Gå til innhold

Statens bil-inntekter stuper. Regjeringen retter blikket mot ladbare hybrider


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er klart noe måtte gjøres når hvermannsen i blokkleilighet med én parkeringsplass fant ut at de også kunne spare et par kroner ved å kjøre elektrisk uten å trenge å ha to biler.

Takk til Høyre for rask og resolutt opptreden. Med forslaget om å subsidiere elektrifisering av lystyachter til millionærer så føyer dette seg inn i rekken av støtte til de mest trengende her i samfunnet.

Endret av uname -l
  • Liker 4
Lenke til kommentar
1 hour ago, uname -l said:

Det er klart at når hvermannsen i blokkleilighet med én parkeringsplass fant ut at de også kunne spare et par kroner ved å kjøre elektrisk uten å ha to biler så måtte noe gjøres.

Jeg synes absolutt det bør være rom for å gi avgiftslette til biler med en liten hjelpemotor, såkalt seriehybrider. Men elektrisk rekkevidde bør være betydelig større før dette slår inn, slik at man kan lade på gunstige tidspunkt, og kjøre noen dager uten å lade. BMW i3 REx er en slik løsning, men den er nesten ikke salgbar i Norge på grunn av avgiftene.  Mens store luksus SUVer selger godt som hybrider. Da er noe som er feil. 

Subsidiering av elektrifiserte lystyachter kan du gjerne kritisere, men hvis dette gir drahjelp til norsk industri så mener jeg det kan til en viss grad forsvares. 

Endret av J-Å
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Her er et greit eksempel på hvor miljøvennlig myndighetenes regime egentlig er.

Man bor i en leilighet i Oslo med én parkeringsplass og kjører en eldre stasjonsvogn. Man vil ha ny bil ,men ønsker også å være så miljøvennlig som mulig. Å gå til to biler er uaktuelt siden en parkeringsplass koster 500 000. Så man vurderer følgende alternativ, en Peugeot 508 SW ladehybrid.

image.png.a3b32913fa12a7119a55766fca09fa4d.png

Med 52 km elrekkevidde så vil all lokal kjøring i Oslo være elektrisk. Til og fra jobb, IKEA, trening etc. Samtidig har man en fullverdig familiebil for langturer. Man skulle tro at våre miljøplaprende myndigheter ville være veldig fornøyd med dette valget. Ingen lokal eksosforurensning og drastisk reduksjon i totalutslippet av klimagasser. Men her er hva man møter.

  1. Full straff i bomringen og 20-30000 i årlige utgifter. Selv om man kjører helelektrisk innenfor bygrensen så betaler man det samme som om man skulle kjørt 68-modell Dodge Charger med 7 liters V8-motor.
  2. Dagens forslag til statsbudsjett hvor myndighetene gir klar beskjed om at dette alternativet er uønsket ved å straffe den med titusener i ekstra avgifter.

Så helt tydelig at myndighetene gjør det de kan for å få denne bilen valgt vekk til fordel for elektrisk. Til glede for lobbyistene i Elbilforeningen.

OK, på tide å se på en elbil i stedet da. Denne stasjonvogna fra Pegeot med hengerfeste koster under 400k + moms. Hvor er de elektriske alternativene? Hva er prisen? 

J-Å skrev (52 minutter siden):

Jeg synes absolutt det bør være rom for å gi avgiftslette til biler med en liten hjelpemotor, såkalt seriehybrider. Men elektrisk rekkevidde bør være betydelig større før dette slår inn, slik at man kan lade på gunstige tidspunkt, og kjøre noen dager uten å lade. BMW i3 REx er en slik løsning, men den er nesten ikke salgbar i Norge på grunn av avgiftene. 

Helt enig i det du skriver om i3 Rex. For mange kan BMW i3 gå fra å være pendlerbil til fullverdig familiebil med en rekkeviddeforlenger. Dessverre blir den utsatt for det samme irrasjonelle og dogmatiske regimet som i eksempelet mitt over. Enten har en bil bensinmotor eller så har den det ikke. Spiller ikke noe rolle hvor mye den trengs i kjøringen.

 

Endret av uname -l
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Kjører vi 50% på strøm alle rede er dette dramatisk. Har sett tall fra spritmonitor som indikerer ca 40%.
 

Det er brukbare biler som har kommet men jeg mener man bør gå lenger.

Hoved fremdrift bør være el. Det betyr at el motoren må være kraftigere. Dette gjør el kjøring morsommere og flere vil lade for å få kraft. 
 

Batteriet bør være 15 til 25kwh.

Batteriet bør kunne hurtiglades. Min 50kw

Batteri bør ligge under bilen pga masse plassering i bilen

Konseptet til bmw rex er bra. I en annen bil kunne det blitt en storselger. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Det vil være synd om det innføres innstramminger i avgift for ladbare hybrider med "bra" rekkevidde på batteri.
Nye RAV/A-Cross har såpass med rekkevidde at de kan kjøres stort sett med el-drift.
Og ikke gi rekkeviddeangst for langturer, samt kunne dekke det meste av transport ellers.

Lenke til kommentar
J-Å skrev (3 timer siden):

Subsidiering av elektrifiserte lystyachter kan du gjerne kritisere, men hvis dette gir drahjelp til norsk industri så mener jeg det kan til en viss grad forsvares.

Hæ? Du burde vi vel heller subsidiere alle norske varer, altså sette ned mva. (den avgiften man betaler på det meste unntatt elbil).

Lenke til kommentar
Egil Hjelmeland skrev (2 timer siden):

Hvor mange ladehybrider har 75km WLTP nå? 

Såvidt jeg vet så er det tre å få kjøpt her. Toyota RAV4 Prime og to SUV'er i millionklassen fra Mercedes og BMW.

Det er forresten typisk at med en gang det var tilgjengelig en ladehybrid med 75 km elrekkevidde så begynte Elbilforeningen å jobbe for at kravet skulle økes til 100 slik at de kunne opprettholde prinsippet om at ikke-eksisterende ladehybrider er de eneste som godtas. Jeg vet ikke hvor bevisst det er eller ikke, men faktum er at Elbilforeningen i praksis fungerer som en lobbyorganisasjon for bilprodusenter som bare har elbiler i porteføljen.

Egil Hjelmeland skrev (2 timer siden):

Jeg er helt enig i at kravet til elektrisk rekkevidde for ladehybrider bør økes. Men dette skulle vært annonsert for flere år siden, slik at fabrikantene følt presset til å komme opp med forbedrede ladehybrider tidligere. Nå er er jeg redd resultatet blit økt salg av rene fossilbiler.

Norge burde lagt seg på linje med store land som vil ligge langt fremme i elektrifiseringen og ikke komme med egne spesialkrav om tekniske detaljer. Det øker sjansen for at bilprodusentene følger opp.

Endret av uname -l
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Avgiftsletten er jo en villet politikk for å få flere til å velge PHEV, og når folk gjør som oppfordret så er det ikke så villet likevel?

Eller er poenget at rene bensin/diesel-biler er såpass smal nisje nå at slaget står mellom PHEV og elbil og at avgiftsøkninga skal flytte markedandeler over til rene elbiler?

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, graavik said:

Helt utrolig at de presterer å faktisk *senke* dieselavgiften samtidig som de begynner å avgiftsbelegge elektriske biler! Hva er det som skjer egentlig?

Det vanlige, noen i finansdepartementet spiller dart.... Det er bensin som skulle hatt reduserte avgifter da vi vil ha flere bensinbiler og færre dieselbiler.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
7 hours ago, frohmage said:

Hæ? Du burde vi vel heller subsidiere alle norske varer, altså sette ned mva. (den avgiften man betaler på det meste unntatt elbil).

Tradisjonelt er det jo toll som brukes til å favorisere norske varer. 

Eiere av store luksushytter kan få støtte fra Enova for å redusere energiforbruket. Hvorfor skal det da ikke være mulig å gi noe støtte for å redusere bruk av fossil energi for lystbåter også?

https://www.enova.no/privat/anbefalte-energitiltak-for-ditt-hus/hytte/?gclid=Cj0KCQjw8fr7BRDSARIsAK0Qqr4Zskm2OZ4ihBtGxm7ImwxKXeamcqOzO1tyx9wsRRFb6FAOq4C6z2EaAnJLEALw_wcB

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fra artikkelen: "Regjeringen frykter også at sterke insentiver for ladbare hybridbiler kan gjøre at overgangen til elbiler går saktere: «Ladbare hybridbiler bidrar ikke til å nå regjeringens mål i 2025, som gjelder nullutslippsbiler», slår regjeringen fast. "

Den omtalte avgiftsomleggingen i 2015 førte da også til at veksten i elbilsalgen stoppet opp over et år. På tide å rydde opp i den tabben.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg har ladbar hybrid.

Da greier familien seg med én bil. Ekstra parkeringsplass i sameiet koster kr 150000.

All daglig kjøring går elektrisk. Turen til hytta går på et bensinforbruk som er 60% av tidligere.

Ladbare hybrider er veldig populære bl a i Sverige - forståelig nok.

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, J-Å said:

Eiere av store luksushytter kan få støtte fra Enova for å redusere energiforbruket. Hvorfor skal det da ikke være mulig å gi noe støtte for å redusere bruk av fossil energi for lystbåter også?

Legg ned Enova, det fordyrer bare. Reduser heller mva. avgiften på varmepumper, solceller, invertere, smarte panelovner, moderne vedovner osv.

11 hours ago, uname -l said:

Norge burde lagt seg på linje med store land som vil ligge langt fremme i elektrifiseringen og ikke komme med egne spesialkrav om tekniske detaljer. Det øker sjansen for at bilprodusentene følger opp.

Historien viser at Norge er eksperter på vinglete, uforutsigbar og ikke minst urettferdig politikk når det gjelder bilavgifter. Det er helt åpenbart at 20 milliarder i sponsing av el-biler svir. Realiteten er at både ladbare hybrider og bensinbiler er en vesentlig del av løsningen hvis man skal redusere utslipp og CO2. Hvis man skal hente inn tapt proveny fra disse og fremdeles frede el-biler fra mva. blir det helt absurd. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Hyslest said:

Jeg har ladbar hybrid.

Da greier familien seg med én bil. Ekstra parkeringsplass i sameiet koster kr 150000.

All daglig kjøring går elektrisk. Turen til hytta går på et bensinforbruk som er 60% av tidligere.

 

Du har sikkert gode grunner for ditt valg, men det kunne vært interessant om du kunne forklare hvorfor du ikke kan klare deg med en ren elbil ? Siden du kjører elektrisk til daglig, så har du tydeligvis lademuligheter.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
uname -l skrev (15 timer siden):

Her er et greit eksempel på hvor miljøvennlig myndighetenes regime egentlig er.

Man bor i en leilighet i Oslo med én parkeringsplass og kjører en eldre stasjonsvogn. Man vil ha ny bil ,men ønsker også å være så miljøvennlig som mulig. Å gå til to biler er uaktuelt siden en parkeringsplass koster 500 000. Så man vurderer følgende alternativ, en Peugeot 508 SW ladehybrid.

image.png.a3b32913fa12a7119a55766fca09fa4d.png

Med 52 km elrekkevidde så vil all lokal kjøring i Oslo være elektrisk. Til og fra jobb, IKEA, trening etc. Samtidig har man en fullverdig familiebil for langturer. Man skulle tro at våre miljøplaprende myndigheter ville være veldig fornøyd med dette valget. Ingen lokal eksosforurensning og drastisk reduksjon i totalutslippet av klimagasser. Men her er hva man møter.

  1. Full straff i bomringen og 20-30000 i årlige utgifter. Selv om man kjører helelektrisk innenfor bygrensen så betaler man det samme som om man skulle kjørt 68-modell Dodge Charger med 7 liters V8-motor.
  2. Dagens forslag til statsbudsjett hvor myndighetene gir klar beskjed om at dette alternativet er uønsket ved å straffe den med titusener i ekstra avgifter.

Så helt tydelig at myndighetene gjør det de kan for å få denne bilen valgt vekk til fordel for elektrisk. Til glede for lobbyistene i Elbilforeningen.

OK, på tide å se på en elbil i stedet da. Denne stasjonvogna fra Pegeot med hengerfeste koster under 400k + moms. Hvor er de elektriske alternativene? Hva er prisen? 

Helt enig i det du skriver om i3 Rex. For mange kan BMW i3 gå fra å være pendlerbil til fullverdig familiebil med en rekkeviddeforlenger. Dessverre blir den utsatt for det samme irrasjonelle og dogmatiske regimet som i eksempelet mitt over. Enten har en bil bensinmotor eller så har den det ikke. Spiller ikke noe rolle hvor mye den trengs i kjøringen.

 

Den Peugeoten du ønsker deg koster ikke under 400 000,-. Den koster fra 485 000,- som hybrid. Legg på vinterhjul og levering, så bikker du en halv million før du i det hele tatt har krysset av et eneste kryss i utstyrslisten.

 

Nå vet jeg ikke hva du vektlegger når du skal kjøpe bil, men for en halv million begynner det å bli en del elbiler i diverse familiebilstørrelser: Mustang, DS3, Ioniq, Kona, Eniro, Lexus, Model 3, Ariya, Enyaq, Polestar 2, m.m. 

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...