Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Verkelse (Brennelse) Under begge føtter


poldapaq

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har i flere år slitt med smerter under ben som oppstår når jeg står i lengre tid av dagen.

Verkelsen eller den brennende følelsen er under hele fotbladet, ikke på midten eller noen punkter. Gjelder like mye begge ben.  Smertene oppstår når jeg har stått på dårlig underlag i et par timer. Jeg bruker sko med høy demping  inne/ute.

Ila så mange år er det mange mulige årsaker som er luket bort av leger, fysioterapauter, spesialister.

De fleste mente det var Plantar Facitt, men dette er blitt avvist to ganger.

Jeg har prøvd operasjon, forlenging av musulatur bakside legg (Release Gastroknemicus) uten noe effekt.

Etter en CT på Haukeland i fjor hadde de en mulig årsak som kanskje kunne hjelpe.

Men  de gikk bort fra dette siden de ikke var "rette" symptomer. De ville: Foreslår framre ankelskopi, ta bort beina pigg og forlenging av gastoc og evnt soleus. muskel.

Både privatsykehus og Haukeland gikk bort fra og prøve dette pga symptomer og usikkert resultat ved evnt. operasjon.

Nerver er også sjekket uten noe negativ funn.

En lege`s mening: Tøye Bakside og bedre sin dorsalfleksjon i anklene. Stiv i hele gastrocsoleus.     

Problemet startet i 25års alderen, jeg er 35år nå, så har prøvd det meste.

Fastlegen har "avsluttet saken" så da prøver jeg og forhøre meg om andre har liknende symptomer/plager.

Fint om noen har tanker rundt dette.

Mvh Espen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har vært gjennom omfattende utredning, og hvis jeg skulle gi deg et tips, så må det være å oppsøke en privatklinikk - ortoped. En helt utenforstående.

I ortopediens verden, så er det veldig lite skoleeksempler på problemstillinger, her er det erfaring over lang tid som trumfer. Når du da er innom mange leger og ortopeder, så blir det fort uenighet og derfor blir det mye "frem og tilbake" om hvilken behandling man skal gjøre. 

 

Mitt beste råd må være å finne en ortoped (f.eks. privat) som har interesseområdet innenfor ankel/fot, og bare høre på denne personen dersom legen mener han/hun har en god idé om hva som er problemet og hvordan det kan løses. 

Lenke til kommentar

Enig med AnonymG.
Hvis det ender opp med at du ikke opplever å få hjelp innenfor ortopedien, må du ikke gi opp.
Jeg regner med at du også har blitt utredet hos nevrologen, og muligens også på smerteklinikken. Men også her finnes det private spesialister.
Sist gang jeg var bort i lignende problematikk, som for så vidt ikke var et ortopedisk problem, så var det en botox-blokade som var løsningen. 

Lenke til kommentar

Hei og tusen takk for tilbakemeldinger.

Jeg var hos en Spesialist i Ortopedi hos Volvat, legger ved kommentarene hans:

Klinisk undersøkelse:
Positiv Squatting test, positiv Silfverskiold test mest på ve. side, eller normal undersøkelse
Negativ Tinels test, ingen ømhet over plantar fascia feste.
MR viser ikke tegn til patologi i område
Vurdering:
Lang historie med negative resultater etter alle inngrep.
Det er positive funn, og en operasjon med Gastroc og Soleus release kan være aktuell, men utfra
sykehistorie og manglende effekt på samtlige behandlinger i tillegg till psykiske lidelser, vil det være
stor sjanse for svekket resultat.
Pasienten informeres om dette, og jeg vil fraråde en operasjon og satse på konservativ behandling
med sko og såler.
Tiltak:
Han får liste på anbefalte sko og såler
en samtale om håndtering av en slik problemstilling, noe som kan behandles konservativt og uten
behov for kirurgi.
Avtaler ikke flere kontroller

 

Kjenner dere til andre behandlingssteder i Norge? Jeg har ikke vert hos noen Smerte Klinikk.

Lenke til kommentar
Gjest b5a4c...588

Jeg ville dratt til en smerteklinikk. Det kan være at en helt ufarlig pille vil hjelpe deg, og da tenker jeg ikke nødvendigvis på smertelindrende medisiner.
Det kan være at naturpreparater også kan hjelpe, men dosene man anbefaler i Norge er ofte altfor lave til  å ha noen virkning. Man kan lese litt på utenlandske formum.

Anonymous poster hash: b5a4c...588

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...