Gå til innhold

Får ikke god lyd av Nad t747


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har hatt en Technics sa-ex310 i 20 år og har alltid vært fornøyd med lyden. For noen uker siden tenkte jeg at jeg ville oppgradere litt og kjøpte en Nad t747 brukt. Dessverre får jeg ikke den gode lyden jeg vil ha fra NADen. Har prøvd de fleste innstillinger, men er ikke fornøyd. Dette er en surroundreceiver med mulighet for å koble til flere høyttalere. Hvor bør jeg koble til høyttalerne hvis jeg bare skal bruke ett par høyttalere? 

Er det noen som har et tips eller to til hva jeg kan gjøre? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fulgte målemikrofon med?   Ville kjørt romkorreksjon som aller første steg.  Hvis den f.eks. er korrigert for selgers rom og dette er annerledes enn ditt rom, så kan det være årsaken.

Se også på høyttaler type i menyen.  Vanligvis kan man velge om man har subwoofer eller ikke - ikke velg at du har sub hvis du har 1 par stereo front høyttalere.  Sett stereo-høyttalere til type LARGE så de får bassfrekvensene (ellers sendes disse bare til sub-utgangen) 

Endret av Rune_says
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

En NAD forsterker har aldri evnet enn å levere annet enn tørr lyd. Prøv med en Equaliser og kjør opp de frekvensene som du synes mangler. Det er trods alt dine øre som skal bli fornøyd.

ilpostino skrev (2 timer siden):

Smaken er heldigvis som baken. 

Så sant, så sant. Calibration mic blir nevt og er ok det men, ønsker man å forbedre lydbildet så synes jeg det det blir best å justere med eq til Dynacord BS412 enten jeg bruker kontrabassen eller elbassen samt løs eq på fotbrettet og bruke lite effekter på pa. Dette samme føler jeg gjelder på Sherwood anlegget i stua, også der for at ørene skal bli fornøyd. Føler NAD ofte trenger litt boost for at lydbilde skal bra i mine ører, da hjelper det veldig med eq.

Lenke til kommentar

De fleste surroundforsterkere har vel innebygget eq, selv om det kan være litt labyrint gjennom menyer for å finne den. Og stort sett gjør man lyden verre ved å fikse på eq etter at automatikken har gjort jobben sin. Man finner kanskje en imponatoreffekt som virker kul der og da, men gir lyttetretthet over en litt tid. Altfor mange kjipe lyttinger med 18-åringer på hifi-klubben og tilsvarende steder som tror at jeg blir gira når man øker alt mellom 10 og 80hz med 25db og dundrer ivei. Herregud.

Vil tro at det skal være fullt mulig å tune Nads surround også til å låte greit med to kanaler, selv om det kanskje ikke er min tekopp. Uten ekstern eq. Som sagt lenger opp er det antakelig forrige brukers innstillinger som har spilt. Hadde vært spennende å høre om ts hadde fått til noe brukbart.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...