Gå til innhold

3080 kort med 50% utnyttelse


RampenFTW

Anbefalte innlegg

Hei!

Fikk mitt 3080 kort i går, men får ikke de store resultatene. Merker ikke mye forskjell på ytelsen fra 2080. Hva kan forklaringen være?

I krevende spill hvor jeg bruker min 240hz 1080p skjerm får jeg rundt 60-70 FPS med max grafikk. Her bruker GPU rundt 40%, CPU rundt 50%. Om jeg spiller på min 4K skjerm i full oppløsning bruker GPU 90%, og CPU rundt 50%. Fortsatt rundt 50 FPS. Samme resultater som mitt 2080 kort.

Jeg har et eldre hovedkort, minne og CPU (snart 5 år gammelt). Intel i7 5820k 6 kjerner 3.30 GHz, ikke overclocket, på et Asus X99-PRO hovedkort. Har 4 x 4 gb GB 2400hz minne, bruker ca halvparten i spill. Hva kan være bottlenecken? Eller har noen andre råd for at jeg skal få utnyttet mitt nye flotte skjermkort?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Rajak skrev (50 minutter siden):

Lav utnyttelse av GPU viser til en stor CPU bottleneck og selv om det står 50% cpu usage.. så kan det jo være at 50% av dine cpu kjerner ligger på 100% ettersom spillet ikke kan utnytte mer enn det.

Er det kommet noe generielt råd for poeng å kjøpe GTX 3000 serien?

Man må minst ha Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 16GB 2x8GB DDR4 3600Mhz (PC4-28800) CL18, XMP 2.0 eventuelt i5-10400 eller AMD Ryzen™ 5 5600X eller bedre for å heletatt merke 3000 serien som raskere?

Selv syns jeg er idiotisk at det ikke nevest, nvidia sier bare den er 50% raskere en forrige genrasjon.

Så er det ingen ting som sier reel ytelse, så forstår ikke hvorfor folk er så lettlurte.

Kan også være greit å nevne spill? er vel ikke overaskene doom og Crysis remastered ikke vil gjøre veldig ytelse forbedringer med eldre cpu.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
N o r e n g skrev (3 minutter siden):

Som Rajak sier er det prosessoren din som ikke klarer å gi nok data her, skjermkortet ditt går på tomgang.

Men har du satt deg inn hvor håpløs nvidia er å informere hvor stor glede man har av 3000 serien? håper noen på forumet kan gi pekepin for det er vel ikke enkelt å anta noe men er vel ikke overrasket at på strålesporing og generielt ytelse vil 1080TI være mye bedre kjøp godt mulig den er raskere også på linux selv om jeg ikke har testet. Men vi trenger vertfall flere gode tester som sier litt hvor bomkjøp slike toppkort er. Samme med xbox serie X og ps5 blir vel flere år til man merker forskjellen.

Lenke til kommentar
36 minutes ago, LMH1 said:

Men har du satt deg inn hvor håpløs nvidia er å informere hvor stor glede man har av 3000 serien? håper noen på forumet kan gi pekepin for det er vel ikke enkelt å anta noe men er vel ikke overrasket at på strålesporing og generielt ytelse vil 1080TI være mye bedre kjøp godt mulig den er raskere også på linux selv om jeg ikke har testet. Men vi trenger vertfall flere gode tester som sier litt hvor bomkjøp slike toppkort er. Samme med xbox serie X og ps5 blir vel flere år til man merker forskjellen.

Kan du utdype litt? Er veldig spent på hvordan du har kommet frem til denne konklusjonen 🤔

  • Liker 2
Lenke til kommentar
askerramp skrev (3 timer siden):

Hei!

Fikk mitt 3080 kort i går, men får ikke de store resultatene. Merker ikke mye forskjell på ytelsen fra 2080. Hva kan forklaringen være?

I krevende spill hvor jeg bruker min 240hz 1080p skjerm får jeg rundt 60-70 FPS med max grafikk. Her bruker GPU rundt 40%, CPU rundt 50%. Om jeg spiller på min 4K skjerm i full oppløsning bruker GPU 90%, og CPU rundt 50%. Fortsatt rundt 50 FPS. Samme resultater som mitt 2080 kort.

Jeg har et eldre hovedkort, minne og CPU (snart 5 år gammelt). Intel i7 5820k 6 kjerner 3.30 GHz, ikke overclocket, på et Asus X99-PRO hovedkort. Har 4 x 4 gb GB 2400hz minne, bruker ca halvparten i spill. Hva kan være bottlenecken? Eller har noen andre råd for at jeg skal få utnyttet mitt nye flotte skjermkort?

Du kan jo teste med 3dMark og søke litt her for å se:
https://www.3dmark.com/search

På en forholdsvis lav oppløsning som 1080p er det nok fare for at du kan oppleve CPU som en flaskehals.
Men litt rart at det skjer på så få FPS. Tester som jeg har sett tyder på at dette først skjer på mye høyere FPS-tall.

Det har vel vært flere tester på en i7 4770 som tyder på at denne henger greit med, i hvert fall på litt høyere oppløsning og at den ikke er en SÅ voldsom flaskehals. 
Eks:
https://www.tomshardware.com/features/nvidia-geforce-rtx-3080-ampere-cpu-scaling-benchmarks

Men her ser man at gapet blir mye mindre på 4K. Så at du utnytter mer på 4K enn 1080p vil være naturlig, bare rart du får såpass lave FPS-tall.
Kanskje har minnehastigneten også noe å si? 
Hva tror folket? Økt minnehastighet kan jo være en forholdsvis billig oppgradering hvis det primært er der flaskehalsen ligger.

Edit:
Evt strømforsyningen?

Endret av KalleKanin
Lenke til kommentar
askerramp skrev (3 timer siden):

Hei!

Fikk mitt 3080 kort i går, men får ikke de store resultatene. Merker ikke mye forskjell på ytelsen fra 2080. Hva kan forklaringen være?

I krevende spill hvor jeg bruker min 240hz 1080p skjerm får jeg rundt 60-70 FPS med max grafikk. Her bruker GPU rundt 40%, CPU rundt 50%. Om jeg spiller på min 4K skjerm i full oppløsning bruker GPU 90%, og CPU rundt 50%. Fortsatt rundt 50 FPS. Samme resultater som mitt 2080 kort.

Jeg har et eldre hovedkort, minne og CPU (snart 5 år gammelt). Intel i7 5820k 6 kjerner 3.30 GHz, ikke overclocket, på et Asus X99-PRO hovedkort. Har 4 x 4 gb GB 2400hz minne, bruker ca halvparten i spill. Hva kan være bottlenecken? Eller har noen andre råd for at jeg skal få utnyttet mitt nye flotte skjermkort?

Jeg mistenker at det er din CPU og RAM som ikke henger helt med. Du kan jo laste ned HW Monitor også sjekke om noen av kjernene ligger å stanger på 100%.

Lenke til kommentar
Mumriken skrev (12 minutter siden):

LMH1 hadde noen spennende tanker rundt teamat. Ønsker at han kommer på banen med bedre forklaringer

 

Tja, synes ikke han hadde SÅ mye å bringe til torgs, annet enn at man trenger bedre tall på hvor mye en CPU vil være flaskehals i ulike tilfeller.
Men flott hvis det kommer noe mer konkret. Jo bedre CPU man har jo flere FPS vil man nok kunne få, men hvor knekkpunktet er, tror jeg er mye før siste generasjon gitt det som finnes av tester.

Endret av KalleKanin
Lenke til kommentar
askerramp skrev (4 timer siden):

Hei!

Fikk mitt 3080 kort i går, men får ikke de store resultatene. Merker ikke mye forskjell på ytelsen fra 2080. Hva kan forklaringen være?

I krevende spill hvor jeg bruker min 240hz 1080p skjerm får jeg rundt 60-70 FPS med max grafikk. Her bruker GPU rundt 40%, CPU rundt 50%. Om jeg spiller på min 4K skjerm i full oppløsning bruker GPU 90%, og CPU rundt 50%. Fortsatt rundt 50 FPS. Samme resultater som mitt 2080 kort.

Jeg har et eldre hovedkort, minne og CPU (snart 5 år gammelt). Intel i7 5820k 6 kjerner 3.30 GHz, ikke overclocket, på et Asus X99-PRO hovedkort. Har 4 x 4 gb GB 2400hz minne, bruker ca halvparten i spill. Hva kan være bottlenecken? Eller har noen andre råd for at jeg skal få utnyttet mitt nye flotte skjermkort?

 

Hei.

Din CPU er problemet. Ikke se på CPU usage, det er entrådet ytelse som teller i de fleste spill.

Du har en CPU med lav IPC og svært lav klokkefrekvens etter dagens standard (instructions per cycle). Selv om du hadde overklokket den til 4.3-4.4GHz ville den vært dårlig til gaming med høy bildefrekvens.

Det som skjer i veldig enkle trekk er at spillmotoren sender instrukser til CPU og må vente til instruksene er kalkulert før et bilde kan vises på skjermen. Mange spill bruker kun 1 eller 2 kjerner (serielle workloads) og derfor blir den en flaskehals. Og det også derfor det står 50% usage. Men de kjernene som jobber er pegget på 100%, hvilket betyr at CPU er flaskehalsen, og så til de grader også.

Selv en 1080 Ti vil være for kraftig for 5820K i mange spill. Så her ville jeg oppgradert til nytt HK og CPU snarest, og da vil du se en enorm økning i bildefrekvens. Hvis økonomien ikke strekker til enda, ville jeg hvertfall overklokket CPUen du har til det ytterste (men selv da vil den være en skikkelig flaskehals). Du kan nok klare 4.2-4.3GHz med den om du har litt grei kjøling.

Har du aktivert XMP på minnet? Hvis ikke du vet hva dette er har du ikke aktivert det. Og da kjører minnet på 1600MHz, ikke 2400MHz, så her taper du masse ytelse også :) Hastigheten som er oppgitt på RAM er den hastigheten du får ved å aktivere XMP. Dette gjør du i BIOS :)

En Ryzen 3600 XT med 3600MHz RAM som du klokker til 3800MHz (billigere enn å kjøpe 3800MHz) med infinity fabric på 1900MHz vil utgjøre en ekstrem forskjell på ytelsen du får. Ikke bare i spill, men i alt :)

Om du kjører 3600 XT med 3600 MHz RAM og alt annet på standard innstillinger vil du fortsatt oppleve en sinnsyk forskjell :) Ovennevnte tips er bare i tilfelle du vil klemme ut alt potensial av pengene du bruker :)

Endret av IceBlitz
  • Liker 1
Lenke til kommentar
IceBlitz skrev (1 time siden):

.....

Du har en CPU med lav IPC og svært lav klokkefrekvens etter dagens standard (instructions per cycle). Selv om du hadde overklokket den til 4.3-4.4GHz ville den vært dårlig til gaming med høy bildefrekvens.

....

Men utfordringen her er vel at det også virker som det skjer på lav bildefrekvens?
(Hadde vært greit å vite hvilke(t) spill det er snakk om)

Godt tips å sjekke XMP!
https://www.asus.com/no/Motherboards/X99PRO/

Lenke til kommentar
KalleKanin skrev (26 minutter siden):

Men utfordringen her er vel at det også virker som det skjer på lav bildefrekvens?
(Hadde vært greit å vite hvilke(t) spill det er snakk om)

Godt tips å sjekke XMP!
https://www.asus.com/no/Motherboards/X99PRO/

Hva er det som skjer ved lav bildefrekvens? :)

Han nevner jo bare at problemet ER lav bildefrekvens.

Og årsaken er CPU. Det er en gammel og i tillegg den aller billigste "Haswell E" CPUen Intel har laget, så forståelig nok får han lav bildefrekvens. Det kommer såklart an på spillet; Arma 3 er feks helt avhengig av entrådet ytelse, mens feks CS GO er mye snillere mot CPU enn spill flest :)

Lenke til kommentar

Takk for mange gode råd! 😃
Spiller DayZ på max grafikk i 1080p med rundt 70-80 FPS.

Har nå overclocket CPUen til 4.0GHz. Har vannkjøler, men blir ofte bare styr å presse den videre. Merket ikke stor forskjell før/etter.

Minnet står i XMP.

5820k var jo en topp-CPU for 5 år siden, men ikke i dag nei. Ser at "prosessor 11" står å peaker opp mot 100%, de fleste andre ligger rundt 50%. 

For å konkludere trenger jeg:
Nytt minne, 3600mhz
Nytt hovedkort, har sett på ASUS X-570-E.
Ny CPU, går nok for en av de nye Ryzen 9, kanskje 5900x holder. Stort hopp i pris til 5950X. For meg som ikke er helt kyndig ser spesifikasjonene mellom 5900x og 3900x så og si helt like ut. Lønner det seg å vente?

Høres det ut som en plan eller ville noen valgt annerledes? Er det noe jeg kan gjøre for å unngå at en kjerne står å peaker i mellomtiden?


 


 

Endret av askerramp
Lenke til kommentar
N o r e n g skrev (På 9.10.2020 den 18.20):

En kjerne vil alltid peake, det er bare sånn programmer fungerer.

Du kan laste ned ASUS MemTweakIt, og se om det hjelper på ytelsen å senke timinger litt der. Eventuelt øke cache-frekvens

Dersom han er CPU-bound ja.

 

askerramp skrev (På 9.10.2020 den 18.14):

Takk for mange gode råd! 😃
Spiller DayZ på max grafikk i 1080p med rundt 70-80 FPS.

Har nå overclocket CPUen til 4.0GHz. Har vannkjøler, men blir ofte bare styr å presse den videre. Merket ikke stor forskjell før/etter.

Minnet står i XMP.

5820k var jo en topp-CPU for 5 år siden, men ikke i dag nei. Ser at "prosessor 11" står å peaker opp mot 100%, de fleste andre ligger rundt 50%. 

For å konkludere trenger jeg:
Nytt minne, 3600mhz
Nytt hovedkort, har sett på ASUS X-570-E.
Ny CPU, går nok for en av de nye Ryzen 9, kanskje 5900x holder. Stort hopp i pris til 5950X. For meg som ikke er helt kyndig ser spesifikasjonene mellom 5900x og 3900x så og si helt like ut. Lønner det seg å vente?

Høres det ut som en plan eller ville noen valgt annerledes? Er det noe jeg kan gjøre for å unngå at en kjerne står å peaker i mellomtiden?

 

Hvis du kjøper Ryzen 7 eller 9 i 5000-serien får du en sinnsykt god CPU som overgår Intel på entrådet og flertrådet ytelse.

Verdt ventingen.

 

Videre kan jeg garantere deg at DayZ er årsaken til at du er CPU-bound. Spillmotoren er basert på Bohemia sin RV 2.5 engine (samme som Arma), og den er veldig dårlig optimalisert for CPU utnyttelse :)

Endret av IceBlitz
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kan fortelle dere at jeg gikk fra 2080TI til 3080 og merket FPS-drops, meget lav FPS, microstutter, halvert ytelse hvis jeg aktiverte Ray-Tracing osv. Problemet var faktisk så enkelt som reinstallasjon (eller av-installasjon og installasjon) av drivere. Jeg måtte fjerne alt som hadde med Nvidia å gjøre fra PC-en min (tar et par reboots) og installere driveren pånytt. Nå fikk jeg VIRKELIG kjenne på 3080-krafta og har ingen mer FPS-drops, lav FPS, microstutter eller redusert ytelse ved å slå på Ray-Tracing. Så gjerne prøv dette 🙂

Kan forresten nevne at jeg har i5-8600k som CPU.

Endret av Kilko1337
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kilko1337 skrev (8 timer siden):

Kan fortelle dere at jeg gikk fra 2080TI til 3080 og merket FPS-drops, meget lav FPS, microstutter, halvert ytelse hvis jeg aktiverte Ray-Tracing osv. Problemet var faktisk så enkelt som reinstallasjon (eller av-installasjon og installasjon) av drivere. Jeg måtte fjerne alt som hadde med Nvidia å gjøre fra PC-en min (tar et par reboots) og installere driveren pånytt. Nå fikk jeg VIRKELIG kjenne på 3080-krafta og har ingen mer FPS-drops, lav FPS, microstutter eller redusert ytelse ved å slå på Ray-Tracing. Så gjerne prøv dette 🙂

Kan forresten nevne at jeg har i5-8600k som CPU.

Takk for tips, det skal testes!

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...