Gå til innhold

Mobil for eldre, besteforeldre, seniorer


Anbefalte innlegg

Hei

Nå vil bestemor bytte ut sin mange år gamle Doro mobil og jeg aner ikke hva jeg skal kjøpe. Prøver å finne noen tester men jeg finner ikke mange tester på nettet. Prøver også å lese kundeomtaler på Doro sine nye modeller men de er bare "midt på treet". Er derfor usikker på hva jeg skal kjøpe en Doro eller noe annet.. 

Er også ganske usikker på om jeg får besteforeldrene mine til å klare overgangen til en touch skjerm da de er vant til fysiske knapper.. 

 

Er det noen her som nettopp har kjøpt en mobil til besteforeldrene sine? Og vet at de er fornøyde med den?

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjøpte Doro 8040 touch telefon til mine besteforeldre, som alltid har hatt knappetelefon. Med litt drahjelp i starten så har overgangen til touch gått veldig fint.

Jeg tenker at det kommer litt an på hvor god bestemoren din er på slikt, og hvor villig hun er til å prøve seg fram. Om hun er villig til å prøve seg litt fram så ville jeg nok valgt en vanlig smarttelefon i mellomklassen. Er hun derimot litt tregere på teknologi så vil jo Doro sitt brukergrensesnitt være en smule lettere å skjønne. En del android telefoner har vel også en "easy mode" som dummer ned brukergrensesnittet litt.

Lenke til kommentar
Merko skrev (12 timer siden):

Hva med en iPhone? Det kan vel nesten ikke gå galt. 

Nå, si ikke det. Skal man tro selgerne på Elkjøp skal man holde seg langt unna iPhone med mindre man har brukt det eller iPad før. Var det svigermor fikk beskjed om og endte opp med en eller annen semidårlig Samsung istedenfor SE (2020) selvom hun aldri har hatt Samsung før heller.. 🙄

Endret av brukernavn331
Lenke til kommentar

Da bør man ignorere selgerne på Elkjøp. Min bestemor fikk seg en iPhone når ho var 80 år gammel, og i dag i en alder av 89 har hun hatt flere iPhones og en iPad ho bruker daglig. Legger kabal, herjer i nettbanken og holder på. Jeg er imponert.

Klart, det blir litt supportbehov innimellom fordi det tar tid for henne å bli trygg hvis det skjer noe hun ikke er vant til men med litt pedagogikk så lærer hun seg det meste.

Gamle mennesker er bare gamle, de er ikke dumme.

Endret av henrikwl
Lenke til kommentar
:utakt skrev (16 minutter siden):

 

Nåja, Samsung har jo en slik "easy mode" man kan sette opp. Med stooooore knapper osv. Kanskje ikke så dumt tips av selgeren. Jeg vet ikke om Apple har det samme. 

Joda, men hun har ikke behov for sånne funksjoner. Hun hadde tidligere en Huawei, en telefon jeg mener er ganske lik iPhone.

Endret av brukernavn331
Lenke til kommentar
MariusJS skrev (4 timer siden):

Huawei kjører android, så det meste vil nok være mer likt Samsung, selv om Huawei "skinnet" ligner litt på iOS.

Njæ. Nå har jeg prøvd alle 3 produsentene og grunnen til at jeg gikk fra iPhone til Huawei var fordi menyene etc var veldig like. Samsung har litt mer kompliserte menyer mener jeg da.

Lenke til kommentar
3 minutes ago, brukernavn331 said:

Njæ. Nå har jeg prøvd alle 3 produsentene og grunnen til at jeg gikk fra iPhone til Huawei var fordi menyene etc var veldig like. Samsung har litt mer kompliserte menyer mener jeg da.

Samsung og Huawei kjører samme OS, bare med forskjellige "flavours", og da forskjellige launchere.

iOS er ett helg eget OS som kun kjører på apple enheter, du kan bruke en "iOS launcher" på en samsung enhet og får den til å virke mye nærmere en iPhone enn hva huawei launcheren er by default.

 

Poenget mitt er at jeg forstår selgeren meget godt, personlig sørget jeg for at bestemor kjøpte seg iPhone, da hun allerede har iPad. Det enkleste er jo ofte å bruke 10 min på å hjelpe slekten med akkurat slike valg, så slipper du å bruke timesvis etter de har pratet med en selger.

Endret av MariusJS
Lenke til kommentar
MariusJS skrev (1 minutt siden):

Samsung og Huawei kjører samme OS, bare med forskjellige "flavours", og da forskjellige launchere.

iOS er ett helg eget OS som kun kjører på apple enheter, du kan bruke en "iOS launcher" på en samsung enhet og får den til å virke mye nærmere en iPhone enn hva huawei launcheren er by default.

 

Poenget mitt er at jeg forstår selgeren meget godt, selv sørget jeg for at bestemor kjøpte seg iPhone, da hun allerede har iPad.

Les hva jeg skriver. Menyer etc på Huawei ligner mer på iPhone enn hva det gjør på Samsung. At det er to forskjellig OS er helt irrelevant da det ikke påvirker hvordan menyer ser ut. Er jo en kjentsak at Huawei har kopiert MYE fra Apple, deriblant utseende på hjemskjerm, menyer osv.

Lenke til kommentar
20 minutes ago, brukernavn331 said:

Les hva jeg skriver. Menyer etc på Huawei ligner mer på iPhone enn hva det gjør på Samsung. At det er to forskjellig OS er helt irrelevant da det ikke påvirker hvordan menyer ser ut. Er jo en kjentsak at Huawei har kopiert MYE fra Apple, deriblant utseende på hjemskjerm, menyer osv.

Jo, det er veldig relevant, da mange funksjoner oppfører seg totalt forskjellig, og bare fordi du "MENER" Huawei har kopiert Apple og du "SYNTES" de er mer like, så betyr ikke det at jeg er enig, noe jeg da altså ikke er, som du kanskje hadde insett om du hadde lest det jeg skriver istedetfor å komme med de samme argumentene basert på synsing.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Om bestemor har gått veldig ut på dato er jo en ny Doro å foretrekke. Siden hun ønsker ny kan det skyldes et ønske om å modernisere?

Da vil jeg anbefale iPhone fordi jeg mener de er generelt enklere å lære seg å bruke enn en android. De er også enklere å gjenopprette for oss pårørende.

Kjøp i nettbutikk da man har 14 dagers angrerett!

Lenke til kommentar
MariusJS skrev (5 timer siden):

Jo, det er veldig relevant, da mange funksjoner oppfører seg totalt forskjellig, og bare fordi du "MENER" Huawei har kopiert Apple og du "SYNTES" de er mer like, så betyr ikke det at jeg er enig, noe jeg da altså ikke er, som du kanskje hadde insett om du hadde lest det jeg skriver istedetfor å komme med de samme argumentene basert på synsing.

Mange funksjoner? Som hvilke? Igjen, jeg prater om design, ikke funksjon. Mulig Samsung og Huawei har blitt mer like nå, men før var det annerledes. 
 

Du kan jo google «Huawei copying Apple» så kan du jo se meningene. 
 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...