Gå til innhold

Elbilister må fra 2021 betale traffikkforsikringsavgift - Hva synes du om det?


Kajac

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er vel symbolpolitikk hvor de da bare viser elbilistene "Se her! Dere betaler veldig lite! Faktisk bare det samme som motorsyklister!". Når det er sagt så syns jeg det er helt fair. Veiene brukes av elbilister like mye som andre bilister. Har vondt for å tro at 2000 kroner i året vipper mange potensielle kjøpere av pinnen. Så klart full alarm hos Elbilforeningen..

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Men det var allereie før i tida ei årsavgift, som nemnt. Kvifor ikkje ei retur til den? Kvifor same sats som motorsykler? Dei er ute og sykler som juling nå ass.

Og om biler "brukes av elbilister like mye som andre bilister" burde det vel vera bilsatser? Så kvifor motorsykkel?

Eine eller andre vegen virket det som tull og rot for meg.

Endret av Drunkenvalley
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Vertical^ skrev (1 minutt siden):

Det er vel symbolpolitikk hvor de da bare viser elbilistene "Se her! Dere betaler veldig lite! Faktisk bare det samme som motorsyklister!". Når det er sagt så syns jeg det er helt fair. Veiene brukes av elbilister like mye som andre bilister. Har vondt for å tro at 2000 kroner i året vipper mange potensielle kjøpere av pinnen. Så klart full alarm hos Elbilforeningen..

Jeg for min del hadde ikke kjøpt elbil hvis ikke det var for bompenge-fordelene. Jeg vet de også vil forsvinne etterhvert, men da er jeg forhåpentligvis så vant med å ha elbil at det går greit 😛

Så ja, jeg tror en avgiftsøkning på 2000 over natten absolutt kan vippe enkelte av pinnen. Håper inderlig opposisjonen setter en stopper for dette. Svært sjelden jeg er enig med MDG, men her er jeg det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Drunkenvalley skrev (5 minutter siden):

Men det var allereie før i tida ei årsavgift, som nemnt. Kvifor ikkje ei retur til den? Kvifor same sats som motorsykler? Dei er ute og sykler som juling nå ass.

Og om biler "brukes av elbilister like mye som andre bilister" burde det vel vera bilsatser? Så kvifor motorsykkel?

Eine eller andre vegen virket det som tull og rot for meg.

Ja, betalte en symbolsk sum før. Var det moped? Husker ikke. Forøvrig synes jeg det er helt greit å innføre slike ting, det er ikke noe som endrer kjøpsmønster særlig, tror jeg.

Jeg får igjen de pengene på skatten og barnetrygden og vell så det uansett. 

EDIT: bare så det er sagt, barne trygden går til barnet og ikke min bil bruk😅 Var bare ett eksempel.

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar

Jeg tror mange ser på det som rett og rimelig at elbiler også må betale "veiavgift" (jeg synes ikke noe om det villedende navnet det har fått), men jeg skjønner ikke helt logikken bak å ha samme nivå som MC.

Det tar uansett fokuset bort fra det som virkelig fryktes: Enorme mva-endringer over natta, i Dansk stil. Både forbrukere og næringsliv fortjener forutsigbarhet på de store postene og det har de klart å beholde.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Biler er så proppet av særavgifter at elbiler burde være en ny start der en hver særavgift må kunne ha et rasjonelt grunnlag.

Det viktige blir at staten ikke begynner å stikke sugerøret sitt i elbiler slik som de har gjort på bensin og dieselbiler i alle disse åra. Vi sitter i en sterk posisjon der det ikke er mulig å skylde på bruksutslipp for å forsvare avgifter, så det er der det er viktig å ha steile fronter.

Slitasje på asfalt er et helt kurant argument. Jeg anser ikke elbiler som bedre på dette området.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Absolutt en faktor å ta med seg i videre kjøp av bil. For ca 1000 kr  ekstra i året kan man ha en bensin eller hybrid med de ekstra bruksfordelene det gir (større frihet ifht fylling av tank og kjøremønster). Jeg ser absolutt på pluginhybrid eller hybrid som neste aktuelle bil, etter jeg har hatt 3 batteri biler nå de siste årene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (2 minutter siden):

Slitasje på asfalt er et helt kurant argument. Jeg anser ikke elbiler som bedre på dette området.

Enig, elbiler burde i så måte betale mer for veiavgiften enn andre lettere biler. Dog gjennom andre avgifter, så burde elbilene uansett havne ut på en bedre måte. Men slike avgifter må gi mening. Det gjør dem ikke idag, og når dem ikke gir mening, så blir folk skeptiske for hva som blir neste steg. Hadde de utnyttet muligheten i å lage en veiavgift som faktisk er logisk linket til noe, som f.eks vekt, så kunne man antatt at avgifter knyttet til utslipp f.eks senere også ble bedre implementert. 

 

Lenke til kommentar
kremt skrev (2 minutter siden):

Absolutt en faktor å ta med seg i videre kjøp av bil. For ca 1000 kr  ekstra i året kan man ha en bensin eller hybrid med de ekstra bruksfordelene det gir (større frihet ifht fylling av tank og kjøremønster). Jeg ser absolutt på pluginhybrid eller hybrid som neste aktuelle bil, etter jeg har hatt 3 batteri biler nå de siste årene.

Tja, kostnadene pr år er jo langt høyere om en begynner å se på drivstoff, bom osv som en fortsatt har fritak/rabatt for.

For vår del heller det absolutt andre veien, å ha en fulladet bil hver dag er helt perfekt for oss. Turer fra vestlandet til Østlandet for å besøke slektninger er problemfritt og billig.

Det er helt uaktuelt å bruke diesel bilen til slikt, minst mulig faktisk. Så den ryker nok snart.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Hvorfor betale veiavgift/trafikkforsikringsavgift når vi betaler i bommen?

Burde vært fjernet hele greia, og samtidig hadde man fjernet masse byråkrater og kuttet i offentlige utgifter.

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Salvesen. said:

Tja, kostnadene pr år er jo langt høyere om en begynner å se på drivstoff, bom osv som en fortsatt har fritak/rabatt for.

For vår del heller det absolutt andre veien, å ha en fulladet bil hver dag er helt perfekt for oss. Turer fra vestlandet til Østlandet for å besøke slektninger er problemfritt og billig.

Det er helt uaktuelt å bruke diesel bilen til slikt, minst mulig faktisk. Så den ryker nok snart.

Med penn, papir og kalkulator har jeg kommet frem til andre svar enn deg. Årlig verditap for en nyere batteribil er langt høyere enn spart kostnad på bom og drivstoff. Da har jeg regnet opp mot en 3 år gammel plugin hybrid som brukes mest i nærområdet og kjøres bare litt gjennom bommer. I tillegg har man det enklere når man kjører lange turer da man slipper ladestopp, og ikke alle steder kan man lade på fjellet osv (hytter).

Lenke til kommentar
Drunkenvalley skrev (Akkurat nå):

No betale me i mange distrikter ganske grovt i bompenger. 

Jada. Men det er greit å ha en avgiftsklasse basert på bla. tyngde på kjøretøy som gjør at det vi spytter inn i potten er noenlunde rettferdig. Ideelt så skulle jo disse særavgiftene også vært basert på bruk.

Dessverre så tror jeg at ting som CO2-avgift vil flytte seg over på trafikkforsikringsavgift og bompenger etterhvert som pengene må melkes fra andre kyr enn bensin-/dieselbiler. Penga må inn uansett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (4 minutter siden):

Med penn, papir og kalkulator har jeg kommet frem til andre svar enn deg. Årlig verditap for en nyere batteribil er langt høyere enn spart kostnad på bom og drivstoff. Da har jeg regnet opp mot en 3 år gammel plugin hybrid som brukes mest i nærområdet og kjøres bare litt gjennom bommer. I tillegg har man det enklere når man kjører lange turer da man slipper ladestopp, og ikke alle steder kan man lade på fjellet osv (hytter).

Hvorfor ikke bare i en 3 år gammel elbil? For min del er det uaktuelt å kjøpe en 3 år gammel bil så det er ikke rart regnestykket er ulikt nei:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (5 minutter siden):

Penga må inn uansett.

CO2 avgiften kan om designes korrekt få inn betydelig mer enn gjennom bensin og diesel fra tidligere. Er jo bare å inkludere frakt av varer og CO2 avgift * km for import, så er man kommet et godt stykke. Legg inn en startpris for import over svenske-grensa, så får man flyttet mer kjøpskraft inn til landet igjen også istedenfor at mengder av folk legger igjen penger i Sverige. 

Lenke til kommentar
Kajac skrev (57 minutter siden):

https://www.vg.no/nyheter/i/WOb0r2/elbileiere-maa-betale-ny-avgift-haaploes-elbilpolitikk
 

Nå får vel alle elbil-skeptikerene vann på møllen tenker jeg.

Høire viser at de driter i miljøet og målet om å erstatte fossilbiler med elbiler.

Venstre viser at de er noen miljøsvin.

Typisk politikere å si en ting og gjøre noe annet. Først var det bompenger og nå denne nye avgiften. Og slik vil det fortsette til disse politikerne har stoppet elbilen.

Endret av hekomo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (30 minutter siden):

Jeg tror mange ser på det som rett og rimelig at elbiler også må betale "veiavgift" (jeg synes ikke noe om det villedende navnet det har fått), men jeg skjønner ikke helt logikken bak å ha samme nivå som MC.

Det tar uansett fokuset bort fra det som virkelig fryktes: Enorme mva-endringer over natta, i Dansk stil. Både forbrukere og næringsliv fortjener forutsigbarhet på de store postene og det har de klart å beholde.

Hvor mye er de som ønsker avgifter for elbiler villige til å betale i erstatning for alle skadene fossile utslipp påfører samfunnet?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...