Gå til innhold

F-35-havari: Granskning peker på sliten pilot, men også svakheter ved flyet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fly-by-wire er definitivt ikke på vei ut men heller blitt standard på de fleste større fly. Moderne jagerfly er designet for å være ustabile, slik at de kan reagere og svinge raskere. Dette gjør at de trenger elektronisk stabilisering for å fly rett. Det er mange andre fordeler med fly-by-wire men det øker også kompleksiteten i systemet. Ut i fra det som skrives så kom komandoene fra FCS og piloten input i motfase og det ble for mye å prosessere for systemet. Litt overraskende at dette ikke har blitt testet grundigere.

Lenke til kommentar
ilpostino skrev (3 timer siden):

Ok, da er det nok bare jeg som har blandet litt sammen. 

Du er ikke den eneste som blander. Uttrykket fly-by-wire er dårlig. Det refererer til at rorflatene er elektronisk styrt, og ikke koblet direkte til kontrollene. I eldre fly brukes det faktiske vaiere og push-pull stag som er mekanisk koblet til kontrollene. Fly-by-wire kan like godt beskrive «fly-by-vaier», og selv synes jeg det intuitivt passer bedre til å beskrive fly som bruker mekaniske vaiere, og ikke elektriske ledninger, men begge deler heter jo «wire» på engelsk..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
28 minutes ago, ACYBN18O said:

Skulle tro piloten kunne slå av CLAW i en nødsituasjon slik at flyet gjør det piloten ber om..? 

Siden moderne jagerfly er designet for å være fundamentalt ustabile, så vil det å deaktivere reguleringsalgoritmene medføre at de ganske raskt får ca. samme flyegenskaper som en ambolt.

Lenke til kommentar
32 minutes ago, Lynxman said:

Ambolt var å ta i. De mister ikke løfteevnen når AFCS slås av, men piloten vil sannsynligvis ikke klare å holde flyet i ro.

De vil stort sett ende opp i spinn og gå rett i bakken. Om de bruker mer eller mindre tid enn ved fritt fall avhenger av hva motoren finner på.

Lenke til kommentar
Sutekh skrev (5 timer siden):

Siden moderne jagerfly er designet for å være fundamentalt ustabile, så vil det å deaktivere reguleringsalgoritmene medføre at de ganske raskt får ca. samme flyegenskaper som en ambolt.

Ja men flyet ble jo en ambolt av seg selv uten at flygeren kunne gripe inn. Hvis flyet uansett vil havarere pga egen stabilisering som går amok,er det ikke bedre da at piloten selv kan gi flyet en siste sjanse for å få det ned på stripa,før piloten skyter seg ut?

Lenke til kommentar
1 hour ago, ACYBN18O said:

Ja men flyet ble jo en ambolt av seg selv uten at flygeren kunne gripe inn. Hvis flyet uansett vil havarere pga egen stabilisering som går amok,er det ikke bedre da at piloten selv kan gi flyet en siste sjanse for å få det ned på stripa,før piloten skyter seg ut?

Nei.

Et menneske vil aldri klare å lande et moderne jagerfly manuelt. Og hvis hen skulle prøve vil flyet fortsatt være tapt, og piloten vil stryke med.

Ryker reguleringsteknikken, så har piloten bare å skyte seg ut og berge livet sitt først som sist.

Lenke til kommentar
4 hours ago, mixtape said:

Flyet er for dyrt, det suger ressurser, synes på Russiske VHF radarer, så lykke til med den.

Det er ei gås uten hode. Et rådyrt klint umulig opplegg av et fly. Det kommer til å bli skutt sønder og sammen så fort de seiler inn over Russland.

Jeg er nok redd de aldri får tid til lette fra bakken om det skulle være behov for det. Dette er dyrt jåleri et lite land som Norge på ingen måte skulle "tatt seg råd" til. Norge hadde før en geriljakrigføringstrategi om russland kom over grensa, dette er det eneste fornuftige for et land som Norge.

Bye-bye oljepenger, pensjon og annet viktig. Galskap.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...