Gå til innhold

Tyskerne har kastet seg på bølgen: Elbilsalget skyter i været


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Trestein skrev (På 10.10.2020 den 23.01):

Man bruker ikke mye strøm for å lage bensin. Tror dette har vert belyst mange ganger. Det som er energikrevende er å koke råoljen slik st den fordampes. Imidlertid brukes det ikke strøm til denne kokingen. Man bruker olje

Flere og flere plattformer drives med landstrøm nå. Mongstad og Slagentangen er ikke ubetydelige strømforbrukere. Det går MYE strøm for å lage bensin, men så må en jo også huske at en kunne laget strøm med det som nå brukes til å varme opp olja. Alternativforbruk må også med.

Lenke til kommentar
8 hours ago, Jens Kr. Kirkebø said:

Nåja. Det kommer an på hvor mange passasjerer man har. Regner man fullsatt bil og tog vil et tog fra Halden til Oslo bruke omring 27Wh/passasjerkilometer. En 5-seter elbil som slipper ut like lite må derfor ned i  135Wh/km. Selv ikke Model 3 klarer dette på motorvei med 100 & 110-sone. 

For øvrig er nok utnyttelsesgraden på setene i toget i snitt en god del høyere enn på setene i personbilene. 

Merk at toget det er regnet på er type 73 som er ca. 20 år gamle. Jeg vil anta de nyere Flirt-settene bruker mindre strøm, bl.a pga. kraftigere motorbremsing (regen). 

De fleste tog er ikke fulle. Det finnes lett tilgjengelige tall for snittutslipp pr passasjer km på tog i Norge. Som var de jeg refererte til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 10/11/2020 at 8:50 AM, bzzlink said:

En passasjer på tog i Norge slipper ut mye mer CO2 pr km enn en passasjer i en elbil (Tesla da, ikke Polestar eller E-tron thirtsty)

Hva er kilden din på det, og hvis marginen er så liten som forskjellen mellom forskjellige elbiler, hvorfor er dette overhode verdt å nevne? 

 

20 minutes ago, bzzlink said:

De fleste tog er ikke fulle. Det finnes lett tilgjengelige tall for snittutslipp pr passasjer km på tog i Norge. Som var de jeg refererte til.

Du må ta med at en togpassasjer utløser ikke behov for en bil som koster energi å produsere, og begrenser også behovet for å bygge vei. (Biler beslaglegger MYE mer areal med sin veibruk enn hva tog gjør). Mer arealbruk til transport betyr i neste omgang at befolkningen blir mer spredt og at transportbehovet går opp totalt sett, som igjen øker energibruken til transport. 

Det er riktig at tog gir lite mening der passasjergrunnlaget er tynt, men det er jo stort sett ikke der man investerer i tog heller.

On 10/10/2020 at 3:53 PM, Trestein said:

lithium gruver er vel ikke akkurat bra for miljø heller. Enorme mengder jord og stein som må flyttes. Krever nok endel fossilt brennstoff dette også.

Hovedutfordringen med lithiumgruvedrift er hovedsaklig knyttet til vannforbruk. Nikkel og kobolt er større problemer, men disse er først og fremst knyttet til skalerbarhet. Sammenlignet med direkte forbrenning av fossilt drivstoff er batterier som energibærer helt klart en netto gevinst for klima. Problemet er at vi kan bare lage ganske lite batterier, og vi utnytter de ikke spesiellt bra i dagens elbiler. 

Endret av sverreb
Lenke til kommentar
Øystein Rødstøl skrev (På 10.10.2020 den 8.09):

Pisk og gulrot. Subsidier og trussel om å forby forbrenningsmotorer. For hvem vil vel kjøpe en bil man ikke vet når blir verdiløs. Etterhvert får man ikke velge. Dette er synd dersom det i fremtiden viser seg at elbiler er mer miljøfientlige. Tenker ikke bare på livstids CO2 avtrykket som blir veldig høyt når mange land ikke har tilgang til fornybar energi, men spesielt på miljøgiftene i batteriene. Med store mengder i omløp er det uungåelig at disse ikke vil forurense luft og vann, og til slutt havne i næringskjeden. I likhet med PCB, DDT, og glyfosat handler det her om stoffer som er spesielt skadelig for kroppen og som akkumulerer seg opp i næringskjeden. Stoffene jeg tenker på er tungmetaller som nikkel, bly, kadmium, og etter min mening verst av dem alle, litium. Det er noen politikerne som vet dette, men likevel pusher denne utviklingen, som jeg vil holde ansvarlig for unødvendig fremtidig relaterte helseproblemer i befolkning og natur.

FUD FUD FUD. Elbiler kommer bedre ut selv på dårlig kraftmiks. NEXT!

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Trestein skrev (På 10.10.2020 den 23.01):

Man bruker ikke mye strøm for å lage bensin. Tror dette har vert belyst mange ganger. Det som er energikrevende er å koke råoljen slik st den fordampes. Imidlertid brukes det ikke strøm til denne kokingen. Man bruker olje

Totalt forbruk av energi ved raffineriet utenfor Tønsberg er i størrelsesorden nesten 2000 GWh (gigawatt timer), noe som tilsvarer rundt 60% av strømforbruket i hele Vestfold.

Kilde: https://www.exxonmobil.no/-/media/Norway/Files/Newsroom/Publications/Norwegian/Essoraffineriet-utnyttelse-av-energi.pdf

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...