Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Rettigheter etter trafikkulykke med senskader


Evil-Duck

Anbefalte innlegg

Hei

Den 29. Juni var jeg den uskyldige part i enn front mot front kollisjon i en 80 sone. Dette var en bil som ut av det blå krysset over i mitt kjørefelt og pelmet rett i fronten på meg uten an noen av oss rakk å slakke ned noe betydelig. Naturlignok fikk jeg mye juling og helikopter tur til sykehuset.

De første ukene etter ulykken var jeg en ganske ubrukelig klump av et menneske som måtte ha hjelp til det meste men jeg følte ting bedret seg for hver dag så jeg var positiv, forsikringen stilte opp og ordnet med bilen å jeg så for meg at jeg skulle være på bena igjen og tilbake i jobb om en måned eller to så jeg orket ikke å begynne å prøve å få noe tilbake på personforsikringene. 

Men nå er vi her snart 3,5 måned senere og ting har forverret seg,  jeg har hodepiner 24/7 , svimmel, utmattet , orker knapt å eksistere av ren utmattelse og på min 4. påbegynte måned med sykmelding uten at ting viser tegn til bedring . 

Medisiner og utallige legebesøk begynner etter hvert å bli kostbart og legen min har begynt å snakke om at det er en viss sjanse for at vi snakker om at det kan være fare for at jeg kan bli uføre å at jeg absolutt bør kontakte forsikringsselskap og eventuelt andre organ for skade erstatning. 

Så mitt spørsmål opp i dette her er vel egentlig hva har jeg rett på? Min personforsikring oppimot bilforsikring dekker inn til 200 000,- vist gitte kriterier som 100% uføre er oppfylt. I et gitt scenario hvor jeg faktisk blir 100% uføre er 200 000 ingenting. Ettersom ulykken var forårsaket av en annen førers grove uaktsomhet er det noen annen vei en kan gå enn gjennom egen forsikring for erstatning? Og hvordan bør en eventuelt gå frem for dette? 

Håper det er noe som kan ha noen råd og tips rundt dette. 

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når det gjelder personskade er det ingen øvre grense for hva motpartens ansvarsforsikring dekker. Om du ikke har gjort det er det på høy tid å skaffe seg en advokat som tar saken din videre med motpartens forsikringsselskap, som også er pliktige til å dekke advokatutgifter.

Endret av ITtraktor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eg antek at du ikkje har eigen ulykkesforsikring privat?

Dekningsgrada i vanleg bilansvarsforsikring dekker berre dødsfall og varig invaliditet med beløp som typisk er avgrensa til 200 000 dersom du blir arbeidsufør, i tillegg til eventuelle behandlingsutgifter.
Erstatningsbeløpet er ikkje så stort, men det er berre meint å være på toppen av vanleg offentlege trygde- og pleieordningar som skal dekke dei grunnleggande behova for den skadde.
Dette er fort den erstattinga du blir sittande igjen med dersom du utan private forsikringar utanom lovpålagt ansvarsforsikring skadar deg sjølv i trafikken.

Når du heilt eller delvis blir skada av nokon andre så vil motparten sin ansvarsforsikring dekke dinne reelle tap som også medfører tapt arbeidsforteneste.

Det som er den typiske utfordringa er at partane er ueinige i kven som har (mest) skuld i ulykka og som må bære mesteparten av kostnaden via sitt forsikringsselskap.

Har du vært i kontakt med eige forsikringsselskap etter ulykka?
Vanlegvis så vil ditt forsikringsselskap assistere deg med å rette krav til motparten sitt forsikringsselskap (ditt forsikringsselskap har økonomiske incentiv for å hjelpe deg ettersom dei sparar seg for ei erstatningsutbetaling om du vinn fram). Om forsikringsselskapet ikkje vil hjelpe deg så må du ta opp kampen sjølv. Dine advokatutgifter i samband med eit slikt erstatningskrav er ein del av dine tap som du kan kreve at motparten skal dekke når du vinner fram. Ta kontakt med ein skadeadvokat.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (7 timer siden):

Eg antek at du ikkje har eigen ulykkesforsikring privat?

Dekningsgrada i vanleg bilansvarsforsikring dekker berre dødsfall og varig invaliditet med beløp som typisk er avgrensa til 200 000 dersom du blir arbeidsufør, i tillegg til eventuelle behandlingsutgifter.
Erstatningsbeløpet er ikkje så stort, men det er berre meint å være på toppen av vanleg offentlege trygde- og pleieordningar som skal dekke dei grunnleggande behova for den skadde.
Dette er fort den erstattinga du blir sittande igjen med dersom du utan private forsikringar utanom lovpålagt ansvarsforsikring skadar deg sjølv i trafikken.

Når du heilt eller delvis blir skada av nokon andre så vil motparten sin ansvarsforsikring dekke dinne reelle tap som også medfører tapt arbeidsforteneste.

Det som er den typiske utfordringa er at partane er ueinige i kven som har (mest) skuld i ulykka og som må bære mesteparten av kostnaden via sitt forsikringsselskap.

Har du vært i kontakt med eige forsikringsselskap etter ulykka?
Vanlegvis så vil ditt forsikringsselskap assistere deg med å rette krav til motparten sitt forsikringsselskap (ditt forsikringsselskap har økonomiske incentiv for å hjelpe deg ettersom dei sparar seg for ei erstatningsutbetaling om du vinn fram). Om forsikringsselskapet ikkje vil hjelpe deg så må du ta opp kampen sjølv. Dine advokatutgifter i samband med eit slikt erstatningskrav er ein del av dine tap som du kan kreve at motparten skal dekke når du vinner fram. Ta kontakt med ein skadeadvokat.

Dekker virkelig ikke forsikringen mer dersom man selv har skyld i ulykken og blir varig ute av stand til å jobbe? Gitt at man ikke har vært grovt uaktsom synes jeg dette høres rart ut.  

Her er flere eksempler som etter mitt syn sier noe annet?

https://www.personskadeadvokat1.no/resultater/

Endret av ITtraktor
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (6 timer siden):

Eg antek at du ikkje har eigen ulykkesforsikring privat?

Dekningsgrada i vanleg bilansvarsforsikring dekker berre dødsfall og varig invaliditet med beløp som typisk er avgrensa til 200 000 dersom du blir arbeidsufør, i tillegg til eventuelle behandlingsutgifter.
Erstatningsbeløpet er ikkje så stort, men det er berre meint å være på toppen av vanleg offentlege trygde- og pleieordningar som skal dekke dei grunnleggande behova for den skadde.
Dette er fort den erstattinga du blir sittande igjen med dersom du utan private forsikringar utanom lovpålagt ansvarsforsikring skadar deg sjølv i trafikken.

Når du heilt eller delvis blir skada av nokon andre så vil motparten sin ansvarsforsikring dekke dinne reelle tap som også medfører tapt arbeidsforteneste.

Det som er den typiske utfordringa er at partane er ueinige i kven som har (mest) skuld i ulykka og som må bære mesteparten av kostnaden via sitt forsikringsselskap.

Har du vært i kontakt med eige forsikringsselskap etter ulykka?
Vanlegvis så vil ditt forsikringsselskap assistere deg med å rette krav til motparten sitt forsikringsselskap (ditt forsikringsselskap har økonomiske incentiv for å hjelpe deg ettersom dei sparar seg for ei erstatningsutbetaling om du vinn fram). Om forsikringsselskapet ikkje vil hjelpe deg så må du ta opp kampen sjølv. Dine advokatutgifter i samband med eit slikt erstatningskrav er ein del av dine tap som du kan kreve at motparten skal dekke når du vinner fram. Ta kontakt med ein skadeadvokat.

Jeg har uføreforsikring, dessverre skjedde ulykken 2 dager før "karantenetiden" på forsikrigen var gått ut da jeg fikk den i april så den vil ikke dekke noe. 

I denne saken er skyldspørsmålet ganske klart, hun kom plutselig over i mitt kjørefelt som  førte til kollisjonen, problemet her er vel heller at vi har samme forsikringsselskap. 

Jeg har vært i kontakt med eget selskap ja og er i dialog med de den dag i dag, men jeg får veldig diffuse svar på hvordan jeg skal gå frem å har en snikende følelse på at de vil kjøre dette frem til det kanskje blir noe forelding eller annet som slår inn slik de slipper unna. Men syns det hele er ganske vanskelig da det er en løpende sak jeg ikke helt vet resultatet av enda kan hende jeg er i fin form om noen måneder og i stand til å jobbe 100% igjen så det ikke blir noen stor sak, jeg vet rett og slett ikke. Men mulig jeg skulle hatt en konsultasjon med en skade advokat ja. 

Takker for svar :) 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...