Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Hjelp? Komfyrkontakt som har brent opp


Anbefalte innlegg

Hei,

oppvaskmaskinen sluttet å fungere. Etter litt feilsøking, skrudde jeg opp kontakten, se bilde vedlagt. Løste det med å kutte ledningen og satt opp kontakten på ny.

 

tok sikringen på den kursen før jeg la meg, så ikke jeg brenner opp😂 vurderer å kjøpe ny kontakt

https://www.clasohlson.com/no/Støpsel-for-komfyr-230-V/p/36-3099?gclid=CjwKCAjwiOv7BRBREiwAXHbv3Dy4u3pKfDMxaISB_rv0Osefv-kKOh2DAXVCiJLpCg_p4k_6PFjM7RoC6ngQAvD_BwE

er det noe mer jeg må gjøre?

4229E582-6238-4D37-A9EC-7EC64F63C53E.jpeg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er kursen nedjustert til 15/16 ampere? Du har for kraftig/stor kurs til oppvaskmaskin om den ikke er nedjustert. 

En slik brann/kortslutning har en større årsak.

Her lukter det brannfare.

Hvis dette er i bolig du selv eier og selv bor i så vil du ikke stå erstatningsansvarlig til andre. 

Leier du, eller det er utleie må det tas grep.

Lenke til kommentar

På 50 og 60 tallet brukte vaskemaskiner og tørkeskap slike kontakter. 

Nå er slike kontakter på 20 ampere kurs for kraftige. Det står også merket på varen maks ampere, som er 15/16. 

Når ampere er for høy/kraftig kan det skje skader på elektronikk ved feil.

På 50 tallet var det ikke så mye kretskort og finelektronikk i en vaskemaskin eller tørkeskap. Det brukte også mye mer strøm.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
plankeby skrev (14 timer siden):

På 50 og 60 tallet brukte vaskemaskiner og tørkeskap slike kontakter. 

Nå er slike kontakter på 20 ampere kurs for kraftige. Det står også merket på varen maks ampere, som er 15/16. 

Når ampere er for høy/kraftig kan det skje skader på elektronikk ved feil.

På 50 tallet var det ikke så mye kretskort og finelektronikk i en vaskemaskin eller tørkeskap. Det brukte også mye mer strøm.

Dagens 25A støpsel/kontakt er ikke samme som ble brukt på 50- og 60-tallet. De så like ut på avstand, men var mindre og på 15A. Og gikk selvfølgelig ikke om hverandre med 25A.

 

 

 

 

Cmoen94 skrev (21 timer siden):

Hei,

oppvaskmaskinen sluttet å fungere. Etter litt feilsøking, skrudde jeg opp kontakten, se bilde vedlagt. Løste det med å kutte ledningen og satt opp kontakten på ny.

 

tok sikringen på den kursen før jeg la meg, så ikke jeg brenner opp😂 vurderer å kjøpe ny kontakt

https://www.clasohlson.com/no/Støpsel-for-komfyr-230-V/p/36-3099?gclid=CjwKCAjwiOv7BRBREiwAXHbv3Dy4u3pKfDMxaISB_rv0Osefv-kKOh2DAXVCiJLpCg_p4k_6PFjM7RoC6ngQAvD_BwE

er det noe mer jeg må gjøre?

4229E582-6238-4D37-A9EC-7EC64F63C53E.jpeg

Feilen kan skyldes varmgang pga dårlig arbeid; kappet kordeller ifm avisolering og/eller for dårlig skrudd til.

Ved å avisolere og monter på nytt så vil det fungere, så sant det ikke er feil på maskinen. Men som andre påpeker så er det for "stor" kurs til en vanlig oppvaskmaskin hvis kursen tilsvarer kontakten som er brukt. Sjekk i sikringsskapet hvor stor sikring kursen har og hva den sikrer. Å bruke feil kurs og kanskje dårlig arbeid som gir varmgang tyder på skikkelig hobby-elektriker.

PS: På bildet er det et støpsel, ikke kontakt. Kontakten sitter i veggen. 😉

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...