Gå til innhold

infiniband altibox\homenet?


Anbefalte innlegg

LMH1 skrev (5 minutter siden):

Hvorfor ikke? For er jo bare NKOM som kan gripe inn, si det må reguleres ellers blir kundene taperen.

Fikk høre mange telia kunder som ikke får 1250 mbit hastighet heller, er bare få store borettslag.

Du får be NKOM regulere koaksen da.

Jeg bor i et bittelite borettslag og får 1250 så dette er direkte fell.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
NULL skrev (2 minutter siden):

Telia har vel sagt hele tiden at ikke alle kan få det, og at det skal skje gradvise oppgraderinger.

Slik gjelder jo på fiber også. Var vel først for cirka 2 år siden jeg kunne få noe nyere hastighet enn 80 Mbps, ettersom Viken Fiber måtte oppgradere sentralene i området. Da skulle de også ha betalt for bytte av hjemmesentral for at høyere hastighet skulle være støttet også.

Men syns det er tåplig hadde det vært forbudt å binde folk med altibox utstyr ville mye penger vært spart, særlig i en slik periode som nå når de fleste får redusert inntekter.

Lenke til kommentar
6 minutes ago, LMH1 said:

Men syns det er tåplig hadde det vært forbudt å binde folk med altibox utstyr ville mye penger vært spart, særlig i en slik periode som nå når de fleste får redusert inntekter.

Hæ?

Er en del med reduserte inntekter i disse dager, men er vel strengt tatt ikke de fleste...

Ellers egentlig inntrykk av at en del selskaper har vært fleksible i disse tider - eksempelvis om du har en binding gjennom å ha inngått en 12 mnd-kontrakt for å få rimelig installasjon, kan det godt være at de tilbyr at de "lukker" tjenesten din noen måneder hvis du ikke har råd til den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
NULL skrev (10 minutter siden):

Hæ?

Er en del med reduserte inntekter i disse dager, men er vel strengt tatt ikke de fleste...

Ellers egentlig inntrykk av at en del selskaper har vært fleksible i disse tider - eksempelvis om du har en binding gjennom å ha inngått en 12 mnd-kontrakt for å få rimelig installasjon, kan det godt være at de tilbyr at de "lukker" tjenesten din noen måneder hvis du ikke har råd til den.

Ja er sikkert noen som kan utsette betalingen også, men det er vel ikke det handler om.

Ser ikke hvorfor de skal lage så mye styr for noe så idiotisk som valg av hjemmesentral.

Er jo verre for telenor da det kan slå ut over et helt GPON nett. Så den biten hander om å være vanskelig, forstår at levrandøren ikke vil betale for skadet utstyr, men de burde vertfall prøvd å hjelpe så langt det er mulig. De lever av fornøyde kunder. Så er bedre folk får erfaringer uten å ha prøvd dem. Synd ikke samme erfaringen med telenor. Som bruker digital chat som er ubrukelig. Så tydligvis digitalisering ikke er bedre for kundene.

Men vet ikke om jeg skal gidde å diskutere dette i uendig prøvd å høre med nkom men muligens jeg ikke får noe svar på en stund.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
21 minutes ago, LMH1 said:

Men syns det er tåplig hadde det vært forbudt å binde folk med altibox utstyr ville mye penger vært spart, særlig i en slik periode som nå når de fleste får redusert inntekter.

Her har du telenor sine tanker om 3dje parts-utstyr med tanke på IPTV. Overraskende fremoverlent. Men denne strofen forklarer rimelig klart hvorfor de ikke kan tilby support.

Quote

For oss er det ikke mulig å tilby kundeservice på bruk av tredjepartsutstyr, altså utstyr som ikke er levert av Telenor. Bakgrunnen for dette er at mengden utstyr i markedet og måten dette kan konfigureres på er enormt, og det vil være svært vanskelig å sitte med kompetansen for alle produktene som er tilgjengelig på markedet.


https://www.telenor.no/binaries/privat/kundeservice/tvhjelp/utstyr/tredjeparts-utstyr/IPTV tredjepart veiledning juni 2020.pdf

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Men nevner ikke wireless 60 GHz 802.11ad ga problemer (netgear AD7200) på dekoderen gir forstyrrrelse uten de forklares hvorfor? Tipper kodensator eller noe annet forstyrrer?

Sitat

hjemmenettverk@telenor.com

Kan denne avdelingen si planer for coax\fiber? er vel mulig telenor bruker P2P fiber som telia og altibox. Men lite sansynlig

så er vel kun den nyeste dekoderen iptv mistenker jeg. Funger fint på netgear router uten oppsett.

Syns telenor har kun epost til [email protected]  men de vil ikke svare på planene fremover.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Du prøver å være proaktiv til det helt latterlige. Teknologien er i konstant utvikling, og i endel tilfeller(som valg av ISP) må man bare være reaktiv på de mulighetene man har, og de problemstillingene som oppstår.

Slik du holder på nå, vil du aldri kunne oppnå en bedre opplevelse enn den du allerede har.

Når det kommer til at du blir påtvunget altibox sitt utstyr. Så tror jeg ærlig talt i ditt tilfelle at det er like greit.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
kpolberg skrev (19 minutter siden):

Du prøver å være proaktiv til det helt latterlige. Teknologien er i konstant utvikling, og i endel tilfeller(som valg av ISP) må man bare være reaktiv på de mulighetene man har, og de problemstillingene som oppstår.

Slik du holder på nå, vil du aldri kunne oppnå en bedre opplevelse enn den du allerede har.

Når det kommer til at du blir påtvunget altibox sitt utstyr. Så tror jeg ærlig talt i ditt tilfelle at det er like greit.

Det er ikke riktig, er snakk om i 2021 at 5g vil være tilgjengelig for 50% av norges befolkning, det er mere dekning en fiber noen gang vil være tilgjengelig. Så jeg forstår ikke hvorfor telia har så god tro på 5g? Det invisteres mere penger i 5g en fiber per innbygger? alikevel er 5g dyrere, koster flere hundre milliarder. Så hvordan kan 5g være mere lønnsomt en fiber?

Telenor har god råd, de hadde 60% av kundene i lengere tid.

Men virker ut som altibox gjør større innsats og telia å gi oppdatert utstyr?

Så hva mener dere er årsaken til telenor faller?

Nå har jo telenor 5g dekning men ikke mange mobiler og steder som har 5g.

https://www.telenor.no/dekning/5g/#utbyggingsplaner

basert på denne virker ut som telenor satser der de har 5g fra før av. Telia har litt mere variert.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Men har noen peiling på fiber transceiver om det kan være tilfelle billig utstyr på ebay og fiberstore muligens klare kun 5 km rekkevidde?

Eller hva tror dere her? for SFP+ og QSFP+ er ganske billig på ebay. For har ikke testet lengere rekkevidde, bruker ofte kort rekkevide i stedenfor om det kan degradere utstyret over tid?

Eller har ikke levrandørene og foss as noe de skulle si å sammenligne dems bedriftløsninger for internetlevrandører mot kinesisk utstyr?

 

Lenke til kommentar
LMH1 skrev (5 timer siden):

Men har noen peiling på fiber transceiver om det kan være tilfelle billig utstyr på ebay og fiberstore muligens klare kun 5 km rekkevidde?

Eller hva tror dere her? for SFP+ og QSFP+ er ganske billig på ebay. For har ikke testet lengere rekkevidde, bruker ofte kort rekkevide i stedenfor om det kan degradere utstyret over tid?

Eller har ikke levrandørene og foss as noe de skulle si å sammenligne dems bedriftløsninger for internetlevrandører mot kinesisk utstyr?

 

Hva er bruksområdet? Du ønsker jo ikke å bruke penger på noen leverandør som leverer internettaksess over fiber, og de ville uansett ikke vært så happy om du skiftet modulen i din ende til en 80 Km-modul som blender eller svir av mottakeren i leverandørens ende. 

Sist gang jeg spurte om hvorfor du ønsker å bruke moduler med "lengre rekkevidde" svarte du ikke på det.  Hvilken hensikt mener du det har, og hva ønsker du å oppnå?

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Lurer for å få mere erfaringer. Om noen har det, har ike bestemt hvor jeg skal satse, prøver å sjekke litt riskoer og hva planene er fremover. Telenor er den vanskeligste å samarbeide med. Men ting kan jo endre seg, plutselig ombestemmer telenor seg eller at markedet endres, så det kan skje under 1 år tid. Da er det synd å være i bindingstid, for hvis vi avsluttet coax blir det nok for alltid. Ikke morsomt å betale etableringavgift igjen.

Sitat

Sist gang jeg spurte om hvorfor du ønsker å bruke moduler med "lengre rekkevidde" svarte du ikke på det.  Hvilken hensikt mener du det har, og hva ønsker du å oppnå?

Det er jo å få mere erfaringer. vikenfiber eller altibox vil ikke være til hjelp så er kun forum som kan si mere.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (5 minutter siden):

Lurer for å få mere erfaringer. Om noen har det, har ike bestemt hvor jeg skal satse, prøver å sjekke litt riskoer og hva planene er fremover. Telenor er den vanskeligste å samarbeide med. Men ting kan jo endre seg, plutselig ombestemmer telenor seg eller at markedet endres, så det kan skje under 1 år tid. Da er det synd å være i bindingstid, for hvis vi avsluttet coax blir det nok for alltid. Ikke morsomt å betale etableringavgift igjen.

Det er jo å få mere erfaringer. vikenfiber eller altibox vil ikke være til hjelp så er kun forum som kan si mere.

Dette er ingen forklaring på hvorfor du mener det er en god idé å bruke moduler med lengre rekkevidde, og hva dette har med Telenor og Altibox å gjøre? 

Man kan avstemme valg av moduler til et fiberstrekk basert på beregninger og/eller utmålinger av den totale dempning av signalet.
Dette utgjøres av en sum av (kabellengde + skjøter + kontakter + overgangsledd)

På et fiberpar kan man f.eks. plugge inn en "loop" i enden og se på den den totale dempningen gjennom sløyfa. Da kan man kanskje klare seg med diagnostikkfunksjonen som finnes i mange fibermodiler.

For en singelfiber er det litt verre, da må man lese av verdien i den andre enden eller evt bruke et verktøy som sender signalet tilbake på en annen bølgelengde enn det ble mottatt på, eller igjen lene seg på diagnostikkfunksjonen i modulen

Tipper det er folk her kan fortelle mer om hva slags testutstyr og metoder som brukes hvis man skal måle og og levere en testrapport på et strekk.

Men du er jo uansett helt på viddene ift opprinnelig tema i tråden her og koblingen mot Infiniband, så ønsker du svar på slikt er det kanskje best å ha en tråd per tema, ikke blande alt i en tråd som handler om alt mulig rart.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Er det riktig med infiniband at det er lite cpu bruk til spill nedlasting og tyngere nedlastinger? med 10 gigabit vil ryzen 7 1700 selv overklokket bli for svak men med infiniband vil man klare 10 gigabit nedlasting uten særlig cpu last?

Finnes det ikke raskere speedtest servere?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
NULL skrev (På 4.11.2020 den 18.27):

Telia har vel sagt hele tiden at ikke alle kan få det, og at det skal skje gradvise oppgraderinger.

Slik gjelder jo på fiber også. Var vel først for cirka 2 år siden jeg kunne få noe nyere hastighet enn 80 Mbps, ettersom Viken Fiber måtte oppgradere sentralene i området. Da skulle de også ha betalt for bytte av hjemmesentral for at høyere hastighet skulle være støttet også.

Du får sjekke denne ikke så mye dyrere med 10 gigabit vs 1 gigabit de største invisteringene er faktisk kjernenettet og 5g. Fiberinstallasjon er liten på 1 års tid.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
trrunde skrev (På 3.11.2020 den 18.46):

Alle stedene jeg har bodd de siste 11 åra var allerede fiberen fra Lyse fiber på plass. Ble ikke noe etableringspris da.

Foreldrene mine har nettop fått tilbud fra Altifiber, de skulle ha 4000 i etablering, masse dugnad og minst 20 stk for at altifiber gidder å bli med på prosjektet.

Men har du selv testet 1 gigabit (ved nedlasting på maks ytelse) hvis du ser på 4k kanal og ringer med iptelefoni? hvordan nedlastinghastighet degraderes? er jo 940 mbit på deling. Så er usikker på hva man får ut av en slik linje, da jeg mistenker kan ligge nedi 800\700 mbit i slik tilfelle. Ikke det er rask, men er jo litt dyrt å betale 1699,- pr md når 500 mbit ikke har de begrensingene.

Sitat

Telia har vel sagt hele tiden at ikke alle kan få det, og at det skal skje gradvise oppgraderinger.

Slik gjelder jo på fiber også. Var vel først for cirka 2 år siden jeg kunne få noe nyere hastighet enn 80 Mbps, ettersom Viken Fiber måtte oppgradere sentralene i området. Da skulle de også ha betalt for bytte av hjemmesentral for at høyere hastighet skulle være støttet også.

Men det er nok lengesiden altibox kan vel levere 1 gigabit for de fleste kundene nå. Selv mener jeg er lite poeng med 80 mbit å ha fiber man får bedre responstid men på sikt vil nok tregere hastigheter forsvinne nå som 4g\5g klarer det fint. Er det ikke noe poeng med det. Prisen blir jo høyere med bindingstid.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
8 hours ago, LMH1 said:

Men har du selv testet 1 gigabit (ved nedlasting på maks ytelse) hvis du ser på 4k kanal og ringer med iptelefoni? hvordan nedlastinghastighet degraderes? er jo 940 mbit på deling. Så er usikker på hva man får ut av en slik linje, da jeg mistenker kan ligge nedi 800\700 mbit i slik tilfelle. Ikke det er rask, men er jo litt dyrt å betale 1699,- pr md når 500 mbit ikke har de begrensingene.

 

nei, har ikke testet det. Er lite 4k kanaler, eneste jeg husker er en sportskanal, og siden jeg bryr meg fint lite om sport så har jeg ikke den kanalen.

iptelefoni har en bestemt båndbredde reservert, så har tv også høyere prioritet enn internett, så det sier seg selv at dersom en bruker voip/tv samtidig som kjører speedtest på en gigabit linje så vil du ikke kunne få den hastigheten på internett når du er koblet på gigabit porter i noden og har gigabit på wan interfacet på hjemmesentral.

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
9 hours ago, LMH1 said:

Men har du selv testet 1 gigabit (ved nedlasting på maks ytelse) hvis du ser på 4k kanal og ringer med iptelefoni? hvordan nedlastinghastighet degraderes? er jo 940 mbit på deling. Så er usikker på hva man får ut av en slik linje, da jeg mistenker kan ligge nedi 800\700 mbit i slik tilfelle. Ikke det er rask, men er jo litt dyrt å betale 1699,- pr md når 500 mbit ikke har de begrensingene.

Nei, det er 1Gbps "på deling". 940 Mbps kan være et typisk payload ved brukt av gitt "vanlig" stack av protokoller, men det er nødvendig med data i tillegg til selve payload-en. Hvor mye ekstra data det er snakk om, kan variere med effektiviteten for protokollen(e). Om noen lager en tjeneste med en helt sinnsyk ueffektiv protokoll, eksempelvis der de samme dataene sendes 5 ganger og sammenlignes for å være sikre at overføringen er uten feil, vil båndbredden fortsatt være 1Gbps selv om effektiv payload i praksis blir under 200 Mbps. 

Ethernet-headers, TCP-headers og evt. også høyere protokollers headers/kontrollkommunikasjon vil spise litt. Men er fortsatt en del av trafikken som er nødvendig. Forbindelsen er fortsatt 1 Gbps. 

4K-kanal via multicast: Har ikke sjekket hva Altibox her har på f.eks. Vsport+, men tipper et sted mellom 25-40 Mbps. VoIP-trafikk er ubetydelig.

At 500Mbps-abo gir 500 Mbps er fordi internettleverandørene gjerne setter hastigheten til å være over 500 Mbps. Eksempelvis 530 Mbps. Slå slipper de å måtte forklare folk som ikke vet hvordan datakommunikasjon funker hvorfor de ikke får 500 Mbps i praksis på eksempelvis speedtest.net e.l.

Endret av NULL
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Sitat

Hvor mye ekstra data det er snakk om, kan variere med effektiviteten for protokollen(e). Om noen lager en tjeneste med en helt sinnsyk ueffektiv protokoll, eksempelvis der de samme dataene sendes 5 ganger og sammenlignes for å være sikre at overføringen er uten feil, vil båndbredden fortsatt være 1Gbps selv om effektiv payload i praksis blir under 200 Mbps. 

Hvor effektiv er inifiband vs ethernet andre protokoller?

Hva er greien de fleste levrandørene går kun for 500 mbit, er kun homenet\telia og altibox som har 1 gigabit.

For er jo problem mye av fiberoperatørerene driver er lite sikkerhet mot framtiden endringer får kun pakkeløsning men hvis det blir dårlig blir det dårlig avtale og bryte bindingstiden, for selv om man får 500 mbit er man ikke garantert den hastigheten over tid, er vel noen 100 gigabit linjer, mot utlandet men alikevell kan jo den kapasiteten blir brukt opp. Så er vel alltid risiko for fiber levransen blir utsatt.  Men tror vel muligens fiber er kommet å bli, selv om er usikkert med 4g\5g å på sikt også. Fordelen med datapakke er lettere å si opp avtalen. Men virker som fleste levrandørene satser på bindingstid ved større mengde.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...