Gå til innhold

Hvor mye skal elbilen lades for optimal lading?


Kajac

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte min første elbil i sommer (Hyundai Ioniq Premium). Med "vanlig" bil pleier man gjerne å fylle tanken full, og så kjøre den tom før man fyller igjen. Har forstått at det ikke er like rett frem med elbiler for dette. 

Hittil har jeg pleid å lade til 100 % når bilen kommer ned til rundt 40 % igjen på batteriet. Dette betyr for min del lading én, kanskje to ganger i uken. Jeg bruker en sånn boks som dette til lading hjemme, og hurtiglader omtrent aldri. Jeg har hele tiden tenkt at dette er en fin løsning, da det begrenser antall ladesykluser til noen få ganger i måneden, og heller ikke medfører en dyp utlading av batteriet.

Jeg finner imidlertid veldig mange rare råd rundt dette. Noen anbefaler å aldri ha batteriet høyere enn 70 % og lavere enn 30 %. Noen anbefaler å lade hver dag. Noen mener at å lade til 100 % går greit så lenge bilen ikke blir stående med 100 % i lenger tid. Og noen mener ingenting av dette har noe som helst å si på en moderne bil. 

Hva er deres erfaringer for å få maksimalt ut av batteriets levetid? Bør jeg sette en begrensing på 90 %? 80 %? Jeg er redd for at ved å aldri lade til 100 %, så vil batteriet "miste" de siste 10-20 prosentene eller noe (kan veldig lite om batteri-teknologi, så dette er bare egne tanker).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Hold den mest mulig mellom 20 og 80% om det ikke skaper unødig plunder.

Lader du til 100% så prøv å få bilen fulladet rett før avreise. Ved parkering over lengre tid bør den ligge nær 50%.

Kommer du hjem med tomt batteri lader du litt, så lader du resten før avreise.

Jeg ville uansett ikke skapt irritasjon rundt ladeprosessen, men gjort det som faller meg inn og på enklest mulig måte.

Lenke til kommentar

Det er mulig at absolutt optimal lading burde begrenses til 80%. Men Ioniq (med flere) har et robust batteri og Hyundai mener åpenbart at det ikke har noen praktisk betydning å begrense ladingen. Hadde de ment det, og det var forskning/statistikk som tydelig viste negative sider med fullading, hadde de implementert en begrensningsmulighet i appen. 

Ellers ville jeg som alle andre i tråden anbefaler, naturlig nok, unngått fullstendig utlading og latt bilen stå med rundt 50-60% SOC ved avreise før ferie og liknende. Det samme gjør man jo med moderne mobiletelefoner, datamaskiner, mv.

På samme måte burde man ideelt sett ikke hurtiglade bilen. Men jeg regner med at det ikke har mer enn teoretisk effekt på batteriets helse hvorvidt man gjør det relativt sjeldent eller ikke i det hele tatt. 

Så hva er egentlig poenget med å finne ut hva som er optimalt? Om man forsker på det og utvikler batterier kan jeg dog forstå det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svar. Dessverre er også disse svarene "all over the place". Det står veldig lite i bruksanvisningen angående lading, bortsett fra to ting: Man bør ikke konstant bruke DC-lading, og at man bør lade batteriet til 100 % når man er på 20 %.

image.png.cb28eb0b3d048be4617ea90925ff9c24.png

Føler dette "motsier" de som anbefaler at den ikke lades mer enn 80 %. Men det er også veldig vagt.

Lenke til kommentar
Kajac skrev (17 minutter siden):

Takk for svar. Dessverre er også disse svarene "all over the place". Det står veldig lite i bruksanvisningen angående lading, bortsett fra to ting: Man bør ikke konstant bruke DC-lading, og at man bør lade batteriet til 100 % når man er på 20 %.

image.png.cb28eb0b3d048be4617ea90925ff9c24.png

Føler dette "motsier" de som anbefaler at den ikke lades mer enn 80 %. Men det er også veldig vagt.

Mulig de har god buffer i topp? Altså at 100% ikke er full spenning på cellene. Kjenner ikke til dette batteriet, så vet ikke.

 

Men jeg ville absolutt forholdt meg til manualen. Da er det ikke noe spørsmål om det evt blir problemer senere.

Lenke til kommentar

Ioniq er kjent for å ha et buffer i både topp og bunn. Og så vidt meg bekjent er det enda ikke registrert noen degradering av ioniq-batterier noen steder i verden. Men så har heller ikke bilen vært på markedet mer enn fire år. 

Med mitt lademønster pr. i dag lader jeg bilen til 100 % en til to ganger i uken om natten, før bilen blir brukt dagen etter. Så den står aldri veldig mange timer med 100 %. Og jeg kjører som regel ned til rundt 40 % før jeg lader igjen. Jeg synes dette virker fornuftig, men hvis batteriet varer dobbelt så lenge hvis jeg lader til 90 % i stedet for 100 % vil jeg jo heller gjøre det. Men da på bekostning av at jeg må lade oftere. 80 % blir for lite. Da må jeg lade omtrent annen hver dag, og det blir for mye styr. 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (14 minutter siden):

Men jeg ville absolutt forholdt meg til manualen.

Dette. Jeg føler mye sånn "batteriviten" er gamle myter og vaner fra da vi brukte NiCd-batterier som bare var dumme celler og som man absolutt måtte behandle på en bestemt måte for å bevare levetiden på.

Med moderne batterier, og spesielt av den litt mer avanserte typen som står i forbrukerelektronikk og biler, tror jeg batteristyringselektronikken er såpass avansert at vi som brukere ikke egentlig trenger å tenke over hvordan vi lader. Så lenge vi forholder oss til produsentens anbefalinger er vi sikre, og hvis produsenten ikke har noen anbefalinger så betyr det bare at det ikke spiller noen rolle hvordan vi lader.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Kajac skrev (7 minutter siden):

0 % blir for lite. Da må jeg lade omtrent annen hver dag, og det blir for mye styr.

Selv om du kjører ned til 20%?

Lad  batteriet  før 20% og begrens ladingen til 80%. Lad til 100% en gang i måneden, men ikke la den stå fullladet.

Bufferen i 2. gen Ioniq er slik jeg forstår 8% fordelt på topp og bunn. Sannsynligvis mer i toppen enn i bunnen.

Lenke til kommentar

Sier vi det er 5% buffer så er den på 95% når man lader fullt. Det er fortsatt ganske høyt i forhold til hva litium-ion batterier trives best med. Sånn grovt sett begynner slitasjen å tilta fra 70% og over 90% begynner det å bli ganske nevneverdig over tid. 95% er definitivt bedre enn 100%, men fortsatt ikke helt optimalt. Jeg ville ladet til 80-90%, hvis det var relativt enkelt å gjøre det. På min bil (Tesla) lader jeg til 80%, men den har ikke særlig buffer i topp.

Og ellers lader jeg så ofte som mulig. Jeg ville ikke ventet med å lade til den var nede på 40%. Små ladesykluser er best.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Når jeg ser på mobilene mine virker det som om de jeg lader fra tomt til fullt hver gang holder seg best. De som kladdlades holder seg dårligst. Dette er stikk i strid med hva ekspertene sier.

 

Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (1 minutt siden):

Når jeg ser på mobilene mine virker det som om de jeg lader fra tomt til fullt hver gang holder seg best. De som kladdlades holder seg dårligst. Dette er stikk i strid med hva ekspertene sier.

Dette er et dårlig grunnlag for å vurdere saken. Din egen oppfatning kan være påvirket av mange faktorer. Så det man bør forholde seg til er kontrollerte forsøk/undersøkelser.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

80-20-regelen er vel fra Tesla-boken om batteripleie, men batterier er batterier samme hvilken logo du har i grillen. Så jeg vil i alle fall betrakte det som en god pekepinn på hvordan det skal gjøres, selv om Ioniq har en større innebygd buffer. Særlig når både instruksjonsboka og programvaren bærer svært tydelig preg av at dette tross alt er Hyundais første "skikkelige" elbil. Jeg prøver i alle fall å unngå og lade noe særlig høyere enn 80% til hverdagsbruk, spesielt på fredager da bilen ofte blir stående parkert til mandag morgen.

Ifølge dataene på https://www.geotab.com/blog/ev-battery-health/ har en gjennomsnittlig Nissan Leaf nesten dobbelt så høyt kapasitetstap som en Tesla. Dette tillegges først og fremst at sistnevnte har aktiv kjøling av batteripakken, men det er i alle fall min erfaring at den gjennomsnittlige Tesla-eier faktisk bruker 80%-begrensningen til daglig mens en Leaf oftest blir stående til 100% når anledningen byr seg fordi eierne hverken vet eller bryr seg om optimal SoC så det er muligens ikke bare temperaturen det kommer an på.

Lenke til kommentar

Jeg kan alltid forsøke meg på en 80-20% syklus i stedet for 100-40 % som i dag. Det burde jo gå greit. Men føler 20 % er litt lavt. Enkelte sier man ikke bør gå under 40 % heller. Jeg bruker bilen mest i helgen (da drar jeg faktisk rundt, i hverdagen er det stort sett bare til/fra jobb og butikken), så jeg lader som regel natt til lørdag.

Så jeg kan forsøke meg på en 80-20-syklus med 100 % hver fjerde lading f.eks. Kanskje jeg kan leve med det. Jeg trenger jo åpenbart ikke full rekkevidde hver dag, men liker å ha potensialet til å kjøre langt tilgjengelig uten å måtte hurtiglade.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...