Gå til innhold

Salg av leilighet


Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte i desember 2019 en leilighet i Oslo. 

Nå ønsker jeg og selge den igjen, men så har jeg hørt noe om at man ikke bør selge før man har bodd der i et år. Jeg tviler sterkt på at det blir noe særlig gevinst og det går i såfall opp  i megler kostnader ( hvis det regnes inn) 

Noen her som vet hva jeg risikerer ved å selge før et år?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ved å selge før du har vært folkeregisteret i leiligheten i ett år må du betale skatt på eventuell gevinst, men får også skattefradrag på eventuelt tap. Om du har vært folkeregisteret i leiligheten mer enn ett år er gevinsten skattefri, men du får heller ikke noe fradrag for eventuelt tap. 

Dersom du ser for seg å selge med tap vil det være mest lønnsomt å selge før det har gått ett år. 

Endret av ITtraktor
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du må skatte av en evt. fortjeneste av salget.
Meglerutgifter og andre utgifter ifm med salget regnes så vidt jeg vet ikke med.

https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/bolig-og-eiendeler/bolig-eiendom-tomt/salg/salg-av-egen-bolig/slik-beregner-du-gevinst-og-tap/

Boligprisene har jo økt med rundt 5%, så det er bare å regne ut hva salget koster.
Sitter du igjen med ett overskudd på f.eks 100 000, så vil tidlig salg koste deg 22 000 i skatt..
Har du "flaks" og det går bra med salget og du sitter med f.eks 300 000 i overskudd koster de 2 månedene deg 66 000.
Det er absolutt en risiko for store tap her. Vil absolutt anbefalle deg å vente til det har gått ett år. Det er jo ikke akkurat lenge til

Endret av aklla
Lenke til kommentar
ITtraktor skrev (3 timer siden):

Ved å selge før du har vært folkeregisteret i leiligheten i ett år må du betale skatt på eventuell gevinst, men får også skattefradrag på eventuelt tap. Om du har vært folkeregisteret i leiligheten mer enn ett år er gevinsten skattefri, men du får heller ikke noe fradrag for eventuelt tap. 

Dersom du ser for seg å selge med tap bildet være mest lønnsomt å selge før det har gått et år. 

Bor ikke lengre der, tviler på at det blir noen gevinst av betydning. Men lurer også på om det blir noe problem å cashe inn pengene når jeg kjøper en ny bolig. Dette er en såkalt sækunderbolig, og jeg ønsker å bytte den inn i en ny sækunderbolig der jeg bor nå. Jeg er folkeregistrert der, men det er kun fordi det viste seg og ikke være lov og leie ut en borettslags leilighet før det var gått et år.  Nå har leieboeren flyttet og jeg synes det er vanskelig og leie ut når jeg bor 50 mill unna. Den forrige leieboeren kjente jeg så det var litt annerledes. Så det er altså flere momenter i dette. 

Jeg antar at megler kostnader regnes inn i en evnt gevinst, det er derfor jeg ikke tror det blir noe gevinst.Og som kjent er det ikke akkurat billig med megler. Jeg kan heller ikke selge privat fordi jeg bor for langt unna. 

Endret av alperose
Lenke til kommentar
aklla skrev (1 time siden):

Er jo bare å kjøre på da.
Er forresten lurt å begynne å følge regler, kan fort få problemer om du driver på slikt du gjør..

Jeg har fulgt regler, problemet var at når jeg kjøpte denne borettslagsleiligheten visste ikke jeg at det ikke var lov og leie ut før jeg hadde bodd der selv et år. Leiligheten var leiet ut til mitt eget barn ( ikke hvem som helst) 

Så når jeg søkte om fremleie til han fikk jeg avslag  Så hva skulle jeg gjøre, selge igjen med en gang, ser så klart i ettertid at jeg burde sjekket dette, men siden jeg aldri har drevet med fremleie før var dette ukjent terreng for meg. Når jeg oppdaget dette, var det ikke stort annet og gjøre enn å melde flytting til den selv, for regelverket innebærer ikke barn som bor med foreldrene sine.

Så det var altså på ingen måte meningen å ikke følge regler. 

Lenke til kommentar
aklla skrev (2 timer siden):

Skatter du av utleien da?

Så klart ikke, dette er en deal mellom mitt barn og meg, mitt barn betaler husleie og andre utgifter, men leiligheten står i mitt navn. Den er da heller ikke kjøpt for vinningens del. Husleien er ganske lav. Men jeg betaler såklart mer i formueskatt for å ha denne boligen som sækunderbolig. Boligen har i tillegg til at mitt barn har bodd der vært brukt av resten av familien når vi var i Oslo. Nå har barnet mitt mistet jobben i Oslo og har ingen ting og gjøre der lenger. Så det vil flytte tilbake til hjemtraktene. 

Men jeg ønsker å bruke pengene jeg investerte i å kjøpe en ny leilighet her, som han kan bo i, men det må sikkert bli en selveierleilighet siden borettslag har slike rigide regler. 

 

Lenke til kommentar
alperose skrev (2 minutter siden):

Så klart ikke, dette er en deal mellom mitt barn og meg, mitt barn betaler husleie og andre utgifter, men leiligheten står i mitt navn. Den er da heller ikke kjøpt for vinningens del. Husleien er ganske lav. Men jeg betaler såklart mer i formueskatt for å ha denne boligen som sækunderbolig. Boligen har i tillegg til at mitt barn har bodd der vært brukt av resten av familien når vi var i Oslo. Nå har barnet mitt mistet jobben i Oslo og har ingen ting og gjøre der lenger. Så det vil flytte tilbake til hjemtraktene. 

Men jeg ønsker å bruke pengene jeg investerte i å kjøpe en ny leilighet her, som han kan bo i, men det må sikkert bli en selveierleilighet siden borettslag har slike rigide regler. 

Var det jeg tenkte, kommer til å få deg i problemer etterhvert..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...