Gå til innhold

Opprette aksjeselskap


Anonym1101

Anbefalte innlegg

Hei!

Har fått tilbud om å inngå eierskap i bedriften jeg jobber i, og det ble da anbefalt å opprette et aksjeselskap, noe som fører med seg en del spørsmål fra min side. 

1. Hva innebærer det for meg? Er klar over de 30 000kr man må ut med for å opprette selskapet.

2. Hvor mye arbeid er det årlig? 

3. Hvor mye utgifter er det årlig?

4. Trenger jeg regnskapsfører eller er det noe jeg kan fikse selv? Med tanke på at det kun skal brukes for dette ene formålet i første omgang.

Jeg er helt blank, så all hjelp mottas med stor takknemlighet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å ha et AS som ikke har ansatte og som ikke gjør noe ellers er lite arbeid, men det er noen ting som skal sendes inn i løpet av året. Hvis du ikke kan noe om regnskap så bør du bruke en regnskapsfører. Det koster fort et par tusen i året.

Jeg lurer litt på hvorfor du skal kjøpe deg inn via et AS? Jeg er fullt klar over at fritaksmetoden gjør at selskapet slipper (nesten all) skatt på fortjeneste på aksjeinvesteringer. Men når du skal ha fortjenesten ut av ASet må du betale drøyt 31% skatt, dvs det samme som om du investerte direkte uten å gå veien om ASet. Eneste åpenbare grunnen jeg ser er om du forventer stort årlig utbytte som du ønsker å investere andre steder.

Lenke til kommentar
nirolo skrev (1 time siden):

Å ha et AS som ikke har ansatte og som ikke gjør noe ellers er lite arbeid, men det er noen ting som skal sendes inn i løpet av året. Hvis du ikke kan noe om regnskap så bør du bruke en regnskapsfører. Det koster fort et par tusen i året.

Jeg lurer litt på hvorfor du skal kjøpe deg inn via et AS? Jeg er fullt klar over at fritaksmetoden gjør at selskapet slipper (nesten all) skatt på fortjeneste på aksjeinvesteringer. Men når du skal ha fortjenesten ut av ASet må du betale drøyt 31% skatt, dvs det samme som om du investerte direkte uten å gå veien om ASet. Eneste åpenbare grunnen jeg ser er om du forventer stort årlig utbytte som du ønsker å investere andre steder.

Takk! For det første fordi jeg fikk det anbefalt, for det andre er det et poeng i å ha et AS dersom bedriften blir solgt for en betydelig sum og man ikke ønsker å skatte på hele gevinsten med en gang. 

Lenke til kommentar
nirolo skrev (2 timer siden):

Jeg lurer litt på hvorfor du skal kjøpe deg inn via et AS?

Eit spørsmål som kanskje er relevant: Forstår det slik at ein tilsett som får kjøpe aksjar under marknadsverdi må skatte av rabatten (med enkelte unntak for almenne ordningar med avgrensa rabatt).

Er det nokon skilnad om den tilsette kjøper rabatterte aksjar som privatperson, samanlikna med om eit aksjeselskap eigd av den tilsette kjøper rabatterte aksjar?

Lenke til kommentar
Anonym1101 skrev (2 timer siden):

Takk! For det første fordi jeg fikk det anbefalt, for det andre er det et poeng i å ha et AS dersom bedriften blir solgt for en betydelig sum og man ikke ønsker å skatte på hele gevinsten med en gang. 

For meg høres det ut som mye innsats og penger for noe som antagelig ikke skjer. Hvor stor andel av bedriften får du kjøpe? Hva omsetter den for nå og hvor mye er overskuddet? Hvor mye må bedriften være verdt for at du skal få en stor sum ut av dette?

Husk at det er veldig få selskaper som blir verdt veldig mye.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...