Gå til innhold

Håndverkeren ønsker «plutselig» forskudd


Morgens

Anbefalte innlegg

Hei, kona har kjøpt nye fliser.

 

En anbefaling gjorde at valget falt på et seriøst firma, jeg er også ryddig med ordnet økonomi.

 

I dag, spurte de om forskuddsbetaling, på jobben de skal gjøre neste uke.

 

Vil anta at det dreier seg om 50-60 i materialer og det samme i honorarer.


Huseierne advarer mot forskudd.

 

Jeg ble litt irritert over fremgangsmåten, ba de gjøre en kredittvurdering og forholde seg til avtalen.

 

Forskudd er aldri nevnt før.

 

Egentlig vil jeg heller bruke noen andre, kan jeg si dette var avtalebrudd og ferdig med det?


Det er ikke skrevet noen kontrakt, fikk pristilbud på mail for 3-4 uker siden og bekreftet umiddelbart.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er en ting jeg ville tatt opp veldig tidlig i kommunikasjonen, så det ikke ble et spørsmål etter kontrakten ble underskrevet. Jeg ville vært veldig forsiktig med å gi forskuddsbetaling. Har solgt en del ting på finn.no, og jeg har alltid krevd forskuddsbetaling, men har også alltid betalt på forhånd når jeg har kjøpt noe. Men det er litt annerledes, det dreier seg om ting til maksimum noen hundrelapper.

Når det er snakk om så store penger, så ville jeg i 99% av tilfellene aldri gått med på det. Seriøse firmaer operérer ikke på den måten, fordi kunden skal komme først, ikke ens egen bankkonto.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (13 minutter siden):

Det tilbudet som ser ut til å være billigst på papiret, kan fort bli det aller dyreste. Er tilbudet du har fått uvanlig lavt kanskje?


Nei, det første tilbudet var helt kurant.

 

Regner med at dette løser seg av seg selv i løpet av dagen.

 

 

Lenke til kommentar
Morgens skrev (På 7.10.2020 den 0.53):

Hei, kona har kjøpt nye fliser.

 

En anbefaling gjorde at valget falt på et seriøst firma, jeg er også ryddig med ordnet økonomi.

 

I dag, spurte de om forskuddsbetaling, på jobben de skal gjøre neste uke.

 

Vil anta at det dreier seg om 50-60 i materialer og det samme i honorarer.


Huseierne advarer mot forskudd.

 

Jeg ble litt irritert over fremgangsmåten, ba de gjøre en kredittvurdering og forholde seg til avtalen.

 

Forskudd er aldri nevnt før.

 

Egentlig vil jeg heller bruke noen andre, kan jeg si dette var avtalebrudd og ferdig med det?


Det er ikke skrevet noen kontrakt, fikk pristilbud på mail for 3-4 uker siden og bekreftet umiddelbart.

Skal du betale forskudd, betal i så fall med kreditkort.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Forskudd,  nei takk.

Hvis jobben går over lang tid sendes ofte akonto regning. Men det er ikke forskudd, det er regning for utført arbeid og materiell. Etter jobben er utført kommer sluttfakturaen.

Eksempel:

Bad AS skal renovere et bad hos fra Halvorsen. Bad AS vil ha store utlegg på å kjøpe inn alle byggevarene for å renovere badet til fra Halvorsen. Kostnaden for renovasjonen er beregnet til å koste 250 000 kroner. Før Bad AS begynner jobben, sender de en A-konto faktura til fru Halvorsen på 100 000 kroner. Jobben blir ferdigstilt på fire uker, og den totale kostnaden for badet blir 255 400,- Når Bad AS da skal fakturere det den resterende kostnaden for badet, trekker de fra tidligere fakturert beløp på 100 000 kroner, og sender fru Halvorsen er faktura 155 400,-

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...
Groovy Gorilla skrev (På 21.11.2020 den 18.18):

Forskudd,  nei takk.

Hvis jobben går over lang tid sendes ofte akonto regning. Men det er ikke forskudd, det er regning for utført arbeid og materiell. Etter jobben er utført kommer sluttfakturaen.

Eksempel:

Bad AS skal renovere et bad hos fra Halvorsen. Bad AS vil ha store utlegg på å kjøpe inn alle byggevarene for å renovere badet til fra Halvorsen. Kostnaden for renovasjonen er beregnet til å koste 250 000 kroner. Før Bad AS begynner jobben, sender de en A-konto faktura til fru Halvorsen på 100 000 kroner. Jobben blir ferdigstilt på fire uker, og den totale kostnaden for badet blir 255 400,- Når Bad AS da skal fakturere det den resterende kostnaden for badet, trekker de fra tidligere fakturert beløp på 100 000 kroner, og sender fru Halvorsen er faktura 155 400,-

Bare tull det eksempelet. De har garantert avtale om utsatt betaling fra sin leverandør av byggevarer. Så disse utleggene før arbeidsstart er bare tull. Forskuddsbetale 100 000,- før jobben er gjort er hinsides all fornuft. Hva gjør du da om selskapet slår seg konkurs rett etter betaling? Uten at arbeid er utført eller materiell levert. Da sitter du i saksa for å si det mildt. Aldri betal på forskudd punktum.

Endret av Kron
Lenke til kommentar

Bedre eksempel er vel at det faktures for materiellet når dette er levert på byggeplass. Da slipper håndtverker å være bank for kunde og kunde har sikkerhet i at varene står hos han. På samme måte kan håndtverker sende delfaktura på arbeidet ettervært som arbeidet skrider frem.

Sagt på en annen måte så fakturerer man bassert på verdien man har tilført prosjektet. Slik fakturering er ganske normalt på "større" byggeprosjekter som drar ut lit over tid.

Når det kommer til trådstarter sin sak synes jeg det ikke er greit å komme med slikt krav ut av det blå. Det hadde iallefall fått alarmlampene til å lyse hos meg.

Endret av Big_JT
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...