igjen med mindre penger en meg siden hun har mer lån en meg, men så har vi veldig forskjellige utgangspunkt i økonomien vi hadde når vi møttes.

Resten av pengene går til bolig, mat osv. 

Vi har felles regningskonto og matkonto idag.

 

Noen syns punkter evt andre løsninger?

Anonymous poster hash: ccea9...4ba

Jeg synes kanskje du overkompliserer dette veldig. Kan dere ikke bare signere en avtale hvor dere dokumenterer store verdier. Og oppdatert den ved store forandringer.

Når det gjelder hverdagen... felles matkonto slik som idag, og så har dere jo hver deres brukskonto. Det er klart du vil ha mer å rutte med hver måned, men slik blir det når deres økonomi er såpass skjev. Noe dere evt kan gjøre for å rette opp det er at dere overfører en prosentvis sum til felleskonto (for eksempel 15% av lønna til felleskonto), men det vil jo du evt "tape"penger. Det kan også føles ut, for henne, at hun får ukelønn av deg da, siden du finansierer henne.

Personlig hadde jeg nok signert en avtale hvor store verdier fra før forholdet ble oppført, så hadde jeg bare skrotet felles brukskontoer. Da ville jeg heller bare hatt felles hverdagsøkonomi, og at sparing fra da også er felles.  Dette vil jo du, slik situasjonen er nå, tape penger. Så dette er egentlig noe du/dere må tenke på og snakke om.

Lenke til kommentar

Vi har det jo slik at vi ble sammen før noen hadde noen store summer/verdier å snakke om. Og vi studerte så skjev inntekt var ikke relevant. Vi har gått for hundre prosent felles, og har kommet styrket ut av det. Det har også gjort det lettere psykisk å takle problemer som arbeidsledighet, og eventuell fremtidig sykdom eller annet som kan påvirke økonomien. Tror alle par egentlig bare må finne ut av hva som er rett for dem.

Lenke til kommentar

Hørtes veldig komplisert ut. 

Jeg og kona var samboer før vi ble gift, også fikk barn.

Vi har hver våres kontoer/økonomier.... men ellers så kommer penger inn, og penger går ut. 

Jeg tjener mest og har en veldig stor interesse for elektronikk, så da holder jeg familen med TVer, xbox, laptop, iphoner og div. 
 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...