Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Anbefalte innlegg

Hei! 
litt usikker på hvordan jeg skal få fattet dette i korthet, men prøver nå likevel. 
For 10år siden kjøpte jeg en landbrukseiendom, som jeg da også fikk konsesjon på og hvor planen er/var å sette opp ett våningshus. 

Eiendommen min har tidligere vært bebod, men det har vært holdt i hevd i alle år. Da gang og sykkelveien ble laget ble avkjøringen til eiendommen gravd over(den ligger fortsatt i dunge på oversiden av veien) så det mangler nå avkjøring til fylkesvei. Dette uten at de tidligere grunneierne har vært informert om dette. 
 

Nå har det seg slik, at jeg har ikke søkt om å bygge bolig tidliger, så jeg tok turen innom statensvegvesen for å få hjelp til søknaden om avkjøring da de sa at dette var noe jeg måtte søke om å ha avklart før byggesøknaden ble behandlet. Jeg så gjorde, men det var ikke rubrikk for våningshus på papiret jeg fikk så jeg måtte da krysse for bolig hus. Det viste seg etter papirene var sendt inn at området var under en reguleringsplan hos kommunen og det var kommunen som skulle ha behandlet denne søknaden. Det skrev jeg også til statensvegvesen, men fikk til beskjed at jeg måtte bare klage siden jeg fikk avslag på avkjøringen. Etter å ha gått hele klageveien hos statensvegvesen så opprettholdt de avslaget og innrømmet ikke at de ikke skulle ha behandlet denne. 
 

i møte med statensvegvesen og kommunen innrømmet de at det ikke var de som skulle ha behandlet denne, men kommunen og at jeg måtte da søke avkjøring hos kommunen. (Men sitt tidligere vedtak ville de ikke oppheve) 

Jeg søkte kommunen om avkjøringen slik jeg skulle ha gjort fra starten, men fant da ut at kommunen ikke har varslet de tidligere grunneierne om fjerningen av avkjøringen som var. Så vidt jeg vet så må de ha ett vedtak på dette? 
Saken kom opp i formannskapsmøtet og jeg fikk avslag på veien, jeg klagde på avslaget og saken kom opp på nytt. Formannskapet var på befaring og jeg fikk den omsøkte avkjøringen tilbake. Da klaget statensvegvesen og saken gikk til fylkesmannen. Da formannskapet hadde glemt å begrunne vedtaket gikk det til baketil behandlig i formannskapet. Der fikk jeg på nytt avkjøringe og vedtak på det. Statens vegvesen klagde på nytt og saken gikk til fylkesmannen(hvor det virker slik at de ikke har lest de papirene heg har sendt inn) så de opphevet vedtaket og sendte det på nytt til behandling hos formannskapet. 
 

Da begynte jeg og samle inn informasjon om avkjøringen som hadde vært samt etterspørres kommunen etter vedtakene på avkjøringen. Det tok tre mnd før jeg etter purring fikk første svar på henvendelsen min, men ikke svar på det jeg spurte om. Jeg rettet samme spørsmålet på nytt om de kunne sende meg en kopi av vedtak eller nabovarsel som burde ha vært sendt til de tidligere grunneierene. Men fikk tilsvar at pga covid 19 hadde de ikke kapasitet til å behandle mine henvendelser fortløpende.
 

Saken min skulle opptilbehandling i januar men ble utsatt til jeg hadde fått svar på mine henvendelser, den ble fremmet på nytt i mars selv om at den ikke skulle opp før jeg hadde fått svar. Nå oppdaget jeg det ved en tilfeldighet at saken skulle opp forrige torsdag. Det fant jeg ut på tirsdag, så tiden min til å gi tilbakemelding var jo ekstremt kort. Jeg fikk avslag på avkjøringen denne gange. Jeg har fortsatt ikke fått svar på min henvendelse, men vet at kommunen ikke har sendt noe nabovarsel eller har vedtak på fjerningen. Jeg har siste jordskifte dommen med både vei og avkjøring inntegnet. Jeg har bekreftelse fra de som laget gang og sykkelveien at alle avkjøringer skulle legges tilbake til hovedvei. Jeg har fått tinglyst veiretten(for den var bare muntlig) hos de som eier eiendommen der veien min går over siden det er der veien bestandig har vært.  I tillegg så var høringsuttalelsen til både landbruksmyndigheten i kommunen og fylkesmannen at de anbefalte at avkjøring og vei gikk der den alltid har gått. 
 

Så over til det egentlige spørsmålet: 

Kan en kommune bare ta seg til rette å fjerne hovedavkjøringen til en eiendom uten noen varsel til grunneierene?
 

Har kommunen anledning til å fremme en sak de har gitt utsettelse på til jeg har fått svar, når jeg ikke har fått noe svar?

Tror jeg kan klage avslaget inn til fylkesmannen igjen, men sitter med inntrykket at de ikke har tid til å sette seg inn i sakene de får og at man fortsatt ikke blir hørt.  Det er 10år siden jeg startet denne prosessen. 
 

Så jeg tar i mot alle innspill jeg kan få 🙂

 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Om det tidligere var en avkjørsel til eiendommen, og du kan dokumentere at den har vært i bruk uten at Statens vegvesen (SVV) eller kommunen har hevdet den var ulovlig, så har du hatt en lovlig avkjørsel. Jeg har aldri vært med på at kommunen eller SVV fjerner en lovlig avkjørsel i reguleringsplan uten å enten innløse tomten, eller sørge for alternativ tilkomst. 
 

Det finnes en håndbok for SVVs saksbehandling for avkjørselssaker, den har du sikkert lest i allerede. R701. 

Lenke til kommentar

Det følger av veglova § 40 at avkjøring fra offentlig veg skal bygges i tråd med reguleringsplan eller i tråd med tillatelse fra relevant vegmyndighet - kommune, fylkeskommune, eller stat, avhengig av veien. Etter veglova § 41 kan vegmyndigheten flytte, endre, begrense, eller stenge bruken av en avkjøring. 

Hvis en avkjøring ligger brakk over tid kan den regnes som oppgitt, dvs. at man har gitt avkall på avkjøringen. Dette må ses i sammenheng med regelen i veglova § 43 som bestemmer at eieren av eiendommen skal vedlikeholde avkjøringer til eiendommen. 

Ut over disse generelle punktene er det ikke mulig å si noe fornuftig om saken din uten å se sakens dokumenter. 

Lenke til kommentar
Prusk skrev (11 timer siden):

Om det tidligere var en avkjørsel til eiendommen, og du kan dokumentere at den har vært i bruk uten at Statens vegvesen (SVV) eller kommunen har hevdet den var ulovlig, så har du hatt en lovlig avkjørsel. Jeg har aldri vært med på at kommunen eller SVV fjerner en lovlig avkjørsel i reguleringsplan uten å enten innløse tomten, eller sørge for alternativ tilkomst. 
 

Det finnes en håndbok for SVVs saksbehandling for avkjørselssaker, den har du sikkert lest i allerede. R701. 

Veien til hovedvei (og avkjøringen) står faktisk nevnt i skjøte på eiendom, da som bekreftelse på hvor skillet mellom eiendommene var. Det var eneste adkomsten til eiendommen hvor det stod en fjøs og ett våningshus, så den har vært i bruk. Den ble brukt av bonden som høstet gresset i senere tid. 
Den er tegnet inn på siste jordskiftet som har vært, og jeg har bekreftelse fra lederen i gang-og sykkelvei foreningen at de hadde vært i kontakt med grunneierne og avtalen var at avkjøringen skulle legges på plass etter arbeidet. (Dette ble avglemt, men haugen med grus ligger på stedet hvor avkjøringen var) Dette skjedde også med en annen eiendom en km unna og de fikk legge avkjøringen tilbake uten noe problem.

Jeg kontaktet statens vegvesen å  ba om å få vedtaket på at avkjøringen var fjernet, fikk beskjed tilbake at de hadde ikke noe vedtak på det. De mente det måtte være kommunen som hadde fjernet den.
 

Jeg kontaktet kommunen med samme spørsmål og fikk egentlig ingen svar fra dem selv etter purring.

Har nå selv vært i kontakt med dokumentsentret på kommunen og det fins ikke noe vedtak på at avkjøringen skulle fjernes eller at nabovarsel/brev til grunneierne var sendt slik at de hadde vært varslet om reguleringsplanen. Det stod at reguleringsplanen kun var varslet i lokalavisen, og siden eierene bodde på andre siden av landet ante de ingen ting om dette. 
 

Skal sjekke ut den håndboken, takk 👍

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...