Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Musebørste under kledning. Noen som har erfaring?


Anbefalte innlegg

Har den siste tiden hørt aktivitet inne i veggen som tyder på at mus/rotter har kommet seg inn i vegg. Høres som rasling i veggen på kveld/natt. Har foreløpig (heldigvis) ikke sett spor etter at de har vært innenfor veggene i huset. Bor i et eldre hus og tenker det kan være en god idé å montere musebørste under kledningen og ved åpninger rundt huset. Har sett på denne typen: https://www.skadedyrshop.no/museborste-4m-sikrer-huset-mot-mus-enklere-blir-det-ikke-2019

Ser veldig enkelt og greit ut. Er det noen som har erfaringer? Utfordringen er å vite når jeg kan montere det. Hvordan kan jeg vite at det ikke er mus/rotter i veggen når jeg monterer det og at de dermed stenges inne, risikerer og dø i veggen og danne forferdelig lukt? Bør jeg vente til våren/sommeren med å sette det opp? Er vel i den kalde årstiden at mus og rotter søker seg inn for å få varme. Er toget gått for denne sesongen? Noen andre råd til hvordan bli kvitt rotter eller mus i vegg? Så får jeg heller intensivere forebyggingsarbeidet til den varme årstiden.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse

Når på året monterte du det? Jeg har kjøpt inn metervis med musebørste nå, men har ikke satt det opp fordi jeg er redd for å sperre mus eller rotter inne i veggene. Leste nylig en sak på en skadedyrekspert som uttalte at musene ofte er inne i veggene også på dagtid selv om man ikke hører dem på denne årstiden og at det derfor er for sent å tette igjen på denne årstiden. Tenkte derfor å ta sjansen på å vente til våren/sommeren, selv om begge deler jo er en sjanse å ta siden det sies å være et stort museår i år og nye mus (og rotter) kan slippe inn gjennom hele vinteren og gjøre skader om jeg ikke tetter igjen nå. Vanskelig dette, men har altså foreløpig ventet. Hører fortsatt aktivitet i veggene, noe som er ubehagelig. 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hos meg har det kommet litt lengre, er jeg redd. I dag oppdaget spor etter mus under kjøkkenvasken. Jeg kjøpte meg fire feller på Felleskjøpet, som jeg håper skal gi resultater i løpet av natten. 

Jeg kommer nok i løpet av mandagen til å ta kontakt med et skadedyrfirma som kan ta en sjekk av huset, og hjelpe meg til å få tatt knekken på faenskapet. 

Lenke til kommentar

Har musebørste, men den brukes til noe helt annet 🥺

Som det nevnes ovenfor, man bør være forsiktig med å tette igjen på denne tiden av året, da man kan risikere å stenge inne mus, som blir liggende i veggen å lukte når de dør.

Har ikke musebånd på det nåværende huset, men monterte det på det forrige huset, der var  det aldri mus inne i huset, så det funker nok.

I år er det tydeligvis museår, har tatt 20-30 stykker i fellene allerede, men passer på å ta de etter hvert, så de ikke får tid til å formere seg for mye.

Det kan veldig fort bli store musereir som er vanskelig å bli kvitt dersom man ikke gjør noe med problemet, disse kan lukte noe forferdelig, har revet opp noen vegger med musereir i tidligere, samt at mus kan gjøre mye skade, blant annet på elektrisk, så sett ut feller om høsten, alltid, uansett om man hører noe eller ikke.

Endret av 0laf
Lenke til kommentar

Jeg fanget en mus i dag, og håper at det blir den eneste. Jeg sjekket alle hjørnekassene på huset, og stappet inn stålull i hull og sprekker.  
 

Jeg fikk tak i 8 ruller ( rullene er på 4 meter) med musebørster, som gikk med til å dekke til hull under kledningen. Jeg fikk også anbefalt av ett skadedyrfirma,  at en kan også bruke hønsenetting til å dekke hullene. 
 

Det kan også være lurt å sjekke at gitter bakom ventiler er hele, siden at Musa kan komme inn der også. 
 

Ha en god musejakt folkens..

 

Endret av Baron12
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...